/انفجار تروريستي در حله و برخورد ۲ قطار در سمنان

اوین نامه ی  كيهان   6 آذر- 95
گزارش خبري اوین نامه ی  كيهان 
ايران در سوگ /انفجار تروريستي در حله و برخورد ۲ قطار در سمنان


سربازجو شریعت نداری درادامه گشودن سناریوی جدید علیه دولت که از سوی خبرگزاری پاسداران کلیدش زده شد تادرادامه  بهانه لازم  اینکه دولت روحانی  مقصر جلوه داده شود  تابستر ساز طرح استیضاح وزیر راه در مجلس ارتجاع  دنبال شود .  اکنون اوین نامه کیهان  همبطور عمد تیتر مشترک انفجار تروریستی درحله را پیوند با برخورد 2 قطار درسمنان زده است.
حمله تروريستي عصر پنج شنبه هفته گذشته به زوار اربعين در حله عراق بيش از 80 شهيد برجاي گذاشت که بيش از 40 نفر آنها از زوار ايراني هستند؛ داعش مسئوليت اين انفجار را بر عهده گرفت.
    از گردهمايي بزرگ حسيني(ع) در اربعين شهادت سالار شهيدان چند روز بيشتر نمي گذرد؛ گردهمايي بزرگي که براساس گزارش ها 25 ميليون زائر و عاشق کربلارا حتي از ميان اهل سنت در بر گرفته بود. در بزرگي و عظمت اين حادثه همين بس که رسانه هاي غربي، عربي، عبري تمام تلاش خويش را به کار بستند تا بزرگترين اجتماع خود جوش بشري را سانسور کنند. اين نکته به تنهايي گوياي هراس معاندان اسلام ناب محمدي (ص) از امتداد نداي «هيهات من الذله» امام حسين(ع) تا هم اکنون است. در چنين حالي دست پروردگان آمريکا و رژيم صهيونيستي که از بستر وهابيت سعودي برخاسته اند تمام خشم خويش را از گردهمايي بزرگ اربعين به کار بستند تا مگر به خيال خام خويش با اقدامي تروريستي چند روز پس از اربعين حسيني اين رخداد عظيم را تحت شعاع قرار دهند. اما از درک اين نکته ناتوان اند که خون خدا بيش از 14 قرن است که در دلهاي عاشقان آن حضرت چون چشمه حيات مي جوشد و اين عشق آتشي است که خاموش شدني نيست.     

    
حمله تروريستي به حله
    طي انفجار يک خودروي بمب گذاري شده در يک پمپ بنزين در منطقه «الشوملي» شهر «حله» (مرکز استان بابل) واقع در جنوب بغداد، حداقل 80 نفر شهيد و بيش از 20 تن ديگر زخمي شدند.

    شبکه «سومريه» اعلام کرد در بين شهدا «زوار ايراني» نيز هستند. پمپ بنزين هدف قرار گرفته شده در کنار رستوراني قرار دارد که معمولازوار ايراني در راه برگشت از کربلادر آن براي استراحت توقف مي کنند.

    شدت انفجار به حدي بود که ساختمان رستوران مجاور پمپ بنزين هم به طور کامل تخريب شده است. 

    برخي شبکه هاي عراقي اعلام کرده اند زائران ايراني ، پاکستاني، عراقي و بحريني در زمان وقوع انفجار در پمپ بنزين ياد شده بوده اند و تعداد اتوبوس هاي موجود در اين پمپ بنزين (در زمان انفجار) 7 دستگاه بوده که زائران کربلارا به شهرها و کشورهايشان بازمي گردانده است.

    شهر «حله» مرکز استان بابل واقع در 100 کيلومتري جنوب بغداد از ثبات نسبي برخوردار است اما هر از گاهي شاهد اعمال خشونت آميز از اين نوع است.

    رويترز و اسکاي نيوز در جديدترين اخبار خود اعلام کردند تعداد شهدا بيش از 80 تن است و بيشتر افراد شهيد شده از شهروندان ايران بوده اند.

    خبرگزاري معلومه عراق با تاييد خبر شهادت 80 نفر در اين حادثه تروريستي، تعداد زخمي ها را 24 نفر اعلام کرد.

    شبکه الميادين لبنان اعلام کرد داعش مسئوليت انفجار را بر عهده گرفته است. داعش در کانال خبري اعماق مدعي شد که تعداد شهدا و زخمي ها بيش از 200 نفر هستند.

    قشقايي، معاون امور کنسولي وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد که از 80 شهيد اين انفجار که به سردخانه منتقل شده اند، چهل نفر ايراني هستند.

    خبرگزاري رويترز و شبکه عربي اسکاي نيوز ديروز عصر اعلام کردند که آمار شهدا به بيش از 100 نفر افزايش يافته است.

    
     
انتقال پيکر شهدا به ايران
    سيدعلي مرعشي، رئيس مرکز پزشکي حج و زيارت هلال احمر با بيان اينکه در ميان حادثه ديدگان مجروح ايراني نداريم گفت: در زمينه تعداد شهدا نيز آمارها متفاوت است و برخي منابع عراقي اين تعداد را 71 نفر را اعلام کرده و منابع غيررسمي هم خبر از آمار 80 نفري داده اند. 

    مرعشي افزود: درحال حاضر ما اسامي شهداي ايراني را نداريم زيرا امکان شناسايي پيکر به دليل سوختگي وجود ندارد و احتمال آزمايشات تکميلي براي شناسايي پيکرها وجود دارد. 

    بر اساس آخرين اخبار، پيکرهاي شهداي اين حادثه تروريستي روز جمعه به نجف منتقل شد و سپس با هواپيما به ايران مي رسد.

    اين پيکرها پس از ورود به ايران براي تشخيص هويت به پزشکي قانوني منتقل مي شوند.

    علي دلپيشه رئيس دانشگاه علوم پزشکي ايلام اظهار داشت: 8 مجروح حادثه تروريستي حله عراق صبح جمعه از طريق مرز مهران وارد استان ايلام شدند.

    دلپيشه افزود: مجروحان منتقل شده به ايلام همگي اتباع کشور افغانستان و مقيم ايران هستند که در حادثه تروريستي حله عراق دچار صدمه جاني شده اند.

    همچنين پيرحسين کوليوند سرپرست اورژانس کشور اعلام کرد: گروه دوم مجروحان اين حادثه تروريستي نيز از طريق مرز مهران وارد کشور مي شوند.

    علي اصغر احمدي دبير کل جمعيت هلال احمر کشور گفت: سوختگي شديد شهداي حادثه تروريستي در نزديکي کربلامانع از شناسايي هويت آنها شده است.

    مسعود حسينيان سرکنسول ايران در کربلابا بيان اينکه 71 کيسه شامل 59 جسد سوخته تقريبا کامل و 14 جسد متلاشي، براي تشخيص هويت به ايران انتقال مي يابد، گفت: تا مشخص شدن هويت قربانيان از طريق آزمايش دي ان اي بايد صبر کنيم.

    
     
روحاني: اقدام تروريستي حله عمق درماندگي کوردلان سفاک
    حسن روحاني رئيس جمهور کشورمان در پيامي، اقدام سبعانه و مذبوحانه تروريست ها در منطقه حله عراق و شهادت شماري از زائران حسيني را نمايش عمق درماندگي کوردلان سفاک دانست و ضمن درخواست اکيد از دولت عراق براي برخورد قاطعانه تر با عاملان سياه دل اينگونه حرکت هاي غيرانساني، آمادگي دولت ايران را براي همکاري و همياري در رسيدگي به آسيب ديدگان و مجروحان اين حادثه تلخ اعلام کرد.

    به گزارش فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز طي پيامي انفجار تروريستي در عراق را که منجر به شهادت و مجروح شدن جمعي از زائران عتبات عاليات و شهادت زوار کشورمان شد، محکوم و با خانواده هاي قربانيان اين حادثه ابراز همدردي کرد.

    لاريجاني با عرض تسليت به خانواده شهداي ايراني اين حادثه تروريستي بر ضرورت رسيدگي فوري وزارت خارجه و دستگاه هاي ذي ربط به وضعيت مجروحين حادثه و تعيين وضعيت و شناسايي شهداي اين جنايت تروريستي تاکيد کرد.

    اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور نيز در پيامي، اقدام تروريستي گروه تکفيري داعش را در منطقه حلّه عراق که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادي از زائران بي گناه حسيني از جمله عدّه اي از هم ميهنان عزيزمان شد، محکوم کرد.

    
     
اقدام وزارت خارجه براي پيگيري وضعيت زائران ايراني
    بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان با محکوم کردن انفجار انتحاري عراق گفت: وزارت خارجه و سفارت ايران در بغداد با جديت تمام در حال بررسي وضعيت زائران ايراني است.

    قاسمي اينگونه اقدامات از پيش طراحي شده و ددمنشانه را ناشي از استيصال تروريست ها و در واکنش به شکست هاي پياپي آنان خواند و تصريح کرد: اين اقدامات وحشيانه و غير انساني، در عزم دولت و ملت عراق و نيز ايستادگي جمهوري اسلامي ايران در کنار ملت مظلوم عراق در مبارزه بي امان با تروريسم، خللي ايجاد نخواهد کرد.

    
     
واکنش هاي بين المللي به انفجار تروريستي حله
    فواد معصوم رئيس جمهوري عراق حمله تروريستي روز پنجشنبه در شهر «حله» (مرکز استان بابل) واقع در جنوب بغداد را که زائران اربعين حسيني را هدف قرار داد را يک جنايت فجيع توصيف و تاکيد کرد که اين جنايت تروريستي بي پاسخ و مجازات نخواهد ماند.

    سيد عمار حکيم رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق نيز با صدور بيانيه اي اين حمله تروريستي را بشدت محکوم کرد.

    در اين بيانيه آمده است: با شکست انديشه هاي تکفيري در جوامع اسلامي، فرهنگ قتل و نابودي که وسيله بيان آن افکار است، شکست خورده و از 13 سال پيش ملت عراق و پيروان اهل بيت عليهم السلام به صورت مستمر هدف حملات گروه هاي تروريستي مختلف از جمله داعش هستند که امروز در يکي از شنيع ترين جنايات خود، زائران عراقي و مهمانان ايراني، عرب و پاکستاني شان را در استان بابل هدف قرار دادند.

    مسعود بارزاني رئيس اقليم کردستان عراق نيز با صدور بيانيه اي اعلام کرد سرنوشت تروريست ها خواري و شکست است وما بشدت اين اقدام تروريستي غير انساني را محکوم مي کنيم و به خانواده هاي شهداي اين فاجعه دردناک تسليت گفته براي زخمي ها آرزوي شفاي عاجل داريم.

    حزب الله لبنان نيزضمن محکوم کردن انفجار تروريستي عراق، تاکيد کرد که داعش «سياست هاي انتقام جويانه قدرت هاي منطقه اي و بين المللي را که از اراده مردم عراق و مهمانان آنها شکست خورده اند، پياده مي کند.

    همچنين وزارت امور خارجه ترکيه با صدور بيانيه اي حمله تروريستي در شهر حله را به شدت محکوم کرد.

    احمد ابوزيد سخنگوي رسمي وزارت خارجه مصر نيز انفجار تروريستي در شهر حله در استان بابل را به شدت محکوم کرد.

    به گزارش خبرگزاري ها، کاخ سفيد و وزارت خارجه آمريکا با صدور بيانيه هايي، حمله داعش به زوار حسيني را محکوم کردند و به خانواده شهدا تسليت گفتند.همچنين يان کوبيچ نماينده ويژه دبير کل سازمان ملل متحد در عراق، جنايت تروريستي داعش در جنوب بغداد را محکوم و دليل آن را شکست هاي اين گروهک در جبهه نبرد دانست.

    
     
۱۴۷ کشته و مجروح درتصادف 2قطارمسافري در دامغان 
    در حالي که جنايت عصر پنج شنبه تروريست هاي تکفيري در حله عراق باعث شهادت و زخمي شدن ده ها تن از زائران ايراني اربعين حسيني(ع) و حزن مردم شده بود، صبح ديروز دو قطار مسافربري در محور سمنان - دامغان با هم برخورد کرده و جان باختن ده ها تن از هموطنانمان، ايران را در سوگ فرو برد.

    برخورد 2 قطار مسافري در دامغان دست کم 103 مجروح و 44 جان باخته برجاي گذاشت.

    به گزارش خبرگزاري ها از سمنان، قطار «مسافري تبريز- مشهد» و «مشهد – سمنان» حدود ساعت 8 صبح ديروز در حد فاصل ايستگاه هاي هفتخوان و امروان واقع در مسير دامغان – سمنان با يکديگر برخورد کردند. اين حادثه باعث واژگوني تعدادي واگن و آتش سوزي آنها شد.

    پيرحسين کوليوند سرپرست اورژانس کشور گفت: دراين حادثه 44 نفر از مسافران تاکنون (صبح ديروز) جان خود را از دست داده و 103 نفر نيز مجروح و به مراکز درماني منتقل شده اند. 

    وزير راه و شهرسازي که عصر جمعه براي بررسي سانحه برخورد دو قطار مسافري در سمنان به اين استان رفته بود درباره شرايط مجروحان و تعداد جان باختگان اين حادثه گفت: از 103 مجروح برخورد قطارهاي مسافري در ايستگاه هفتخوان استان سمنان، اکنون هشت بيمار در بيمارستان کوثر سمنان و 18 بيمار در بيمارستان ولايت دامغان بستري هستند و بقيه مجروحان با دريافت خدمات درماني، مرخص شده اند.

    عباس آخوندي ادامه داد: به دليل شرايط واگن هايي که در اين سانحه آتش گرفت، مراحل بررسي اين واگن ها ادامه دارد و به همين دليل آزادسازي و جست وجوي پيکرهاي جان باختگان زمان مي برد و اکنون تعداد جان باختگان به طور دقيق قابل بيان نيست.

    وي با اشاره به اينکه تعدادي از جان باختگان اين سانحه از استان آذربايجان شرقي هستند يادآور شد: پيکر اين جان باختگان پس از مشخص شدن هويت، اخذ مجوز از مراجع قضايي و پزشکي قانوني، به استان يا خانواده ها تقديم مي شود.

    آخوندي درباره علت برخورد دو قطار مسافري در استان سمنان گفت: بايد تمام مسايل مانند سرعت قطارها، مذاکرات رانندگان قطارها و علائم راهنماي خطوط که در مرکز کنترل ضبط شده اند، بررسي شود تا علت دقيق حادثه بيان شود.

    وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه با نصب و تجهير سامانه هاي خودکار از سال 93 در منطقه راه آهن شمال شرق که از خطوط شلوغ کشور است ايمني تردد تا حدودي ايجاد شده بود، گفت: اکنون با اين حادثه بايد بررسي شود که علت 

    برخورد قطارها چه بوده و اين سامانه چه اشکالي داشته است.

    پيش از اين رئيس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني استان سمنان نيز تعداد مجروحان بستري شده در بيمارستان ولايت دامغان و کوثر سمنان را 87 نفر اعلام کرده و گفته بود: از تعداد مجروحان بستري شده در بيمارستان ولايت دامغان 33 نفر از اهالي استان آذربايجان شرقي و 43 نفر از استان سمنان هستند.

    استاندار سمنان در خصوص حادثه برخورد دو قطار مسافربري اظهار داشت: ساعت 7 و 50 دقيقه صبح جمعه قطار مسافربري تبريز که به سمت مشهد در حال حرکت بود در حوالي ايستگاه هفت خوان دچار حادثه شده و متوقف مي شود.

    محمد رضا خباز افزود: قطار مسافربري سمنان که به سمت مشهد در حرکت بود از پشت سر به قطار تبريز برخورد مي کند که طي اين اتفاق دو واگن از قطار تبريز آتش مي گيرد و لکوموتيو و 4 واگن از قطار سمنان از ريل خارج مي شود.

    مديرکل راه آهن شمالشرق کشورنيز بيان علت حادثه اين تصادف را به روزهاي آينده موکول کرد و گفت: سامانه هاي علائم خط ايستگاه هاي راه آهن در اين منطقه از کشور بدون مشکل بوده است و اينکه علت اين حادثه چه بوده، بايد بررسي دقيق و کارشناسانه شود.

    
    
دستور رئيس قوه قضائيه: علل سانحه قطار تبريز-مشهد بررسي و با مقصرين برخورد قاطع شود
    رئيس قوه قضائيه خطاب به رئيس کل دادگستري استان سمنان تاکيد کرد: سريعا با تشکيل پرونده ضمن بررسي علل سانحه نسبت به برخورد قانوني و سريع با مقصرين حادثه اقدام و نتيجه به اين جانب گزارش شود.

    به گزارش اداره کل روابط عمومي قوه قضائيه، در پي حادثه دلخراش برخورد قطار تبريز- مشهد و کشته شدن تعدادي از هموطنان، رئيس قوه قضاييه پيامي خطاب به رئيس کل دادگستري استان سمنان صادر کرد.

     در اين پيام آمده است: خبر حادثه دلخراش قطار تبريز-مشهد که منجر به کشته و مجروح شدن عده اي از هموطنان عزيز گرديد موجبات تاثر و تاسف همگان را فراهم آورد.

    ضمن عرض تسليت به بازماندگان اين عزيزان وآرزوي شفاي عاجل براي مجروحين اين حادثه لازم است سريعا با تشکيل پرونده ضمن بررسي علل سانحه نسبت به برخورد قانوني و سريع با مقصرين حادثه اقدام و نتيجه به اين جانب گزارش شود.

    در ضمن مسئولين اجرايي ذي ربط نيز مکلفند در اسرع وقت ضمن بررسي علل وقوع اين سانحه دلخراش نسبت به شناسايي مقصرين حادثه و معرفي آنها به دستگاه قضايي اقدام نمايند.