گزیده خبرهای 19 بهمن -94 قسمت 8

گزیده خبرهای 19 بهمن -94 قسمت 8
    بر ويژه 
نيويورك تايمز: تحريم هاي آمريكا همچنان عليه سرمايه گذاران در ايران برقرار است
روزنامه نيويورک تايمز در تحليلي نوشت با وجود اشتياق اروپا موانع تحريمي تجارت با ايران فراوان است و آمريکا اجازه نمي دهد اين اتفاق بيفتد.    اين روزنامه خاطرنشان کرد: موانع سرمايه گذاري و تجارت با ايران بسيار است. ايران کشوري 80 ميليوني و جذاب براي شرکت هاي خارجي است که در فکر بازگشت به ايران هستند. اما با وجود همه اين اشتياق؛ اکثر سرمايه گذاران نسبت به بازگشت به ايران محتاط و بسيار مراقب اند. همچنان جدي ترين مانع بر سر راه هرگونه عقد قرارداد خارجي براي ايران، تامين اعتبار است. تحريمهاي مالي آمريکا عليه ايران همچنان معتبر است و وزارت خزانه داري آمريکا ايران را همچنان «حامي مالي و دولتي تروريسم» مي شناسد. همين کافيست تا هيچ پولي امکان نقل و انتقال بانکي به ايران از مجراي بانکهاي آمريکايي را نداشته باشد. دستورالعمل وزارت خزانه داري آمريکا امکان هر گونه قرارداد جديد با ايران را ناممکن مي کند.    «دراگان ووکوويچ» رئيس شرکت «مديترانه بين الملل» در «هوستون» که در خاورميانه فعال است در اين خصوص بيان داشته است: «با قيمت نازل نفت، صنعت نفت ايران قابل سرمايه گذاري نيست.»    وي مي گويد: «بعد از ترک قدرت از سوي اوباما ما نمي دانيم چه اتفاقي خواهد افتاد.»    «استفان شافرات» سخنگوي ايرباس در تولوس فرانسه نيز گفته است: ايرباس تاييد نخواهد کرد که مذاکرات با ايران آنقدر پيش رفته که منتهي به ثبت سفارش در روزهاي آتي باشد.    سخنگوي شرکت معظم هواپيمايي «بوئينگ» آمريکا هم در پاسخ به سوالهايي راجع به منافع اين شرکت در ايران گفته است: «فعلاً ما در حال ارزيابي اوضاع هستيم 
خبر ويژه 
علاقه افراطي به واردات با وجود ظرفيت هاي بزرگ داخلي
امديرعامل مپنا از واردات زدگي و بي توجهي به ظرفيت هاي بزرگ داخلي انتقاد کرد. وي شيريني واردات براي برخي محافل را عامل ضربه زدن به توليد داخلي مي داند.    سيدامير سياح در الف نوشت: به اتفاق دوستان از مپنا (مديريت پروژه هاي نيروگاهي ايران) بازديد کردم. شرکتي دانش بنيان که در مناقصه هاي بين المللي با زيمنس و جنرال الکتريک رقابت کرده، سهامش در بورس است و به همت تعدادي فن آفرين و پژوهشگر صنعتي، در دوران تحريم، به مرز دانش فني روز دنيا رسيده.    دکتر علي آبادي، مديرعامل مپنا از سختي هاي جنگيدن با رقباي بين المللي در بازارهاي جهاني تعريف مي کرد. اينکه چطور در مناقصه ساخت نيروگاه در الجزاير، نرخ پايين تري نسبت به رقيب آمريکايي داده بودند اما هيلاري کلينتون در حمايت از جنرال الکتريک شخصاً به الجزيره رفته، با دولتمردان الجزاير مذاکره کرد تا مناقصه را به هم بزنند و اينکه با ورود هر محصول جديد مپنا به بازار، رقباي خارجي چطور نرخ هايشان را پايين مي آورند تا توليد دانش بنيان در ايران پا نگيرد.    علي آبادي دل پري از بي مهري به اين شرکت داشت و اينکه با وجود کيفيت و قابليت رقابتي مپنا و با وجود ظرفيت خالي اين شرکت، چقدر به واردات اشتياق وجود دارد... دقايقي محو توليد ثروت مبتني بر فناوري در مپنا شده و واقعيت هاي جامعه را فراموش کرده بودم. تحت تاثير همين فراموشي با تعجب از دکتر علي آبادي پرسيدم: وقتي شما کلي ظرفيت خالي داريد، چرا به خارج توربين و ژنراتور سفارش مي دهند؟! سرش را آورد کنار گوشم، انگشتان سبابه و شستش را به علامت پول به هم ماليد و با تلخي پاسخ داد؛ در واردات، لذتي هست که در... بقيه جمله اش را نشنيدم. ناگهان از فضاي غرورانگيز و پاک مپنا، پرت شدم به واقعيت خفت آور و آلوده اقتصاد ايران. 
    جلوگيري از قاچاق ماهي خاوياري
   بابل- خبرنگار کيهان: فرمانده انتظامي بابل گفت: در پي کسب خبري از مرکز فوريت هاي پليسي 110 مبني بر فعاليت فردي در امر تهيه و توزيع ماهيان خاوياري قاچاق در سطح شهر، موضوع در دستور کار ماموران انتظامي اين شهر قرار گرفت و ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتي و تحقيقات پليسي يک دستگاه پيکان وانت سفيد رنگ متعلق به «عباس. ف» را شناسايي و متهم را در حال فروش و توزيع غيرمجاز ماهيان خاوياري دستگير کردند.    سرهنگ سيدمحسن جعفري افزود: در بازرسي از خودرو توقيفي 3 قطعه فيل ماهي و 26 کيلو و 300 گرم ماهي خاوياري کشف و ضبط و متهم پس از تشکيل پرونده براي سير مراحل قانوني تحويل مرجع قضايي شد.        
    مرگ موتورسوار
    اصفهان- خبرنگار کيهان: رئيس مرکز اطلاع رساني پليس اصفهان گفت: ماموران پليس راهور شهرستان اردستان ساعت 21 و 34 دقيقه روز چهارشنبه از برخورد يک دستگاه پرايد با يک موتورسيکلت باخبر و سريعا به محل حادثه اعزام شدند.    سرهنگ غلامرضا شهرياري افزود: در اين حادثه راکب موتورسوار جان خود را از دست داد و سه سرنشين سواري پرايد به شدت مجروح شدند. وي ادامه داد: ارشناسان پليس راهور علت اين حادثه رانندگي را عدم رعايت حق تقدم عبور توسط سواري پرايد اعلام کردند.        
    کودک خانه را به آتش کشيد
    آبادان- ايرنا: بازيگوشي کودک آباداني، يک واحد مسکوني را در اين شهر طعمه آتش کرد.    با تلاش آتش نشانان آبادان، اين آتش سوزي در مدت کوتاهي مهار و از انتشار آن جلوگيري شد.    مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري آبادان چهارشنبه شب گفت: وقوع آتش سوزي يک واحد مسکوني در کوي بهار آبادان ساعت 23 و 33 دقيقه به سامانه 125 آتش نشاني اطلاع داده شد که بلافاصله دو گروه آتش نشان به محل حادثه اعزام شدند و با اعزام آتش نشانان حريق ساعت 16 دقيقه بامداد خاموش شد.    
    سقوط پسربچه در چاه
    فرديس- خبرگزاري صدا و سيما: به گفته معاونت عمليات سازمان آتش نشاني البرز پسر نوجوان که به همراه دوستانش در نزديکي يک ساختمان نيمه کاره در خيابان فريشي فرديس مشغول بازي بود به دنبال توپ بازي خود وارد ساختمان شد و در اثر بي احتياطي به داخل چاه 12 متري سقوط کرد.    خمسه گفت: بعد از تماس اهالي اين محله با 125، 2 گروه تخصصي امدادرسان وارد عمل شدند و با استفاده از تجهيزات نجات، موفق به نجات نوجوان 14 ساله از داخل چاه شدند.      
    جاسازي شيشه درخودرو
    اصفهان- خبرنگار کيهان: معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي اصفهان گفت: ماموران اداره عمليات ويژه پليس مبارزه با مواد مخدر اين استان از قصد ورود يک قاچاقچي حرفه اي مواد مخدر به شهر اصفهان باخبر شدند که سريعا وارد عمل شدند.    سرهنگ جهانگير کريمي افزود: اين فرد قاچاقچي در نيمه هاي شب با يک دستگاه سواري پرايد قصد ورود به شهر اصفهان از يکي از مبادي ورودي را داشت که شناسايي و در يک عمليات غافلگيرانه دستگير شد.    سرهنگ کريمي اظهار داشت: پس از هماهنگي با مقام قضايي از خودروي وي بازرسي به عمل آمد و 4 کيلوگرم شيشه کشف شد.    وي ادامه داد: در اين ارتباط متهم براي سير مراحل قانوني به مراجع قضايي تحويل داده شد.      
    جمع آوري نوشيدني هاي تقلبي

    ساري- خبرنگار کيهان: مدير شبکه بهداشت و درمان چالوس گفت: بيش از 600 ليتر آب ميوه هاي تقلبي و فاقد پروانه بهداشتي و غيراستاندارد از مراکز عرضه شهرستان چالوس جمع آوري شد.    حديث گردگلي افزود: کارشناسان واحد بهداشت محيط با هماهنگي انجام شده با اداره کل تعزيرات حکومتي، اقدام به جمع آوري بيش از 400 بطري يک و نيم ليتري نوشيدني هاي ميوه اي شامل آب ميوه هاي زرشک، آلبالو، انار، نارنج، پرتقال و ليمو از سطح شهرستان کردند.