گزیده ها قسمت -3 . 8 آبان - 94
انتشار یک مجموعه تابلوی مفهومی در ایام محرم با عنوان «صحابه حسینی، صحابه خمینی» که سعی در مقایسه شهدای انقلاب اسلامی با شهدای عاشورا داشته است، با اعتراض شهردار تهران همراه شد. اعتراضی که اگرچه در ابتدا خبرش منتشر نشد اما آنگونه که رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران به «شرق» گفته است، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، دستور اکید جمعآوری آنها را داده است. البته این تابلوها هنوز روی دیوار ایستگاهها و قطارهای مترو وجود دارند.پیش از این هم تبلیغات محیطی شهرداری تهران در موضوعات غیر شهری و سیاسی همچون «صداقت آمریکایی» و یا تبلیغات اجتماعی و فرهنگی همچون «با یک گل بهار نمیشود» نیز حاشیههایی در پی داشته است. شهرداری تهران در بسیاری از موارد سازه تبلیغاتی را به ارگانهای مختلفی اجاره داده و این مجموعهها با گرفتن مجوز انتشار از اداره ارشاد استان تهران و کمیتههای فرهنگی که در چند زیرمجموعه فرهنگی شهرداری وجود دارند، تبلیغات فرهنگی مورد نظر خود را انجام میدهند. در این شرایط مسئولیت از دوش شهرداری تهران برداشته شده و مجموعه مربوط مسئولیت تبلیغات را بر عهده دارد.ماه محرم همانند همه مناسبتهای اجتماعی و مذهبی جامعه، معمولا با تبلیغات هدفمند دولتی و سازههای محلی همچون شمایلهای ائمه اطهار(ع) همراه است. تبلیغات شهر و مترو در دست شهرداری است. از همان ابتدای نصب این تابلوهای مفهومی «صحابه حسینی، صحابه خمینی» در ایستگاهها و درون قطارهای متروی تهران، در برخی از شبکههای اجتماعی تصاویر مقایسهای این تابلوها دستبهدست شد اما شاید به دلیل حرمت محرم و افراد حاضر در این تبلیغها، کمتر کسی این تبلیغات را مورد سؤال قرار داد. درعین حال ادامه نصب و ماندگاری تابلوها روی دیوارهای مترو حاکی از نوعی تأیید بود.
با این حال برخی اخبار غیررسمی حاکی از برخی نارضایتیها از مقایسه صورتگرفته در این تابلوها بود،اما در جریان گفتوگوی شرق با محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران، در مورد شرایط واگذاری واحدهای تجاری در مجموعه مترو تهران، این عضو شورا از واگذاری مسئولیت تبلیغات مترو تهران به سازمان زیباسازی، به دلیل شرایط نامناسب در مدیریت تابلوهای تبلیغاتی فرهنگی، مترو خبرداد.همین موضوع را از عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری، نیز پرسیدیم و او ضمن تأیید موضوع در گفتوگو با «شرق» گفت: تنها تبلیغات فرهنگی مترو به سازمان زیباسازی سپرده شده و شخص شهردار تهران خواسته است این موضوعات زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری و سازمان زیباسازی تهیه و در شهر منتشر شوند.علیزاده اثرگذاری مجموعه تابلوهای «صحابه حسینی، صحابه خمینی» و واکنشهای منفی نسبت به آنها در تصمیم شهردار تهران را تأیید کرد و به «شرق» گفت: واکنشها به این تبلیغ مفهومی بسیار بد بود و واکنش شخص شهردار تهران را به همراه داشت. تا جایی که من هم میدانم، دستور جمعآوری فوری این تبلیغات را دادهاند اما شرکت مترو به دلایلی همچون طولانیبودن پروسه جمعآوری، هنوز این تبلیغات را در فضاهای مترو حذف نکرده است.رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران با یادآوری اینکه تابلوی مقایسهای «صحابه حسینی، صحابه خمینی» را معاونت فرهنگی شرکت مترو تهیه کرده است، گفت: با دستور جدید شهردار تهران تمامی این اقدامات و تبلیغات فرهنگی زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران انجام میپذیرد.وی با بیان اینکه طبق دستور شهردار تهران تبلیغات فرهنگی مترو تهران همسان با سایر تبلیغات فرهنگی در شهر خواهد بود، اظهار کرد: شرکتهای فعال در این عرصه هم توسط سازمان زیباسازی رتبهبندی و ارزیابی میشوند و همان کمیته فرهنگی که در امور مختلف فرهنگی شهر تصمیم میگیرد، در مورد این تبلیغات هم تصمیم خواهد گرفت.علیزاده میگوید، با این کار جلوی بسیاری از تبلیغات ناهماهنگ و احیانا مشکلدار گرفته میشود. درعینحال تبلیغات فرهنگی شرکتها و سازمانها و شهرداریها مناطق طبق یک «آیپی» مشخص انجام میشود و در این شرایط مسئولیت کامل تبلیغ هم با سازمان زیباسازی خواهد بود.رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران به یک اشکال قانونی در تبلیغات شهری اشاره کرد و گفت: این ایراد مهمی است که سازه و برگزاری مزایده با شهرداری است اما محتوا را اداره ارشاد استان تهران تائید میکند و ما نمیتوانیم نظارتی داشته باشیم. به این ترتیب مفاهیم روی تابلوهای تجاری و بسیاری از تابلوهای در اختیار شرکتها و سازمانها تحت اختیار و نظر شهرداری تهران نیست اما چون آرم شهرداری معمولا زیر این تبلیغات وجود دارد، همه آنها به نام شهرداری تمام میشود.معاون فرهنگي اجتماعي شركت بهرهبرداري مترو تهران و حومه در توضیح این تابلوی مفهومی که روی سایت این مجموعه قرار گرفته، توضیح داده است: «در این کاتاستندها و تبلیغات، شش شخصیت همراه امام حسین(ع) و شش شخصیت انقلابی و یاران حضرت امام خمینی در کنار هم قرار گرفته اند. در یک طرف افرادی همچون حر بن یزید ریاحی، مسلم بن عقیل، حبیب ابن مظاهر، زهیر بن قین به عنوان صحابه امام حسین(ع) و درطرف دیگر سیدمرتضی آوینی، سردار حسین همدانی و آیتالله بهشتی به عنوان اصحاب و یاران امام خمینی(ره) در کنار هم هستند».
با این حال برخی اخبار غیررسمی حاکی از برخی نارضایتیها از مقایسه صورتگرفته در این تابلوها بود،اما در جریان گفتوگوی شرق با محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران، در مورد شرایط واگذاری واحدهای تجاری در مجموعه مترو تهران، این عضو شورا از واگذاری مسئولیت تبلیغات مترو تهران به سازمان زیباسازی، به دلیل شرایط نامناسب در مدیریت تابلوهای تبلیغاتی فرهنگی، مترو خبرداد.همین موضوع را از عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری، نیز پرسیدیم و او ضمن تأیید موضوع در گفتوگو با «شرق» گفت: تنها تبلیغات فرهنگی مترو به سازمان زیباسازی سپرده شده و شخص شهردار تهران خواسته است این موضوعات زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری و سازمان زیباسازی تهیه و در شهر منتشر شوند.علیزاده اثرگذاری مجموعه تابلوهای «صحابه حسینی، صحابه خمینی» و واکنشهای منفی نسبت به آنها در تصمیم شهردار تهران را تأیید کرد و به «شرق» گفت: واکنشها به این تبلیغ مفهومی بسیار بد بود و واکنش شخص شهردار تهران را به همراه داشت. تا جایی که من هم میدانم، دستور جمعآوری فوری این تبلیغات را دادهاند اما شرکت مترو به دلایلی همچون طولانیبودن پروسه جمعآوری، هنوز این تبلیغات را در فضاهای مترو حذف نکرده است.رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران با یادآوری اینکه تابلوی مقایسهای «صحابه حسینی، صحابه خمینی» را معاونت فرهنگی شرکت مترو تهیه کرده است، گفت: با دستور جدید شهردار تهران تمامی این اقدامات و تبلیغات فرهنگی زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران انجام میپذیرد.وی با بیان اینکه طبق دستور شهردار تهران تبلیغات فرهنگی مترو تهران همسان با سایر تبلیغات فرهنگی در شهر خواهد بود، اظهار کرد: شرکتهای فعال در این عرصه هم توسط سازمان زیباسازی رتبهبندی و ارزیابی میشوند و همان کمیته فرهنگی که در امور مختلف فرهنگی شهر تصمیم میگیرد، در مورد این تبلیغات هم تصمیم خواهد گرفت.علیزاده میگوید، با این کار جلوی بسیاری از تبلیغات ناهماهنگ و احیانا مشکلدار گرفته میشود. درعینحال تبلیغات فرهنگی شرکتها و سازمانها و شهرداریها مناطق طبق یک «آیپی» مشخص انجام میشود و در این شرایط مسئولیت کامل تبلیغ هم با سازمان زیباسازی خواهد بود.رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران به یک اشکال قانونی در تبلیغات شهری اشاره کرد و گفت: این ایراد مهمی است که سازه و برگزاری مزایده با شهرداری است اما محتوا را اداره ارشاد استان تهران تائید میکند و ما نمیتوانیم نظارتی داشته باشیم. به این ترتیب مفاهیم روی تابلوهای تجاری و بسیاری از تابلوهای در اختیار شرکتها و سازمانها تحت اختیار و نظر شهرداری تهران نیست اما چون آرم شهرداری معمولا زیر این تبلیغات وجود دارد، همه آنها به نام شهرداری تمام میشود.معاون فرهنگي اجتماعي شركت بهرهبرداري مترو تهران و حومه در توضیح این تابلوی مفهومی که روی سایت این مجموعه قرار گرفته، توضیح داده است: «در این کاتاستندها و تبلیغات، شش شخصیت همراه امام حسین(ع) و شش شخصیت انقلابی و یاران حضرت امام خمینی در کنار هم قرار گرفته اند. در یک طرف افرادی همچون حر بن یزید ریاحی، مسلم بن عقیل، حبیب ابن مظاهر، زهیر بن قین به عنوان صحابه امام حسین(ع) و درطرف دیگر سیدمرتضی آوینی، سردار حسین همدانی و آیتالله بهشتی به عنوان اصحاب و یاران امام خمینی(ره) در کنار هم هستند».
محمد رضا تاجیک پاسخ داد
روزنامه اعتماد گفتوگوی مشروحی با محمدرضا تاجیک، رییس مرکز پژوهشهای استراتژیک ریاستجمهوری در دولت اصلاحات انجام داده که بخشی از آن را در ادامه میخوانید:نیروهای سیاسی اصلاحطلب مشخصا چه باید بکنند؟
به نظر من با حکم عقلایی باید از دولت روحانی دفاع داشته باشیم باید بتوانند نقش جزیی از راهحل مشکلات کنونی را بازی کنند. باید نظری و عملی یاری برسانند تا بتوان این فضا را تدبیر کرد تا این مشکلات خود را به صورت بحران نشان ندهد. صدای پای بحرانها به گوش میرسد. قبل از اینکه این بحرانها چهره زمخت خود را به ما نشان دهند بایدجلوی آنها را گرفت. دولت باید دست بالا بزند. تیم خود را آماده کند یا با شرایط روز تغییر دهد و ازنیروهای فکری جامعه استفاده کند.
دولت نیاز به اصلاحات دارد؟مشخصا کابینه نیاز به اصلاح دارد؟
تردید ندارم. بافت و تافت دولت را در سطح بالا چندان همگون نمیبینم. رابطه تنگاتنگ میان رییسجمهور و برخی وزرای او نمیبینم. از سوی دیگر دغدغههای کنونی رییسجمهور را بسیار خاص میبینم. بنابراین طبیعی است دغدغهها و دلمشغولیها روی برخی مولفهها متمرکز میشود بقیه مولفهها در حاشیه قرار میگیرد. بنابراین خیلی از امور جامعه و وزرا احساس میکنند توجهی به کار آنها نمیشود.
اگر دولت نتواند مشکلات را در دوران پسا تحریم حل کند میتوان پیشبینی کرد دولت روحانی نخستین دولت چهارساله در تاریخ سیاسی بعد از انقلاب باشد؟
بعید نمیدانم اما این را منوط میکنم به اینکه چه آلترناتیوی در مقابل او شکل میگیرد. همان آلترناتیوی که اشاره کردید مردم به واگرایی میرسند بازتولید خود را دارد که آلترناتیو جدی روحانی شود؟
نمیدانم. مگر اینکه رقیب بخواهد با کارتهای جدیدی بازی کند و چهرههای جدید را وارد عرصه کند که به صورت نقیضی مردم به آقای روحانی رای ندهند یا با کارتهای جدید بیبدیلی بازی کند که بتواند اذهان عمومی جامعه را در سطوح مختلف کراس (cross= قطع کردن) و به خود متمایل کند. چهار ساله شدن دولت روحانی در صورتی است که رقیب به این زیرکی و توانمندی رسیده باشد که بعید میدانم اما بستگی دارد که در آستانه انتخابات چه اتفاقی بیفتد. بسیاری از عقلای اصولگرایی به این نتیجه رسیدند که بسیاری از رای آقای روحانی را آنها در صندوق ریختهاند. گزینهای که داشتند بیش از اینکه جاذبه ایجاد کند دافعه ایجاد کرده بود. نباید این آگاهی در طرف مقابل را منتفی دانست. دوست دارم فرض کنم که در جناح مقابل هم عقلایی وجود دارند که سعی میکنند از یک سوراخ دو بار گزیده نشوند.ما در انتخابات مجلس آتی چه وضعیتی پیدا خواهیم کرد؟ با توجه به اینکه شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات تاسیس شده است چه آیندهای برای اصلاحطلبان در مجلس دهم رقم خواهد خورد؟
فرض من این است که یک لایه از افراد مطرح اصلاحطلبی در تهران و شهرستانها امکان ورود به صحنه انتخابات را نخواهند داشت اما لایههای بعدی اصلاحطلبی یا اکثریت ملایم از این استدلال برخوردار هستند که مجلس آتی را از آن خود کنند یا در این اقلیتی که در فضای مجلس کنونی وجود دارد تعادلی ایجاد کنند. فرض من این است که در مجلس آتی با وجود اینکه معتقدم لایه اول اصلاحطلبی چندان اقبالی نخواهد داشت که وارد بازی انتخاباتی شود اما حتی با لایه دوم این امید را دارم که در فضای مجلس آتی یا تعدیل کنیم یا اکثریت ملایم را داشته باشیم.
انتخابات را چند قطبی میدانید؟
به نظر من خارج از دو جناح مطرح یک فضای مستقلها نیزخواهد بود. نه لزوما به صورت جریانی یا احزاب مختلف کوچک و نه حتی فرض من این نیست که جریان اعتدالگرا لیست جداگانه بدهد. نوعی تجمیع در آستانه انتخابات میان گروههای مختلف اصولگرا و گروههای مختلفی که اصلاحطلب و شبهاصلاحطلب هستند، شکل خواهد گرفت. طبیعتا فضا به سویی میرود که مجال بیشتری به مستقلها میدهد که عرض اندامی داشته باشند.
به نظر من با حکم عقلایی باید از دولت روحانی دفاع داشته باشیم باید بتوانند نقش جزیی از راهحل مشکلات کنونی را بازی کنند. باید نظری و عملی یاری برسانند تا بتوان این فضا را تدبیر کرد تا این مشکلات خود را به صورت بحران نشان ندهد. صدای پای بحرانها به گوش میرسد. قبل از اینکه این بحرانها چهره زمخت خود را به ما نشان دهند بایدجلوی آنها را گرفت. دولت باید دست بالا بزند. تیم خود را آماده کند یا با شرایط روز تغییر دهد و ازنیروهای فکری جامعه استفاده کند.
دولت نیاز به اصلاحات دارد؟مشخصا کابینه نیاز به اصلاح دارد؟
تردید ندارم. بافت و تافت دولت را در سطح بالا چندان همگون نمیبینم. رابطه تنگاتنگ میان رییسجمهور و برخی وزرای او نمیبینم. از سوی دیگر دغدغههای کنونی رییسجمهور را بسیار خاص میبینم. بنابراین طبیعی است دغدغهها و دلمشغولیها روی برخی مولفهها متمرکز میشود بقیه مولفهها در حاشیه قرار میگیرد. بنابراین خیلی از امور جامعه و وزرا احساس میکنند توجهی به کار آنها نمیشود.
اگر دولت نتواند مشکلات را در دوران پسا تحریم حل کند میتوان پیشبینی کرد دولت روحانی نخستین دولت چهارساله در تاریخ سیاسی بعد از انقلاب باشد؟
بعید نمیدانم اما این را منوط میکنم به اینکه چه آلترناتیوی در مقابل او شکل میگیرد. همان آلترناتیوی که اشاره کردید مردم به واگرایی میرسند بازتولید خود را دارد که آلترناتیو جدی روحانی شود؟
نمیدانم. مگر اینکه رقیب بخواهد با کارتهای جدیدی بازی کند و چهرههای جدید را وارد عرصه کند که به صورت نقیضی مردم به آقای روحانی رای ندهند یا با کارتهای جدید بیبدیلی بازی کند که بتواند اذهان عمومی جامعه را در سطوح مختلف کراس (cross= قطع کردن) و به خود متمایل کند. چهار ساله شدن دولت روحانی در صورتی است که رقیب به این زیرکی و توانمندی رسیده باشد که بعید میدانم اما بستگی دارد که در آستانه انتخابات چه اتفاقی بیفتد. بسیاری از عقلای اصولگرایی به این نتیجه رسیدند که بسیاری از رای آقای روحانی را آنها در صندوق ریختهاند. گزینهای که داشتند بیش از اینکه جاذبه ایجاد کند دافعه ایجاد کرده بود. نباید این آگاهی در طرف مقابل را منتفی دانست. دوست دارم فرض کنم که در جناح مقابل هم عقلایی وجود دارند که سعی میکنند از یک سوراخ دو بار گزیده نشوند.ما در انتخابات مجلس آتی چه وضعیتی پیدا خواهیم کرد؟ با توجه به اینکه شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات تاسیس شده است چه آیندهای برای اصلاحطلبان در مجلس دهم رقم خواهد خورد؟
فرض من این است که یک لایه از افراد مطرح اصلاحطلبی در تهران و شهرستانها امکان ورود به صحنه انتخابات را نخواهند داشت اما لایههای بعدی اصلاحطلبی یا اکثریت ملایم از این استدلال برخوردار هستند که مجلس آتی را از آن خود کنند یا در این اقلیتی که در فضای مجلس کنونی وجود دارد تعادلی ایجاد کنند. فرض من این است که در مجلس آتی با وجود اینکه معتقدم لایه اول اصلاحطلبی چندان اقبالی نخواهد داشت که وارد بازی انتخاباتی شود اما حتی با لایه دوم این امید را دارم که در فضای مجلس آتی یا تعدیل کنیم یا اکثریت ملایم را داشته باشیم.
انتخابات را چند قطبی میدانید؟
به نظر من خارج از دو جناح مطرح یک فضای مستقلها نیزخواهد بود. نه لزوما به صورت جریانی یا احزاب مختلف کوچک و نه حتی فرض من این نیست که جریان اعتدالگرا لیست جداگانه بدهد. نوعی تجمیع در آستانه انتخابات میان گروههای مختلف اصولگرا و گروههای مختلفی که اصلاحطلب و شبهاصلاحطلب هستند، شکل خواهد گرفت. طبیعتا فضا به سویی میرود که مجال بیشتری به مستقلها میدهد که عرض اندامی داشته باشند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حملات هفتههای اخیر روسیه از دریای خزر، توضیحاتی درباره امنیت آبهای شمال کشور ارائه داد.دریادار حبیبالله سیاری ضمن بازدید از حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و ادای احترام به مقام شامخ امام خمینی (س)، در گفتوگو با شبکه مجازی آستان، با اشاره به حملات موشکی روسیه از دریای خزر علیه تروریستهای داعش و تمهیدات نداجا برای امنیت آبهای شمال کشور، گفت: همانطور که میدانید، دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان محسوب میشود و بیشترین طول آن حدود 1200 کیلومتر است؛ بنابراین اگر روسیه عملیاتی برای مبارزه با داعش انجام میدهد، قطعاً در قسمتی از دریا انجام میدهد که مربوط به آبهای آن کشور است.وی افزود: مأموریت اصلی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و حراست از آبهای شمالی، مربوط به منطقۀ 20 درصدی تحت اختیار جمهوری اسلامی ایران است و این نیرو با اقتدار کامل مأموریت خود را انجام میدهد.سیاری در ادامه با تاکید بر اینکه "نیروی دریایی به هیچ عنوان اجازه نمیدهد کسی وارد منطقه 20 درصد متعلق به ایران شود"، تصریح کرد: ما اجازه نمیدهیم که کسی بخواهد وارد منطقه تحت کنترل کشورمان بشود یا عملیات نظامی انجام دهد؛ بنابراین اگر برخی کشورهای حاشیه خزر عملیات نظامی انجام میدهند، در مناطقی خواهد بود که متعلق به همان کشورهاست.فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به امنیت موجود در سواحل شمال کشور، ادامه داد: با توجه به اینکه منطقه 20 درصد متعلق به ایران به استانهای شمال کشور مربوط میشود، بنابراین هیچ مشکلی در این مناطق وجود نداشته و ساکنان شهرهای شمالی کشور طبق روال عادی مشغول زندگی و فعالیتهای خود هستند. بدیهی است که نیروی دریایی ارتش اجازه ورود افراد غیرمجاز به این منطقه را نمیدهد و این منطقه کاملاً تحت حفاظت و حراست است.وی در ادامه این گفتوگو به همکاری ناجا و دولت برای بهبود وضعیت سواحل مکران اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم توافقهایی مبنی بر همکاری بین نیروی دریایی ارتش با دولت برای تقویت وضعیت اقتصادی، اجتماعی و اشتغال در سواحل مکران طراحی شد. بحث سواحل مکران با توجه به اهمیت این سواحل برای پیشرفت دریامحور کشور که بسیار حائز اهمیت است و بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، موضوعی است که امروز در برنامههای دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. از این رو امیدواریم که در برنامه توسعه پنج ساله ششم شاهد عمران و آبادانی و پیشرفت خوبی در آن منطقه باشیم.سیاری خاطرنشان کرد: توسعه سواحل مکران نه تنها برای استانهای ساحلی بلکه در کل کشور اثرگذار خواهد بود؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران میتواند از موقعیت ژئوپلیتیکی خاصی که در اختیار دارد به خوبی برای پیشرفت کشور استفاده کند. اگر تا امروز این موقعیتها مورد استفاده قرار نگرفته است، علت اصلیاش این بود که این منطقه مورد استعمار در سالهای قبل از انقلاب بوده و از همین رو ایران را از مهمترین امکانی که برای استفاده از نعمتهای خدادادی در دریا داشتهایم محروم کرده بود.فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به دستورات ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری برای توسعه دریاپایه، گفت: امروز بر اساس ابلاغ نظریه بازگشت به دریا توسط مقام معظم رهبری، توسعه سواحل مکران در سایه اقتداری صورت خواهد گرفت که نیروی دریایی راهبردی ارتش باید در آن منطقه و دریای عمان بهوجود بیاورد و قطعاً این اتفاق خواهد افتاد.دریادار سیاری در پایان اظهار کرد: در این راستا، اقدامات گستردهای انجام شده و نیروی دریایی با اقتدار در سواحل مستقر شده و تا به امروز اثر بسیار خوبی در توسعه داشته است. همچنین، اقدامات ارزندهای توسط دولت جمهوری اسلامی ایران پیشبینی و طراحی شده و در دست اقدام است که امید است در سالهای آینده شاهد به ثمر نشستن این نتایج باشیم.
به دليل مغاير بودن با قانون اساسي شوراي نگهبان طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات را رد كرد
شوراي نگهبان طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس را رد و اعلام کرد که تعيين تکليف درباره انتخابات خبرگان رهبري توسط مجلس مغاير قانون است.
به گزارش اداره کل روابط عمومي شوراي نگهبان، طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي مصوب جلسه 10 آبان ماه 94 خانه ملت در جلسات متعدد شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
بر اساس اين گزارش ماده 3 موضوع اصلاح تبصره يک ماده 9 قانون، با عنايت به موارد 8 و 9 اصلاحي قانون ابهام دارد ؛ همچنين قسمت اخير تبصره 8 اين ماده از اين جهت که مشخص نيست تاييد شوراي نگهبان را مي خواهد يا خير، مبهم است؛ پس از رفع ابهامات اظهارنظر خواهد شد.
در بند دو نظر شوراي نگهبان نيز آمده است «در ماده 4، افزودن عبارت «و کارت ملي» از اين جهت که در صورت عدم صدور کارت ملي براي بعضي اشخاص موجب کاهش مشارکت مي شود، مغاير بند 8 و قسمت اخير بند 10 اصل 3 قانون اساسي شناخته شد.»
در ماده 7 موضوع اصلاح تبصره 2 ماده 31، انتخاب يک نفر از اعضاي شوراي مذکور به انتخاب شوراي اسلامي شهرستان يا بخش در خصوص انتخابات مجلس خبرگان رهبري، مغاير اصل 108 قانون اساسي شناخته شد.
ماده 11 موضوع اصلاح ماده 57 قانون و نيز تبصره هاي اين ماده نيز مغاير اصل 99 قانون اساسي است.
در ماده 14 موضوع اصلاح ماده 61 قانون، عبارت «رضايت مالکان يا متصرفان» نسبت به مالکان و متصرفاني که ذي حق نباشند، اشکال دارد.
در بند ديگري از نظر شوراي نگهبان آمده است «نظر به اينکه به موجب اصل 108 قانون اساسي، تصويب قانون مربوط به تعداد و شرايط خبرگان، کيفيت انتخابات آنها و ... در صلاحيت خود آنان است، عليهذا در مواردي که در اين مصوبه نسبت به انتخابات مجلس خبرگان تعيين تکليف شده، واجد اشکال بوده و مغاير اصل مذکور است.»
بر اساس اين گزارش «البته مجلس شوراي اسلامي مي تواند در صورت نبود منع از طرف مجلس خبرگان، قانون مربوط به برگزاري انتخابات مجلس را هماهنگ با آن تصويب کند.»
در بند نظر شوراي نگهبان نيز آمده است «با عنايت به اينکه مبناي برگزاري انتخابات در قوانين فعلي به روش دستي است و نظر به اينکه در اين مصوبه دستگاه هاي ذي ربط ملزم به برگزاري انتخابات با استفاده از روش هاي نوين در تمام مراحل انتخابات شده اند، بنابراين در مواردي که برگزاري انتخابات به روش نوين نيازمند پيش بيني مقررات متناسب با آن است، مقررات مربوط بايد بر اين اساس تنظيم و تصويب شود تا امکان برگزاري و نظارت فراهم شود.»
رد طرح نحوه فعاليت احزاب و گروه هاي سياسي
خبر ديگر اينکه طرح نحوه فعاليت احزاب و گروه هاي سياسي که با اصلاحاتي در جلسه 10 آبان 94 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است، در جلسات متعدد شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده رد شد.
بر اساس بند 4 نظر شوراي نگهبان «با عنايت به ماده 24 مصوبه که به موجب آن قانون فعاليت احزاب، جمعيت ها و انجمن هاي سياسي و صنفي و انجمن هاي اسلامي يا اقليت هاي ديني شناخته شده مصوب 1360/6/7 به جز ماده 10 آن نسخ شده، حذف ماده 10 اين مصوبه و تبصره هاي آن با توجه به وظايف جديد از قبيل صدر ماده 2 و تبصره ماده 17 غيراز آن چه که در قسمت اول ماده 10 قانون مذکور (صدور پروانه جهت متقاضيان و نظارت بر فعاليت گروه ها) آمده است، اشکال اين شورا در خصوص عضويت 2 تن از نمايندگان مجلس با حق راي کماکان به قوت خود باقي است.»
به گزارش اداره کل روابط عمومي شوراي نگهبان، طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي مصوب جلسه 10 آبان ماه 94 خانه ملت در جلسات متعدد شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
بر اساس اين گزارش ماده 3 موضوع اصلاح تبصره يک ماده 9 قانون، با عنايت به موارد 8 و 9 اصلاحي قانون ابهام دارد ؛ همچنين قسمت اخير تبصره 8 اين ماده از اين جهت که مشخص نيست تاييد شوراي نگهبان را مي خواهد يا خير، مبهم است؛ پس از رفع ابهامات اظهارنظر خواهد شد.
در بند دو نظر شوراي نگهبان نيز آمده است «در ماده 4، افزودن عبارت «و کارت ملي» از اين جهت که در صورت عدم صدور کارت ملي براي بعضي اشخاص موجب کاهش مشارکت مي شود، مغاير بند 8 و قسمت اخير بند 10 اصل 3 قانون اساسي شناخته شد.»
در ماده 7 موضوع اصلاح تبصره 2 ماده 31، انتخاب يک نفر از اعضاي شوراي مذکور به انتخاب شوراي اسلامي شهرستان يا بخش در خصوص انتخابات مجلس خبرگان رهبري، مغاير اصل 108 قانون اساسي شناخته شد.
ماده 11 موضوع اصلاح ماده 57 قانون و نيز تبصره هاي اين ماده نيز مغاير اصل 99 قانون اساسي است.
در ماده 14 موضوع اصلاح ماده 61 قانون، عبارت «رضايت مالکان يا متصرفان» نسبت به مالکان و متصرفاني که ذي حق نباشند، اشکال دارد.
در بند ديگري از نظر شوراي نگهبان آمده است «نظر به اينکه به موجب اصل 108 قانون اساسي، تصويب قانون مربوط به تعداد و شرايط خبرگان، کيفيت انتخابات آنها و ... در صلاحيت خود آنان است، عليهذا در مواردي که در اين مصوبه نسبت به انتخابات مجلس خبرگان تعيين تکليف شده، واجد اشکال بوده و مغاير اصل مذکور است.»
بر اساس اين گزارش «البته مجلس شوراي اسلامي مي تواند در صورت نبود منع از طرف مجلس خبرگان، قانون مربوط به برگزاري انتخابات مجلس را هماهنگ با آن تصويب کند.»
در بند نظر شوراي نگهبان نيز آمده است «با عنايت به اينکه مبناي برگزاري انتخابات در قوانين فعلي به روش دستي است و نظر به اينکه در اين مصوبه دستگاه هاي ذي ربط ملزم به برگزاري انتخابات با استفاده از روش هاي نوين در تمام مراحل انتخابات شده اند، بنابراين در مواردي که برگزاري انتخابات به روش نوين نيازمند پيش بيني مقررات متناسب با آن است، مقررات مربوط بايد بر اين اساس تنظيم و تصويب شود تا امکان برگزاري و نظارت فراهم شود.»
رد طرح نحوه فعاليت احزاب و گروه هاي سياسي
خبر ديگر اينکه طرح نحوه فعاليت احزاب و گروه هاي سياسي که با اصلاحاتي در جلسه 10 آبان 94 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است، در جلسات متعدد شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده رد شد.
بر اساس بند 4 نظر شوراي نگهبان «با عنايت به ماده 24 مصوبه که به موجب آن قانون فعاليت احزاب، جمعيت ها و انجمن هاي سياسي و صنفي و انجمن هاي اسلامي يا اقليت هاي ديني شناخته شده مصوب 1360/6/7 به جز ماده 10 آن نسخ شده، حذف ماده 10 اين مصوبه و تبصره هاي آن با توجه به وظايف جديد از قبيل صدر ماده 2 و تبصره ماده 17 غيراز آن چه که در قسمت اول ماده 10 قانون مذکور (صدور پروانه جهت متقاضيان و نظارت بر فعاليت گروه ها) آمده است، اشکال اين شورا در خصوص عضويت 2 تن از نمايندگان مجلس با حق راي کماکان به قوت خود باقي است.»