بالاتر از جاده ها ووزیرر اه و دولت رژیم ولایت
فقیه مقصر اصلی غیر استاندارد بودن جاده
ها و عدم تأمین سلامت مسافران و رانندگان خودرو ها می باشد . چون سرمایه کشوررا به
جای اختصاص دادن به اجرای طرح های زیرساخت
های کشور هزینه سیاست جنگ افروزی و تروریستی و هسته ای و موشکی می شود تا منطقه ناامن و بی ثبات گردد و پاسداران بتوانند باج گیری کنند.
سمنان- ایرنا- جادههایی که باید
امانتدارانه مسافران رهسپار از مسیرهای دور را به مقصد مقدسی همچون بارگاه حضرت
ثامنالائمه(ع) برسانند و حافظ جان هموطنانی باشند که غریبانه پا در جاده گذاشتهاند،
گاه به دلیل مشکلات فنی یا کیفیت غیرقابل قبول خودروها، به سرنوشت غمبار انسانها
تبدیل میشوند؛ علاج درد جادههای مرگخیز کشور، همتی ملی و برنامهریزی بلندمدت
است.
دخترک تنها ۱۵ سال سن دارد و حالا که
سوزش زخمهای تنش کمی آرام گرفته، حالا که خاکسپاری و مراسم سوم و چهلم هم گذشته
است، تازه میفهمد که مادر بعد از به هوش آمدنش و در این چند هفته چرا به بالین
تختش در بیمارستان نیامده و دیگر دستانش را بر روی گونههای ترش نمیکشد.
بهار دیگر مادر ندارد.
در انتهای پیچ یک جاده، مرگ انتظار
مادرِ بهار را میکشید و سوغاتش حزن و اندوه و داغ و حسرت را به دخترک بهار حبه
کرد. این هولناکِ مخوف، در پانزدهمین روز از سومین فصل پاییزی، وعده دیدارشان
را به پنجشنبههای قبرستان شهر حواله کرد.
حالا چنان بیکسی بهار را در آغوش میفشارد
که گویی میلههای تخت بیمارستان هم قبر تنگی است که استخوانهای شکستهاش را خردتر
میکند.
شاید ساعت ۱۰ و نیم صبحی تاریک از
شهریور ماه بود که محور میامی- سبزوار تابوت سرنوشت بهار، دختر ۱۵ ساله شد
و خورشید آسمان مهر مادریش را بی طلوع کرد و بالهای فرشته روزهای تنهایش،
گرداگرد شمع بیتوجهی، ققنوس وار خاکستر شد.
غم از دست دادن مادرجوانش از درد
نابینایی چشم راستش پیشی گرفت و تاولهای جگرش را بی مرهم گذاشت.
کم نیستند جادههایی که تابوت سرنوشت
دخترکان و پسران و مادران و پدران سرزمینمان میشوند و فاتحه دلهای شکسته و
داغدار را زمزمه میکنند و هزاران نفر را سالانه به سوگی بیرحم به نظاره مینشانند.
کم نیستند محورهایی که ریزعلیها را به
عنوان ناجی، هر روز تمنا میکنند و توجه مسئولان را با جگری پرخون بیصدا فریاد میکنند. جادههایی
که دلگیرتر از دیروزاند و فردای غمانگیز آنان را فرا میخواند.
رئیس پلیس راه کشور نیز افزایش تلفات
جادهای را جدی و نگران کننده میداند و میگوید: باید با اتخاذ راهکارهای اصولی
برای رفع این چالش اقدام کرد.
تردد ۲۰ میلیونی مسافران در جادههای
سمنان
جادههای استان سمنان نیز از جمله جادههای دلگیر
و غمانگیز ایران است که بر سر چهارراه شمال به جنوب و غرب به شرق کشور قرار دارد
و آزادراه حرم تا حرم و مسیری جذاب برای عاشقان حرم رضوی محسوب میشود که
سالانه ۲۰ میلیون زائر در آن تردد میکنند.
جادههای استانی که استاندارش نیز اذعان
دارد با توجه به حادثهخیز و پرتصادف بودن، برای تردد میلیونی وسایل نقلیه چندان
استاندارد و باکیفیت نیست.
در پنج سال گذشته سوانح رانندگی در جادههای
سمنان جان یک هزار و ۴۰۵ نفر را گرفته و دلهای هزاران مادر و پدر و خواهر و برادر
و فرزندان را بر مزار عزیزانشان به خاکهای سرد قبرستانها سپرده است.
با آنکه استان سمنان در بین ۲۵۱ نقطه
شناسایی شده حادثهخیز و دارای تصادف کشور سهمی ندارد، اما از ابتدای فروردین
تا ۲۰ شهریور امسال سه هزار و ۱۶۷ مورد سانحه رانندگی در جادههای این استان روی
داد که ۸۷۷ مورد آن تصادف جرحی بود.
استان سمنان بیش از هشت هزار و ۶۱۲
کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و بیش از یکهزار هزار کیلومتر راه
روستایی دارد و براساس آمار جدید وزارت راه و شهرسازی برخی از جادههای استان
سمنان با وجود ایمن نبودن، در بین راههای حادثهخیز قرار ندارند.
ارایه این آمار به معنای پاک کردن صورت
مساله نیست و نهادها و مسوولان مربوطه برای رفع مشکلات جادهای استان باید تلاش
شبانه روزی و مداوم را در دستور کار خود داشته باشند.
آمار تلفات جادهای در کشور به شکل
خطرناکی در حال افزایش است
سردار سرتیپ سید تیمور حسینی چندی پیش
در نشست راهبردی بررسی تصادفهای استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری گفت:
آمار و ارقام تلفات جادهای در کشور به شکل خطرناکی در حال افزایش است، در
بدبینانهترین حالت اگر برای بازسازی جاده و بررسی کیفیت خودرو در چند سال گذشته
در کشور اقدامی هم انجام نمی شد، نباید میزان تلفات جادهای در کشور به میزان قابل
توجهی افزایش می یافت.
رئیس پلیس راه کشور تصریح کرد: بازسازی
جادههای بیکیفیت و راهاندازی اقامتگاههای بینراهی از اقدامهای مطلوب و موثر
برای کاهش سوانح رانندگی در کشور است.
وی ادامه داد: حذف از جاده و توقف شمارهگذاری
پراید در سال ۹۹ در کشور نیازمند همافزایی دستگاههای اجرایی مربوط و تدبیر
مسئولان است.
حسینی افزود: سازمان ملی استاندارد،
وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حذف پراید از جادههای کشور باید جدیتر
عمل کنند و با تدبیر همهجانبه میتوان تولید این خودرو بیکیفیت را متوقف کرد.
وی خاطر نشان کرد: پلیس راهور برای توقف
شمارهگذاری پراید از سال آینده در کشور جدی است و با همکاری دیگر دستگاههای
مربوط می توان برای اجرای این طرح مهم اقدام کرد.
پراید خودروی ایمن برای جا به جایی
مسافر در راههای کشور نیست
رئیس پلیس راه کشور ادامه داد: پراید
خودروی سواری ایمن برای جا به جایی مسافر در راههای کشور نیست و باید هرچه سریعتر
شمارهگذاری این خودرو متوقف شود.
حسینی اضافه کرد: در صورت شمارهگذاری
نشدن پراید از سال آینده باز هم مدت زیادی زمان لازم است تا این خودرو سواری از
جادههای کشور خارج شود.
وی تصریح کرد: به عنوان نمونه در دهه ۸۰
توقف شمارهگذاری خودرو پیکان در کشور انجام شد اما همچنان این خودرو در جاده ها
تردد میکند.
رئیس پلیس راه کشور گفت: کیفیت در تولید
خودرو و استمرار آن باید مورد توجه قرار گیرد و تولید خودرو با کیفیت نقش
غیرقابل انکاری در کاهش تصادفهای جادهای دارد.
جادههای استانی که استاندارش آن را
مطلوب تردد میلیونی نمیداند
علیرضا آشناگر استاندار سمنان درباره
شرایط محورهای ارتباطی این استان میگوید: جادههای استان
اکنون با شرایط مطلوب فاصله دارد و برنامههای خوبی برای رفع مشکلات راهها در
کشور آغاز شده است.
وی خاطر نشان کرد: تردد سالانه ۲۰ تا ۲۵
میلیونی مسافر از استان سمنان اهمیت تصویب و تخصیص اعتبارهای ملی برای بازسازی این
جادهها را دوچندان می کند.
استاندار سمنان تصریح کرد: اقدامهای
خوبی از سالهای گذشته برای افزایش کیفیت جادههای استان در حال انجام است که
احداث آزاد راه حرم تا حرم نمونهای از این طرحها است.
آشناگر ادامه داد: تنها پلیس راه مسئول
کاهش سوانح رانندگی در جادههای استان سمنان نیست و با همکاری دستگاههای اجرایی،
علوم پزشکی و راهداری، برای رفع چالش تلفات جادهای در سمنان تدبیر شود.
استاندار سمنان اضافه کرد: وسعت استان
بیش از ۹۸ هزار کیلومتر مربع است و برقراری امنیت راههای استان دشوار به نظر می
رسد، در صورت کمبود نیروی انسانی برای رفع این چالش نیز باید اقدام شود.
وی افزود: توجه به آموزش برای کاهش
سوانح رانندگی باید مدنظر قرار گیرد و با استفاده از رویکردهای اصولی می توان
فرهنگسازی رانندگی ایمن را ترویج داد.
آشناگر گفت: یک میلیارد ریال برای اجرای
طرحهای فرهنگی در امر کاهش سوانح رانندگی در جادههای استان سمنان تصویب شد که در
کمترین زمان ممکن این اعتبار به پلیس راه تخصیص می یابد.
وی ادامه داد: بازسازی جاده نظامی سمنان
مجوزهای لازم را دریافت کرده است و با برنامهریزی اصولی برای تعریض و بازسازی این
طرح اقدام می شود.
استاندار سمنان خاطر نشان کرد: راهنمایی
و رانندگی برای برچیدن سرعتگیر در مناطق شهری و روستایی کشور تلاش کند، در برخی
موارد این سرعتگیرها عامل تصادف هستند.
نقاط حادثه خیز سمنان به ۱۹ نقطه کاهش
یافت
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای
استان سمنان نیز به ایرنا میگوید: در سالهای گذشته ۶۰ نقطه حادثهخیز در استان
وجود داشت که با اتخاذ رویکرد اصلاح و رفع مشکلات زیرساختی این رقم به ۱۹ نقطه
کاهش یافته است.
احسان منصورکیایی اضافه کرد: در هیچ یک
از نقاط حادثه خیز استان سمنان دوربین نظارتی و ثبت تخلف وجود ندارد که براساس
برنامهریزیها برای رفع این چالش اقدام می شود.
وی تصریح کرد: در ۶ محور فرعی استان
سمنان دوربین ثبت تخلف و نظارتی نصب شده است که این امر در کاهش سوانح رانندگی و
نظارت بر این بخش از راههای استان تاثیرگذار است.
کیانی خاطرنشان کرد: اکنون ۲۲ اقامتگاه
بین راهی فعال در جاده اصلی استان سمنان وجود دارد که براساس ارزیابیها ۳۰ درصد
از این اقامتگاهها در ۳۰ کیلومتری شهرهای استان فعال است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای
استان سمنان گفت: از ابتدای فروردین تا مرداد امسال ۶ میلیون خودرو وارد استان شد
و بر اساس ارزیابیها بیشتر تصادفها در جادههای استان بین ساعت ۱۳ تا ۱۸ و یک
بامداد تا ۱۳ اتفاق می افتد.
جان باختن ۱۲۳ نفر تا ۲۰ شهریور در سال ۹۸
در تصادفات جادهای استان
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری
سمنان گفت: ۱۲۳ نفر از یکم فروردین تا ۲۰ شهریور ۹۸ براثر سوانح رانندگی در جاده های
استان جان باختند.
منوچهر فخری افزود: سال گذشته ۳۰۶ تن در
سوانح رانندگی جادههای استان جان باختند که براساس برنامه پنج ساله ششم توسعه این
رقم باید به ۲۳۳ تن در سال کاهش یابد.
وی خاطر نشان کرد: بیشتر افراد جان
باخته در تصادفها در جادههای سمنان کمتر از ۴۰ سال سن دارند و باید با اتخاذ
راهبردهای اصولی از مرگ و میر شهروندان در تصادف ها به هر تدبیر جلوگیری کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری
سمنان ادامه داد: ۱۹ نقطه حادثه خیز جاده های استان در سالهای گذشته بازسازی شد و
عملیات شناسایی ۲۴ نقطه دارای تصادف هم انجام شد.
فخری اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد از نوع
تصادف در جادههای استان سمنان واژگونی خودرو است که دلیل این امر خواب آلودگی
راننده و فقدان جاذبههای طبیعی و مصنوعی برای جلوگیری از یکنواختی جاده است.
وی تصریح کرد: سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر
راه در استان سمنان وجود دارد که ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر تحت مدیریت اداره کل
راهداری و حمل و نقل جادهای سمنان است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری
سمنان گفت: عامل انسانی، جاده و کیفیت خودرو، ارکان تصادف در جادهها به شمار می
روند که با اصلاح رویهها در بخشهای مختلف می توان برای کاهش حوادث رانندگی در
جادههای استان گام برداشت.
فقر تاوان معلولیت در سوانح رانندگی است
مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت:
تاوان معلولیت و آسیب جسمی در سوانح رانندگی فقر و افزایش بزهکاریهای اجتماعی در
جامعه است.
مهدی نوروزی در گفت و گو با ایرنا
افزود: در کنار قطع عضو و مشکلات جسمانی برای مجروحان سوانح رانندگی با توجه به
اینکه بیشتر مجروحان نانآور خانواده خود هستند با وجود معلولیت امکان کار کردن
برای این افراد میسر نیست.
وی خاطر نشان کرد: فقر، آسیبهای
اجتماعی و روانی و بهداشتی برای اعضای شخص معلول و خانواده از جمله مشکلات معلولیت
بعد از تصادف و سوانح رانندگی است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان ادامه
داد: بیش از ۹۵ درصد از معلولیت و قطع نخاع افراد به دلیل حوادث است که باید با
برنامهریزی اصولی در جنبههای مختلف برای کاهش حوادث گام برداشت.
این مقام مسئول آماری از تعداد معلولان
و قطع نخاع ناشی از حوادث مختلف به ویژه رانندگی در استان سمنان ارایه نداد.
نوروزی اضافه کرد: با احتیاط راندن
نیازمند فرهنگ سازی است و با اتخاذ رویکردهای اصولی و هدفمند می توان برای تلفات
جانی و مالی در استان گام برداشت.
مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت:
رسانهها با فرهنگسازی نقش غیرقابل انکاری در کاهش سوانح رانندگی در کشور دارند و
همه مسئولان و مردم نسبت به کاهش سوانح رانندگی مسئول هستند.
موقعیت جغرافیایی راههای استان سمنان
مسافت تهران تا مشهد یک هزار کیلومتر
است که ۶۴۰ کیلومتر یعنی ۶۴ درصد آن در استان سمنان واقعشده است و بیش از ۸۰ درصد
از این ۶۴۰ کیلومتر در لبه نواحی کویری و فاقد جاذبه بصری واقع شده است.
مسافتی طولانی، خستهکننده، بدون جلوههای
بصری و سرسبزی، بهشدت خوابآور و همچنین بهواسطه فاصله دور بین شهرها ملالآور.
استان سمنان دارای ۲۰ نقطه شهری است که ۱۴
نقطه آن با جاده تهران-مشهد بهنوعی تلاقی دارند، شهرهایی مانند گرمسار، سمنان،
دامغان و شاهرود که اگر ۶۴۰ کیلومتر مسیر اصلی استان سمنان را به این تعداد شهر
تقسیم کنیم، تقریباً هر ۴۵ کیلومتر یکبار رانندگان وسایل نقلیه به یک شهر میرسند.
این عدد شاید چشمگیر نباشد، اما وقتی
آن را با محور مازندران مقایسه میکنیم درمییابیم که فاصله بین شهرهای استان سمنان
۲۵ برابر شهرهای مازندران و هشت برابر شهرهای خوزستان است.
کویری بودن، نبود جاذبه طبیعی و
غیرطبیعی، نبود استاندارهای لازم مانند آسفالت و روشنایی و فاصله زیاد بین شهرها
سالانه سبب تصادفات جادهای ناگواری در استان سمنان میشود.
حل این معضلات، اختصاص بوجه بیشتر به
منظور استانداردسازی راههای این استان و توجه بیش از پیش مسوولان مربوطه را طلب
میکند.