استرس چه بلاهايي بر سر ما مي آورد؟

    استرس چه بلاهايي بر سر ما مي آورد؟  3 آذر-94
ترديدي نيست که استرس بيش از حد در سلامت روحي و جسمي افراد تاثيرگذار است از اين رو ضرورت دارد با شناخت عوامل و آسيب هايي که به بدن وارد مي کند در صدد کنترل آن برآييم.
    
به همين بهانه و در زمينه اثرات منفي استرس بر بدن و روش هاي کنترل آن عصر ايران با دکتر بهروز نيکنام متخصص مغز و اعصاب و عضو هيئت علمي دانشگاه گفت و گويي انجام داده است.
    
دکتر نيکنام در پاسخ به اين پرسش که استرس زياد بسترساز چه بيماري هايي است،گفت: استرس زياد علاوه بر اينکه زمينه ساز بيماري هاي روحي و رواني است، در زمينه هاي جسمي نيز باعث بروز بيماري هاي قلبي، مغزي و گوارشي مي شود و حتي بسياري از موارد استرس مي تواند علائمي مانند بيماري هاي ام اس يا تومورهاي مغزي را ايجاد کند.
    
اين متخصص مغز و اعصاب با بيان اينکه استرس يک عامل عصبي است و موجب تغيير سطح واسطه هاي عصبي درون مغز مي شود، خاطرنشان کرد: استرس موجب ارسال امواج غيرمعمول بر بردن حتي در زمان استراحت مي شود. زماني که فرد دچار استرس شديد مي شود با علائمي مانند خواب رفتن دست ها و پاها به علت ترشح هورمون آدرنالين مواجه مي شود. اين هورمون باعث گشاد شدن عروق و افزايش خون رساني به عضلات شده و بعد از ارسال علائم مغزي همراه با تنفس شديد عروق به سرعت تنگ مي شوند که اين عامل خواب رفتن دست و پا يا سردي در اندام هاي بدن را به دنبال دارد.
       
استرس عامل بسياري از سردردها
    
استرس را مي توان عامل بسياري از سردردها دانست. بسياري از سردردهايي که در افراد ايجاد مي شود مانند سردردهاي ميگرني و حتي مشکلات چشمي از قبيل تاري ديد نيز مي تواند ناشي از وجود استرس بالادر فرد باشد.
    
علاوه بر ايجاد سردرد، استرس باعث خستگي و بي خوابي نيز شده و افرادي که به طور مداوم در معرض استرس هستند به مرور زمان دچار کاهش حافظه نيز خوهند شد.
        
اثرات رواني استرس
    
دکتر نيکنام با بيان اينکه علاوه بر اثراتي که استرس زياد در زمينه جسمي به افراد وارد مي کند فردي که دچار استرس بالاست به بيماري هاي روان تني نيز دچار مي شود، ادامه داد: در بيماري روان تني فرد دچار علامت هايي مانند دردهاي عمومي، مشکلات گوارشي و حتي ناتواني در صحبت کردن يا بروز بيماري هاي مغزي مي شود در حالي که اين بيماري ها وجود خارجي ندارند.
    
بيماري هاي روان تني که ناشي از استرس بالااست معمولااز 30 سالگي به بعد شروع شده و تا چند سال ادامه دارد ولي نکته مهم در اين بيماري لزوم درمان زودهنگام آن است زيرا اگر بيماري مزمن شود درمان آن از نظر رواني بسيار مشکل است.
        
روش هاي مبارزه و درمان استرس
    
اين متخصص مغز و اعصاب در زمينه روش هاي درماني کاهش استرس گفت: اولين روش براي کاهش استرس ارائه مشاوره هاي روان شناسي توسط پزشکان متخصص است.
    
افرادي که همواره استرس زيادي دارند بايد تفکرات خود را به سمت مثبت انديشي سوق دهند و همواره موارد منفي که باعث افزايش استرس مي شود را از خود دور نگه دارند.
    
افراد بايد در زندگي روزمره خود با حوادث يا مشکلاتي که براي آنها به وجود مي آيد با جرات روبه روشده و آنها را به طور منطقي حل کنند.
    
استفاده از روش هاي نوين مشاوره مانند روش هاي «بيوفيدبک» (کارگاه هاي روان پزشکي) نيز مي تواند در کاهش استرس تاثيرگذار باشد.
    
دکتر نيکنام در مورد استفاده از روش هاي دارويي در کاهش استرس گفت: در مواردي که استرس با راه هاي ذکر شده کاهش نيابد فقط تحت نظر پزشک متخصص اعصاب و آن هم براي مدت کاملامشخص مي توان براي کاهش استرس از درمان هاي دارويي استفاده کرد.