اردوهاي مختلط دانشجويي» در روز روشن!

اردوهاي مختلط دانشجويي» در روز روشن!
از «تور اروپاگردي دانشجويي» تا «اردوي مختلط كوهنوردي» و ... 4 آذر -94
برخلاف اینکه روحانی و وزیر علوم دولت روحانی اذعان کرده اند که مجوز اردوی مختلط دانشجویی نمی دهندو لی اوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری دوگزارش و مقاله پیرامون اردوهای مختلط دانشجویی گزارش داده است .چون هدف فضا سازی علیه ی د انشجویان است تا فضای ا منیتی علیه دانشجویان به وجودآید تا دانشجویان دانشگاه ها نتوانند به مناسبت سالگرد 16 آذر روز دانشجو گردهمآیی اعتراضی مراسم یادبود 16 آذر  داشته باشند .
سرويس علمي-آموزشي:چند هفته اي است که کليدواژه «اردوهاي مختلط دانشگاهي» به يکي از سرخط هاي اصلي رسانه هاي کشور تبديل شده است. اهميت اين موضوع زماني مضاعف شد که رهبر فرزانه انقلاب در ديدار اخيرشان با مسئولان آموزش عالي کشور، با انتقاد صريح از برپايي اردوهاي مختلط در برخي دانشگاه هاي کشور، خاطرنشان کردند: «بعضي ها کار فرهنگي را در داخل دانشگاه با کنسرت و اردوهاي مختلط اشتباه گرفته اند؛ مي گويند بايد دانشجو شاد باشد! شاد بودن براي هر محيطي چيز خوبي است اما به چه قيمتي؟ غربي ها چقدر بهره برده اند از اين اختلاط دختر و پسر که ما بهره ببريم؟ يک روزي به ما مي گفتند که در اروپا حجاب نيست و زن و مرد با هم قاطي اند، هوس و شوق جنسي هم در آنجا طبعا کنترل شده است. خب، حالاشما نگاه کنيد ببينيد همين جور است؟ آيا هوس ها کنترل شده است يا هوس ها تحريک شده است؟ اين همه جنايت جنسي امروز دارد در آمريکا و در اروپا اتّفاق مي افتد؛ به جنس مخالف هم ديگر حالااکتفا نمي کنند! و از اين بدتر هم خواهد شد. اسلام انسان را شناخته است که حکم حجاب را داده، حکم عدم اختلاط زن و مرد را داده. اردوي مختلط يعني چه؟ کوهنوردي مختلط، اردوي مختلط، گاهي حتي خارج از کشور! نه، کار فرهنگي ماهيت ديگري دارد، مفهوم ديگري دارد. مسئولين فرهنگي دانشگاه ها بفهمند چه کار مي کنند.» (بيانات رهبر انقلاب در 20 آبان ماه 1394)
    
پس از اين هشدار و انذار رهبر انقلاب بود که يک به يک مسئولان وزارت علوم در دولت يازدهم، با تاييد ظاهري رهنمودهاي معظم له، منکر برپايي هرگونه اردوي مختلط در دانشگاه هاي کشور شدند و از لزوم برخورد با تخلفات اين چنيني خبر دادند.
    
اما هنوز چند روز از انکار پيش دستانه مسئولين وزارت علوم در عدم برگزاري اردوهاي مختلط نگذشته، اخبار منتشر شده از برخي دانشگاه هاي پايتخت، حاکي از وضعيت بغرنج و به قهقرا رفته در برپايي اين گونه اردوهاي به ظاهر دانشجويي است!
    
به عنوان نمونه، اخيرا بر روي بُرد اعلانات معاونت فرهنگي و اجتماعي برخي از دانشگاه هاي تهران - به طور مثال «دانشگاه علم و صنعت» – يک آگهي با عنوان «هشتمين دوره سفرهاي دانشجويي به اروپا» نصب شده، که باعث تعجب دانشجويان شده است!
    
اين اردو 14روزه در نوروز 95 برگزار مي شود و دانشجويان علاقه مند(!) در اين سفر از کشورهاي يونان، ايتاليا، سوئيس، فرانسه و اسپانيا ديدن خواهند کرد و دانشجويان متقاضي بابت اين سفر مبلغي بالغ بر 2700 يورو – معادل 10 الي 12 ميليون تومان! – را تقبل خواهند نمود!
    
جالب آنکه پس از تماس با مسئول برگزاري اين تور اروپاگردي دانشجويي، نامبرده نه تنها پروسه دريافت مجوز خروج از کشور براي دانشجويان متقاضي را «به راحتي آب خوردن» و «خيلي راحت» توصيف مي کند که حتي متعهد مي شود تا شخصا نيز وظيفه توجيه همه جانبه والدين مردد را بر عهده بگيرد!
    
مضاف بر اين، مسئول برپايي اين اردوي مختلط اروپايي، اصل برگزاري اين اردوي دانشجويي را مربوط به «دانشگاه هنر» و «دانشگاه تهران» دانسته و اظهار مي دارد که اين اردو قريب به 8 سال است که به طور پيوسته در حال برگزاري است!
    
افزون بر اين، دانشجويان دانشگاه اميرکبير نيز اخيرا از برپايي اردوي کوهنوردي مختلط در يکي از دانشکده هاي اين دانشگاه خبر داده اند! بر اين اساس در پوستر تبليغاتي اين اردوي مختلط - که آرم دانشگاه اميرکبير نيز بر آن نقش بسته است! – دانشکده مهندسي مکانيک اين دانشگاه از تمامي دانشجويان علاقه مند دعوت کرده است تا در اين گردهمايي به اصطلاح فرهنگي حضور داشته باشند!
    
در تازه ترين مورد اما دانشجويان واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد با ارسال پوستري به خبرگزاري ها، از برگزاري اردوي مختلط کويرنوردي و سافاري، همراه با شترسواري و تور ستاره شناسي خبر دادند! جالب آنکه هزينه شرکت در اين اردوي يک روزه کذايي براي هر دانشجوي متقاضي، 200 هزار تومان تعيين شده است!
    
همچنين طي چند روز گذشته، شوي لباس دانشجويي به صورت مختلط با حضور دانشجويان دختر و پسر در يکي از تالارهاي دانشگاهي در شهر بيرجند برگزار شد که در اين مراسم علاوه بر مختلط بودن دانشجويان و وضع نامناسب حجاب حاضران، از موسيقي هاي غيرشرعي نيز استفاده شده است!
    
اين درحاليست که پيش از اين نيز يک فستيوال کويرنوردي مختلط، کنسرت موسيقي با رقص و... در دانشگاه هاي استان خراسان جنوبي انجام شده اما پيگيري مناسبي از سوي مسئولان امر صورت نگرفته است!
    
يکي از نقاط حساس و تاثيرگذار در حوزه فرهنگ سازي و رابط مستقيم اين حوزه با دانشجو و دانشگاه، معاونت فرهنگي وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد است که همه تشکل ها، کانون ها و نهادهاي فرهنگي دانشگاه ها هم با واسطه و بدون واسطه زير مجموعه آن هستند که در صورت عدم کارکرد مناسب مي تواند موجبات انحراف دانشجويان را فراهم کنند؛ نکته اي که رهبر انقلاب در ديدارهاي متعدد طي سال هاي اخير بر آن تاکيد ويژه داشتند.
    
آنچه در دو سال گذشته در فضاي فرهنگي دانشگاه هاي کشور مشهود است تغيير نگاه کلان مديريتي در مسائل و فعاليت هاي فرهنگي است؛ چنانچه برگزاري کنسرت ها، اردوهاي مختلط، شوي لباس و مراسم هايي از اين دست موجب کم رنگ تر شدن و به حاشيه رفتن ديگر مسائل مهم از جمله مسئله علمي در دانشگاه ها شده است.
    
بروز اتفاقاتي از قبيل اجراهاي زنده کنسرت و گروه هاي موسيقي و هم نوا شدن دانشجويان با آن و حتي رقاصي برخي دانشجونمايان، از جمله معضلاتي است که وضعيت فرهنگي دانشگاه هاي کشور را با علامت سوالي بزرگ مواجه کرده است!
    
جاي دارد مسئولان وزارت علوم و ساير دولتمردان دست اندرکار در حوزه آموزش عالي کشور با نصب العين قرار دادن منويات رهبر حکيم نظام، مانع از نفوذ فرهنگي در ميان دانشجويان ايران اسلامي شوند؛ چنانکه فرمودند: «حضور در اردوهاي جهادي خيلي خوب است. نگوييد وقتمان تلف مي شود؛ نه، بيشترين و بهترين استفاده از وقت همين است. اين اردوهاي جهادي به مراتب بهتر از اردوهايي است که متاسفانه هنوز هم معمول است. با اينکه من هشدار داده ام، بعضي ها اردو درست مي کنند که بفرستند اروپا؛ اردوي دانشجويي به اروپا! يکي از غلط ترين کارها اين است؛ اين اردوي جهادي، از آن به مراتب بهتر و شرافتمندانه تر و مفيدتر است. حضور در اردوهاي جهادي، تماس مستقيم با مردم، احساس مسئوليت پيدا مي کنيد. انسان وقتي خدمت کرد به طور مستقيم، خدمت در چشم انسان عزيز مي شود؛ نقاط ضعف را پيدا مي کنيد.» (بيانات رهبر انقلاب در 22 مهرماه 1394)
    ديدگاه اساتيد 
دانشگاه اختلاط درد بي درمان
نويسنده: دكتر فروغ نيلچي زاده*

عدم اختلاط زنان و مردان يکي از اصول بنيادين آيين هاي توحيدي و سلامت محور است، به گونه اي که جداسازي هاي آگاهانه در زمان ها و مکان هاي خاص نماد ارزش گذاري ويژه به زنان و حفظ حرمت و هويت آنها مي گردد. بي توجهي به قداست زن به راحتي مي تواند او را دستخوش ابتذال کند.
    
يکي از ساده ترين راه هاي گسترش اين آسيب، اختلاطِ غيرضروري زنان و مردان است، چرا که در هم آميختگيِ حضور زن و مرد، خود زمينه ساز بسياري از مشکلات کوچک و بزرگ خواهد شد تا جايي که پيامبر اعظم، حضرت محمد مصطفي «صلوات الله عليه و آله اجمعين» مي فرمايند: «باعِدوا بَينَ اَنفاسِ الرِّجالِ وَ النِّساءِ فَاِنَّهُ اِذا کانَتِ المُعايِنَه وَ اللِقاءِ کان الدّاءُ الّذي لادَواءَ لَه / بين مردان و زنان(نامحرم) فاصله و جدايي بياندازيد [تا با هم برخورد کمتري داشته باشند]؛ زيرا هنگامي که مردان و زنان با هم در تماس باشند و رودرروي يکديگر قرار گيرند، جامعه به دردي مبتلاخواهد شد که درمان ندارد.» (بهشت اخلاق، ج1، ص119)
    
در اين نگاه آسماني عدم اختلاط يک ضرورتِ جامعه ديني و سالم است و حضرت دقيقاً بر موضوعِ «درد بي درمان» تاکيد مي کنند تا عمق و شدت نابهنجاري را آشکار کنند و از اين پاتولوژي رمزگشايي نمايند.
    
ديدار و ملاقات (معاينه و لقاء) دو ابزار جدي زمينه ساز براي طوفاني شدن غرايز جنسي است. اگر در مساجد و حسينيه ها، جداسازي زنان و مردان امري طبيعي و پذيرفتني تلقي مي شود به خاطر آن است که قداست محيط و عمل عبادي که در آن قرار است انجام شود، مورد پذيرش همگان قرار گرفته است و نه اينکه لزوماً گمان کنيم افرادي که به اين مکان ها مي آيند دچار نابهنجاري اند.
    
دانشگاه نيز به عنوان يک مکان مقدس براي يک فعل مقدس طراحي شده است؛ يعني تحصيل علم و دانش که سرمنشا خير و خوبي است و در اسلام ناب محمدي «صلي الله عليه و آله وسلم» عبادت تلقي مي شود.
    
دانشگاه هاي تک جنسيتي قدرت و قابليت ويژه اي دارند که از نظر سطح علمي، فرهنگي و کارکردي، رتبه هاي نخستين را از آنِ خود کنند و دانشگاه هاي مختلط همواره در معرضِ آسيب هاي پيدا و پنهان قرار دارند. حال اگر اين اختلاط از محيط علمي به محيط تفريحي و غيرجدي کشيده شود آسيب هاي آن دو چندان خواهد شد.
    
از اين رو مخالفت رهبر حکيم انقلاب با اردوهاي مختلط تاکيد ويژه بر قوانين فراموش شده در کشور است. ترويج و گسترش اردوهاي مختلط در چند وقت اخير و در سطح دانشگاه هاي کشور، زنگ خطري است براي همة دلسوزان و مصلحين اجتماعي که به انحطاط رفتن نسل آينده را به چشم مي بينند. هويت يابي جوان در همانند سازي با ديگران خصوصاً گروه غالب و اکثريت دليل مهمي است بر اينکه حذف روش هاي غلط و آسيب رسان يک ضرورت غيرقابل انکار است.
    
وقتي که قرآن کريم در سوره مبارکه اسراء آيه 32 مي فرمايد: «وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَي إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاء سَبِيلًا» در حقيقت از زمينه هاي مستعد کننده انحراف جنسي پرهيز مي دهد؛ يعني همان درد بي درماني که پيامبر به آن تاکيد کردند.
    
اختلاط دانشجويي در محيط هاي شبه فرهنگي راهي بسيار ناپسند است چراکه نه به پاکدامني منجر مي شود، نه به رشد علمي و نه تقويت روحيه ارزشي و فرهنگي، که به قول قرآن يکي از مصاديق «ساء سبيل» است.
    
توطئه شيطان براي ترويج اباحي گري و بي بند و باري ابزارهاي خاص خود را نياز دارد که اختلاطِ جوانان در دانشگاه ها بدون ضرورت، يکي از ابزارهايِ کارآمد آن تلقي مي شود و در اين ميان بر هوس، بِرند عشق مي زنند و هر طغيان جنسي را توهمِ عاشقي قلمداد مي کنند. درگاهِ عشق بسيار والاتر و بالاتر از هرزگي ها، شهوت راني ها و بي آبرويي هايي است که امروز دشمن قصد دارد در ميان جوانان آن را دامن بزند.
    
اختلاط گورستانِ عشق است در لجن زارِ ابتذال جنسي. سوء استفاده از احساسات پاک و دست نخورده جوانان، ارسال و دريافت محرک هاي جنسي با پوشش و آرايش و بگو و بخند و عدم رعايت حريم هاي حيا و سلامت، جزء لوازم طبيعي و بيماري زايِ اختلاط است.
    
به همين دليل عده اي از دختران و پسران دانشجو امروزه براي حضور در دانشگاه به گونه اي حاضر مي شوند که گويي به مجلس عروسي مي روند. از مدل مو و شلوار و لباس پسران گرفته تا مدل مانتو، شال، روسري و لاک و آرايش چهره و دست دختران.
    
چنين محيطي نه جايي براي دانش جويي است و نه دانش اندوزي و نه ارزش مداري بلکه خودسوزي فرهنگي و قرباني کردن آينده و از دست دادن عشقي پاک و ناب در کانون خانواده است. عدم تمايل برخي دانشجويان به ازدواج و منحصر کردنِ هدف ازدواج به رفع عطش جنسي، هر دو از نتايج طبيعي اختلاط هاي نابسامان است.
    
وقتي که رهبر معظم انقلاب، براساس فرهنگ قرآن مي فرمايند: «در اسلام تبرج ممنوع است. تبرج، يعني همان خودنمايي زنان در مقابل مردان، براي جذب و فتنه انگيزي؛ اين يک نوع فتنه است و خيلي اشکالات دارد. اشکالش فقط اين نيست که اين دختر جوان يا اين پسر جوان به گناه مي افتند؛ اين اولش است؛ شايد بتوانم بگويم که کوچک ترينش است. دنباله اش به خانواده ها مي رسد.» (بيانات رهبر انقلاب در 27 ارديبهشت ماه 1372)
    
و آنگاه که ايشان مي فرمايند: «فرهنگ اسلامي، فرهنگ عدم اختلاط زن و مرد است و اسلام با هدف تامين خوشبختي و پيشرفت زندگي زن و مردم بر روي اين مسئله سخت گيري کرده است و اين نقطه مقابل خواست قدرتمندان و زراندوزان شهوت ران جهان است که براي از ميان برداشتن حجاب بين زن و مرد تلاش مي کنند.» (بيانات رهبر انقلاب در 20 مهرماه 1373)
    
استاد دانشگاه*