دوگزیده گزارش خبری در مورد بارندگی و عوارض آن

دوگزیده گزارش خبری در مورد بارندگی و عوارض آن 17 آبان -94
باران، دوباره نفس خوزستانی‌ها را تنگ کرد   
مدیر امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به دنبال بارش دوباره باران پاییزی از روز جمعه در خوزستان، آمار مراجعه مبتلایان به مشکل تنفسی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این شهر نسبت به بارندگی قبلی کاهش یافته است.
«
میثم معزی» در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از جمعه شب تا صبح شنبه، 200 تا 250 نفر به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کردند که بیشترین مراجعه مربوط به بیمارستان‌های امام خمینی (ره) و گلستان اهواز بود.
وی افزود: تمامی مراجعان پس از انجام اقدام‌های درمانی با حال عمومی خوب ترخیص شدند و هیچ یک نیاز به بستری نداشتند.
معزی ادامه داد: این مراجعان دارای علائم خفیف تنگی نفس بودند و در رده سنی 20 تا 40 سال قرار داشتند.
به دنبال نخستین باران قابل ملاحظه پاییزی، آخرین آمار مراجعان مبتلا به مشکل تنفسی ناشی از بارش باران به مراکز درمانی خوزستان، 17 هزار و 76 نفر اعلام شد.
افزایش مراجعان ناشی از مشکلات تنفسی به بیمارستان‌های خوزستان هنگام بارش باران و پس از آن، حدود سه سال است که به معضلی تبدیل شده که تاکنون دلیل اصلی آن مشخص نشده است.
تداوم بارش‌های پراکنده در اکثر نقاط کشور 

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور از ادامه بارش‌های پراکنده در غالب نقاط کشور طی امروز خبر داد.
«
احد وظیفه» با بیان اینکه طی امروز عبور متناوب امواج ناپایدار ترازمیانی را از روی کشور خواهیم داشت، گفت: بر اساس تحلیل آخرین داده‌های هواشناسی، در نیمه غربی و به‌تدریج از بعدازظهر در برخی نقاط شرقی کشور بارش باران، در مناطق جنوبی رعد و برق و در نقاط کوهستانی و سردسیر بارش برف خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه شدت بارش‌ها امروز در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی فارس و نیمه شرقی خوزستان خواهد بود، افزود: این بارش‌ها به صورت پراکنده در اکثر مناطق کشور ادامه خواهد داشت، روز دوشنبه (فردا) این سامانه در نیمه شرقی فعال خواهد بود و همزمان سامانه بارشی دیگری از سمت شمال غرب و غرب وارد کشور شده و سبب بارش باران و در مناطق کوهستانی بارش برف خواهد شد.
«
وظیفه» در مورد وضعیت هوای استان تهران گفت: آسمان تهران امروز، نیمه ابری و غبارآلود در بعضی ساعات ابری با بارش پراکنده و در روز دوشنبه، نیمه ابری تا ابری و غبارآلود، در پاره‌ای نقاط بارش باران با بیشینه و کمینه دمای 18 - 9 و 19 - 8 درجه سانتیگراد خواهد بود.
وارونگی هوا در تهران تا فردا ادامه دارد
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران گفت: به دلیل وارونگی هوای تهران، شرایط کیفی هوا در وضعیت ناسالم قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود، این شرایط تا صبح دوشنبه (فردا) ادامه داشته باشد.
«
محمد رستگاری» در گفت‌و گو با فارس گفت: با توجه به اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سطح شهر تهران، وضعیت کیفی هوای تهران امروز به دلیل غلظت بیش از حد مجاز ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون، در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته شرایط ناسالم هوای تهران تا فردا ادامه دارد. از این رو رعایت نکات بهداشتی مانند کاهش تردد و فعالیت افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماران قلبی و ریوی و افراد سالمند در فضاهای باز، عدم تردد غیر ضروری در معابر برای کلیه افراد به ویژه سالمندان و کودکان، پرهیز از انجام فعالیت‌های شدید بدنی و فعالیت‌های ورزشی در فضای باز، مراقبت از کودکان و خردسالان (در سنین مهد کودک، پیش دبستانی و دبستان) به منظور کاهش تردد و حضور در فضای باز، عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی تا حد امکان و عدم هرگونه فعالیت که موجب تشدید آلایندگی هوا شود مانند سوزاندن ضایعات،عملیات قیرکاری،تردد با وسایط نقلیه معیوب، دقت در هنگام سوختگیری در جایگاه‌ها و جلوگیری از سر ریز شدن بنزین و سایر سوخت‌ها باید مد نظر قرار گیرد.
مه گرفتگی و بارندگی در جاده‌های 9 استان
رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور، گفت: در اکثر محورهای استان‌های قزوین، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و گیلان بارش باران جریان دارد.
«
سرهنگ نادر رحمانی» با اشاره به آخرین وضعیت راه‌های مواصلاتی کشور، گفت: طبق ‌آخرین گزارشات دریافتی از مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور در باند جنوبی آزادراه کرج - قزوین از پل ترمینال تا پل فردیس و آزادراه کرج - تهران از پل فردیس تا پل کلاک ترافیک نیمه سنگین گزارش شده و در سایر جاده‌ها و معابر کشور وضعیت ترافیکی عادی و روان گزارش شده است.
وی افزود: بر همین اساس در استان‌های ایلام، چهار محال و بختیاری، گیلان، مازندران و فارس اکثر محورها بارش باران و در استان لرستان محور خرم آباد-بروجرد و استان مازندران محور سوادکوه محدوده گدوک مه گرفتگی و کاهش دید گزارش شده و در سایر راه‌ها و محور‌های مواصلاتی کشور وضعیت جوی آرام گزارش شده است.
سرهنگ رحمانی گفت: تردد تمامی کامیون و کامیونت‌ها تا اطلاع ثانوی در محور کرج - چالوس ممنوع است و محور شمشک - دیزین مسدود است.