گزیده خبرهای 9 آذر- 94

گزیده خبرهای 9 آذر- 94
«محمد جواد ظریف»،‌ وزیر امور خارجه ایران با همتایان روسی و ترکیه‌ای خود تماس گرفته تا تنش میان دو کشور را آرام کندمنابع مطلع» با اعلام خبر فوق،‌ به روزنامه الحیات گفتند که تهران از دولت ترکیه خواسته که خویشتندار باشد و وضعیت پیش‌آمده با روسیه را تشدید نکند.به گفته این منابع، ظریف با «سرگی لاوروف» و «فریدون سینیرلی اوغلو» تماس‌ گرفته و خواستار آرام شدن اوضاع (میان دو کشور پس از سرنگونی هواپیمای روسی در آسمان سوریه در نزدیکی مرز ترکیه) شده است.الحیات امروز نوشت: وزیر خارجه ایران از طرف روسی شنیده است که مسکو بشدت از رفتار ترکیه ناخرسند است و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از رفتار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بشدت ناراحت است که چرا او به جای مهار دامنه حادثه، خواستار نشست اعضای «ناتو» (پیمان‌ آتلانتیک شمالی) شده است.به گفته منابع این روزنامه سعودی-لندنی، ظریف از طرف ترکی هم شنیده است که آنکارا تمایلی به تشدید تنش ندارد، زیرا ادامه یافتن این مسئله، به سود هیچ یک از دو کشور نیست.سه‌شنبه گذشته، دو جنگنده «اف-16» ترکیه یک بمب‌افکن «سوخو-24» روسیه را که در آسمان استان لاذقیه در نزدیکی مرز ترکیه در حال هدف گرفتن مواضع تروریست‌ها بود، هدف گرفتند و سرنگون کردند.در این حادثه یک خلبان از دو خلبان سوخو کشته و یکی دیگر پس از فرود اضطراری در عملیات کماندوهای حزب‌الله و ارتش سوریه نجات یافت.روسیه ضمن درخواست عذرخواهی از مقامات آنکارا اعلام کرده است که پاسخ به این اقدام را برای خود محفوظ می‌داند. ترکیه نیز در ابتدا اعلام کرد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد باز هم همین واکنش را نشان می‌دهد اما اردوغان روز شنبه (دیروز) گفت که کاش چنین اتفاقی نمی‌افتاد.
كشف جسد زني جوان در كانال فاضلاب اتوبان چمران، سه پرونده آدم‌ربايي، تعرض و قتل را پيش روي كارآگاهان پليس قرار داد.رسيدگي به اين پرونده از مرداد ٨٩ در پايگاه دهم پليس آگاهي تهران بزرگ كليد خورد. در اين روز راننده يك خودروي عبوري، جسد را در كانال فاضلاب حاشيه اتوبان چمران پيدا كرد و با پليس تماس گرفت. با حضور كارآگاهان در محل، جسد به پزشكي قانوني منتقل و علت مرگ «تزريق بيش از حد مواد مخدر» تشخيص داده شد. در ادامه با كشف مداركي در صحنه جرم، فرضيه‌هاي «قتل» و «تعرض» تقويت و سرانجام به دستگيري سه مرد جوان منجر شد. با آغاز بازجويي‌ها، يكي از متهمان به نام صابر با انكار اتهام قتل به كارآگاهان گفت: «من با گلنار دوست بودم. او شديدا به مواد مخدر اعتيار داشت و هميشه به پاتوق ما در اتوبان چمران مي‌آمد و مواد مي‌كشيد. روز حادثه او آنقدر مواد تزريق كرده بود كه نمي‌توانست راه برود. وقتي به نزديكي پاتوق رسيديم، علي و حميد – دو متهم ديگر پرونده – سر و كله شان آفتابي شد. آنها گلنار را سوار ماشين كردند و با خود به پاتوق بردند. ديگر نمي‌دانم چه اتفاقي برايش افتاد و چگونه فوت كردبا ثبت اعترافات صابر، علي و حميد نيز مورد بازجويي قرار گرفتند. آنها به ربودن گلنار به قصد آزار و اذيت و قتل اعتراف كردند. حميد به كارآگاهان گفت: «روز حادثه وقتي گلنار را در آن حالت ديديم وسوسه شديم. با علي يك ماشين دربستي گرفتيم و او را به پاتوق‌مان برديم. آنجا به گلنار تعرض كرديم و با روسري خفه‌اش كرديم. پس از آن جسد را به اتوبان چمران برديم و در جوي فاضلاب انداختيم.» با تاييد اعترافات حميد از سوي علي، پرونده متهمان براي صدور حكم به شعبه ٧٤ وقت دادگاه كيفري استان تهران ارسال شد. هر دو متهم در جلسه رسيدگي به پرونده همه اعترافات قبلي خود را انكار كردند و اتهام تعرض و قتل تبرئه شدند. با پايان رسيدگي به پرونده، صابر به شش ماه حبس و حميد و علي به اتهام آدم ربايي به ١٧ سال زندان محكوم شدند. صابر و علي به حكم صادره اعتراض نكردند اما پرونده حميد، با اعتراض او براي رسيدگي مجدد به شعبه هم عرض – شعبه دهم دادگاه كيفري استان تهران – ارسال شد.روز گذشته با آغاز رسيدگي به پرونده در اين شعبه، وكيل اولياي دم پشت جايگاه ايستاد و خواستار صدور حبس براي متهم به اتهام آدم‌ربايي شد. او گفت: «متهم در بازجويي‌ها به آزار و اذيت متوفي و ربودن او اعتراف كرده بود اما حالا براي فرار از قانون حرف‌هاي جديدي مي‌زند. او در اين پنج سال، ٢٠ داستان مختلف سر هم كرده اما واضح است كه او گلنار را ربوده است.» پس از وكيل اولياي دم، نوبت به حميد رسيد. او خود را بي‌گناه دانست و در شرح حادثه گفت: «آن روز صابر به گلنار مواد تزريق كرده و گوشه خيابان رهايش كرده بود. من و علي دل‌مان براي گلنار سوخت براي همين يك ماشين دربستي گرفتيم و او را به پاتوق‌مان برديم. به او آبميوه داديم. حالش كمي بهتر شد. پس از آن گلنار و علي را تنها گذاشتم تا بروم و كراك تهيه كنم اما وقتي برگشتم علي گفت، گلنار نفس نمي‌كشد. به او تنفس مصنوعي دادم اما فايده‌اي نداشت. وقتي فهميديم مرده، او را به اتوبان چمران برديم و در كانال فاضلاب انداختيم. من ناتواني دارم و همسرم به همين دليل از من طلاق گرفته. من نه كسي را كشته‌ام و نه به كسي تجاوز كرده‌امبا ثبت حرف‌هاي متهم، رييس دادگاه ختم جلسه را اعلام كرد. حميد در آخرين دفاع خود از پدر متوفي خواست تا او را ببخشد. اگر اتهام آدم‌ربايي او صادر شود، ١٧ سال زندان در انتظارش خواهد بود.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف مرگبار میان کامیون و تریلر در جاده تلو خبر داد.سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت:‌ در ساعت 6:10 صبح امروز یک مورد حادثه رانندگی به سامانه 125 اطلاع داده شد که با توجه به گزارش دریافتی ستاد فرماندهی آتش نشانان ایستگاه‌های 56، 26 و نجات 10 را به محل حادثه به مسیر جنوب به شمال جاده تلو بالاتر از معدن اعزام کرد.وی اضافه کرد: پس از حضور آتش نشانان در محل مشاهده شد که یک دستگاه تریلر که بار ستون‌های فلزی را حمل می‌کرده در حاشیه متوقف بوده و راننده نیز در کنار تریلر ایستاده بوده که ناگهان یک دستگاه کامیون با بار شن و ماسه به شدت از قسمت عقب با این تریلر برخورد کرده است.سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه در پی این حادثه راننده تریلر کاملا به زیر چرخ‌های تریلر خود رفته بود اظهار کرد:‌ آتش نشانان با حضور در محل عملیات، ایمن سازی و نجات را به شکل همزمان آغاز کرده و با استفاه از دستگاه‌های مخصوص قسمتی از تریلر را بلند کرده و راننده را از زیر آن خارج کرده و به عوامل اورژانس تحویل دادند.سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: پس از تحویل این فرد به عوامل اورژانس و بررسی علائم حیاتی مشخص شد که راننده 38 تریلر به دلیل شدت جراحات وارده در دم جان خود را از دست داده است.ملکی با بیان اینکه آتش نشانان در ساعت 7:06 دقیقه به عملیات خود خاتمه داده و محل را به عوامل انتظامی تحویل دادند، گفت: علت این حادثه از سوی عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی بررسی و اعلام خواهد شد.
اخیرا شایعه‌ای پخش شد مبنی بر اینکه در حوالی جیرفت، یک شهاب‌سنگ به خانه‌ای برخورد کرده و موجب تخریب آن شده است.روزنامه ایران در این رابطه نوشت: شایعه سقوط شهاب سنگ در شهر جبالبارز جیرفت تکذیب شد. شهاب شهابی، بخشدار جبالبارز جیرفت گفت هیچ اثری از سقوط احتمالی شهاب سنگ در این شهر وجود ندارد و صدای انفجاری که بامداد یکشنبه در شهر شنیده شد، احتمالاً ناشی از انفجار کپسول گاز بوده است.ساعت چهار بامداد صدای انفجاری مهیب در یکی از خانه‌های شهر جبالبارز جیرفت شنیده شد و بر اثر آن آشپزخانه این خانه که در گوشه حیاط قرار دارد دچار آسیب جدی شد. شدت انفجار به برخی خانه‌های همجوار هم آسیب جزئی رساند و خوشبختانه این حادثه آسیب جانی نداشته است.در نخستین ساعات صبح به نقل از رفتگران شهرداری جبالبارز گفته شد یک شهاب سنگ به این خانه برخورد کرده است. یکی از این رفتگران به خبرنگار ما گفت: یک نور شدید همراه با دود را در آسمان دیده که به سمت محله‌ای که خانه در آن قرار دارد کشیده شد و بعد از چند ثانیه صدای انفجار آمد اما بخشدار جبالبارز با تکذیب این موضوع گفت هیچ اثری از سقوط شیء از خارج خانه وجود ندارد و اثری از سنگ آسمانی هم در محل دیده نشده است.بر اساس این گزارش، با توجه به نشت گاز و پراکنده شدن آن در فضای اتاقک انباری و در پی آن انفجار ناشی از اتصال برق یخچال واقع در محل این حادثه رخ داده است. 
2 کشته در تصادف کامیون با وانت پیکان در پلدختربر اثر برخورد یک دستگاه کامیون با یک دستگاه وانت پیکان در جاده پلدختر – خرم آباد دو نفر کشته شدند.به گزارش ایرنا، در این سانحه رانندگی که شامگاه یکشنبه در 40 کیلومتری محور پلدختر – معمولان رخ داد دو تن از سرنشینان وانت پیکان جان باختند.کارشناس پلیس راه فرماندهی انتظامی شهرستان پلدختر علت این سانحه رانندگی را انحراف به چپ خودروی وانت پیکان اعلام کرد . 
بانک مرکزی در گزارشی رسمی تحولات بازار مسکن شهر تهران طی آبان ماه سال جاری را تشریح کرد و از کاهش قیمت 1/ 2 درصدی قیمت مسکن و افزایش 4/ 4 درصدی حجم معاملات در این ماه نسبت به مهرماه سال 94 خبر داد.گزارش رسمی بانک مرکزی، گزارش «دنیای اقتصاد» که به نقل از آمارهای دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی درباره رشد غیرتورمی معاملات آپارتمان در تهران بود را تایید می‌کند. براساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش مسکن در مناطق مختلف شهر تهران طی آبان ماه 3 میلیون و 850 هزار تومان ثبت شده است که نسبت به مهرماه سال جاری 9/ 1 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 درصد کاهش داشته است. همچنین حجم معاملات خرید و فروش در پایتخت طی یک ماه گذشته 12 هزار و 56 فقره بوده است که نسبت به مهرماه سال جاری 4/ 4 و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7/ 6 درصد افزایش را ثبت کرده است.از این تعداد معامله بیشترین حجم واحدهای مسکونی معامله‌شده، معادل 3/ 55 به واحدهای نوساز تا 5 سال ساخت اختصاص دارد. البته این سهم در مقایسه با آبان ماه سال گذشته، معادل 7/ 1 درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین آپارتمان‌های مسکونی با زیربنایی بین 60 تا 70 مترمربع نیز در میان خریداران طی یک ماه آبان بیشترین متقاضی را داشته‌اند. گزارش بانک مرکزی از بررسی تحولات هشت ماه نخست سال جاری بازار مسکن پایتخت نیز نشان می‌دهد بالغ بر 96 هزار واحد مسکونی در تمامی مناطق 22گانه شهر تهران طی هشت ماه نخست سال 94 معامله شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1/ 16 درصد کاهش داشته است.همچنین بیشترین سهم معاملات در آبان ماه برحسب ارزش واحد مسکونی مربوط به معامله آپارتمان‌های مسکونی با ارزش کمتر از 220 میلیون تومان بوده است که 2/ 47 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده است. بانک مرکزی در جمع‌بندی گزارش آماری خود آورده است که ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن طی دو سال اخیر، فرصت مناسبی برای ورود خریداران به بازار مسکن را فراهم کرده است. همچنین با توجه به کاهش نااطمینانی‌های متصور در فضای اقتصاد کلان و تصمیمات اخیر شورای پول و اعتبار در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و ارتقای قدرت خرید مسکن خانوارها، تداوم بهبود حجم معاملات بازار مسکن در فصول آینده دور از انتظار نیست.