گزیده خبرهای 5 مهر 93

گزیده خبرهای 5 مهر 93
پس ازد ار زدن های  زنجیره ای درملأ عام در شیراز اکنون نوبت سر به نیست کردن دانشجویان در این شهررسیده است تا به کام مرگ کشیده شوند!
دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز صبح امروز (جمعه) بر اثر سقوط از ساختمان خوابگاه این دانشگاه جان سپرد.  به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز جمعه اعلام کرد: جسد دانشجوی پسر حدود 23 ساله در قسمت بررسی حفاظت فیزیکی این دانشگاه کشف شدبر اساس این اطلاعیه، پزشکی قانونی بر اساس بررسی های اولیه زمان مرگ این دانشجو را حدود ساعت چهار صبح روز جمعه اعلام کرده استدادستانی و حوزه انتظامی و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال بررسی موضوع هستند و تاکنون شواهد دال بر سقوط این دانشجوی پزشکی است که منجر به فوت شده استدانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام تسلیت و همدردی با بازماندگان این دانشجو اعلام کرده است که با توجه به دستور رییس دانشگاه مبنی بر رسیدگی سریع به موضوع ، همراه با دادستانی و حوزه انتظامی و سایر دستگاه های مربوطه به دنبال پی گیری جدی هستند و به محض کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر موارد را به اطلاع عموم و رسانه ها می رسانند.
رسانه‌های آمریکایی اخباری درباره مرگ رئیس جمهور زامبیا در نیویورک منتشر کردندنیوزویک خبر داده که مایکل ساتا رئیس جمهور زامبیا پنجشنبه در هتل محل اقامتش در نیویورک جان خود را از دست داده است هرچند دفتر وی پنجشنبه هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای درباره شایعات مطرح شده اعلام کرد که وی زنده است.  در همین زمینه آسوشیتد پرس هم خبر داده که رئیس جمهور 77 ساله زامبیا توسط پزشکان وزرات بهداشت آمریکا تحت معالجه قرار گرفته است و پس از آن وی راهی بیمارستان شده استهمچنین سخنگوی پلیس نیویورک هم جزئیات بیشتری دراین باره نداده و سخنگوی رئیس جمهور زامبیا هم اخبار متعدد منتشر شده درباره مرگ ساتا را تکذیب کرد.
 
اخبار درباره مرگ ساتا از پنجشنبه شب منتشر شد که وی برنامه سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل را لغو کرد.
حضور ناوگان دریایی چین در تنگه هرمز
ناوگان دریایی چین درت نگه هرمز چه می کند؟ نکند برای رژیم داعشی ولایت ففیه تسلیحات وارداتی حمل می کند؟خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به رزمایش دریایی ایران و چین در هفته گذشته نوشت: حضور ناو دریایی چین در آب های ایران نشان دهنده تلاش دو کشور برای رقابت با قدرت آمریکا در خاورمیانه استبه گزارش رویترز، بندرعباس به عنوان مرکز اصلی نیروهای دریایی ایران و دروازه تنگه هرمز، هفته گذشته میزبان دو فروند ناو جنگی چین بود که در سفری پنج روزه نشان داد روابط گرم میان دو کشور در حال افزایش استاین رویداد که برای اولین بار اتفاق افتاده است نشان می‌دهد که ایران و چین برای موازنه قدرت با آمریکا در خاورمیانه و نیز مسیرهای متصل به میادین نفتی خلیج فارس که از مهم ترین مراکز تولید انرژی آسیاست تلاش می‌کنندرویترز همچنین نوشت: قدرت آتش ناوشکن چانگ چون و ناوچه چانگ ژو نیروی دریایی چین کمتر از ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین است، اما این اولین بار است که ناوگان دریایی چین وارد آب های خلیج فارس می‌شود و اهمیت آن برهیچکس پوشیده نیستبرای ایران،‌ حضور این ناوگان چین بخشی از یک استراتژی از طریق برقراری روابط نزدیکتر با چین و روسیه است که به منظور خروج از انزوای ناشی از تحریم های اروپا و آمریکا صورت می گیرددر واقع روسیه و چین از جمله مذاکره کنندگان عضو گروه 1+5 هستند که در تعامل با ایران برای کاهش نگرانی های غرب درباره برنامه هسته‌ای این کشور تلاش می‌کنند،‌اما در عمل بارها نشان داده اند که خواهان تقویت روابط با ایران علیرغم مسائل حل نشده در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور هستنداز طرفی دیگر، برای چین نیز حضور در آب های ایران بخشی از یک راهبرد جامع با هدف حمایت از مسیر دریایی ارزشمند و بلندی است که از طریق آن از تنگه هرمز می گذرد، 20 درصد نفت مورد نیاز خود را تأمین می‌کنداگرچه ناوگان دریایی چین برای رقابت با آمریکا فاصله زیادی دارد،‌ حضور دریایی این کشور در آب های ایران نوعی رقابت اعلام نشده میان این کشور و آمریکا برای افزایش نفوذ منطقه ای و کنترل مسیرهای تجارت در آسیا استبه گزارش رویترز،‌ آمریکا نیز در برابر چین همکاری دریایی خود با ژاپن و مالزی را افزایش داده تا بتواند با نفوذ این کشور مقابله کند.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: مذاکرات هسته‌ای در 10 روز گذشته پیشرفت قابل توجهی نداشته است.به گزارش ایسنا، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان روز پنج‌شنبه اعلام کرد: امیدوار بودیم در فرصت برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته باشد اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.عراقچی گفت که مذاکرات هسته ای به نقطه نفس گیری رسیده است و دو طرف وارد بسیاری از جزئیات شده اند ولی هنوز در مسائل کلیدی نتوانسته اند به راه حل های مورد قبول دست یابند.این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان خاطرنشان کرد: مردم منتظر اخباری از این مذاکرات هستند اما در عین حال مشی ما پافشاری بر حقوق و عبور نکردن از خط قرمزهاست.معاون وزیر امور خارجه که با شبکه خبر گفت وگو می کرد، تاکید کرد که به هیچ وجه از حقوق هسته ای و خطوط قرمز عدول نمی کنیم و اگر با حفظ حقوق هسته ای و خطوط قرمز بشود راه حل هایی یافت که نگرانی ها را رفع کند آمادگی آن را داریم.
وی افزود: هرگز میز مذاکره را رها نمی کنیم اما یک قدم هم از حقوق ملت ایران عقب نشینی نخواهیم کرد.
بنا بر گزارش واحد مرکزی خبر، اظهارات عراقچی در حالی صورت گرفت که ساعتی بعد از آن وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است در مذاکرات هسته ای با ایران پیشرفت حاصل شده است و در صورت دستیابی به توافق، تحریم ها به حال تعلیق در خواهد آمد.مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از 26 شهریور در نیویورک آغاز شده است و هنوز خبری از پیشرفت در این مذاکرات از سوی دو طرف منتشر نشده است.بر اساس گزارش رسانه ها، قرار است ساعت 18 روز پنج‌شنبه به وقت نیویورک محمد جواد ظریف و جان کری با حضور کاترین اشتون با یکدیگر در هتل والدورف دیدار کنند.به گزارش ایسنا، به نظر می‌آید علاوه بر مباحث محتوایی، چگونگی ادامه مذاکرات نیز در این دیدار به ویژه درباره برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 در نیویورک تصمیم گیری خواهد شد.
در متن یادداشت تفاهمی که به امضای رؤسای دو هیأت مذاکره رسید، در بخش نفت، گاز و پتروشیمی ۱۸ بند به‌عنوان توافقات فی‌مابین ذکر شده است.به گزارش  تسنیم، یازدهمین نشست کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در روزهای هفدهم و هجدهم شهریورماه 93 در تهران برگزار شد.ریاست هیأت ایرانی را بیژن نامدار زنگنه (وزیر نفت ایران) و ریاست فدراسیون روسیه را الکساندر نواک (وزیر انرژی روسیه) به‌عهده داشتند. طرفین در مذاکرات ضمن ارزیابی مثبت از توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه تمایل مشترک خود را به تقویت و تعمیق روابط و اجرای توافقات ابراز کردند و بر نقش مهم این کمیسیون در نیل به این اهداف تأکید نمودند.
در متن یادداشت تفاهمی که به امضای رؤسای دو هیأت مذاکره رسید، در بخش نفت، گاز و پتروشیمی 18 بند به‌عنوان توافقات فی‌مابین ذکر شده است.
1. طرفین ضمن حمایت از مذاکرات و توافقات به عمل آمده اخیر میان وزارتخانه‌های نفت و انرژی دو کشور در زمینه‌های مختلف، بر همکاری‌های استراتژیک در حوزه نفت و گاز تأکید نمودند.
2. دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه علاقمندی خود را به‌منظور همکاری سازنده با یکدیگر در مجامع بین المللی نفت و گاز اعلام داشتند.
3. طرف روس موافقت نمود حداکثر دو ماه پس از دریافت فهرست پروژه‌های مورد نظر طرف ایرانی، نتیجه بررسی‌های خود را جهت سرمایه گذاری و مشارکت در طرحهای پیشنهادی به‌همراه اطلاعات شرکت‌های متقاضی روس برای همکاری در هر پروژه به‌تفکیک اعلام نماید.
4. طرفین از همکاری در زمینه تأمین تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران از روسیه حمایت و موافقت کردند همراه با مبادلات کالا، انتقال تکنولوژی ساخت تجهیزات نیز با تأسیس شرکت‌های مشترک صورت پذیرد.
5. مقرر گردید در جهت گسترش همکاری‌های مشترک پژوهشی و فناوری در حوزه‌های مختلف نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دو کشور، پژوهشگاه صنعت نفت از سوی طرف ایرانی ظرف مدت دو ماه پروژه‌های مربوطه را به طرف روس منعکس و طرف مقابل نیز طی دو ماه نتیجه بررسی‌های خود را جهت همکاری در پروژه‌های مذکور اعلام نماید.
6. طرفین حمایت خود را از مذاکرات و تفاهمات شرکت زاروبژنفت با طرف ایرانی (شرکت نفت مناطق مرکزی) ابراز داشته موافقت نمودند اجرای تفاهمات به عمل آمده را مورد پیگیری قرار دهند.
7. طرفین موافقت نمودند در زمینه حفظ سلامت محیط زیست در دریای خزر با یکدیگر همکاری نموده و با احداث خط لوله انتقال گاز که موجب آلودگی زیست‌محیطی دریای خزر شود، موافقت ننمایند.
8. طرفین نسبت به احیای کارگروه مشترک همکاری‌های نفت، گاز و پتروشیمی با یکدیگر موافقت نمودند.
9. طرفین توافق نمودند جهت اجرایی شدن توافقات بین شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی دو کشور تشکیل کارگروه مشترک نظارتی را مورد بررسی قرار دهند.
10. طرف روسی از طرف ایرانی دعوت نمود تا در سرمایه گذاری و احداث پالایشگاه نفت در روسیه (منطقه کوبالسک) مشارکت نماید و طرف ایرانی نیز موافقت نمود که موضوع را مورد بررسی قرار دهد.
11. طرف ایرانی از پیشنهاد شرکت گازپروم نفت جهت همکاری و مشارکت در پروژه‌های اکتشاف و توسعه میادین نفت و گاز ایران استقبال نمود.
12. طرف ایرانی موافقت نمود پیشنهاد شرکت سفینات جهت همکاری طرفین در زمینه حمل و نقل نفت خام و فرآورده‌های نفتی را مورد بررسی قرار دهد.
 13. طرف ایرانی موافقت نمود توانمندی شرکت‌های ذیل را با توجه به استانداردهای مورد تأیید وزارت نفت جهت صدور تجهیزات نفت و گاز به ایران بررسی نماید.
ــ شرکت ODK سازنده توربین‌های گازی
ــ شرکت GMS سازنده پمپ، کمپرسور و مبدل‌های حرارتی و مخازن
ــ شرکت Russ Gas Engineering سازنده و طراح مبدل‌های حرارتی و مخازن تحت فشار
ــ گروه شرکت‌های انرژی استاندارد، سازنده انواع تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی
ــ شرکت PTPA سازنده لوله
14. طرفین علاقمندی خود را نسبت به همکاری‌های مرکز ملی توسعه فناوری (دلتا) روسیه با مؤسسات تحقیقاتی ایرانی در زمینه‌های امنیت داده‌ها، سیستم‌های کنترل، نرم‌افزار و اندازه گیری اعلام نمودند.
15. شرکت مهندسی CTG روسیه از طرف ایرانی درخواست نمود که از شرکت یادشده جهت پروژه‌های IGAT 6، 7، 9 و ساخت پالایشگاه گاز به‌عنوان پیمانکار اصلی دعوت به عمل آورد. طرف ایرانی موافقت نمود که موضوع را مورد بررسی قرار دهد.
16. طرف روس آمادگی شرکت دولتی روس گئولوگیا را جهت توسعه همکاری با طرفهای ایرانی در زمینه ارائه خدمات فنی و امکان سنجی در میادین هیدروکربنی ایران اعلام نمود.
17. شرکت تکنوپروم اکسپورت آمادگی خود را جهت احداث پالایشگاه‌های نفت و گاز و تأمین تجهیزات مربوطه و همچنین تأمین تجهیزات مورد نیاز میادین نفت و گاز ایران اعلام داشت.

18. شرکت Western Siberian Oil & Gas Company که در زمینه امکان سنجی پروژه‌ها و تأمین تجهیزات نفت و گاز فعالیت می‌نماید، آمادگی خود را جهت احداث پالایشگاه‌های نفت و گاز و ارائه تجهیزات میادین نفت و گاز و خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی در ایران اعلام نمود