گزیده خبرهای 9 فروردین 90 – قسمت 3
استقبال سرد از اردوغان؛ استقبال وزیر امور خارجه از یک نخست وزیر
چون باندهای مافیایی وابسته به ولی وقیح علی خائنه ای و پاسداران کودتاگر چون مخالف دولت ورئیس جمهور وفعالیت های مذاکرات هسته ای از سوی اینان هستند . بنابراین نه اقدامات دولت در این مورد تأیید وحمایت نمی کنند ، بلکه کارشکنی و سنگ اندازی هم می کنند.
نخست‌وزیر ترکیه بامداد امروز در رأس یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.به گزارش خبرگزاری مهر،رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه بامداد امروز چهارشنبه در رأس یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران قرار گرفترجب طیب اردوغان امروز در تهران با محمود احمدی نژاد  ؛ علی لاریجانی رئیس مجلس و محمد رضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد دیدار و گفتگو می کندنخست وزیر ترکیه را در این سفر دو روزه به ایران ، وزرای امور خارجه ، انرژی ، اقتصاد و شهرسازی ترکیه همراهی می کنندقرار است اردوغان پس از دیدارهای رسمی خود در تهران امشب راهی شهر مقدس مشهد شود.(گفته میشود وی حامل پیامی از باراک اوبا، رئیس جمهور آمریکا میباشد.  ار سوی دیگر جمهوری اسلامی به دلیل موضع ترکیه در مقابل بحران سوریه با این کشور اختلاف بسیاری دارد.) 
بامداد امروز اردوغان وارد تهران شد؛اردوغان در تهران چه می کند؟
این سفر که پس از دیدار اوباما رئیس جمهور آمریکا با مقامات ترکیه است .که ممکن است وزیر امور خارجه ترکیه از سوی رئیس جمهور آمریکا حامل پیام برای  مقاممات ایران باشد . وی اینگونه تیتر سئوالی سمت وجهت دار زدن ادامه سیاست مخالفت با دولت است که به ریشه آن در خبر قبلی اشاره شد.
رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه بامداد امروز (چهارشنبه) در رأس یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفترجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه بامداد امروز (چهارشنبه) در رأس یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفتبه گزارش شفاف به نقل از فارس؛ نخست‌وزیر ترکیه در این سفر ضمن دیدار با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، با علی لاریجانی رئیس مجلس و محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازد «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه، «تانر یولدز» وزیر انرژی و منابع طبیعی، «ظفر چاقلایان» وزیر اقتصاد و «اردوغان بایراکتار» وزیر شهرسازی و محیط زیست از جمله وزرایی هستند که اردوغان را در این سفر همراهی می‌کننداردوغان پیش از سفر به تهران در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای سئول شرکت و در حاشیه این اجلاس با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. نخست‌وزیر ترکیه قبل از عزیمت به کره جنوبی در جمع خبرنگاران، از آمادگی کشورش برای می‌انجیگری بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران خبر داده بودبراساس توافق صورت گرفته بین ایران و گروه ۱+۵ قرار است این نشست در آینده نزدیک برگزار شود که اخیرا برخی منابع دیپلماتیک از برگزاری این نشست در ۲۵ فروردین ماه خبر داده ولی اعلام کردند که هنوز مکان آن قطعی نشده استترکیه آمادگی خود را برای برگزاری این نشست در استانبول اعلام کرده است.نخست‌وزیر ترکیه بامداد امروز (چهارشنبه) در رأس یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفتنخست‌وزیر ترکیه در این سفر ضمن دیدار با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، با علی لاریجانی رئیس مجلس و محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازد «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه، «تانر یولدز» وزیر انرژی و منابع طبیعی، «ظفر چاقلایان» وزیر اقتصاد و «اردوغان بایراکتار» وزیر شهرسازی و محیط زیست از جمله وزرایی هستند که اردوغان را در این سفر همراهی می‌کننداردوغان پیش از سفر به تهران در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای سئول شرکت و در حاشیه این اجلاس با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو کردنخست‌وزیر ترکیه قبل از عزیمت به کره جنوبی در جمع خبرنگاران، از آمادگی کشورش برای می‌انجیگری بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران خبر داده بودبراساس توافق صورت گرفته بین ایران و گروه ۱+۵ قرار است این نشست در آینده نزدیک برگزار شود که اخیرا برخی منابع دیپلماتیک از برگزاری این نشست در ۲۵ فروردین ماه خبر داده ولی اعلام کردند که هنوز مکان آن قطعی نشده استترکیه آمادگی خود را برای برگزاری این نشست در استانبول اعلام کرده است.
" تورم 50 درصدی، عیدی دولت به ملت همیشه در صحنه"
گرچه با افزایش قیمت دلار وارز وسکه ی طلا که بیش از 50% می باشد . از طرف دیگر بدلیل وابسته بودن به واردات اقتصاد کشور تورم باید بیش از 50 % باشد  که از سوی دولت مدعی ساده زیست وعدالت محور وپاک ترین دولت تاریخ بعنوان هدیه نوروزی به مردم ایران داده شده است . برای کشوری که در آن ادعا شده فقیریو جود ندارد وکسی  شب ها شکم گرسنه سر بر بالین نمی گذارد این ضریب تورم وگرانی زیاد مهم نیست.
بازتاب : آثار و ثمرات انفجار بمب ارزی که در آذر ماه سال 90 با سوء مدیریت بانک مرکزی رخ داد، نه در سال 90 که تازه از فروردین تا تیر ماه امسال خود را نشان خواهد داد! بر این اساس پیش بینی می شود تغییرات قیمت دلار رسمی و غیر رسمی در سال قبل، سبب افزایش قیمت و تورم 50 درصدی قیمت ها در بهار و تابستان امسال شود؛ تازه این بدون در نظر گرفتن تبعات افزایش احتمالی قیمت انرژی در سال جدید است!بر اساس آخرین آمار اعلامی در سال 90، تورم در دی ماه سال قبل 21 درصد بوده است. این 21 درصد را نمی توان ناشی از انفجار بمب ارزی در آذر ماه سال قبل دانست، چراکه روند واردات عموما 2 تا 6 ماهه است، به بیانی دیگر کالاهایی که قرار است با ارز پس از انفجار ارزی آذر ماه سال گذشته به کشور وارد شوند احتمالا از فروردین تا تیر امسال وارد بازار ایران خواهند شد.به همین ترتیب کالایی که در دی ماه سفارش داده شده، احتمالا در فروردین، کالای بهمن ماه 90 در اردیبهشت ماه 91، و کالای اسفند 90 در خرداد ماه 91 وارد بازار ایران خواهد شد و طبیعتا تغییرات قیمت ارز روی این کالاهای جدید تاثیر خواهد گذاشت.
افزایش دسته جمعی قیمت طلا، سکه و دلار
وقتی اقتصاد  ورشکته  وابسته به واردات شده باشد. بدتر اینکه و از سوی دلال هو واسطه ها کنترل شود  . طوری که موجب تعطیلی کارخانه ها وواحدهای تولیدی وبیکار شدن کار گران شده است که بطور مستقیم تأثیر برروی تورم وگرانی لجام گسیخته گذاشته است ورشد فقر وبیکاری وشکاف بیشتر طبقاتی را تقویت نموده است .مشخص است که  چنین بازار خرت وخر نابسان  اقتصادی می بایست پیآمد افزایش انواع سکه های طلا داشته باشد.
خبر آنلاین: همزمان با صعود نرخ جهانی طلا، بازار داخلی سکه و طلا نیز شاهد رشد قیمت ها بود.روز گذشته قیمت سکه تمام بهار آزادی، 767هزار تومان، نیم سکه، 384 هزار تومان و ربع سکه، 202هزار تومان بود.قیمت تمام سکه طرح قدیم هم با 15 هزارتومان افزایش به 785 هزارتومان رسید.بهای هر گرم طلای 18 عیار هم از 77 هزار و 200 تومان به 78 هزار و 600 تومان رسید.در بازار آزاد ارز هم قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز تهران با 14 تومان افزایش در مقایسه با روز گذشته به 1905 تومان رسید.قیمت پوند هم با 20 تومان افزایش به 3050 تومان رسید. هر یورو نیز در برابر 2550 تومان معامله شد که نشان از رشد 25 تومانی داشت.درهم امارات هم یک تومان بالا رفت و به 520 تومان رسید.
نرخ رسمی یا دلار آزاد
حال در این شرایط وابستگی اقتصادی حاکم شده وقتی گزارش شده است که دولت فقط 35 % ارز بانکی به واردات کنندگان کالاهای ضروری  می دهد .یعنی اینکه باید  65% ارز دیگر مورد نیاز از طریق خرید ارز آزاد تأمین شود که سرنخ توزیع وفروش آن در دست دولت  و بانک مرکزی می باشد. یا اینکه از طریق خرید وفروش و تبدیل کردن ارز از طریق صرافان از برون مرز به داخل تأمین می شود . بنابراین با افزایش قیمت ارز ودلار و سکه های طلا بطور اتوماتیکی موجب افزایش قیمت کالاهای وارداتی می شود که موجب افزایش تورم و گرانی می شود که هزینه و بهایش از توی کیسه مردم ایران به خصوص محرومان پرداخت می شود.
چنان که از اظهارات واردکنندگان بخش خصوصی بر می آید، بسیاری از آنها برای تامین ارز مورد نیاز خود به بازار آزاد مراجعه می کنند. در واقع بدون وجود دستورالعملی خاص از طرف دولت، ارز دولتی عملا فقط به واردات کالاهای خاص اختصاص می یابد.این کالاها قاعدتا باید کالاهای ضروری باشند. از فروردین تا بهمن ماه سال گذشته بر اساس آمار گمرک سهم کالاهای ضروری از کل واردات 35 تا 36 درصد بوده است. این یعنی چیزی نزدیک به 65 درصد از واردات کشور را کالاهای غیر ضروری به خود اختصاص دادند. (گمرک جمهوری اسلامی، وضعیت تجارت خارجی کشور فروردین تا بهمن 1390، جدول شماره 38 - آمار مقایسه ای واردات قسمتها و فصلهای تعرفه - به ترتیب قسمت و فصل، صص 538 تا 545)کالاهای ضروری با دلار دولتی وراد می شوند که از نیمه دوم سال قبل با تعیین نرخ کارشناسی شده بانک مرکزی(همان 1226 تومان) نزدیک به 18 درصد (نسبت به نیمه اول سال 90) رشد داشته است .کالاهای غیر ضروری هم که باید دلار خود را از بازار آزاد تهیه کنند با رشد قیمت نزدیک به 50 درصدی روبرو بودند.این یعنی در 35 درصد واردات رشد 18 درصدی و در 65 درصد واردات رشد 50 درصدی قیمت ارز به طور طبیعی وجود دارد، وارداتی که قرار است از فروردین امسال به مرور وارد بازار شود