رییس
جمهوری ایران در گفت وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی فرانس-24، ضمن تاکید بر
موفقیت آمیز بودن سفر اروپایی خود، تصریح کرد که ایران چه پیش از توافق و چه پس از
توافق هسته ای، مطرود جامعه جهانی نبوده است.
این مصاحبه با حضور مجریان شبکه فرانس 24، خبرنگار روزنامه لوموند و خبرنگار روزنامه فرانس کولتور در مدت زمان بیش از یک ساعت برگزار شد که حاوی نکات بسیاری در حوزه های داخلی و خارجی بود که رییس جمهوری کشورمان به پرسش های خبرنگاران در همه زمینه ها پاسخی روشن و متقن ارایه داد.
در ابتدای این مصاحبه، مجری شبکه خبری فرانس-24 ضمن خوش آمد گویی به دکتر حسن روحانی، گفت: چند ماه پیش از نظر بسیاری از کشورهای غربی، ایران مطرود جامعه بین المللی بود. آیا سفر شما به اروپا و توافق هایی که در این سفر به امضا رسید، به منزله بازگشت کامل ایران به جامعه بین المللی نیست؟
رییس جمهوری ایران ضمن خرسندی از سفر به فرانسه پاسخ داد: باید در پاسخ شما بگویم که به نظر من چه پیش از توافق و چه پس از توافق، ایران هیچ وقت در جامعه بین المللی مطرود نبوده است. هنگامی که من در سال 2013 در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کردم، جهانی بدون خشونت و افراط گرایی را پیشنهاد کردم و این موضع گیری ایران در جریان این گردهمایی تصویب شد. در همان زمان، رهبران کشورهای اروپایی در دیدار با من از تحریم ها علیه ایران ناراحت بودند و تاکید داشتند این مسیر، مسیر درستی نیست.
کریستوف ایاد روزنامه نگار لوموند نیز با اشاره به تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، از رییس جمهوری کشورمان پرسید، جناب آقای رییس جمهور، آیا می توان چنین برداشت کرد که ایران و آمریکا در حال برقراری روابط دیپلماتیک هستند؟
روحانی پاسخ داد: در طول هفتاد سال گذشته همواره میان ایران و آمریکا مشکلات بی شماری وجود داشته است. باید بگویم که حل این مشکلات در مدتی کوتاه دشوار است. من از روز نخست پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کردم که می خواهیم تنش با آمریکا را کاهش بدهیم که البته این تنش کاهش پیدا کرده است. اما هنوز برای حل همه مشکلات و رسیدن به نتیجه نهایی راه درازی در پیش داریم. این مسایل پیچیده هستند و به محض این که مطرح می شوند، انتخابات ایران یا انتخابات آمریکا آغاز می شود و از این رو مجددا باید تلاش ها از سر گرفته شوند.
رییس جمهوری ایران در پاسخ به لودویک پیِه تونو، خبرنگار روزنامه ی «فرانس کولتور» که نظر وی را درباره تنش دیپلماتیک میان ایران و عربستان پرسید، گفت: حوادثی رخ داده که از نظر ما خوشایند نبوده است. یک عالم بزرگ شیعه که نسبت به حاکمان عربستان سعودی انتقاداتی داشت، اعدام شده است که این اقدام با قوانین مغایرت دارد. اعدام این روحانی بسیاری از کشورهای جهان را غافلگیر کرد و حتی کشورهای غربی این اقدام را محکوم کردند. هیچ کس نمی تواند از این اقدام دفاع کند. در ایران نیز احساسات مردم به طور طبیعی تحریک شد.
روحانی خاطر نشان کرد: از سویی دیگر، حادثه سفارت عربستان در ایران رخ داد که نه تحت اراده و نه خوشایند دولت بود. من به عنوان رییس جمهوری نخستین کسی بودم که این اقدام را محکوم کردم و از دستگاه های امنیتی خواستار شناسایی و دستگیری عوامل این کار شدم. اکنون عوامل این حرکت دستگیر شده اند و قوه قضاییه این ها را محاکمه خواهد کرد. اما عکس العمل عربستان در برابر این رویداد نامتناسب بود. ما خواهان افزایش تنش در منطقه نیستیم و مردم عربستان همسایه و برادران دینی ما هستند.
موضوع سوریه یکی دیگر از پرسش های خبرنگاران حاضر از رییس جمهوری کشورمان بود.
وی در پاسخ به این پرسش، با تاکید بر این که راه حل بحران سوریه باید سیاسی باشد، افزود: فکر می کنم رسیدن به این راه حل سیاسی زمان بر است و خیلی سخت به نظر می رسد که طی چند هفته و از طریق برگزاری چند کنفرانس این موضوع حل بشود.
دکتر روحانی اضافه کرد: ما امیدواریم که مذاکرات در خصوص یافتن راه حل برای موضوع سوریه در کوتاهترین زمان ممکن صورت بپذیرد، البته بسیار غافل گیر کننده خواهد بود که مساله سوریه در مدت زمان اندک به نتیجه برسد، چرا که در سوریه گروه های زیادی هستند که علاوه بر جنگیدن با دولت این کشور، با خود نیز در حال ستیز هستند و این می تواند روند رسیدن به یک راه حل فوری را به تاخیر بیاندازد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، دخالت هایی نیز در این کشور وجود دارد که می تواند موجب تاخیر در رسیدن به یک راه حل سیاسی در کوتاه مدت باشد.
این مصاحبه با حضور مجریان شبکه فرانس 24، خبرنگار روزنامه لوموند و خبرنگار روزنامه فرانس کولتور در مدت زمان بیش از یک ساعت برگزار شد که حاوی نکات بسیاری در حوزه های داخلی و خارجی بود که رییس جمهوری کشورمان به پرسش های خبرنگاران در همه زمینه ها پاسخی روشن و متقن ارایه داد.
در ابتدای این مصاحبه، مجری شبکه خبری فرانس-24 ضمن خوش آمد گویی به دکتر حسن روحانی، گفت: چند ماه پیش از نظر بسیاری از کشورهای غربی، ایران مطرود جامعه بین المللی بود. آیا سفر شما به اروپا و توافق هایی که در این سفر به امضا رسید، به منزله بازگشت کامل ایران به جامعه بین المللی نیست؟
رییس جمهوری ایران ضمن خرسندی از سفر به فرانسه پاسخ داد: باید در پاسخ شما بگویم که به نظر من چه پیش از توافق و چه پس از توافق، ایران هیچ وقت در جامعه بین المللی مطرود نبوده است. هنگامی که من در سال 2013 در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کردم، جهانی بدون خشونت و افراط گرایی را پیشنهاد کردم و این موضع گیری ایران در جریان این گردهمایی تصویب شد. در همان زمان، رهبران کشورهای اروپایی در دیدار با من از تحریم ها علیه ایران ناراحت بودند و تاکید داشتند این مسیر، مسیر درستی نیست.
کریستوف ایاد روزنامه نگار لوموند نیز با اشاره به تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، از رییس جمهوری کشورمان پرسید، جناب آقای رییس جمهور، آیا می توان چنین برداشت کرد که ایران و آمریکا در حال برقراری روابط دیپلماتیک هستند؟
روحانی پاسخ داد: در طول هفتاد سال گذشته همواره میان ایران و آمریکا مشکلات بی شماری وجود داشته است. باید بگویم که حل این مشکلات در مدتی کوتاه دشوار است. من از روز نخست پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کردم که می خواهیم تنش با آمریکا را کاهش بدهیم که البته این تنش کاهش پیدا کرده است. اما هنوز برای حل همه مشکلات و رسیدن به نتیجه نهایی راه درازی در پیش داریم. این مسایل پیچیده هستند و به محض این که مطرح می شوند، انتخابات ایران یا انتخابات آمریکا آغاز می شود و از این رو مجددا باید تلاش ها از سر گرفته شوند.
رییس جمهوری ایران در پاسخ به لودویک پیِه تونو، خبرنگار روزنامه ی «فرانس کولتور» که نظر وی را درباره تنش دیپلماتیک میان ایران و عربستان پرسید، گفت: حوادثی رخ داده که از نظر ما خوشایند نبوده است. یک عالم بزرگ شیعه که نسبت به حاکمان عربستان سعودی انتقاداتی داشت، اعدام شده است که این اقدام با قوانین مغایرت دارد. اعدام این روحانی بسیاری از کشورهای جهان را غافلگیر کرد و حتی کشورهای غربی این اقدام را محکوم کردند. هیچ کس نمی تواند از این اقدام دفاع کند. در ایران نیز احساسات مردم به طور طبیعی تحریک شد.
روحانی خاطر نشان کرد: از سویی دیگر، حادثه سفارت عربستان در ایران رخ داد که نه تحت اراده و نه خوشایند دولت بود. من به عنوان رییس جمهوری نخستین کسی بودم که این اقدام را محکوم کردم و از دستگاه های امنیتی خواستار شناسایی و دستگیری عوامل این کار شدم. اکنون عوامل این حرکت دستگیر شده اند و قوه قضاییه این ها را محاکمه خواهد کرد. اما عکس العمل عربستان در برابر این رویداد نامتناسب بود. ما خواهان افزایش تنش در منطقه نیستیم و مردم عربستان همسایه و برادران دینی ما هستند.
موضوع سوریه یکی دیگر از پرسش های خبرنگاران حاضر از رییس جمهوری کشورمان بود.
وی در پاسخ به این پرسش، با تاکید بر این که راه حل بحران سوریه باید سیاسی باشد، افزود: فکر می کنم رسیدن به این راه حل سیاسی زمان بر است و خیلی سخت به نظر می رسد که طی چند هفته و از طریق برگزاری چند کنفرانس این موضوع حل بشود.
دکتر روحانی اضافه کرد: ما امیدواریم که مذاکرات در خصوص یافتن راه حل برای موضوع سوریه در کوتاهترین زمان ممکن صورت بپذیرد، البته بسیار غافل گیر کننده خواهد بود که مساله سوریه در مدت زمان اندک به نتیجه برسد، چرا که در سوریه گروه های زیادی هستند که علاوه بر جنگیدن با دولت این کشور، با خود نیز در حال ستیز هستند و این می تواند روند رسیدن به یک راه حل فوری را به تاخیر بیاندازد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، دخالت هایی نیز در این کشور وجود دارد که می تواند موجب تاخیر در رسیدن به یک راه حل سیاسی در کوتاه مدت باشد.
در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که
به ریاست آیتالله هاشمی رفسنجانی تشکیل شد، بررسی و تدوین سیاستهای کلی خانواده
در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ابتدای جلسه، آیتالله هاشمی رفسنجانی با تبریک ایام خجسته و باشکوه دههی فجر به مردم متدین و وفادار کشورمان و اعضای مجمع، پیروزی انقلاب اسلامی را با توجه به شرایط سخت آن زمان، از الطاف خداوند دانست و تأکید کرد: رهبریهای امام(ره) به ویژه حضور یکپارچه آحاد مردم در انقلاب، عرصه را بر رژیم شاهنشاهی چنان تنگ کرد که راهی جز فرار برایش نماند و حتی در آن زمان گفته شد که شاه پس از مشاهده یکی از تظاهراتهای بزرگ مردمی با هلیکوپتر، پس از احضار اعضای دولت خود، معترض شد که چرا به وی گزارشهای غلط میدهند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به حمایتهای بیدریغ غرب، شرق و ارتجاع منطقه از رژیم سابق، گفت: خداوند مردم ایران را آنچنان به وظایفشان آشنا کرد که تا رژیم را ساقط نکردند خیابانها را ترک نکردند و دست از مبارزه بر نداشتند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی، عدم رضایت رژیم شاهنشاهی برای ورود امام(ره) به میهن را جدی دانست و گفت: بر اساس اسناد آن زمان، رژیم که میدانست پس از ورود امام، عمرش نیز به پایان خواهد رسید، ورود ایشان را به تعویق میانداخت.
وی افزود: همین امر منجر به تحصن جمعی از علما و روحانیون در مسجد دانشگاه تهران شد که همزمان، درگیریهای شدیدی خارج از دانشگاه بین نیروهای ژاندارمری و مردم در جریان بود و مردم با حمل پیکر شهدا در خیابانهای داخلی دانشگاه تهران در شعارهایشان با احساسات بالا از علما میخواستند که آنان را مسلح کنند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی با ذکر خاطرات خود از ایام باشکوه و در عین حال دلهرهآور ورود حضرت امام(ره)، گفت: حرکت امام از پاریس تا تهران و نشستن هواپیمای حامل ایشان در فرودگاه و حرکت تا بهشت زهرا که کنترل مسایل در اختیار مردم نبود، لحظات نگران کنندهای را ایجاد کرده بود که این مسیر مانند داستان حضرت موسی(ع) و پیروانش برای انقلابیون بسیار سخت گذشت.
وی تأکید کرد: با وجود همه این خطرات، امام با صلابت و ابهت کامل وارد کشور شدند و پس از اتفاقات بهشت زهرا که با حضور به موقع آقای ناطق نوری و جسارت ایشان، امام به سلامت از محوطه بهشت زهرا از بین خیل جمعیت با خودرو و هلیکوپتر خارج شدند، تا زمانی که امام پس از سپری شدن ساعتها بیاطلاعی، محل ایشان مشخص شد، لحظات نگران کننده دیگری بود که به بنده، شهید بهشتی و آیتالله موسوی اردبیلی که برنامهها و هدایت مراسم استقبال و استقرار ایشان را دنبال میکردیم و دیگر مبارزین سپری شد که نهایتاً امام(ره) آخر شب به مدرسه رفاه آمدند که مصداق این شعر معروف است که همان زمان خواندم.
گر نگهدار من آن است که من میدانم / شیشه را در بغل سنگ نگه میدارد
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توجه به ایام پر دلهره استقرار حضرت امام(ره) در مدرسه رفاه، با توجه به تهدیدات موجود توسط رژیم، گفت: امام مانند کوه در مدرسه رفاه، تهدیدهای ریز و درشت آن زمان را خنثی کردند و به رغم اینکه ظاهراً بختیار در پی کودتا بود ولی آمریکاییها به دلیل ترس از امام و مردم آنها را منصرف کردند و یا عقلانیت به خرج دادند که عواقب حکومت نظامی، مرتفع شد و انقلاب به پیروزی رسید.
وی تأکید کرد: امام از روز اول مبارزه و ورود به کشور و تا نهایت با مردم بودند و در آن ایام هر چه به ایشان اصرار کردیم که مدرسه رفاه را به خاطر عدم امن بودن ساختمان ترک کنند، ایشان نپذیرفتند که بعدها این ایام باشکوه را در مجلس شورای اسلامی به عنوان روز رحمت یاد کردم.
آیتالله هاشمی رفسنجانی، ضرورت یادآوری ایام پیروزی انقلاب اسلامی، علل و عوامل واقعی آن را به ویژه برای جوانان کشور مورد تأکید قرار داد و افزود: پیروزی انقلاب اسلامی، پس از سپری کردن انواع و اقسام توطئهها از جمله شورشها، کودتا و جنگ که همه قدرتها اعم از شرق و غرب و ارتجاع در یک طرف و یک ملت تنها در طرف دیگر قرار داشتند، گفت: جنگ با افتخار با فرماندهی امام(ره) تمام شد و خداوند ما را از راههای دشوار و سخت عبور داد.
وی تصریح کرد: همه این افتخارات مرهون حضور یکپارچه مردم است و اگر همچنان مردم را برای انقلاب حفظ کنیم، انقلاب و نظام آسیب نخواهد دید.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با استناد به آیات قرآنی، مبنی بر پرهیز از نزاع، اختلاف و تشتت میان امت اسلامی، گفت: اگر قدردان مردم و دستاوردهای انقلاب نباشیم و نزاع و اختلاف را دامن بزنیم، آسیب خواهیم دید.
وی خطاب به مسؤولان، صاحبان نفوذ و تصمیمگیران کشور تأکید کرد: عرصه انتخابات آینده میتواند موجب افتخار دیگری برای کشور باشد، به شرط اینکه قانون و اخلاق و آداب اسلامی در آن رعایت شود و در پی حذف یک گروه و میدان دادن به گروه دیگر نباشیم و تصمیمگیران باید سعی کنند، همه در عرصه انتخابات حضور داشته باشند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: اگر انتخاباتی پرشور و با حضور همه سلایق و دلسوزان داخل خانواده انقلاب انجام شود، موجب افتخار دیگری برای نظام و عظمت و محبوبیت بیشتر رهبری خواهد بود که آینده انقلاب را نیز تضمین خواهد کرد، هر چند قدرتهای جهانی علیه ایران توطئه کنند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی اقتدار نظام را در گرو حفظ وحدت مردم، تصمیمگیریهای عاقلانه و منطقی و افزایش انگیزههای مردم برای حضور و حمایت از انقلاب و نظام دانست و گفت: نباید مقطعی فکر کرد و باید با درک شرایط زمانی و رشد اطلاعات و آگاهیهای روزافزون مردم، به نحوی تصمیم گرفت و عمل کرد که مردم همچنان از نظام و انقلاب خویش حمایت کنند.
سپس حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر ناطق نوری به درخواست اعضا به نقل خاطرات خود از اتفاقات روز ورود حضرت امام(ره) به کشور و مسیر حرکت امام تا بهشت زهرا و خروج از آن با خودرو و بالگرد پرداخت و گفت: در شرایطی که تمام مردم ایران و حتی جهان در آن روز وقایع ورود حضرت امام را دنبال میکردند، ولی به دلیل ازدحام مردم و استقبال پرشور آنان از امام، نظم برنامهها از دست تصمیمگیران خارج شد و امام با لطف و عنایت خداوندی، پس از استقرار در منزل شخصی و سپری شدن لحظات نگران کننده و دلهرهآور به مدرسه رفاه منتقل شدند.
در ادامه این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضا، وزرای اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس فراکسیون زنان و امور خانواده مجلس و کارشناسانی دیگر از وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط نیز حضور داشتند، بررسی و تدوین سیاستهای کلی خانواده در دستور کار قرار گرفت.
در ابتدای بحث، گزارش مصور کمیسیون زنان و جوانان توسط خانم دکتر لیلا بروجردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام قرائت شد، سپس پس از بحث و بررسیهای مبسوط اعضا موارد ذیل به تصویب رسید:
خانواده، واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است و سمت و سوی حرکت نظام باید معطوف باشد به :
1ـ ایجاد جامعهای خانواده محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن برپایه الگوی اسلامی خانواده به عنوان مرکز نشو و نما و تربیت اسلامی فرزند و کانون آرامشبخش.
2ـ محور قرار گرفتن خانواده در قوانین و مقررات، برنامهها، سیاستهای اجرایی و تمام نظامات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به ویژه نظام مسکن و شهرسازی.
3ـ برجسته کردن کارکردهای خانواده و مسجد برای حفظ و ارتقاء هویت اسلامی و ملی و صیانت از خانواده و جامعه.
4ـ ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران و افراد در سنین مناسب ازدواج و تشکیل خانواده و نفی تجرد در جامعه با وضع سیاستهای اجرایی و قوانین و مقررات تشویقی و حمایتی و فرهنگسازی و ارزشگذاری به تشکیل خانواده متعالی براساس سنت الهی
5ـ ارتقای سرمایه اجتماعی و استحکام مناسبات و استواری روابط خانوادگی برپایه رضایت و انصاف، خدمت و احترام و مودت و رحمت با تأکید بر:
ـ بکارگیری ظرفیتهای آموزشی، تربیتی و رسانهای کشور به منظور ایفاء نقش یکپارچه در جهت تحکیم بنیان خانواده و روابط خانوادگی.
ـ فرهنگ سازی و تقویت تعاملات اخلاقی.
ـ مقابله مؤثر با جنگ نرم دشمنان برای فروپاشی و انحراف روابط خانوادگی و رفع موانع و زدودن آسیبها و چالشهای تحکیم خانواده.
ـ ممنوعیت نشر برنامههای مخل ارزشهای خانواده.
ـ ایجاد فرصت برای حضور مفید و مؤثر اعضای خانواده در کنار یکدیگر و استفاده مؤثر خانواده از اوقات فراغت به صورت جمعی.
به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ابتدای جلسه، آیتالله هاشمی رفسنجانی با تبریک ایام خجسته و باشکوه دههی فجر به مردم متدین و وفادار کشورمان و اعضای مجمع، پیروزی انقلاب اسلامی را با توجه به شرایط سخت آن زمان، از الطاف خداوند دانست و تأکید کرد: رهبریهای امام(ره) به ویژه حضور یکپارچه آحاد مردم در انقلاب، عرصه را بر رژیم شاهنشاهی چنان تنگ کرد که راهی جز فرار برایش نماند و حتی در آن زمان گفته شد که شاه پس از مشاهده یکی از تظاهراتهای بزرگ مردمی با هلیکوپتر، پس از احضار اعضای دولت خود، معترض شد که چرا به وی گزارشهای غلط میدهند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به حمایتهای بیدریغ غرب، شرق و ارتجاع منطقه از رژیم سابق، گفت: خداوند مردم ایران را آنچنان به وظایفشان آشنا کرد که تا رژیم را ساقط نکردند خیابانها را ترک نکردند و دست از مبارزه بر نداشتند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی، عدم رضایت رژیم شاهنشاهی برای ورود امام(ره) به میهن را جدی دانست و گفت: بر اساس اسناد آن زمان، رژیم که میدانست پس از ورود امام، عمرش نیز به پایان خواهد رسید، ورود ایشان را به تعویق میانداخت.
وی افزود: همین امر منجر به تحصن جمعی از علما و روحانیون در مسجد دانشگاه تهران شد که همزمان، درگیریهای شدیدی خارج از دانشگاه بین نیروهای ژاندارمری و مردم در جریان بود و مردم با حمل پیکر شهدا در خیابانهای داخلی دانشگاه تهران در شعارهایشان با احساسات بالا از علما میخواستند که آنان را مسلح کنند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی با ذکر خاطرات خود از ایام باشکوه و در عین حال دلهرهآور ورود حضرت امام(ره)، گفت: حرکت امام از پاریس تا تهران و نشستن هواپیمای حامل ایشان در فرودگاه و حرکت تا بهشت زهرا که کنترل مسایل در اختیار مردم نبود، لحظات نگران کنندهای را ایجاد کرده بود که این مسیر مانند داستان حضرت موسی(ع) و پیروانش برای انقلابیون بسیار سخت گذشت.
وی تأکید کرد: با وجود همه این خطرات، امام با صلابت و ابهت کامل وارد کشور شدند و پس از اتفاقات بهشت زهرا که با حضور به موقع آقای ناطق نوری و جسارت ایشان، امام به سلامت از محوطه بهشت زهرا از بین خیل جمعیت با خودرو و هلیکوپتر خارج شدند، تا زمانی که امام پس از سپری شدن ساعتها بیاطلاعی، محل ایشان مشخص شد، لحظات نگران کننده دیگری بود که به بنده، شهید بهشتی و آیتالله موسوی اردبیلی که برنامهها و هدایت مراسم استقبال و استقرار ایشان را دنبال میکردیم و دیگر مبارزین سپری شد که نهایتاً امام(ره) آخر شب به مدرسه رفاه آمدند که مصداق این شعر معروف است که همان زمان خواندم.
گر نگهدار من آن است که من میدانم / شیشه را در بغل سنگ نگه میدارد
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توجه به ایام پر دلهره استقرار حضرت امام(ره) در مدرسه رفاه، با توجه به تهدیدات موجود توسط رژیم، گفت: امام مانند کوه در مدرسه رفاه، تهدیدهای ریز و درشت آن زمان را خنثی کردند و به رغم اینکه ظاهراً بختیار در پی کودتا بود ولی آمریکاییها به دلیل ترس از امام و مردم آنها را منصرف کردند و یا عقلانیت به خرج دادند که عواقب حکومت نظامی، مرتفع شد و انقلاب به پیروزی رسید.
وی تأکید کرد: امام از روز اول مبارزه و ورود به کشور و تا نهایت با مردم بودند و در آن ایام هر چه به ایشان اصرار کردیم که مدرسه رفاه را به خاطر عدم امن بودن ساختمان ترک کنند، ایشان نپذیرفتند که بعدها این ایام باشکوه را در مجلس شورای اسلامی به عنوان روز رحمت یاد کردم.
آیتالله هاشمی رفسنجانی، ضرورت یادآوری ایام پیروزی انقلاب اسلامی، علل و عوامل واقعی آن را به ویژه برای جوانان کشور مورد تأکید قرار داد و افزود: پیروزی انقلاب اسلامی، پس از سپری کردن انواع و اقسام توطئهها از جمله شورشها، کودتا و جنگ که همه قدرتها اعم از شرق و غرب و ارتجاع در یک طرف و یک ملت تنها در طرف دیگر قرار داشتند، گفت: جنگ با افتخار با فرماندهی امام(ره) تمام شد و خداوند ما را از راههای دشوار و سخت عبور داد.
وی تصریح کرد: همه این افتخارات مرهون حضور یکپارچه مردم است و اگر همچنان مردم را برای انقلاب حفظ کنیم، انقلاب و نظام آسیب نخواهد دید.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با استناد به آیات قرآنی، مبنی بر پرهیز از نزاع، اختلاف و تشتت میان امت اسلامی، گفت: اگر قدردان مردم و دستاوردهای انقلاب نباشیم و نزاع و اختلاف را دامن بزنیم، آسیب خواهیم دید.
وی خطاب به مسؤولان، صاحبان نفوذ و تصمیمگیران کشور تأکید کرد: عرصه انتخابات آینده میتواند موجب افتخار دیگری برای کشور باشد، به شرط اینکه قانون و اخلاق و آداب اسلامی در آن رعایت شود و در پی حذف یک گروه و میدان دادن به گروه دیگر نباشیم و تصمیمگیران باید سعی کنند، همه در عرصه انتخابات حضور داشته باشند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: اگر انتخاباتی پرشور و با حضور همه سلایق و دلسوزان داخل خانواده انقلاب انجام شود، موجب افتخار دیگری برای نظام و عظمت و محبوبیت بیشتر رهبری خواهد بود که آینده انقلاب را نیز تضمین خواهد کرد، هر چند قدرتهای جهانی علیه ایران توطئه کنند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی اقتدار نظام را در گرو حفظ وحدت مردم، تصمیمگیریهای عاقلانه و منطقی و افزایش انگیزههای مردم برای حضور و حمایت از انقلاب و نظام دانست و گفت: نباید مقطعی فکر کرد و باید با درک شرایط زمانی و رشد اطلاعات و آگاهیهای روزافزون مردم، به نحوی تصمیم گرفت و عمل کرد که مردم همچنان از نظام و انقلاب خویش حمایت کنند.
سپس حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر ناطق نوری به درخواست اعضا به نقل خاطرات خود از اتفاقات روز ورود حضرت امام(ره) به کشور و مسیر حرکت امام تا بهشت زهرا و خروج از آن با خودرو و بالگرد پرداخت و گفت: در شرایطی که تمام مردم ایران و حتی جهان در آن روز وقایع ورود حضرت امام را دنبال میکردند، ولی به دلیل ازدحام مردم و استقبال پرشور آنان از امام، نظم برنامهها از دست تصمیمگیران خارج شد و امام با لطف و عنایت خداوندی، پس از استقرار در منزل شخصی و سپری شدن لحظات نگران کننده و دلهرهآور به مدرسه رفاه منتقل شدند.
در ادامه این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضا، وزرای اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس فراکسیون زنان و امور خانواده مجلس و کارشناسانی دیگر از وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط نیز حضور داشتند، بررسی و تدوین سیاستهای کلی خانواده در دستور کار قرار گرفت.
در ابتدای بحث، گزارش مصور کمیسیون زنان و جوانان توسط خانم دکتر لیلا بروجردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام قرائت شد، سپس پس از بحث و بررسیهای مبسوط اعضا موارد ذیل به تصویب رسید:
خانواده، واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است و سمت و سوی حرکت نظام باید معطوف باشد به :
1ـ ایجاد جامعهای خانواده محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن برپایه الگوی اسلامی خانواده به عنوان مرکز نشو و نما و تربیت اسلامی فرزند و کانون آرامشبخش.
2ـ محور قرار گرفتن خانواده در قوانین و مقررات، برنامهها، سیاستهای اجرایی و تمام نظامات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به ویژه نظام مسکن و شهرسازی.
3ـ برجسته کردن کارکردهای خانواده و مسجد برای حفظ و ارتقاء هویت اسلامی و ملی و صیانت از خانواده و جامعه.
4ـ ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران و افراد در سنین مناسب ازدواج و تشکیل خانواده و نفی تجرد در جامعه با وضع سیاستهای اجرایی و قوانین و مقررات تشویقی و حمایتی و فرهنگسازی و ارزشگذاری به تشکیل خانواده متعالی براساس سنت الهی
5ـ ارتقای سرمایه اجتماعی و استحکام مناسبات و استواری روابط خانوادگی برپایه رضایت و انصاف، خدمت و احترام و مودت و رحمت با تأکید بر:
ـ بکارگیری ظرفیتهای آموزشی، تربیتی و رسانهای کشور به منظور ایفاء نقش یکپارچه در جهت تحکیم بنیان خانواده و روابط خانوادگی.
ـ فرهنگ سازی و تقویت تعاملات اخلاقی.
ـ مقابله مؤثر با جنگ نرم دشمنان برای فروپاشی و انحراف روابط خانوادگی و رفع موانع و زدودن آسیبها و چالشهای تحکیم خانواده.
ـ ممنوعیت نشر برنامههای مخل ارزشهای خانواده.
ـ ایجاد فرصت برای حضور مفید و مؤثر اعضای خانواده در کنار یکدیگر و استفاده مؤثر خانواده از اوقات فراغت به صورت جمعی.
گزیده تصاویرمتنوع خارجی
وزیر راه و
شهرسازی از امضا پیش قرارداد 118 هواپیمای ایرباس به ارزش 10 و نیم میلیارد دلار
خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس آخوندی در برنامه نگاه اول شبکه یک سیما این اقدام را گامی بزرگ در جهت تحول ناوگان هوایی کشور عنوان کرد و گفت: شرکت هواپیمایی هما 45 فروند هواپیمای اِی 320، 45 فروند اِی 330، 16 فروند اِی 350 و 12 فروند اِی 380 را در قالب اجاره به شرط تملیک از ماه آینده به مدت هشت سال وارد ناوگان هواپیمایی کشور خواهد کرد.
عباس آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر فقط 150 هواپیما از 250 فروند هواپیمای کشور در حال استفاده هستند که البته عمر آنها هم کمتر از 22 سال نیست، گفت: صنعت هوایی کشور در وضعیت بسیار ضعیف و یا به اصطلاح در کف قرار گرفته که امید است با ورود غول های ایرباس به کشور شاهد نوسازی و جهشی رو به جلو در این صنعت باشیم.
او با بیان اینکه در حال حاضر میانگین پروازهای داخلی کشور توسط شرکت ایران ایر چهار و نیم میلیون مسافر در سال است، ادامه داد: امید است که بتوانیم با ورود هواپیماهای جدید به کشور این رقم را به 88 میلیون مسافر در سال رسانده تا بتوانیم در منطقه خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته باشیم.
آخوندی از نیاز 500 فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: برای تأمین این تعداد هواپیما به حدود 50 میلیارد دلار نقدینگی و اعتبار نیازمندیم و زمانی که بودجه کافی برای تأمین این میزان هواپیما نداشته باشیم بهترین راه انتخاب نوع خرید مالی اجاره به شرط تملیک است بگونه ای که 85 درصد از مبلغ کالا را فروشنده تأمین می کند و باقی را ایران از محل درآمد هواپیماها پرداخت خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت کاتالوگ فروش ایرباس با مبلغ قراردادها تفاوت دارد، ادامه داد: دلیل این تفاوت در نوع و کلاس این هواپیماها و همچنین تأخیر احتمالی در تحویل هواپیماها است.
آخوندی از شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) به عنوان مادر ناوگان هواپیمایی کشور یاد کرد و گفت: پیش قراردادهایی که به تنظیم و امضاء رسیده توسط هما صورت گرفت و تأمین بیشتر هواپیما بعد از این باید توسط شرکت های خصوصی انجام پذیرد.
بازسازی ساختاری هما از اولویت های ایران است.
او افزود: در حال حاضر سالانه 5 میلیارد دلار توسط مسافرهای ایرانی به جیب شرکت های هواپیمایی خارجی سرازیر می شود و دلیل آن هم تنها ضعف ناوگان هوایی کشورمان است.
آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر فقط 10 مجموعه از 67 فرودگاه کشور کاربردی و مؤثر هستند ادامه داد: ناوگان هوایی کشور نیازمند بازسازی و ترمیم زیرساختی فرودگاهی کشور است که با افزایش هواپیماهای روز دنیا به این ناوگان می توان انتظار داشت ایجاد رقابت و توسعه و پیشرفت زیرساختی و تکنولوژیک پدیدار شود.
او در توضیح اقدامات مؤثر در جهت ترمیم زیرساخت های ناوگان هوایی کشور هم گفت: در حال حاضر هفت فرودگاه در برنامه بازسازی قرار داده ایم از جمله فرودگاه امام در تهران ، طوس در مشهد و فرودگاه اصفهان که قرار است این سه فرودگاه در سه فاز تعداد ترافیک مسافرینش را از هشت ، سه و پنج میلیون مسافر به 45 تا 50 میلیون مسافر در سال ارتقاء دهد.
آخوندی از اقدامات انجام شده در راستای ترمیم و توسعه ترمینال شماره 1 و ایرانشهر فرودگاه امام خبر داد و گفت: در نظر داریم حجم ترافیک این دو ترمینال را به 12 و 30 میلیون مسافر در سال برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از اقدامات اولیه برای احداث شهر فرودگاهی امام خمینی و منطقه آزاد امام خمینی جهت تأمین مالی منطقه با حدود 2500 هکتار و 10 هزار هکتار فضای فرودگاهی خبر داد و گفت: در نظر داریم تا ظرفیت ترافیک هوایی فرودگاه امام را به 100 میلیون مسافر در سال برسانیم.
آخوندی از اقدامات توسعه زیرساختی فرودگاهی همزمان در ترمینال طوس مشهد و فرودگاه اصفهان خبر داد و در ادامه گفت: برای رفع آلودگی شهرهای بزرگ هیچ فرودگاهی از شهرها خارج نخواهد شد بلکه باید به صورت فرودگاه های دم دستی (تاکسی های هوایی ای که برای پروازهای نیم ساعت تا یک ساعت مورد استفاده قرار می گیرند) استفاده شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معضل کهولت سن ناوگان باربری کشور و وجود 127 هزار کامیون غیر استاندارد به نیازمندی شش میلیارد دلاری این ناوگان جهت نوسازی و بهسازی خودروها اشاره کرد.
127 هزار کامیون بالای 25 سال در کشور وجود دارد که مانند لوله آفتابه گازوئیل مصرف می کنند.
او همچنین محور ریلی تهران ـ مشهد را با ترافیک سالانه 13 میلیون مسافر به عنوان یکی از پرترددترین خطوط ریلی جهان معرفی کرد و گفت: کشور چین پذیرفته تا سقف دو میلیارد دلار تسهیلات بلندمدت و سه درصدی جهت ترمیم محورهای ریلی ایران اختصاص دهد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین از افتتاح 3289 کیلومتر جاده به مناسبت ایام دهه فجر خبر داد و گفت: در ایام پیش رو حدود 12 طرح ریلی و 10 طرح هوایی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس آخوندی در برنامه نگاه اول شبکه یک سیما این اقدام را گامی بزرگ در جهت تحول ناوگان هوایی کشور عنوان کرد و گفت: شرکت هواپیمایی هما 45 فروند هواپیمای اِی 320، 45 فروند اِی 330، 16 فروند اِی 350 و 12 فروند اِی 380 را در قالب اجاره به شرط تملیک از ماه آینده به مدت هشت سال وارد ناوگان هواپیمایی کشور خواهد کرد.
عباس آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر فقط 150 هواپیما از 250 فروند هواپیمای کشور در حال استفاده هستند که البته عمر آنها هم کمتر از 22 سال نیست، گفت: صنعت هوایی کشور در وضعیت بسیار ضعیف و یا به اصطلاح در کف قرار گرفته که امید است با ورود غول های ایرباس به کشور شاهد نوسازی و جهشی رو به جلو در این صنعت باشیم.
او با بیان اینکه در حال حاضر میانگین پروازهای داخلی کشور توسط شرکت ایران ایر چهار و نیم میلیون مسافر در سال است، ادامه داد: امید است که بتوانیم با ورود هواپیماهای جدید به کشور این رقم را به 88 میلیون مسافر در سال رسانده تا بتوانیم در منطقه خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته باشیم.
آخوندی از نیاز 500 فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: برای تأمین این تعداد هواپیما به حدود 50 میلیارد دلار نقدینگی و اعتبار نیازمندیم و زمانی که بودجه کافی برای تأمین این میزان هواپیما نداشته باشیم بهترین راه انتخاب نوع خرید مالی اجاره به شرط تملیک است بگونه ای که 85 درصد از مبلغ کالا را فروشنده تأمین می کند و باقی را ایران از محل درآمد هواپیماها پرداخت خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت کاتالوگ فروش ایرباس با مبلغ قراردادها تفاوت دارد، ادامه داد: دلیل این تفاوت در نوع و کلاس این هواپیماها و همچنین تأخیر احتمالی در تحویل هواپیماها است.
آخوندی از شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) به عنوان مادر ناوگان هواپیمایی کشور یاد کرد و گفت: پیش قراردادهایی که به تنظیم و امضاء رسیده توسط هما صورت گرفت و تأمین بیشتر هواپیما بعد از این باید توسط شرکت های خصوصی انجام پذیرد.
بازسازی ساختاری هما از اولویت های ایران است.
او افزود: در حال حاضر سالانه 5 میلیارد دلار توسط مسافرهای ایرانی به جیب شرکت های هواپیمایی خارجی سرازیر می شود و دلیل آن هم تنها ضعف ناوگان هوایی کشورمان است.
آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر فقط 10 مجموعه از 67 فرودگاه کشور کاربردی و مؤثر هستند ادامه داد: ناوگان هوایی کشور نیازمند بازسازی و ترمیم زیرساختی فرودگاهی کشور است که با افزایش هواپیماهای روز دنیا به این ناوگان می توان انتظار داشت ایجاد رقابت و توسعه و پیشرفت زیرساختی و تکنولوژیک پدیدار شود.
او در توضیح اقدامات مؤثر در جهت ترمیم زیرساخت های ناوگان هوایی کشور هم گفت: در حال حاضر هفت فرودگاه در برنامه بازسازی قرار داده ایم از جمله فرودگاه امام در تهران ، طوس در مشهد و فرودگاه اصفهان که قرار است این سه فرودگاه در سه فاز تعداد ترافیک مسافرینش را از هشت ، سه و پنج میلیون مسافر به 45 تا 50 میلیون مسافر در سال ارتقاء دهد.
آخوندی از اقدامات انجام شده در راستای ترمیم و توسعه ترمینال شماره 1 و ایرانشهر فرودگاه امام خبر داد و گفت: در نظر داریم حجم ترافیک این دو ترمینال را به 12 و 30 میلیون مسافر در سال برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از اقدامات اولیه برای احداث شهر فرودگاهی امام خمینی و منطقه آزاد امام خمینی جهت تأمین مالی منطقه با حدود 2500 هکتار و 10 هزار هکتار فضای فرودگاهی خبر داد و گفت: در نظر داریم تا ظرفیت ترافیک هوایی فرودگاه امام را به 100 میلیون مسافر در سال برسانیم.
آخوندی از اقدامات توسعه زیرساختی فرودگاهی همزمان در ترمینال طوس مشهد و فرودگاه اصفهان خبر داد و در ادامه گفت: برای رفع آلودگی شهرهای بزرگ هیچ فرودگاهی از شهرها خارج نخواهد شد بلکه باید به صورت فرودگاه های دم دستی (تاکسی های هوایی ای که برای پروازهای نیم ساعت تا یک ساعت مورد استفاده قرار می گیرند) استفاده شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معضل کهولت سن ناوگان باربری کشور و وجود 127 هزار کامیون غیر استاندارد به نیازمندی شش میلیارد دلاری این ناوگان جهت نوسازی و بهسازی خودروها اشاره کرد.
127 هزار کامیون بالای 25 سال در کشور وجود دارد که مانند لوله آفتابه گازوئیل مصرف می کنند.
او همچنین محور ریلی تهران ـ مشهد را با ترافیک سالانه 13 میلیون مسافر به عنوان یکی از پرترددترین خطوط ریلی جهان معرفی کرد و گفت: کشور چین پذیرفته تا سقف دو میلیارد دلار تسهیلات بلندمدت و سه درصدی جهت ترمیم محورهای ریلی ایران اختصاص دهد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین از افتتاح 3289 کیلومتر جاده به مناسبت ایام دهه فجر خبر داد و گفت: در ایام پیش رو حدود 12 طرح ریلی و 10 طرح هوایی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.
قائم مقام وزیر راه از مذاکره با
ایتالیاییها برای خرید هواپیماهای کوچک و راهاندازی خطوط هوایی جدید بین شهرهای
نزدیک به هم در کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل درباره دستاوردهای سفر به ایتالیا و فرانسه گفت: با همکاری شرکتهای فرانسوی قرار شد در فرودگاه امام خمینی (ره) تا یک سال از شروع قرارداد ترمینالی را بسازیم که بتواند 3.5 میلیون نفر را به جمعیت مسافران هوایی اضافه کند. ضمن اینکه ایران و ایتالیا در زمینه بنادر و دریانوردی همکاریهای فنی مشترکی خواهند داشت.
وی افزود : دکتر آخوندی تاکید زیادی بر ایجاد شبکه هوایی داخلی بین شهری دارد تا فرودگاههای کوچک رونق بیشتری بیابند. این فرودگاهها به هواپیمای کوچکی نیاز دارد که ایتالیاییها به طور مشترک با فرانسویها تولید میکنند.
اصغر فخریه کاشان برای تامین این هواپیماها مذاکراتی با ایتالیاییها داشتهایم و امیدواریم این هفته به تهران بیایند و بتوانیم این تفاهمنامهها را نهایی کنیم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل درباره جزئیات این مذاکرات گفت: با ایتالیا مذاکراتی را برای خرید هواپیمای کوچک و استفاده از آنها در فرودگاههای منطقهای داخل کشور انجام دادیم تا به جای اینکه مسافران در مسیرهای کوتاه مانند گرگان ـ ساری، مشهد - بجنورد یا بجنورد ـ سبزوار به مرکز استان بروند بتوانند در این شبکه هوایی داخلی بینشهری رفت و آمد کنند. یعنی خطوط جدیدی به وجود خواهد آمد و در مسیرهای کوتاهی که پرواز نداشتیم هم این تردد هوایی صورت میگیرد.
وی درباره مذاکرات در حوزه حمل و نقل ریلی توضیح داد : مذاکرات مقدماتی نیز برای خرید واگن و احداث خطراهآهن با شرکتهای ایتالیایی داشتیم که باید ادامه پیدا کند تا به نتیجه برسد.
خواهرخواندگیهایی بین بنادر ایران و ایتالیا در ماههایی آینده اجرایی میشود
فخریه کاشان درباره وضع حمل و نقل دریایی و جایگاه آن در مذاکره با طرف ایتالیایی توضیح داد : خواهرخواندگیهایی بین بنادر ایران و ایتالیا با هدف ایجاد همکاریهای فنی بین دو کشور انجام شده است که در ماههای آینده به قراردادهای اجرایی تبدیل خواهد شد.
تحویل 118 فروند هواپیمای نو ایران را به جایگاه مطلوب چشمانداز توسعه میرساند
وی درباره محور اصلی مذاکرات در سفر را به فرانسه را مربوط به حمل و نقل هوایی دانست و اظهار کرد: مذاکرههایی که با ایرباس از ماههای گذشته آغاز شده بود به نتیجه رسید و 118 هواپیمای نو از انواع آن از جمله ایرباس 320، 330، 350 و 380 خریداری میشود که تا سال 2023 به تدریج تحویل ایران میشود. خرید این هواپیماها کشور را در جایگاهی قرار میدهد که در چشمانداز توسعه ایران در نظر گرفته شده است. یعنی ایران به هاب منطقه و کشور اول منطقه تبدیل میشود و امیدواریم در بخش هوایی به این جایگاه برسیم.
شبکه هوایی کشور برای بهرهبرداری از امکانات جدید آماده میشود
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل خرید هواپیماها را مستلزم تامین زیرساختها، مسائل فنی، آموزش و نکات دیگری دانست که در بخش بهرهبرداری وجود دارد و افزود: همزمان با نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی، باید در بخشهایی مانند زیرساخت و مسائل فنی نیز پیشرفتهایی به دست بیاید لذا آنچه با ایرباس توافق شد شامل دو بخش است. بخش نخست مربوط به خرید هواپیما و بخش دیگر آماده کردن شبکه هوایی کشور برای بهرهبرداری هر چه بهتر از این موقعیت است.
فخریه کاشان درباره مهمترین نکات مذاکره با ایرباس در این سفر گفت: قرار شد شرکت ایرباس شرکتهای داخلی ایران را که در حوزه ساخت قطعات هواپیما و ارائه خدمات بخش مهندسی، نرم افزار و ساخت قطعه مربوط به هواپیما فعال هستند بررسی کند و درجه کیفی آنها را ببیند تا آن شرکتهایی که از کیفیت لازم برخوردار است بتواند گواهینامههای بینالمللی را دریافت کنند و ایرباس از قطعات و خدمات این شرکتها در سایر کشورها استفاده کند.
ساخت ترمینال جدید فرودگاه امام در مدت یک سال
وی افزود: همزمان مذاکراتی با شرکت ا.د.پ فرانسه برای فعالیت در فرودگاهامام خمینی (ره) نیز انجام شد که شامل سه بخش است.
قرار شد در فرودگاه امام خمینی (ره) به سرعت و ظرف یک سال از شروع قرارداد ترمینالی را بسازیم که بتواند 3.5 میلیون نفر به جمعیت مسافران هوایی اضافه کند. شرکت ا.د.پ متعهد شده یک سال بعد از شروع قرارداد این ترمینال را به پایان برساند و بتوانیم از آن بهرهبرداری کنیم. برنامه دیگر بازسازی ترمینال موجود است و پروژه دیگر ترمینال جدیدی است که ظرفیت 45 میلیون مسافر را داشته باشد.
شیطنت برخی شرکتهای هواپیمایی در پیشخرید هواپیماها
وی درباره زمان عملیاتی شدن قراردادهای منعقد شده در سفر به ایتالیا و فرانسه پیشبینی کرد: امیدواریم یک یا دو هواپیما را قبل از عید نوروز بتوانیم تحویل بگیریم. هواپیما بر خلاف کالاهای دیگر است که بتوان به راحتی انتقال دارد. هواپیماهای مدنظر باید ساخته شود و معمولا شرکتهای سفارش دهنده از 4 تا 5 سال پیش سفارش میدهند. رقبای ما نیز برای اینکه مبادا ما بتوانیم قرارداد خوبی منعقد کنیم شیطنتهایی میکنند و حتی در مواقعی که به هواپیمای جدید نیاز نداشته باشند سفارش میدهند و رزرو میکنند. در نتیجه زمانی که کشورهای دیگر به هواپیما نیاز دارند باید رزرو آنها را خریداری کنند که سودی نیز از این راه به دست میآورند.
وی در پایان گفت: در بسیاری از این کشورها که پرواز مستقیم نداشتیم اما در برخی دیگر از مسیرها دلیل اصلی که سبب دو بخشی شدن پروازها میشد مشکل سوخت بود که این مشکل رفع شده است و از حدود یک هفته پیش تاکنون پروازها از شهرهایی مانند پاریس، فرانکفورت و لندن مستقیم به تهران انجام میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل درباره دستاوردهای سفر به ایتالیا و فرانسه گفت: با همکاری شرکتهای فرانسوی قرار شد در فرودگاه امام خمینی (ره) تا یک سال از شروع قرارداد ترمینالی را بسازیم که بتواند 3.5 میلیون نفر را به جمعیت مسافران هوایی اضافه کند. ضمن اینکه ایران و ایتالیا در زمینه بنادر و دریانوردی همکاریهای فنی مشترکی خواهند داشت.
وی افزود : دکتر آخوندی تاکید زیادی بر ایجاد شبکه هوایی داخلی بین شهری دارد تا فرودگاههای کوچک رونق بیشتری بیابند. این فرودگاهها به هواپیمای کوچکی نیاز دارد که ایتالیاییها به طور مشترک با فرانسویها تولید میکنند.
اصغر فخریه کاشان برای تامین این هواپیماها مذاکراتی با ایتالیاییها داشتهایم و امیدواریم این هفته به تهران بیایند و بتوانیم این تفاهمنامهها را نهایی کنیم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل درباره جزئیات این مذاکرات گفت: با ایتالیا مذاکراتی را برای خرید هواپیمای کوچک و استفاده از آنها در فرودگاههای منطقهای داخل کشور انجام دادیم تا به جای اینکه مسافران در مسیرهای کوتاه مانند گرگان ـ ساری، مشهد - بجنورد یا بجنورد ـ سبزوار به مرکز استان بروند بتوانند در این شبکه هوایی داخلی بینشهری رفت و آمد کنند. یعنی خطوط جدیدی به وجود خواهد آمد و در مسیرهای کوتاهی که پرواز نداشتیم هم این تردد هوایی صورت میگیرد.
وی درباره مذاکرات در حوزه حمل و نقل ریلی توضیح داد : مذاکرات مقدماتی نیز برای خرید واگن و احداث خطراهآهن با شرکتهای ایتالیایی داشتیم که باید ادامه پیدا کند تا به نتیجه برسد.
خواهرخواندگیهایی بین بنادر ایران و ایتالیا در ماههایی آینده اجرایی میشود
فخریه کاشان درباره وضع حمل و نقل دریایی و جایگاه آن در مذاکره با طرف ایتالیایی توضیح داد : خواهرخواندگیهایی بین بنادر ایران و ایتالیا با هدف ایجاد همکاریهای فنی بین دو کشور انجام شده است که در ماههای آینده به قراردادهای اجرایی تبدیل خواهد شد.
تحویل 118 فروند هواپیمای نو ایران را به جایگاه مطلوب چشمانداز توسعه میرساند
وی درباره محور اصلی مذاکرات در سفر را به فرانسه را مربوط به حمل و نقل هوایی دانست و اظهار کرد: مذاکرههایی که با ایرباس از ماههای گذشته آغاز شده بود به نتیجه رسید و 118 هواپیمای نو از انواع آن از جمله ایرباس 320، 330، 350 و 380 خریداری میشود که تا سال 2023 به تدریج تحویل ایران میشود. خرید این هواپیماها کشور را در جایگاهی قرار میدهد که در چشمانداز توسعه ایران در نظر گرفته شده است. یعنی ایران به هاب منطقه و کشور اول منطقه تبدیل میشود و امیدواریم در بخش هوایی به این جایگاه برسیم.
شبکه هوایی کشور برای بهرهبرداری از امکانات جدید آماده میشود
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل خرید هواپیماها را مستلزم تامین زیرساختها، مسائل فنی، آموزش و نکات دیگری دانست که در بخش بهرهبرداری وجود دارد و افزود: همزمان با نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی، باید در بخشهایی مانند زیرساخت و مسائل فنی نیز پیشرفتهایی به دست بیاید لذا آنچه با ایرباس توافق شد شامل دو بخش است. بخش نخست مربوط به خرید هواپیما و بخش دیگر آماده کردن شبکه هوایی کشور برای بهرهبرداری هر چه بهتر از این موقعیت است.
فخریه کاشان درباره مهمترین نکات مذاکره با ایرباس در این سفر گفت: قرار شد شرکت ایرباس شرکتهای داخلی ایران را که در حوزه ساخت قطعات هواپیما و ارائه خدمات بخش مهندسی، نرم افزار و ساخت قطعه مربوط به هواپیما فعال هستند بررسی کند و درجه کیفی آنها را ببیند تا آن شرکتهایی که از کیفیت لازم برخوردار است بتواند گواهینامههای بینالمللی را دریافت کنند و ایرباس از قطعات و خدمات این شرکتها در سایر کشورها استفاده کند.
ساخت ترمینال جدید فرودگاه امام در مدت یک سال
وی افزود: همزمان مذاکراتی با شرکت ا.د.پ فرانسه برای فعالیت در فرودگاهامام خمینی (ره) نیز انجام شد که شامل سه بخش است.
قرار شد در فرودگاه امام خمینی (ره) به سرعت و ظرف یک سال از شروع قرارداد ترمینالی را بسازیم که بتواند 3.5 میلیون نفر به جمعیت مسافران هوایی اضافه کند. شرکت ا.د.پ متعهد شده یک سال بعد از شروع قرارداد این ترمینال را به پایان برساند و بتوانیم از آن بهرهبرداری کنیم. برنامه دیگر بازسازی ترمینال موجود است و پروژه دیگر ترمینال جدیدی است که ظرفیت 45 میلیون مسافر را داشته باشد.
شیطنت برخی شرکتهای هواپیمایی در پیشخرید هواپیماها
وی درباره زمان عملیاتی شدن قراردادهای منعقد شده در سفر به ایتالیا و فرانسه پیشبینی کرد: امیدواریم یک یا دو هواپیما را قبل از عید نوروز بتوانیم تحویل بگیریم. هواپیما بر خلاف کالاهای دیگر است که بتوان به راحتی انتقال دارد. هواپیماهای مدنظر باید ساخته شود و معمولا شرکتهای سفارش دهنده از 4 تا 5 سال پیش سفارش میدهند. رقبای ما نیز برای اینکه مبادا ما بتوانیم قرارداد خوبی منعقد کنیم شیطنتهایی میکنند و حتی در مواقعی که به هواپیمای جدید نیاز نداشته باشند سفارش میدهند و رزرو میکنند. در نتیجه زمانی که کشورهای دیگر به هواپیما نیاز دارند باید رزرو آنها را خریداری کنند که سودی نیز از این راه به دست میآورند.
وی در پایان گفت: در بسیاری از این کشورها که پرواز مستقیم نداشتیم اما در برخی دیگر از مسیرها دلیل اصلی که سبب دو بخشی شدن پروازها میشد مشکل سوخت بود که این مشکل رفع شده است و از حدود یک هفته پیش تاکنون پروازها از شهرهایی مانند پاریس، فرانکفورت و لندن مستقیم به تهران انجام میشود.