گزیده خبرهای 6 مهر-93 قسمت -2

گزیده خبرهای 6 مهر-93 قسمت -2 
چرا قبل از بركناري فرماندار قبلي و انتصاب سرپرست فرمانداري، وي را از اين اقدامات مطلع نكرده‌ است؟
آخوند پالان ساییده ولی فقیه گونه ی طلبکار!
* از شهرستان محلات خبر مي‌رسد بركناري فرماندار سابق و انتصاب سيدرضا سجادي به سرپرستي فرمانداري اين شهرستان مورد استقبال مردم قرار گرفته است. با اين حال، نماينده شهرستان محلات كه امام جمعه موقت اين شهر نيز مي‌باشد در خطبه نماز جمعه از استاندار مركزي گلايه كرد كه چرا قبل از بركناري فرماندار قبلي و انتصاب سرپرست فرمانداري، وي را از اين اقدامات مطلع نكرده‌ است. اين انتقاد نماينده محلات موجب تعجب نمازگزاران شد زيرا اين توقع نوعي دخالت قوه مقننه در قوه مجريه است و عزل و نصب فرمانداران از اختيارات استاندار و وزارت كشور است و ربطي به نمايندگان مجلس ندارد.
انتقادي از سخنان اخير محسن رضايي
کدام صحبت های این پاسدار سبزعلی خان رضایی منطقی بوده وگاف نداده است که قراربوده حضورش در تلویزیون پاسدار ضرغامی تناقض نداشته باشد؟
دكتر محسن رضايي فرمانده سپاه پاسداران در هشت سال دفاع مقدس طي شب‌هاي جمعه و شنبه گذشته مهمان ويژه برنامه تلويزيوني (سطرهاي ناخوانده) بود. به گزارش ايسنا به نقل از پارسينه دوم حضور محسن رضايي كه به بررسي ابهامات و فرماندهي جنگ مي‌پرداخت مجري برنامه با اشاره به مكالمه تلفني حسن روحاني با محسن رضايي پرسيد: آقاي روحاني گفته بود محسن رضايي تلفني به من گفت: سقوط فاو امكان ندارد مگر اينكه عراق بمب اتم بزند. محسن رضايي در پاسخ گفت: من چون احتمال شنود تلفني را ميدادم از قصد اينطور جواب دادم اما مي‌دانستم خط ما در فاو شكسته شده است. اين اظهارنظر محسن رضايي در توجيه عدم آمادگي و پيش‌بيني در برابر حمله عراق به فاو در حاليست كه در همين برنامه تلويزيوني محسن رضايي از تلگرام تلفني‌اش به سيداحمد خميني در بهمن 1365 و در ميانه عمليات كربلاي 5 ياد مي‌كند! تلگرامي كه محسن رضايي طي آن درخواست فوري تجهيزات نظامي از ارتش را تلفني بيان مي‌كند و اوضاع بحراني عمليات را توضيح مي‌دهد! حال جاي اين سوال ساده از دكتر محسن رضايي باقيست، اين (يك بام و دو هوا) چگونه ممكن است؟
چندهزار ميليارد تومان بودجه فرهنگي تا كي بايد در مؤسسات فرهنگي غير دولتي به باد برود؟
در رژیم از صدر تاذیل آلوده به فساد که دزدی و رشوه واختلاس و غارتگری بشدت رواج دارد .حال در ادامه جنگ قدرت و ثروت باندی یقه مؤسسات فرهنگی غیر دولتی گرفته شده است .
پيگيري‌هاي برخي نمايندگان مجلس براي قرارگيري فهرست موسسات فرهنگي غيردولتي در قانون بودجه 94 شدت گرفته است. به گزارش تابناك اين تلاش‌ها در حالي انجام مي‌شود كه مشخص نيست دستاوردِ تزريق اعتبارهاي كلان به اين نهادها در سال‌هاي گذشته چه بوده و مجموعه اين نهادها چه دستاورد جدي براي حوزه فرهنگ داشته‌اند كه همچنان بايد رقمي چندصد ميلياردي از اعتبارات حوزه فرهنگ به اين مجموعه‌هاي غيردولتي تعلق گيرد؟ اين اعتبارات كه بعضاً تا 80 درصد رقم مصوب نيز تخصيص مي‌يابد، معمولاً به مجموعه‌هاي اختصاص يافته كه چهره‌هاي خاص هدايت اجرايي‌شان را برعهده دارند يا سياست گذار اين مجموعه‌ها هستند و شايد يكي از دلايلي كه اصل اين جدول در تمامي دولت‌ها حفظ شده و تنها در برخي سال‌ها، برخي مجموعه‌ها افزوده يا كسر شده‌اند، همين عقبه بوده باشد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد مجموع عدد پرداختي به اين مؤسسات در بودجه سال آينده بيش از هفتصد ميليارد تومان براورد مي‌شود. برخي از اين مجموعه‌ها در سال‌هاي گذشته كاركرد مثبتي داشته‌اند اما بسياري از اين نهادها فاقد دستاورد حداقلي بوده‌اند
دسترسي به آرشيو فيلم و عكس جنگ همچنان نيازمند رانت خواهد بود؟
چون این  رانت خواران جنگ افروز پیروخمینی شیادند که گفت جنگ موهبت الهی است . بنابراین همچنان دارند از آن موهبت الهی  هرطوری دوست داشته باشندرانت خواری می کنند.
با گذشت بيش از سه دهه از دوران دفاع مقدس، حجم بالايي از عكس‌ها و فيلم‌هاي دفاع مقدس همچنان از ديد عموم دور است و آنچه از دسترس تاريخ جنگ تحميلي ثبت و ضبط شده، همچنان يك رانت است، ولي اين وضعيت تا چه هنگام مي‌تواند ادامه داشته باشد و چه آسيب‌هايي براي كشور در پي خواهد داشت؟ به گزارش تابناك، بخشي از اين تصاوير و فيلم‌ها ‌شخصي به ثبت رسيده و در ‌بايگاني اشخاص است. بخشي از اين آرشيو در اختيار برخي از مؤسسات نيمه دولتي يا وابسته به برخي نهاد‌هاست و بخشي از اين آرشيو نيز در قالب بنياد‌ها و نهادي مسئول در دوران جنگ خاك مي‌خورد و در نگاه اول، چالش فرعي، چندپارگي اين آرشيو‌ها و نبود مجموعه‌اي متصل نيست اما چالش اصلي كه از پراكنده بودن آرشيو خطرناك‌تر است، عدم دسترسي همين مجموعه‌ها پراكنده حتي براي مستندسازان و تاريخ نگاران است. تكليف آرشيو‌هاي شخصي مشخص است و طبيعتاً برخي عكاسان و فيلمبرداران شخصي، اختيار بايگاني‌‌شان را دارند و حاضر نيستند، آرشيوشان از جنگ تحميلي را در اختيار عموم گذارند و از اين منظر شايد نتوان چندان از ايشان گله‌مند بود، با اين حال بخش كوچكي از آرشيو جنگ، آرشيوهاي شخصي است. واقعيت آن است كه بسياري از عكاسان شخصي آرشيو‌هايشان را از اين دوران منتشر كرده‌اند؛ اما هنوز بسياري از نهادهاي دخيل در جنگ، حاضر به آزادسازي فيلم‌هاي مهم از عمليات‌ها نيستند و به همين نسبت تصاوير عمليات‌ها نيز بسيار محدود آزاد شده و اساساً دسترسي به اين فيلم‌ها براي مستندسازي به يك رانت بدل شده كه گاه‌ برخي مستندسازان به آن دست مي‌يابند و متكي بر اين آرشيو‌هاي عظيم، موفق به ساخت آثار خيره‌كننده مي‌شوند
برف پاييزي ارتفاعات مشگين شهر را سفيدپوش كرد
نخستين برف پاييزي بامداد ديروز ارتفاعات شهرستان مشگين شهر در استان اردبيل را سفيدپوش كرد. بارش برف كه از نخستين ساعات بامداد ديروز در اين منطقه آغاز شد، رشته كوه‌هاي سبلان از جمله منطقه عشاير نشين "آيقار" را سفيدپوش كرد. "حميد نصر آبادي" رئيس اداره امور عشايري مشگين شهر به ايرنا، گفت: بارش برف موجب تعجيل در كوچ پاييزه عشاير مي‌شود. اكنون بيش از 50 درصد از عشاير استان اردبيل در ارتفاعات سبلان ساكن و به نگهداري بيش از يك ميليون و 200 هزار رأس دام مشغول هستند. بر اساس تقويم، كوچ پاييزه عشاير شاهسون استان اردبيل هر سال از نيمه دوم مهرماه آغاز مي‌شود و طي آن عشاير كوچ خود را از ييلاقات سبلان به طرف قشلاقات دشت مغان آغاز مي‌كنند. شهرستان مشگين شهر در 85 كيلومتري شمال غربي اردبيل قرار دارد. 
دستگيري سارق طلاي دختران خردسال
فرمانده انتظامي شهرستان دهلران گفت: سارق طلاهاي دختران خردسال اين شهرستان در دام پليس افتاد. "سعيد عاليپور" در گفت‌وگو با فارس اظهار كرد: چهره‌نگاري، سارق طلاهاي كودك خردسال را لو داد. فرمانده انتظامي شهرستان دهلران گفت: فردي كه در كوچه‌هاي خلوت طلاهاي دختربچه‌ها را به سرقت مي‌برد با هوشياري پليس دستگير شد. "عاليپور" تصريح كرد: به دنبال وقوع يك فقره سرقت طلاجات از دختر بچه‌اي در يكي از محلات شهر دهلران، موضوع به صورت ويژه در دستور كار مأموران پليس آگاهي قرار گرفت. فرمانده انتظامي شهرستان دهلران ادامه داد: با انجام چهره‌نگاري و اقدام به موقع پليس، سارق كه قصد فروش طلاها را داشت، شناسايي و دستگير شد. وي گفت: در اين عمليات پليسي، مالخر طلاهاي سرقتي دستگير و تحويل محاكم قضايي شد