موسسه وابسته به سيا: سرعت جمع آوري سانتريفيوژها بيش از حد انتظار است

موسسه وابسته به سيا: سرعت جمع آوري سانتريفيوژها بيش از حد انتظار است
گزارش آژانس از برچيده شدن بيش از 4هزار دستگاه خبر داد 30 آبان – 94
سربازجو شریعت نداری  علی ا کبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دولت روحانی را متهم به همسویی با مؤسسه وابسته به سیا کرده است .چون وی مسئول جمع آوری سانتریفیوژها می باشد .

آژانس بين المللي انرژي اتمي با انتشار گزارشي اعلام کرد که ايران از زمان آغاز روند اجراي تعهدات، بيش از 4000 سانتريفيوژ را برچيده است. در همين حال، موسسه علوم و امنيت بين المللي که به سازمان جاسوسي آمريکا مشورت مي دهد در گزارشي تاکيد کرد که سرعت برچيدن ماشين ها در ايران بيش از حد انتظار است.
    «
يوکيا آمانو» مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز چهارشنبه با انتشار گزارش فصلي تازه اش در مورد ايران، تائيد کرد که فرآيند برچيدن سانتريفيوژها در دو سايت نطنز و فردو آغاز شده است.
    
بر اساس گزارش آژانس، از زمان آغاز روند اجراي تعهدات ايران، بيش از 4000 سانتريفيوژ از دو سايت نطنز و فردو برچيده شده است.
    
در بخشي از اين گزارش آمده است: ايران ملزم به تعليق تمامي فعاليت هاي مرتبط با غني سازي است. از 20 ژانويه 2014، ايران UF6 غني شده بالاتر از 5 درصد 235-U را توليد نکرده و تمام ذخاير UF6 غني شده تا 20 درصد 235-U ايران يا از طريق رقيق سازي و يا تبديل به اکسيد اورانيوم، مورد فرآوري بيشتر قرار گرفته است (پيوست 4 را ببينيد). تمام فعاليتهاي مرتبط با غني سازي در تاسيسات اعلام شده ايران تحت پادمان آژانس است و همه مواد هسته اي ‍، آبشارهاي نصب شده و ايستگاههاي خوراک دهي و کنارگذاري در اين تاسيسات تحت اقدامات مراقبتي و نظارتي آژانس قرار دارند.
    
به گزارش فارس، براساس پانويس هاي گزارش، تعداد سانتريفيوژهاي1- IR سايت نطنز از 15420 دستگاه به 11308 دستگاه کاهش يافته است. همچنين تعداد سانتريفيوژهاي2- IR نيز از 1008 دستگاه در يک ماه قبل، به 848 دستگاه کاهش يافته است.
    
علاوه بر اين، در مجموع تا تاريخ 15 نوامبر از سايت نطنز 4272 سانتريفيوژ جمع آوري شده و در سالن توليد B تحت نظر آژانس انبار شده است.
    
همچنين کاهش سانتريفيوژها در سايت فردو هم انجام شده است. براساس پانويس هاي گزارش، تعداد سانتريفيوژهاي1- IRسايت فردو از تعداد 2710 به 2452 دستگاه کاهش يافته است. 
    
در گزارش آژانس همچنين آمده ميزان ذخائر اورانيوم کم غناي ايران از سه ماه قبل با افزايش 460.2 کيلوگرمي به 8305.6 کيلوگرم افزايش يافته است. 
    
در بخش ديگري از گزارش آمده است: درحالي که آژانس به فعاليت هاي راستي آزمايي در خصوص عدم انحراف مواد هسته اي اعلام شده در تاسيسات هسته اي و مکان هاي خارج از تاسيسات هسته اي اعلام شده از سوي ايران که تحت توافقنامه پادمان هستند، ادامه مي دهد، آژانس در وضعيتي قرار ندارد که اطمينان موثقي درباره فقدان فعاليت ها و مواد هسته اي اعلام نشده در ايران ارائه دهد، و بنابر اين نمي تواند نتيجه گيري نمايد که تمامي مواد هسته اي در ايران در فعاليت هاي صلح آميز هستند.
    «
جان کربي» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در کنفرانس خبري گفت: من در جايگاهي نيستم که علناً درباره گزارش آژانس اظهارنظر کند. ايران مي داند براي ورود به روز اجرا(ي برجام) ملزم به انجام چه کاري است. من درباره اين گزارش اظهارنظر نمي کنم، اما ايران مي داند براي ورود به روز اجرا، ملزم به انجام چه کاري است.
         
برگزاري جلسه اضطراري شوراي حکام با موضوع مسائل گذشته ايران
    
به گزارش خبرگزاري ها، «رضا نجفي» نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: آژانس مشغول نگارش ارزيابي نهايي است و ارزيابي خود را اول دسامبر (10 آذر) منتشر خواهد کرد.
    
نجفي افزود: «ترو واريورانتا» مديرکل پادمان هاي آژانس در نشست فني - توجيهي آژانس، گزارشي را که «يوکيا آمانو» درباره ايران منتشر کرده بود براي کشورهاي عضو تشريح کرد و عمدتاً به مباحث فني اين گزارش پرداخت.
    
وي در ادامه گفت: مديرکل آژانس، درخواست يک جلسه اضطراري خواهد داد که اين جلسه اضطراري 15 دسامبر برگزار مي شود و شوراي حکام در اين جلسه در مورد مسائل گذشته تصميم گيري مي کند.
         
تکميل امضاهاي سند بازطراحي راکتور اراک 
    «
علي اکبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: مطلع شديم که سند رسمي بازطراحي راکتور اراک به امضاي همه طرف هاي ذيربط اعم از وزراي خارجه 1+5، خانم موگريني به عنوان نماينده اتحاديه اروپا و وزير امور خارجه کشورمان رسيده است.
    
صالحي افزود: نمايندگاني که اين سند را امضا کردند، همه از طرف کشورشان تعهد سياسي ايجاد کردند و اين بر خلاف سندهاي ديگر مانند سندهاي تجاري است که مي تواند خيلي ضمانت لازم را نداشته باشد و امضا کننده آن به تعهدش عمل نمي کند و صرفاً غرامت مي پردازد.
    
وي در ادامه گفت: اگر همه امور به خوبي پيش رود، اميدواريم اواخر دسامبر يا حداکثر تا اواسط ژانويه شاهد لغو و برطرف شدن تحريم ها باشيم و وضع تجاري- اقتصادي در عرصه بين المللي به سبک سابقش برگردد.
    
رئيس سازمان انرژي اتمي اظهار داشت: آقاي نجفي اشکال درستي به گزارش جديد آژانس وارد کرد که همواره ما اين اشکال را وارد مي دانيم و آن اين است که ضرورتي ندارد در گزارش هاي آژانس، جزئيات فني و اطلاعات مربوط به فعاليت هاي هسته اي منتشر شود.
    
صالحي تصريح کرد: با اين حال در مجموع گزارش آقاي آمانو بسيار مثبت بود و در آن اظهار شده که همه چيز طبق نقشه راه همکاري هاي ايران و آژانس پيش رفته و هيچ مسئله اي پيش رو نبوده که اين نقطه عطفي محسوب مي شود.
    
در همين حال، «بهروز کمالوندي» سخنگوي سازمان انرژي اتمي در برنامه پيشخوان خبر گفت: 10 هزار سانتريفيوژ غيرفعال در سايت هاي فردو و نطنز وجود دارد که تاکنون نيمي از آنها جمع شده است و بقيه نيز تا دو هفته آينده جمع خواهد شد.
    
کمالوندي افزود: پس از جمع آوري سانتريفيوژهاي غيرفعال، نوبت 9100 سانتريفيوژ فعال است که بايد 2 هزار سانتريفيوژ آن جمع آوري شود که البته اين کار را گذاشته ايم براي 24 آذر يا 15 دسامبر و زماني که مطمئن شديم پرونده هسته اي ايران براي هميشه بسته خواهد شد.
    
وي در ادامه گفت: گزارش جديد آژانس منعکس کننده اقدامات جمهوري اسلامي ايران است و تفاوت چنداني با گزارش هاي قبلي ندارد.
         
سرعت برچيدن ماشين ها در ايران بيش از حد انتظار است
    
به گزارش خبرگزاري ها، پايگاه خبري بلومبرگ در گزارشي اعلام کرد: با توجه به سرعت جمع آوري سانتريفيوژهاي ايران، تحريم هاي اعمال شده عليه تهران احتمالاتا نيمه ماه ژانويه برداشته خواهند شد.
    
در ادامه گزارش آمده است: ناظران آژانس در تمام مراحل جمع آوري سانتريفيوژها حضور داشته اند.
    
در همين حال، موسسه علوم و امنيت بين المللي که به سازمان جاسوسي آمريکا(سيا) و وزارت خارجه آمريکا درباره مسائل فني مرتبط با برنامه هسته اي ايران مشورت مي دهد در گزارشي تاکيد کرد: سرعت برچيدن ماشين ها در ايران بيش از حد انتظار است.