از خبرهای خوش اقتصادی تا آلودگی محیط زیست در ماهشهر

از  خبرهای خوش اقتصادی تا آلودگی محیط زیست در ماهشهر
استان‌ها- ایرنا- خبرهای خوش نوبخت از شرایط اقتصادی کشور، ریل گذاری راه‌آهن اردبیل، سرقت بخشی از اثر پرویز تناولی در اصفهان، آلودگی محیط زیست در ماهشهر، رسیدن موج تلفات پرندگان میانکاله به گلستان، بحرانی بودن ۴۱۰ دشت کشور و تجهیز مرز شلمچه به دستگاه ایکس ری کامیونی از مهمترین اخبار استان‌ها در ۲۴ ساعت گذشته است.
سایت‌های استانی ایرنا به عنوان ویترین ۳۱ سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی روزانه به طور میانگین محل انتشار حدود ۶۰۰ فرآورده خبری شامل خبر، گزارش، مصاحبه، میزگرد خبری، یادداشت، بسته تصویری و تحلیل است که عصر هر روز به منظور بهره‌برداری و آگاهی بیشتر مخاطبان در قالب «بسته خبری ۲۴» چکیده مهمترین رویدادهای استان‌ها منتشر می‌شود.

دخالت دلالان و جو روانی منفی، عامل گرانی گوشت قرمز
منصور پوریان رییس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: گرانی گوشت قرمز در کشور با وجود انباشت دام سنگین و سبک ناشی از جو منفی روانی در بازار و دخالت دلالان است که مایل نیستند سود کمتری نصیبشان شود.
وی اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود ، هیچ توجیهی برای بالانگه داشتن قیمت گوشت قرمز(گاو و گوساله) وجود ندارد.

خبرهای خوش اقتصادی از زبان نوبخت
محمدباقر نوبخت 
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز خبرهای خوبی در حوزه اقتصاد داشت؛ وی در کهگیلویه و بویراحمد ازایجاد ۸۴۳ هزار فرصت شغلی در فصل پاییز امسال خبر داد و گفت که در ۱۰ ماهه امسال افزون بر ۴۴۲ هزار میلیارد ریال به طرح های عمرانی پرداخت شده است.
در جریان این سفر و با امضای تفاهم‌نامه سه جانبه بین محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حسین کلانتری استاندار کهگیلویه وبویراحمد سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی ویژه خانواده های محروم و کم بضاعت این استان ساخته خواهد شد.
ریل‌گذاری راه‌آهن میانه – اردبیل آغاز شد
ریل گذاری راه آهن میانه – اردبیل امروز آغاز شد و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی وعده داد این مسیر تا پایان دولت دوازدهم تکمیل و افتتاح شود.
پروژه راه اهن اردبیل - میانه در مجموع ۶۰ درصد پیشرفت دارد و بناست در این زمان محدود ۴۰ درصد باقی مانده کار به سرانجام و استان اردبیل به شبکه ریلی متصل شود.
 
بخشی از مجسمه پرویز تناولی در اصفهان به سرقت رفت
بخشی از مجسمه «تقدیس» اثر هنرمند پرویز تناولی مجسمه‌ساز و نقاش کشور واقع در جنب ساختمان شهرداری مرکزی اصفهان یکشنبه شب به سرقت رفت.
به گفته مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان، این اثر چند دهه قبل توسط استاد تناولی که به یاد مادرش و نمادی از اشک ساخته بود در دهه ۸۰ در اصفهان نصب شد.
وی اظهار داشت: به نظر نمی رسد که این اقدام یک سرقت هنری و یا به قصد تخریب باشد و بیشتر برای فروختن فلز به کار رفته در آن انجام شده است.
افتتاح زیرگذر استادمعین و حاشیه های آن
شهردار تهران امروز زیرگذر ۷۰۰ متری استادمعین را افتتاح کرد تا بخشی از گره ترافیکی خیابان آزادی پایتخت رفع شود؛ درآیین افتتاح این پروژه شهری برخی از ساکنان به یک طرفه بودن این زیرگذر اعتراض کردند که پیروز حناچی برای دقایقی با آنان گفت و گو کرد.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز گفت که تونل به گونه ای ساخته ساخته شده که امکان افتتاح دوطرفه آن فراهم است و حتما بررسی پلیس و دستگاه های ذی ربط در نظر گرفته می‌شود.
افتتاح پروژه زیرگذر گیشا نیمه اول اسفند امسال از دیگر خبرهای خوش شهری برای شهروندان تهرانی بود.
سرچشمه ۲ رود بزرگ کشور در ردیف نخست خشکسالی
به گفته معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری، اختلاف بارش‌های سال آبی جاری استان در مقایسه با سال گذشته و میانگین بلندمدت سبب شده تا این استان در ردیف نخست استان‌های خشک قرار گیرد؛ استانی که سرچشمه ۲ رودخانه بزرگ یعنی زاینده رود، کارون و بخشی از رودخانه دز است.
میانگین بارش‌های استان در سال آبی جاری ۲۱۴ میلیمتر گزارش شده است که این بارش‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد و در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت ۳۱ درصد کاهش دارد.

وضعیت ۴۱۰ دشت کشور بحرانی است
عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بجنورد گفت: از ۶۰۸ دشت کشور، ۴۱۰ دشت وضعیت بحرانی دارد.
معاون رییس جمهوری،  فرسایش خاک را از دیگر دغدغه های زیست محیطی عنوان کرد و گفت: خاک کشور، سالانه ۱۶ تن در هکتار فرسایش می یابد، به‌طوری که ۳۰ برابر میزان خاکی که زاییده می‌شود در کشور دچار فرسودگی می شود.

سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال در کشور هدف‌گذاری شد
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بیرجند گفت: نظام هدف‌گذاری کرده است تا سال ۱۴۰۴ حجم اقتصاد دیجیتال که البته فراتر از اقتصاد حوزه ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) است، به ۱۰ درصد اقتصاد کشور برسد.
وی افزود: در هفت سال اخیر توسعه بسیار عالی در فضای ارتباطی و مجازی کشور رخ داد به گونه‌ای که از ۳۰۰ هزار کاربر موبایل به بیش از ۷۰ میلیون رسیده‌ایم.
 
نظام آموزش‌ عالی کشور ساماندهی می‌شود
منصور غلامی 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به کاهش تقاضا برای تحصیل در تعداد زیادی از مراکز آموزش عالی کشور گفت که کیفی‌سازی آموزش‌ها و ساماندهی آن‌ها از جمله اهداف وزارت علوم است.
وی در سفر به گرگان اظهار داشت: ساماندهی آموزش عالی کشور با هدف تجمیع ظرفیت های موجود درگذشته به کندی انجام شد اما اجرای آن در سال های اخیر به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

آلودگی دود و پساب شیمیایی در ماهشهر
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر گفت: خروج نیروگاه «فجر یک» از مدار تولید، آلودگی هوا و پساب در تعدادی از واحدهای پتروشیمی مرتبط با این نیروگاه را به دنبال داشته است.
ایرج سلیمانی اظهار داشت: برق نیروگاه «فجر یک»، عصر دیروز از مدار تولید خارج شده و پتروشیمی‌هایی که از این نیروگاه، برق دریافت می کردند نیز برقشان قطع شده است که به تبع آن فلرینگ (بدسوزی گاز مشعل) و آلودگی پساب در این پتروشیمی‌ها ایجاد شده است.
مرز شلمچه به ایکس ری کامیونی مجهز شد
با حضور مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور مرز شلمچه به ایکس ری کامیونی مجهز و ۳۵ طرح سرمایه‌گذاری نیز در منطقه آزاد اروند رونمایی شد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد در این سفر گفت: با تلاش مدیران سازمان منطقه آزاد اروند در دهه مبارک فجر ۲۵ پروژه تولیدی، صنعتی و گردشگری به ارزش چهارهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری خارجی پنج میلیون دلار به بهره‌برداری خواهد رسید؛ با افتتاح این پروژه‌ها یک هزار و ۲۰۰ فرصت اشتغال جدید در منطقه ایجاد خواهد شد.
 
توسعه پایدار روستایی مورد تاکید دولت است
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: یکی از تاکیدات دولت، توسعه پایدار روستایی و توجه به روستاییان است.
وی در حاشیه بهره برداری از پروژه های آبرسانی روستایی گیلان اظهار داشت: کانون توجه دولت بر تولید و فعالیت مرتبط با اشتغال برای کشورمان در  روستاها با تامین اعتبارات لازم است.

تلفات پرندگان مهاجر به گلستان رسید
معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی گلستان جمع‌آوری لاشه گونه‌های تلف‌شده پرندگان مهاجر از جمله فلامینگو و چنگر را در پهنه آبی خلیج گرگان محدوده شهرستان بندرگز تایید کرد.
محسن عبدالوند اظهارداشت: کارشناسان پایش دریایی این اداره در محدوده شهرستان بندرگز لاشه ۴ قطعه پرنده تلف شده از نوع چنگر را از خلیج گرگان جمع آوری کردند.
در محدوده پیرامونی جزیره آشوراده نیز یک لاشه فلامینگو توسط این اکیپ از آب خارج شد.
 
گزارش‌های منتخب
فجر دریاچه ارومیه در راه است
موتورسواری به قیمت جان
خ مثل خبرگزاری
وعده های رنگین و مردم یک رنگ
چرخ کارخانه نساجی مازندران روغنکاری شد