تصاویرسه شبانه روز عروسی در کلات

رنگ های متنوع وبسیار شاد در این مراسم جشن عروسی مردم  شهرستان کلات  که طی سه شبانه روز برگزار می‌ شود بسیارجالب وخواندنیست . زیرا که مراسم شب اول مراسم عروسي را مصلحت شامي مي گويند که در آن اقوام داماد گردهم مي آيند تا تقسيم کار کنند. مراسم هيزم کني که به صورت همياري صورت مي گيرد از صبح زود روز اول شروع مي شود. مراسم شب دوم حنابندان است که در آن عاشيق ها (نوازندگان محلي) ساز و قوشمه و دهل مي زنند و حنا را به خانه عروس مي برند، عروس و داماد توسط ساقدوش ها حنا مي بندند.  مراسم عروس کشان روز سوم صورت مي گيرد. عروس را سوار بر اسب ماديون مي کنند و جلوي او پسربچه اي 5-4ساله به نيت اين که اولين فرزندشان پسر باشد قرار مي دهند. عروس نزديک خانه داماد می ایستد و داماد که به همراه ساقدوش سوار بر اسب است مراسم نار زدن را انجام مي دهد.
اما پوشیدن رنگ های شاد ورنگین دراین مراسم عروسی بیانگر این واقعیت است که اختلاف 180 درجه ای با پوشش کلاع سیاه شدن دو زن مادر ودختر داردکه همسران شان آخوندندکه دربرنامه ی زنده ی تلویزیونی تازگی پخش شد که موجب بازتاب درشبکه های مجازی گردید ومورداعتراض واقع شد.چون تبلیغ برای مدل پوششی زنان داعشی می باشد. از سوی دیگر خلاف فتوای خمینی شیاد بغایت زن ستیز است که به مناسبت مراسم جشن نوروز گفت باید به جای برگزاری مراسم جشن نوروز همه در گورستان ها حضور یابند وبرای کشته شدگان جنگ فاتحه بخوانند. همچین در تضاد کامل با شعار روسری یا توسری و چادر سیاه حجاب برتر است ومبارزه ی 35 ساله با بی حجابی است که بطور سریالی از سوی ارگان های گوناگون سرکوبگر 35 سال است که اجرا شده است .


  
مردم شهرستان کلات مراسم عروسی را طی سه شبانه روز برگزار می‌کنند.به گزارش مهر، مراسم عروسي در شهرستان کلات طي ۳شبانه روز برگزار مي شود؛ شب اول مراسم عروسي را مصلحت شامي مي گويند که در آن اقوام داماد گردهم مي آيند تا تقسيم کار کنندمراسم هيزم کني که به صورت همياري صورت مي گيرد از صبح زود روز اول شروع مي شود. شب دوم حنابندان است که در آن عاشيق ها (نوازندگان محلي) ساز و قوشمه و دهل مي زنند و حنا را به خانه عروس مي برند، عروس و داماد توسط ساقدوش ها حنا مي بندند. عروس کشان روز سوم صورت مي گيرد. عروس را سوار بر اسب ماديون مي کنند و جلوي او پسربچه اي 5-4ساله به نيت اين که اولين فرزندشان پسر باشد قرار مي دهند. عروس نزديک خانه داماد می ایستد و داماد که به همراه ساقدوش سوار بر اسب است مراسم نار زدن را انجام مي دهد. عکس های سید رسول عزیزی از این مراسم را در زیر می بینید.