میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها چقدر است؟

مهدی یاوری؛ بنابر گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری استان تهران، موتورسیکلت‌ها تا ۸برابر بیشتر از خودرو‌ها هوا را آلوده می‌کنند در حالیکه امکان جایگزینی این نوع وسایل با موتورسیکلت برقی وجود دارد.
با افزایش جمعیت کره زمین و استفاده از سوختای فسیلی حفظ محیط زیست به یکی از چالش‌های مهم بشری تبدیل شده است.
سوخت‌های فسیلی انرژی مورد نیاز بشری برای سرعت بخشیدن به نیازهای او و تامین گرما را فراهم می‌کند و از طرف دیگر محصولات ناشی از احتراق باعث آلودگی هوا می‌گردد.
از میان منابع آلوده کننده هوا وسایل نقلیه از جایگاه ویژهای برخوردار هستند.
این وسایل بنابر گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عمده‌ترین منابع آلاینده شهرهای بزرگ مانند تهرات هستند.
در این یادداشت به تشریح نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای شهر تهران پرداخته شده است.
به منظور کاهش هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی تحمیلی به شهرهای بزرگ همانند مصرف سوخت و آلودگیهای زیست محیطی مانند آلودگی هوا توسعه ناوگان پاک شامل موتورسیکلت برقی در دستور کار قرار گرفته است.
در شکل (۱) سهم انواع وسایل نقلیه در ناوگان شهر تهران نشان داده شده است:
میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها چقدر است؟
 شکل (1) سهم انواع وسایل نقلیه در ناوگان شهر تهران
همانطور که در شکل (۱) نشان داده شده است ۶% از وسایل نقلیه شهر تهران را موتورسیکلت‌ها تشکیل دادهاند.
یکی از پارامترهای مهم در میزان تولید آلاینده‌های وسایل نقلیه، میزان پیمایش وسایل نقلیه است در شکل (۲) میزان تردد موتورسیکلت‌های شهر تهران نشان داده شده است.
میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها چقدر است؟
  شکل (2) میزان تردد موتورسیکلت های شهر تهران
همانگونه که در شکل (۲) نشان داده شده است اغلب موتورسیکلتهای شهر تهران روزانه حدود ۹۰ کیلومتر مسافت طی می‌کنند.
عمده‌ترین آلاینده‌هایی که توسط وسایل نقلیه تولید می‌گردد کربن مونواکسید (co) هیدوژن کربن (HC) و اکسید نیترات (NOx) است.
بررسی ضریب انتشار (میزان تولید آلاینده به ازای پیمایش در واحد طول) وسایل نقلیه نشان می‌دهد که موتور سیکلت‌ها به مراتب بیشتر از خودروهای بنزینی و دیزل تولید آلاینده دارند.
در شکل (۳) نسبت ضرایب انتشار موتورسیکلت به خودروهای بنزینی و دیزلی نشان داده شده است.
میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها چقدر است؟
 شکل (3) نسبت ضرایب انتشار موتورسیکلت به خودروهای بنزینی و دیزلی
همانطور که در شکل (۳) نشان داده شده است موتورسیکلت‌ها تا ۸ برابر خودروهای بنزینی آلاینده تولید می‌کنند.
یکی از راهکارهای کاهش آلودگی ناشی از تردد وسایل نقلیه، جایگزینی وسایل نقلیه برقی به جای وسایل نقلیه با سوخت فسیلی است.
موتورسیکلت‌های برقی با استفاده از انرژی برق حرکت می‌کنند و هیچگونه آلایندهای تولید نمی‌کنند و لازم است که در سیاست گذاریهای توسعه ناوگان حمل و نقل کشور وسایل نقلیه برقی در اولویت قرار گیرد.
11- حالا به گنده‌گویی‌ها و لاف‌های گزاف مدعیان اصلاحات که این روزها بر زبان و قلم دارند توجه کنید! می‌گویند؛ «جبهه اصلاحات نباید از اعتدال جدا شود»!  و توضیح  نمی‌دهند، مگر می‌تواند جدا شود؟! حکایت کسی است که پسرش درون چاه افتاده بود و به او می‌گفت؛ جایی نرو تا طناب بیاورم و نجاتت بدهم! و پسر به طعنه جواب داده بود، مگر می‌توانم جای دیگری بروم؟!
و یا ادعای پر سر و صدای آنها که قرار است از میان اصولگرایان سربازگیری کنیم! و با شخصیت‌های معتدل جبهه‌ اصولگرایی ائتلاف کنیم! و یا؛ آقایان لاریجانی و ولایتی می‌توانند به ائتلاف با جبهه اصلاحات امیدوار باشند! و... بخوانید!
12-
شرایط کنونی مدعیان اصلاحات با شرح مستندی که گذشت، به مراتب بدتر و دست آنها، بارها خالی‌تر از هنگامی است که وارد انتخابات 92 شدند. آیا غیر از این است؟ و آیا هیچیک از موارد یاد شده قابل تردید است؟! بنابراین به آسانی می‌توان نتیجه گرفت که ادعای پیوند آنان با بخشی از اصولگرایان فقط به فقط - تاکید می شود فقط به فقط - برای کسب وجهه از اصولگرایان است. به بیان دیگر، قصد دارند دست خالی از دستاورد مدعیان اصلاحات (اعم از اصلاحاتی‌ها و کارگزارانی‌ها و اعتدالی‌ها)  در انتخابات پیش‌روی را با گره زدن خود به اصولگرایان، پُر و پیمان نشان بدهند! و از این رهگذر برای خود کسب وجهه و آبرو کنند.
و اما، اکنون نوبت اصولگرایان - به معنی واقعی کلمه و نه این یا آن سلیقه - است که به مدعیان اصلاحات اجازه ندهند با اعلام نزدیکی به اصولگرایان، بدنامی بارها تجربه شده خود را به اصولگرایان نیز نسبت بدهند.
و دراین‌باره گفتنی‌های مستند و فراوان دیگری نیز هست که به بعد موکول می‌کنیم.