ایران و آلمان چه کالاهایی تبادل می کنند؟

بررسی روند تجارت ایران و آلمان نشان می‌دهد صادرات و واردات این دو کشور در یک دهه اخیر کاهشی قابل توجه داشته است.
به گزارش اقتاد نیوز، در حالی که برخی خبرها درباره احتمال سفر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، به ایران منتشر شده، در روزهای اول بهمن ماه، سخنگوی دولت آلمان در پاسخ به ایرنا اظهار کرد که صدراعظم این کشور «در زمان حاضر برنامه سفر به ایران را ندارد.» با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران اگرچه خبر سفر مرکل به ایران را تأیید نکرد، از تنظیم سفر وزیر امور خارجه این کشور به ایران و توافق‌هایی که در این زمینه صورت گرفته خبر داد. با توجه به اینکه چنین سفرهایی معمولا با امضای قراردادهایی همراه هستند که در نهایت آثار مهمی بر تجارت دو کشور دارد، سفر احتمالی مرکل یا دیگر مقامات بلندپایه آلمانی به ایران نیز از جنبه تجاری اهمیت بسیاری دارد.
این دو کشور بیشتر چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟ در یک دهه اخیر به عنوان دهه‌ای که تجارت ایران به طور کلی دچار نوسانات زیادی شده، روند مبادلات تجاری ایران و آلمان به چه صورت بوده است؟
بررسی جزئیات تجارت این دو کشور نشان می‌دهد صادرات و واردات ایران و آلمان در 10 سال گذشته افت کرده است. در حالی که واردات ایران از آلمان در سال 85 بیش از پنج میلیارد دلار بوده، واردات ایران از این کشور در سال 93 با کاهشی شدید به میزانی معادل دو میلیارد و 454 میلیون دلار رسیده است. واردات ایران از آلمان در 9 ماهه سال 94 نیز یک میلیارد و 276 میلیون دلار بوده است.
ایران و آلمان چه کالاهایی تبادل می کنند؟


از سوی دیگر در حالی که صادرات ایران از آلمان در سال 85 معادل 385 میلیون دلار بوده، صادرات ایران به این کشور در سال 93 به 371 میلیون دلار رسیده است و در 9 ماهه سال 94 صادرات ایران به آلمان 214 میلیون دلار بوده است.
«
پسته با پوست تازه یا خشک»، «روده، بادکنک و شکمبه حیوانات»، «مغز پسته تازه یا خشک»، «کف‌پوش» و «آنتی‌سرم و محصولات مصونیت‌بخش» اقلام عمده صادرشده از ایران به آلمان در 9 ماهه سال 94 بوده‌اند. در همین بازه زمانی، ایران از آلمان بیشتر از هر کالای دیگری «آنتی‌سرم و محصولات مصونیت‌بخش»، «نوعی دانه به جز گندم دامی»، «مکمل‌های دارویی»، «ماشین‌آلات و دستگاه‌های مکانیکی» و «الیاف» وارد کرده است.