گزیده خبرهای 8 فروردین 91
صرافی های امارات پول ایرانی را نمی پذیرند
رژیم ضد بشری و قرون وسطایی کودتایی  که  اقتصاد ورشکسته  با بی ارزش  شدن ریال در حال کاهش به ویژه در شراط تحریم وانزوای منطقه ای و جهانی بسر می برد . بنابراین مشخص است که فرافی های امارات پول بی ارزش وتحریم شده رژیم فاشیستی مذهبی نا متعارف ایران را نپذیرند.
در آستانه سفر های نوروزی ایرانیان به مقصد های خارجی نظیر دوبی در امارات متحده عربی؛ گزارش ها از خودداری صرافی های اماراتی برای دریافت پول رایج ایرانی یعنی ریال حکایت دارد.به گزارش رویترز، شماری از صرافی های بزرگ در امارات متحده عربی هفته هاست که دیگر ریال پذیرش نمی کنند. این در حالی است که چندی پیش اخباری در خصوص سفرهای زیارتی به اماکن مقدس در عراق منتشر شده بود که در آن حتی رانندگان اتوبوس های حامل زائران نیز ادعا کرده بودند که به جای ریال از مسافران ایرانی دلار طلب می کنند.ماجرای موضع گیری در مقابل ریال از آنجایی آغاز شده است که ارزش ریال در مقابل دلار به پایین ترین میزان تاریخی خود رسیده است.تحلیلگران می گویند ایران از سال گذشته میلادی تخت تحریم های آمریکا قرار دارد که علیه دسترسی جمهوری اسلامی به سیستم بانکداری جهانی اعمال می شود. واشینگتن از قوانین ضد پولشویی استفاده می کند تا ریسک همکاری بانک های خارجی با ابران شامل تامین مالی روابط تجاری را افزایش دهد.همچنین در ماه دسامبر، دولت آمریکا از بانک اسلامی نور در دوبی درخواست کرد که روابط چند میلیارد دلاری خود با ایران را متوقف کند. جمهوری اسلامی از طریق این بانک بخش قابل توجهی از مبادلات نفتی خود را انجام می داد. همچنین با وجود تحریم های بانکی، برخی از تجار از طریق صرافی ها به تجارت ریالی با امارات ادامه می دادند که اکنون نیز راه این نوع تجارت با توجه به خودداری صرافی های بزرگ از پذیرش ریال، مسدود شده است.محمد انصاری، مدیرعامل صرافی انصاری در دوبی این نکته را خاطرنشان کرده که ضعف ریال موجب شده که تجارت با آن بسیار ریسک پذیر باشد و اغلب صرافی ها با توجه به کاهش ارزش ریال در ماه های اخیر و البته تحریم های آمریکا از پذیرش ریال خودداری می کنند.این در حالی است که دوبی با فاصله 150 کیلومتری از جنوب ایران برای مدت ها قطب تجاری برای جمهوری اسلامی به شمار می رفته است. بازار صادرات مجدد بین ایران و امارات متحده عربی و همچنین ارزش روابط تجاری دوجانبه در سال 2011 حدود 8 میلیارد و 700 میلیون دلار برآورد شده است. با این حال صرافی الفردان دوبی که سومین صرافی بزرگ در سطح امارات متحده عربی به شمار می رود اعلام کرده که با توجه به ریسک های موجود، دیگر ریال را پذیرش نخواهد کرد. مدیر عامل این صرافی تاکید دارد که با توجه به بی ثباتی ها و کاهش ارزش پوند سوریه نیز سرنوشتی مشابه ریال ایران دارد. به گفته وی حتی خرید مقادیر اندک ریال هم باید متوقف شود چرا که احتمال کاهش ارزش و ضرر صرافی ها وجود دارد.با این وجود گفته می شود که همچنان امکان ادامه تجارت بین ایران و دوبی از طریق حواله وجود دارد. روشی که قانونی است اما یک شبکه انتقال پول قانونگذاری نشده به شمار می رود که بر مبنای روابط شخصی در خاورمیانه و آسیای جنوبی رواج دارد. البته بخشی از پول هم به طور شخصی و یا از طریق لنج ها در خلیج فارس جابجا می شود.
وقتی قیمت بنزین ۸۰۰ برابر می شود، اما حقوق ۸۴ برابر، طبیعی است که آسیب‌های اجتماعی رشد کنند
تصور نمی رود که دیگر نیاز به توضیح باشد که با اقدام دولت مدعی ساده زیست عدالت محور و پاک ترین دولت تاریخ این فاصله 10 برابر ی افزایش قیمت بنزین و امثالهم نسبت به افزایش  حقوق ودستمزد کارمندان وکارگران چگونه باید جبران  و تأمین  شود؟
خبر آنلاین،  مصطفی اقلیما* : پیش‌بینی وقایع و آسیب‌های اجتماعی که در سال جدید رخ خواهد داد کار سختی نیست و از هم‌اکنون می‌توان با قاطعیت گفت با رشد آسیب‌های اجتماعی، با رشد طلاق، با کاهش ازدواج، با افزایش تعداد کودکان خیابانی، با بالا رفتن میزان اعتیاد و دزدی و انواع بزه و خشونت رو به رو خواهیم بود.همانطور که قبلا هم اشاره کرده‌ام،‌ مادر آسیب‌ها در کشور ما تورم است و با توجه به وضعیت امسال که تمام اجناس گران شدند می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال جدید نیز قیمت‌ها افزایش یابد و به تبع آن آسیب‌ها نیز روند رو به رشدی را طی خواهند کرد و اگر یارانه‌ها نیز حذف شود با این وضعیت تورم، آسیب‌ها بیشتر و بیشتر خواهد شد.اینطور که اعلام شده آمار زندانی‌ها دو برابر شده و من هشدار می‌دهم که این آمار بیشتر نیز خواهد شد چرا که وقتی افراد دو شیفت کار می‌کنند آستانه تحملشان پایین آمده و در برابر کوچکترین بگومگوها ممکن است به خشونت ‌های شدید دست بزنند، درگیری‌های خانوادگی افزایش خواهد یافت و خشونت‌هایی که همسران علیه یکدیگر و علیه فرزندانشان به کار می‌گیرند زیاد خواهد شد که منشا بسیاری از این خشونت‌ها مسائل مادی و بیکاری است، طلاق‌ها و مشکلاتی که طلاق به همراه خواهد آورد افزایش خواهد یافت و با توجه به گرانی و بیکاری، جوانان از ازدواج کردن فرار می‌کنند که این مساله هم عواقب خود را به همراه خواهد داشت.افزایش کرایه تاکسی، افزایش اجاره خانه، افزایش قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، افزایش هزینه‌های آموزشی، پاس نشدن چک‌ها و موارد اینچنینی بسیار دیگر باعث می‌شود نتوان اوضاع خوبی را در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی پیش‌بینی کرد.هر کدام از این موارد همراه با خود اختلالات روانی خواهد داشت که نه تنها زندگی شخصی فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد بلکه وارد تعاملات اجتماعی او نیز شده و بر سایر افراد اجتماع تاثیرگذار خواهد بود.از 30 سال گذشته تا امروز میزان پایه حقوق یک حقوق بگیر 84 درصد افزایش یافته این در حالی است که به عنوان مثال کالایی مانند بنزین 800 برابر افزایش قیمت یافته است و اگر حقوق یک کارمند می‌خواست با این شرایط به صورت برابر افزایش پیدا کند باید الان حقوق 800 برابری دریافت می‌کرد نه 84 برابری. ممکن است در یک نگاه کلی افزایش قیمت محصولات به چشم نیاید و به نظر برسد که تاثیر چندانی در اوضاع آسیب‌های اجتماعی نخواهد داشت اما لازم است بررسی‌های عمیقتر و جدی‌تری صورت بگیرد و تاثیر اقتصاد بر رشد بزه به صورت جدی و آماری بررسی شده و در اختیار دولت‌مردان و سیاست گذاران قرار بگیرد تا با توجه به این قضایا برای پیشگیری از بروز جرم و بزه اقدامات لازم صورت بگیرد.*رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران
 نادران: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها غیرقانونی است / توکلی: در حیرتم
چرا این مدعیان حیرت زدگن و مخالف اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه های دولتی که آن را غیر قانونی می کنند آن زمان که  لایحه یارانه ی دولتی از سوی دولت به بازار مکاره پیشنهاد شد به جای رأی منفی  دادن با تصویب کردنش موافقت  نمودند ولی اکنون که داممنه اختلاف و جنگ قدرت وثروت گسترده شده اینائ یادشان افتاده است که غیر قانونی است وباید با اجرای آن مخالفت کنند . چونکه نوعی تبلیات محور برگزاری مرحله ی د وم نمایش خیمه شب بازی فرمایشی بازار مکاره ی نهم در 15 اردیبهشت می باشد.
عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به واریز مابه التفاوت مرحله اول و دوم هدفمندسازی یارانه گفت: دولت در دو ماه اول سال نمی تواند وارد فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها بشود لذا این اقدام دولت غیر قانونی است.الیاس نادران در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به اقدام دولت در افزایش یارانه های نقدی گفت: آنچه که مجلس مصوب کرده دولت در فروردین و اردیبشهت نمی تواند فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها را اجرا کند بنابراین این اقدام دولت غیر قانونی است.وی افزود: دولت این دست اقدامات غیر قانونی زیاد انجام داده و فکر می کند می تواند مجلس را در عمل انجام شده قرار بدهد، لذا قطعا بعد از تعطیلات، کمسیون ذی ربط و کمسیون تلفیق نسبت به این اقدام تصمیم گیری خواهند کرد.وی با بیان اینکه باید منابع افزایش یارانه های نقدی مشخص شود گفت: در نشست کارشناسی که برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها انجام شد دولت نتوانست مجلس را متقاعد کند و منابع آن نیز مبهم بود؛ لذا مجلس اجازه اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها را در دو ماه ماقیمانده پایان مجلس هشتم نداد.وی  با بیان اینکه دولت به کارهای فراقانونی عادت کرده است خاطرنشان کرد: از آنجا که مجلس در مقابل اقدامات دولت برخورد جدی نداشته لذا برخلاف قانون عمل کردن برای دولت به یک رویه و عادت تبدیل شده است.همچنین احمد توکلی در واکنش به این اقدام دولت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از شنیدن این خبر در حیرتم و نمی توانم راجع به این موضوع حرفی بزنم.به گزارش خبرنگار مهر مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها از واریز مابه تفاوت رحله اول و دوم هدفمندسازی یارانه‌ها که  28 هزار تومان است، خبر داد و گفت:  28 اسفند 90 این مبلغ به حساب خانوارها واریز شده  که ممکن است این مبلغ ماهیانه یا به صورت دوماهه باشدمدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها تاکید کرد: همانطور که در مرحله اول هدفمندی یارانه ها، پراخت یارانه نقدی را یکماه و نیم زودتر از شروع اجرای قانون در نظر گرفتیم، هم اکنون نیز همین گونه است به این صورت که  این مابه تفاوت مربوط به زمانی است که مرحله دوم آغاز شود؛ یعنی پرداخت این مبلغ مابه تفاوت به معنی شروع مرحله دوم یارانه ها نیست. این مبلغ در حسابهای مردم زودتر واریز شده است اما غیر قابل برداشت خواهد بود.
مادر ِ شهابی با باری از غصه و درد درگذشت
هدیه نوروزی از همان زمان که خمینی شیاد وارد میهن شد شروع شد چون شیادانه وفریبکارانه وعده ی حکومت آینده از آن محرومان وپا برهنگان داد .تا اینکه فتوا داد که به جای برگزاری مراسم جشن نوروز باید بر سر گورستان حضور یافت تا زمانی که جاشین بد تر از وی جایش را گرفت  تاپیوسته برای محرومان به ویژه کار گران زحمت کش از اینگونه هدیه های نوروزی فراوان بدهد که فرزند د ر بند وزندان ومادر یا پدر از دوری دیدار فرزند باید د ق کنند  وجان بدهند.
به گزارش کمیته ی دفاع از رضا شهابی، "مادر صمدی زکریا" ، مادر رضا شهابی کارگر زندانی در شامگاه چهارشنبه دوم فروردین 1391 در بخش اورژانس بیمارستانی در شهرستان شبستر و به دلیل ایست قلبی درگذشت.مادر زکریا که از بیماری قلبی رنج می کشید بعد از دستگیری رضا شهابی و مدتها به علت دوری و بیخبری از رضا بارها دچار مشکلات قلبی شد. وی دائما از وضعیت رضا میپرسید و بی تابی میکرد. اعضای خانواده به مدت چندین ماه به وی میگفتند چون رضا راننده است و اکنون در ماموریت کاری به سر میبرد امکان اینکه با شما تماس بگیرد و یا به دیدار بیاید را ندارد. در چند مورد تماس تلفنی محدود رضا، مادر صمدی بیتابی میکرد. در مدت بستری شدن رضا شهابی در بیمارستان به دلیل اینکه مقامات امنیتی و قضایی ملاقات با رضا را ممنوع کرده بودند، مادر رضا موفق نمیشد به اندازه ی دلخواه بالای سر رضا حاضر شده و فرزند خود را ببیند. در اندک دیدارهای همراه با استرس و بسیار کوتاه، مادر  صمدی که با چرخ ویلچر به بخش آورده میشد، رضا را در آغوش میکشید و میگریست.در اخرین شب حیات، مادر صمدی تا جایی که میتوانست سخن بگوید دائما از رضا میگفت و نام او را صدا میزد. همراهان مادر صمدی اظهار داشته اند که وی تا اخرین لحظات انتظار آمدن رضا را میکشید و از واپسین کلماتی که موفق شد بر زبان بیاورد نام رضا بود.بدین ترتیب دستگیری و حبس و آزار و اذیت رضا شهابی که تنها جرمش دفاع از حقوق  کارگران بوده است، باعث رنج و آزار دیگر اعضای خانواده اش نیز شد. در جدیدترین تاثیرات این آزار و اذیت، مادر صمدی، مادر رضا شهابی، که زمینه ی نارحتی قلبی داشت، به علت رنج و عذابی که بابت رضا بر او وارد شده بود با قلبی آکنده از اندوه و غصه و با دلتنگی برای فرزندی که بسیار برایش عزیز بود، جان عزیز خود را از دست داد.