اعتراضات عراق؛‌ تهدید مقتدی صدر به سلب صلاحیت فوری از نخست‌وزیر عراق

اعتراضات عراق؛‌ تهدید مقتدی صدر به سلب صلاحیت فوری از نخست‌وزیر عراق  8  آبان-98
مقتدا صدر و هادی عامری آدم کش حرفه ای بدون چون وچرا دارند خط وخطوط دیکته شده رژیم ولایت فقیه و سپاه قدس را اعمال می کنند . چون عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نقشی همچون نوری مالکی مزدور دست نشانده برای رژیم ولایت فقیه ندارد . همچنین از سوی دیگر هدف تلاش موج سوارانه مقتداصدر برای مصادره اعتراضات مردم عراق و انحراف وکنترل سمت وسوی تظاهرات علیه مداخله جویی رژیم ولایت فقیه در عراق ومزدوران عراقی اش می باشد برای همین مقتداصدر تأکید بربرکناری عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق می کند.بنابراین مردم عراق باید هشیار باشند ازچاله توی چاه نیفتند وباجدیت مطالبات خودرا دنبال کنندتا دستان عوامل رژیم ولایت فقیه از عراق قطع گردد.
مقتدی صدر که از ایران بازگشته، روز سه‌شنبه در جمع معترضان در شهر نجف حاضر شد.
مقتدی صدر اعلام کرد که می‌خواهد در ائتلاف با هادی العامری، برای «سلب صلاحیت فوری» از عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، تلاش کند.
آقای صدر، رهبر ائتلاف سیاسی سائرون است و هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح. این دو ائتلاف ۹۲ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارند.
این روحانی شیعه روز سه‌شنبه هفتم‌ آبان در توئیتی نوشت که در همکاری با هادی العامری برای «تغییر کمیساریای انتخابات، قانونش و توافق بر سر اصلاحات ریشه‌ای از جمله تغییر بندهای قانون اساسی» همکاری خواهد کرد.
وی پیش از این به نخست‌وزیر عراق پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را داده بود ولی عادل عبدالمهدی این پیشنهاد را رد کرد.
آقای عبدالمهدی در نامه‌ای که در صفحه فیسبوکش منتشر شد، در واکنش به صدر نوشت که انتخابات زودهنگام سرنوشت نامعلوم دارد و توافق سیاسی بهتر از برگزاری انتخابات است.


عادل عبدالمهدی با تاکید بر اینکه مقتدی باید برای یافتن راه حلی با هادی العامری گفت‌وگو کند، نوشت: «اگر هدف انتخابات تغییر دولت است راه کوتاه‌تری وجود دارد و آن توافق شما با آقای عامری برای تشکیل یک دولت جدید است».
حضور در راهپیمایی نجف
مقتدی صدر در حالی بر همکاری با هادی العامری تاکید کرده است که در روزهای اخیر برخی رویدادها از جمله حمله به دفاتر گروه شبه‌نظامی حشد‌الشعبی که به ائتلاف فتح وابسته است، نشانه‌ای از تشدید رقابت بین مقتدی صدر و این گروه تحلیل شده بود.
مقتدی صدر که در روزهای گذشته از اعتراض مردم حمایت کرده است، روز سه‌شنبه در شهر نجف به تظاهرکنندگان پیوست.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در یک خودرو سفیدرنگ در میان تظاهرکنندگان دیده شد. این خبرگزاری از قول چند منبع نوشته است که آقای صدر روز سه‌شنبه با هواپیما از ایران به عراق بازگشت.
اختلافات سیاسی در عراق پس از اوج گرفتن اعتراض‌های مردمی در این کشور تشدید شده است.
محور اعتراضات مردم عراق، فساد گسترده مسئولان دولتی، بیکاری بالا و فقدان خدمات عمومی در این کشور است.
حدود ۶۰ درصد از جمعیت ۴۰ میلیونی عراق زیر ۲۵ سال هستند. نرخ بیکاری جوانان بالاتر از ۲۵ درصد است و با وجود منابع عظیم نفت حداقل ۲۰ درصد جمعیت عراق زیر خط فقر هستند.
از ابتدای اکتبر امسال تاکنون، دست‌کم ۲۴۰ نفر در اعتراض‌های سراسری عراق کشته و حدود هشت هزار نفر مجروح و زخمی شده‌اند.
تظاهرات در شهرهای مختلف عراق کماکان ادامه دارد. دوشنبه شب با وجود اعلام مقررات منع رفت‌وآمد شبانه از سوی ارتش، تعداد زیادی از معترضان شب را در میدان تحریر بغداد سپری کردند.