گزیده خبرها قسمت – 1

گزیده خبرها قسمت – 1 . 15 آبان -94
حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌رضا تقوی
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، مجلس شورای اسلامی را به گلوگاهی حساس و تنگه احد تشبیه و تاکید کرد که مبادا مجلس آینده از دست اصولگرایان خارج شده و مجلسی مشابه مجلس ششم دوره اصلاحات ایجاد شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌رضا تقوی عصر یکشنبه در همایش ولایت‌مداران در شیراز، تاکید کرد که امروز شرایط سیاسی بسیار دشوار و شناخت چهره‌ها سخت است و تنها راه حل در حفظ وحدت اصولگرایان، توجه به همگرایی و فکر جمعی است.
تقوی با بیان اینکه کار سیاسی کردن در هر زمانی سختی‌های خود را دارد، مقدس بودن هدف را مهمترین اصل دانست و تاکید کرد که در این صورت تمام سختی‌ها بر افراد آسان خواهد شد.
وی به ویژگی‌های یک فرد سیاسی پرداخت و بر این موضوع تاکید کرد که افراد فاقد چنین ویژگی‌هایی نباید خود را سیاست‌مدار و سیاست‌کار بدانند، اگرچه همراهی با افراد و جمع‌های سیاسی برای هیچ فردی منعی نداشته و ندارد.
به اعتقاد تقوی افراد سیاسی حداقل پنج ویژگی عمده شامل داشتن فکر و ذهن سیاسی، ایمان به راه، اطلاعات به‌روز، ادبیات مناسب و رفتار مناسب، را باید دارا باشند تا بتوانند در مسیری که انتخاب کرده‌اند، موفق عمل کنند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در تشریح این ویژگی‌ها، گفت: بعضی از افراد جسمشان در جمع‌های سیاسی است ولی فکر سیاسی ندارند، داشتن فکر سیاسی یعنی انسان به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، به مواضع رقیب یا دشمن، تغییرات در جامعه و ... حساس باشد و همه این‌ها را جدی بگیرد.
وی با طرح این دیدگاه که نگاه سیاسی به تمام مسائل را نگاهی جامع نمی‌داند، لزوم داشتن نگاهی سیاسی در موضوعات مختلف را از ویژگی‌های مهم در افراد سیاسی دانست و گفت: فکر سیاسی زمانی ایجاد می‌شود که فرد خودش را در برابر افکار سیاسی قرار دهد، اخبار و رویدادها را بداند و با مسائل آشنایی پیدا کرده و مواضع را تحلیل کند. در این میان افراد بدون فکر سیاسی اگر قرار است در جمعی سیاسی حضور داشته باشند باید به افراد خبره اعتماد کنند.
تقوی، از داشتن ایمان به راه، به‌عنوان شاخصه دیگر انسان‌سیاسی یاد و اضافه کرد: ایمان داشتن به راه، نظریه و فکر می‌خواهد که آن را دنبال کنیم، کسی به راه خود ایمان دارد که به واسطه مواجهه شدن با سختی یا شکست، منزوی، نگران و مضطرب نشود، چون راه خود را درست می‌داند، از اندک بودن تعداد همراهان دچار یاس نشود و اگر در زمانی فرصت برای فعالیت و مانور و انجام کار نداشت، وحشت نکند و بر مواضع خود بایستد.

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور به‌روز بودن را دیگر ویژگی یک فرد سیاسی عنوان و با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تصریح کرد: این یک ویژگی بسیار مهم است، زمان‌شناسی به‌معنای دانستن تقویم زمانی نیست، نیرویی که می‌خواهد کار سیاسی انجام دهد، مسائل روز را به‌خوبی رصد و تحلیل می‌کند و از کنار هیچ اتفاقی به‌سادگی عبور نمی‌کند و اگر اطلاعاتی ندارد، از دیگران برای تحلیل مسائل کمک می‌گیرد.
او با بیان اینکه امروز و هنوز برخی از افراد در دهه شصت و هشتاد سیر می‌کنند، گفت: طی این سال‌ها خیلی ریزش‌ها و رویش‌ها اتفاق افتاده است که یک نیروی سیاسی باید همه این مسائل را به‌خوبی بداند.
تقوی با تاکید بر لزوم توجه به بیانات مقام معظم رهبری و کلیدواژه‌های مورد استفاده ایشان، تصریح کرد: تشکل‌های سیاسی باید برای تبیین و تفسیر این کلیدواژه‌ها کلاس‌ها و جلسات متعدد برگزار کنند.
وی با بیان اینکه کلیدواژه جدید مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب، نفوذ است، بر اهمیت تبیین ابعاد این کلید‌واژه و مسائل مربوط به آن تاکید کرد و گفت: چرا مقام معظم رهبری روی مسئله آمریکا تاکید دارند، مگر چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است؟ مگر روزنه‌ای پیدا شده؟ چه کسی دارد بستر را فراهم می‌کند، موقعیت فتنه و فتنه‌گران چیست؟ کجاست؟ آیا این موضوع که مورد تاکید مقام معظم رهبری است را رصد می‌کنیم؟
به اعتقاد این فعال سیاسی، ویژگی چهارم یک نیروی سیاسی، داشتن ادبیات مناسب سیاسی و کاربرد آن متناسب با زمان و مکان مناسب است که با شناخت زمان، مشخص می‌شود.
تقوی گفت: باید ادبیات ما بیانگر آرمان‌هایمان باشد، شخصیت سیاسی از این طریق قابل ارزیابی است، بسیاری از نیروها چون ادبیات سیاسی را در نظر نمی‌گیرند، هدف ضربه می‌بیند، مقام معظم رهبری در ادبیات سیاسی یک الگو هستند، گاه یکی از همفکران ما مصاحبه‌ای می‌کند و رقیب تا مدت‌ها آن را بر سر ما می‌زند، کسی که می‌خواهد مصاحبه کند و حرف بزند باید با ادبیات سیاسی آشنا باشد، در این میان بعضی از دوستان باید فقط گوش کنند و اصلا نباید صحبت کنند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، از رفتار سیاسی به‌عنوان ویژگی‌ پنجم یک فرد سیاسی یاد و خاطرنشان کرد: کسی که در جمع سیاسی حاضر می‌شود باید رفتاری مناسب هم داشته باشد، رفتار نامناسب یک همراه، به همه ضربه می‌زند، از سلام و علیک‌ها برداشت می‌شود، اینکه با آن رئیس جمهور یا این نماینده چگونه دست‌ می‌دهد، چگونه رفتار می‌کند، چهره‌اش در آن زمان چگونه‌است، همه اینها معنا دارد.
وی با اشاره به تحلیل رفتارهای سیاسی در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی و دیپلماتیک، خاطرنشان کرد: اینکه فرد با چه کسی ارتباط دارد و چگونه رفتار می‌کند، بسیار اهمیت دارد و اگر در این مسائل دقت نشود نمی‌توان کار سیاسی کرد.
تقوی همچنین از قدرت همراهی داشتن با جمع به‌عنوان یک ویژگی مهم یاد و بر لزوم تبعیت از خرد جمعی و قبول تصمیمات جمعی، برای رسیدن به موفقیت تاکید کرد و گفت: جمع تا زمانی که تصمیمی نگرفته همه امکان اظهار نظر دارند اما وقتی تصمیم گرفته شد دیگر باید همه تابع آن باشند.
وی با بیان اینکه گاه به‌دلیل خودخواهی و خودشیفتگی یک فرد، موفقیت‌ کسب نمی‌شود، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی گلوگاه و تنگه احد است، مبادا که در آینده شاهد شکل‌گیری مجلسی مشابه مجلس ششم دوره اصلاحات باشیم، امروز شناختن چهره‌ها بسیار سخت است و راه دست‌یابی به قدرت، غیر از باهم بودن و وحدت و همگرایی نیست.
تقوی تصریح کرد: اگر ولایی و اصولگرا هستیم، منیت و نفسانیت ما را نباید در خود غرق کند، در هر زمینه‌ای که می‌خواهیم موفق باشیم باید وحدت داشت، البته در این جمع موضوع انتخابات مطرح نیست، بحث همگرایی و شرایط آن مطرح است، کار انتخابات و ساز و کار آن در جای دیگری انجام می‌شود.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام تقوی در بخشی از این همایش به چند سئوال مطرح شده از سوی حاضران پاسخ داد و در جواب این سئوال که نظر شما در مورد همراه بودن آقای احمدی‌نژاد و نزدیکانش با اصولگرایان چیست؟ گفت: خیلی از رسانه‌ها خواسته‌اند که ما در خصوص همراهی افراد نظر بدهیم اما حوزه اصولگرایی وسیع است و همه را با اختلاف نظرها و سلیقه‌های متفاوت در خود جای می‌دهد، مهم این است که در اصول مشترک باشیم و اصول هم قانون اساسی، ولایت‌مداری، توجه به ارزش‌ها و آرمان‌ها و دیگر اصول اساسی است. کسی که به‌دنبال وحدت و همگرایی است باید سلایق را کنار هم قرار دهد تا اختلاف‌ها برداشته شود.
تقوی در خصوص آخرین وضعیت گروه‌ها و تشکل‌های مختلف اصولگرایی در کشور نیز از برگزاری منظم جلسات برای رسیدن به همگرایی کامل خبر داد و گفت: از یکسال قبل این جلسات آغاز شده است و همچنان تداوم دارد ما نیز در مسیر همگرایی هرچه بیشتر تلاش می‌کنیم، به جاهای خوبی هم رسیده‌ایم البته رقیب هم بشدت کار می‌کند و یکی از اقداماتش هم این است که یک‌پارچگی در جبهه اصولگرایی ایجاد نشود.
همزمان با افزایش اختلافات بین مسکو و غرب در باره همکاری نظامی ضدتروریستی با سوریه و هشدارهای اتمی متقابل بین آمریکا و روسیه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه گفت: هدف ما مبارزه با تروریسم است و هیچ کسی قادر نیست ملت روسیه را به ترس و وحشت بیندازد.
به گزارش ایرنا، پوتین در دیدار با نمایندگان سازمان های علمی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی جمهوری داغستان افزود: هیچ کس به هیچ طریقی نمی تواند ملت روس و داغستان را به رعب و وحشت بیندازد و این اقدامات کاملا بیهوده است.
خبرگزاری ریانووستی امروز (چهارشنبه) به نقل از سخنان رئیس جمهوری روسیه افزود: همان گونه که حقوقدانان می گویند، ترساندن کار ناامید کننده ای است و هدف ما هم در سوریه و هر جای دیگر پیش از همه مبارزه با تروریسم است.
وی افزود: روسیه کار جدی برای همکاری با تمامی نیروهای علاقه مند مبارزه با تروریسم دور از تعلقات و وابستگی های مذهبی انجام می دهد.
مسکو در واکنش به سخنان رییس ستاد مشترک آمریکا در باره توان اتمی روسیه و برنامه واشنگتن برای مقابله با آن، اعلام کرد: نیروی هسته ای راهبردی روسیه آمادگی رزمی بالایی برای مقابله با هرگونه تهدید دارد.
«
سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه هم روز گذشته در جمع مقام های ارشد این وزارتخانه با اظهاراتی هشدار آمیز گفت: بازرسی ها و رزمایش های اخیر (نیروهای مسلح روسیه) که در جریان آن موشک های بالستیکی و بالدار پرتاب شد، نشان داد نیروی هسته ای راهبردی روسیه در سطح آمادگی رزمی بالایی قرار دارد.
ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد ارتش آمریکا در نشست موسوم به «دیفنس وان Defence One » که روز دوشنبه در واشنگتن برگزار شد، روسیه را در قبال منافع آمریکا «متجاوز» و «ستیزه جو» توصیف کرد و گفت که مسکو به دلیل برخورداری از سلاح هسته ای و توان استفاده از آن، مهم ترین تهدید پیش روی آمریکا است.
وی اضافه کرد: روسیه تنها کشور جهان است که توان هسته ای لازم برای نابودی آمریکا دارد و به همین دلیل مسکو تهدید وجودی برای واشنگتن محسوب می شود.
وزیر دفاع روسیه یک روز پس از این سخنان مقام ارشد نظامی آمریکا تاکید کرد: در آخرین رزمایش گسترده روسیه، نیروهای نظامی حوزه جنوب، شمال و واحدهای ناوگان های اقیانوس آرام، دریای خزر و نیروی موشک های راهبردی و هواپیماهای دورپرواز شرکت داشتند.
رویدادهای سال های اخیر موجب تیرگی روابط روسیه و غرب به رهبری آمریکا شده که در وهله نخست به دلیل آغاز استقرار اجزای سامانه پدافند موشکی این کشور در اروپا از اوایل سال 2010 بروز کرده است.
مساله اوکراین و سرنگونی حکومت طرفدار مسکو با کمک و مداخله غرب و آمریکا در ماه فوریه سال 2014 هم موج جدید تنش ها در روابط مسکو و واشنگتن ایجاد کرد که مناسبات دو کشور را تیره تر کرده است.
مسائل دیگری همچون سوریه و ادعاهای آمریکا در مورد وضع حقوق بشر و دمکراسی در روسیه که به ابزار معمول واشنگتن برای مداخله
در کشورهای دیگر به ویژه مخالفان سیاست های واشنگتن تبدیل شده است، به اختلافات مسکو و واشنگتن می افزاید.

ابراهیم اصغرزاده و صادق زیباکلام در دانشگاه شریف با موضوع 13 آبان و آینده روابط ایران و آمریکا به مناظره‌ پرداختند.
سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه صنعتی شریف عصر امروز میزبان ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح طلب و از دانشجویان پیرو خط امام (ره) و صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بود.
این مناظره با عنوان بازخوانی اتفاقات 13 آبان و آینده روابط ایران و آمریکا برگزار شد.
در بخش اول مناظره اصغرزاده و زیباکلام به بازخوانی و روایت اتفاقات تاریخی پیش و پس از 13 آبان پرداختند که زیباکلام معتقد بود آمریکا ستیزی جزئی از اهداف انقلاب اسلامی نبوده و پس از تسخیر سفارت آمریکا پیگیری شده است و اصغرزاده نیز اتفاقات 13 آبان را محصول همان دوره زمانی و با در نظر گرفتن شرایط موجود روز دانست.
در بخش دوم این مناظره سوالی درباره چشم انداز رابطه ایران و آمریکا با توجه به مذاکرات هسته‌ای و مذاکراتی که درباره سوریه بین ایران و آمریکا انجام شده است، مطرح شد که اصغرزاده در پاسخ به این سوال اظهار کرد: جریان اصلاح طلب با وجود اینکه بعد از سال 88 به شدت دچار محرومیت شد اما همچنان اصلاح طلبانه ایستاده و در سال 92 نیز پای ورقه آقای روحانی را امضا کرده است. اصلاح طلبان از حرکت روحانی در سیاست خارجی دفاع می‌کنند و الان هم پشت سر برجام ایستاده‌اند اما معتقدند نباید درباره رابطه با آمریکا استفاده ابزاری صورت گیرد.
وی ادامه داد: از طرفی نباید فکر کنیم که به صرف رابطه با آمریکا همه چیز گلستان می‌شود. کشورهایی مثل پاکستان و عربستان هم با آمریکا روابط خوبی دارند اما شرایط آنچنان مطلوبی ندارند. از سوی دیگر نگاه مطلق به سمت روسیه نیز اشتباه است بلکه باید با هر دو طرف رابطه برقرار کرد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: ما به این دلیل به همکاری و تعامل با دنیا و حمایت از دولت و برجام معتقدیم چون اگر برجام متوقف شود و تندروها به قدرت برسند کشور دچار جنگ می شوند. زیرساخت آشتی با دنیا، آشتی ملی در داخل است و البته قرار نیست وقتی می‌گوییم نباید در زمینه رابطه با آمریکا ایدئولوژیک برخورد شود این منظور را در نظر داشته باشیم که همه چیز را در رابطه با آمریکا رها کنیم. دولت آقای روحانی را در تعامل با دنیا باید حمایت کرد اما این به معنی فروختن منافع ملی‌مان نیست.
در ادامه صادق زیباکلام با بیان این عقبه که برجام آغاز پایان مرگ بر آمریکا است، افزود: معتقدیم یک تغییر عمده نسلی اتفاق افتاده است. نسل دوره ما زمانی که بهمن آمریکا ستیزی به راه افتاد همه آمریکا ستیز شدند و به جز مهندس بازرگان که کنار ایستاد، بقیه همه آمریکاستیز بودند. فضای مجازی و اینترنت خیلی به آگاهی نسل جدید کمک کرده است. نسل ما ساده انگارانه می‌اندیشید.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: این تهمت است که به ما می‌گویند شما معتقدید اگر توافق در رابطه با آمریکا به وجود بیاید همه چیز گلستان می‌شود، ما کی چنین حرفی زدیم؟ خیلی از کشورها با آمریکا رابطه دارند و مشکل توطئه سیاسی و اقتصادی هم دارند، مثل خیلی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین.
زیبا کلام با بیان اینکه از نظر اقتصادی برجام هیچ چیز را حل نخواهد کرد و قرار هم نبود حل کند، اضافه کرد:‌ برجام فقط می‌تواند مقداری شرایط را بهتر کند و برخی سنگ‌هایی که به پای‌مان بسته شده بود باز خواهد شد. ما یک اقتصاد فاسد و ناکارامد دولتی داریم که تا زمانی که این اقتصاد هست چیزی زیادی عوض نخواهد شد. باید ببینیم کشورهای موفقی مثل ترکیه و برزیل چه کردند و گرنه قرار نیست برجام معجزه‌ای کند.
در ادامه اصغرزاده در تائید صحبت‌های زیباکلام گفت:‌ من حرف آقای زیباکلام را در این زمینه قبول دارم اما فساد را فقط اقتصاد دولتی نمی دانم. یک سوم اقتصاد ایران زیر زمین است و اگر برجام منابع مالی ما را بازگرداند بخش زیادی از منابع به همان جا خواهد رفت. بنابراین تا آقای روحانی برای شفاف سازی اقتصادی کاری نکند اتفاق خاصی هم نخواهد افتاد.
یادداشت دریافتیمحمدصادق محمدی وفایی؛ سال‌ها بود که کوهدشت بدون صنعت و آب و با خشک سالی‌های ممتد آه و ناله می‌کرد. نالیدن کوهدشت در قالب‌های متفاوتی نمایان شد. فقر اقتصادی چنان گلو‌ها را فشار داد که برخی‌ها آرزویشان کارمند شدن دراداره‌ای شد.
عده‌ای از کشاورزان به فروختن زمین‌های کشاورزی روی آوردند. زمین فروختند و ماشین خریدند تا با جا به جایی بار و مسافری، به ساحل زندگی برسند. اما تقدیر با تدبیرشان نساخت ماشین‌ها را با قیمت بالا خریدند و بازار خرید و فروش و بارکشی به رکود مبتلا شد. بندر امام خمینی «ره» خوب می‌داند چه تعداد از شهروندان کوهدشتی ماشین دار و مشتری بندر شده‌اند!
عده‌ای به جوانرود رفتند و از مغازه‌های رسمی آن شهر جاروبرقی و... خریداری کردند تا با فروختن آن‌ها در تهران بزرگ، پول نانی در بیاورند اما توسط اداره مبارزه با کالای قاچاق به ضبط کالا‌ها و جریمه‌های کلان دچار شدند.
عده‌ای غریب نشین و تهرانی شدند. شهرک قدس، بومهن و رودهن و... نیک می‌دانند چه جمعیتی از کوهدشتی‌ها را پذیرا شده‌اند!
با این حال هر چند کوهدشت در حال احتضار بود ولی بسیاری از نامزدهای انتخاباتی مدعی نجات آن بودند. حافظه‌ها می‌گویند برای برخی از انتخابات‌ها، همچون شورای شهر و... افراد بسیاری ثبت نام کردند؟

اهل شهر می‌دانند چه مقدار از دیوارهای شهر با تصاویرنامزدهای انتخاباتی پوشانده شد؟! برای نمایندگی شهر هم کوهدشت نماینده چپ و راست و معتدل را تجربه کرد، ولی با این حال این شهر شهید پرور از حال احتضار خارج نشد!
اکنون که سیلی سیل، به گوش کوهدشت محتضر نواخته شده است، تهرانی‌ها و عالی جنابان اجرایی نیز دریافتند که این شهر سیل زده و گرفتار در منجلاب فقر تا چه اندازه بدحال شده است.
دکترنوبخت در کوهدشت فرمودند: این چه زیرساختی است که با یک سیل و بارندگی اینگونه مردم به زحمت می‌افتند؟!
او فرمودند: «اگر ماجرای ناکامی‌ها و گرفتاری‌های مردم کوهدشت را به رئیس جمهور بگویم قطعاً منقلب خواهد شد»
جناب نوبخت! درویشی فقیر که لباس پاره بر تن داشت، بر در خانه بزرگی ایستاده و به وی گفت: اگر من بر در سرای تو بمیرم، با من چه می‌‏کنی؟
مرد گفت: تو را کفن می‌‏کنم و به گور می‌‏سپارم. درویش گفت‌ای خواجه امروز در زندگی مرا پیرهنی بپوشان وقتی مردم بی‌کفن به خاک بسپار. خواجه را از این سخن عبرتی حاصل شد و او را پیراهنی بخشید.
حال ‌ای اعتدال محوران! امیدوارم منقلب شدنتان اقدامات لازم و متناسب با نیازهای شهر را به دنبال داشته باشد. به یقین اگر بر تن زار کوهدشت پیرهنی بپوشید بهتر از آن است کفنی بپوشید.

عیار پدافند غیرعامل در حوادث کوهدشت!
شخصی الاغش را گم کرد چهار روز از گم شدن الاغش گذشت و گفت خدا را شکر خودم هم سوارش نبودم و گرنه اکنون چهار روز بود که گم شده بودم!
آتشی به جان جنگلهای کوهدشت افتاد دل خوش از آن بودیم که ادارات و سازمان‌های مربوطه به میدان خواهند آمد و بلای جان آن آتش بی‌رحم خواهند شد اما ساعت‌ها و بلکه شب‌ها هم گذشت اقدامی متناسب با آن آتش سوزی دیده نشد! گویا برخی از مسولین با ادارات و سازمان‌هایشان گم شده بودند!
مردم پاک دل و دلسوز هم می‌گفتند مگر فلسفه این همه اداره و سازمان چیست؟ سازمان و اداره‌ای که نتواند بالگردی را از تهران و یا استان‌های هم جوار به کوهدشت بیاورد چگونه می‌تواند برای شهروندانش آرامش و اطمینان خاطر ایجاد کند؟!
راستی اگر برخی از مسولین چون فرماندار محترم و نیروهای مردمی و بسیجیان جان برکف دلسوزانه آتش خاموش نمی‌کردند، کی و چگونه آن آتش بلوط سوز خاموش می‌شد؟!
شخصی از نابینایی پرسید که خداوند حکیم چیزی را بی‌فایده نیافریده است، کوری تو چه فایده‌ای داشته است؟!
آن نابینا گفت: حکمت نابینایی من آن است که صورت مردمانی چون تو را نبینم!
حال حکمت این سیل در ایام پدافند غیرعامل چیست؟
در سیل کوهدشت استاندار محترم لرستان در اسرع وقت خویشتن را به کوهدشت رساند شهردار جدید کوهدشت لباس خدمت پوشید و به تکاپو افتاد. امام جمعه و فرمانده محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و…در محل حادثه و سیل حاضر شدند ولی با این همه در صحنه بودن سه نفر جان باختند.
یکی از پیام‌های سیل این است برگزاری سمینار‌ها و حضور مسولین به تنهایی مصونیت بخش نیست. امکانات شهرستان بسیار ناچیز است. با این امکانات ناچیز همیشه اراده و قدرت حوادث، بیش از قدرت ادارات و پدافند غیر عامل است.
این سیل و تلفاتش می‌گوید: آنچه بیش از هر چیزی ارزشمند است، این است هرکسی و هر خانواده‌ای خود باید اقدامات لازم و پیشگرانه را برای رسیدن به امنیت و ساحل نجات انجام دهد. بنابراین اگر ساختمان‌ها در مسیر سیل ساخته شوند هیچ مسولی نمی‌تواند به ساکنان آن منازل تضمینی دهد که جان و مالشان در امنیت خواهد بود.
اگر ساختمان‌ها استحکام لازم را نداشته باشند با زلزله‌ای متوسط، بسیاری از شهروندان برزخی می‌شوند و کاربرد مسولین امر فقط در بیرون کشیدن اجساد خلاصه خواهد داشت.
پیام بعدی این سیل آن است‌ای مردم بیش از این به قدرت خدای توانا توجه داشته باشیم. مرحوم شیخ جعفر شوشتری از وعاظ معروف دوران قاجار فرمودند:‌ای مردم! یکصد بیست و چهار هزار پیغمبر آمدند شما را دعوت کردند که به خدا شرک نورزید. من شما را دعوت می‌‏کنم که بیایید در کار‌هایتان کمی خدا را شریک بگیرید!
رسول‌خدا (ص) فرمودند: قحطی و خشکسالی جز به سبب نافرمانی از خدا بر قومی چیره نمی‌شود. امام باقر (ع) فرمود: باران هیچ سالی از سال دیگر کمتر نیست، هرگاه قومی به گناهان روی بیاورند، بارانی را که خداوند در آن سال برایشان مقدر کرده به سوی دیگران و به سوی بیابان‌ها و دریا‌ها و کوه‌ها بر می‌گرداند. (کنز العمال: ج ۷ ص ۸۳۳ ح ۲۱۵۹۳. من لایحضره الفقیه: ج ۱ ص ۵۲۵ ح)