گزیده ها قسمت-3

گزیده ها قسمت-3 . 9 بهمن - 94
وزیر بهداشت با اشاره به سفر رئیس‌جمهور و چند تن از وزرای دولت به ایتالیا و فرانسه گفت:‌ در تمامی دیدار‌های این سفر تلاش بر انتقال این مفهوم بود که ایران در پی واردات نیست، بلکه در پی تولید و سرمایه‌گذاری مشترک و توجه به بازارهای بین‌المللی است.
 
به گزارش ایسنا،‌ دکتر حسن هاشمی امروز در پیش‌خطبه‌های نمازجمعه تهران با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور و چند تن از وزرای دولت به کشورهای ایتالیا و فرانسه، گفت: در تمام جلساتی که رییس جمهور داشته‌اند اصرار به انتقال مطالبی همچون سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی به ویژه 900 هزار دانشجو، انتقال فن و سرمایه گذاری مشترک و همچنین توجه به یک بازار 400 میلیونی در منطقه و برداشتن گام‌هایی در راستای اقتصاد مقاومتی داشتند.
 
ایران در پی واردات نیست
وی افزود: یکی از مهمترین اهداف در دیدار ما با کارآفرینان جلب توجه آنها به این سمت بود که ایران در پی واردات نیست، بلکه در پی تولید و سرمایه گذاری مشترک و همچنین توجه به بازارهای بین المللی است.
هاشمی به سخنرانی رییس جمهور و اظهارنظر وی در رابطه با سه کشور آمریکا، عربستان و سوریه در این دیدارها اشاره کرد و گفت: ایشان مواضع شجاعانه‌ای در این دیدارها اتخاذ کردند و در خصوص رابطه با آمریکا فرمودند تا زمانی که آمریکا دست از برخورد خصمانه برندارد ما در روابط خود دچار مشکل هستیم و کلیدش نه در ایران بلکه در واشنگتن است.
 
وی همچنین اضافه کرد:‌ در خصوص برخی مداخله‌جویی‌ها در مورد مسائل سوریه نیز پاسخ صریح ایشان تکرار مواضع تعیین‌کننده رهبری بود که فرمودند مشکل اصلی ما با داعش است و تصمیم گیری در مورد ماندن و رفتن هر دولتی به عهده ملت‌ها است.
 
به گفته هاشمی، رییس جمهور با تاکید بر اینکه ایران علاقمند به برقراری روابط حسنه با همسایگان خود است، در مورد عربستان نیز فرمودند رژیمی که سر می‌برد، آن هم یک عالم روحانی را که از حقوق مردم با زبان و کلام دفاع کرده، محکوم است و ما آنرا بارها و بارها نیز محکوم می‌کنیم. عربستان در مسائل داخلی کشور و همچنین طرح‌های منطقه‌ای خود دچار مشکل است. در عراق و یمن و سوریه کشتار راه می اندازد. عامل تشنج منطقه آنها هستند.
 
وحدت و همدلی، نیاز امروز کشور
هاشمی در ادامه مسئله وحدت و پرهیز از افراط و تفریط در کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: امروز بعد از سه دهه که از انقلاب اسلامی می‌گذرد به نظر می‌رسد همه موفقیت‌ها در سایه اعتبار امام و رهبری و همچنین وحدت همه ایرانیان به دست آمده است. کسانی که از افراط و تفریط پرهیز می‌کنند در مسیر تحقق آرمان‌های امام و انقلاب حرکت می‌کنند.
هم به سردار سلیمانی‌ها نیاز داریم و هم به دکتر ظریف‌ها و صالحی‌ها
وی با تاکید بر بیانات امام خمینی (ره) نیاز امروز کشور را وحدت و همدلی عنوان کرد و گفت: من فکر می‌کنم ما هم به سردار سلیمانی‌ها نیاز داریم و هم به دکتر ظریف‌ها و صالحی‌ها. چون همه از یک جنس هستند. جنس انقلاب و مکتب امام و مکمل هم هستند. همه آنها سرباز جمهوری اسلامی هستند و هر کدام در مسیری که تعیین شده انجام فعالیت می‌کنند.
 
هاشمی در خصوص دستاوردهای کشور پس از برجام نیز گفت: حاصل آنچه در 30 ماه گذشته اتفاق افتاد در دو سه هفته گذشته دیده شد. از حضور بزرگترین امپراطوری دنیا تا حضور رئیس جمهور در قلب اروپا و معرفی اسلام به عنوان یک دین وحدت آفرین و روشن کردن تفاوت مسلمانان با یک اقلیت تروریست.
 
وزیر بهداشت به سفر اخیر خود به لبنان و دیدار با سید حسن نصر الله اشاره کرد و گفت:‌ مشخص بود که آنها نیز به آینده امیدوار هستند و به حرکت جمهوری اسلامی اعتماد دارند و از برجام با هدایت رهبر انقلاب حمایت می‌کنند. ما در عرصه دیپلماسی، جهاد و شهادت شرایطی را رقم زدیم که امروز عزت و آبرومندی جمهوری اسلامی با بهمن 57 فاصله زیادی دارد. خوشحالیم که در این مقطع تاریخی در چنین شرایطی قرار داریم اما این به معنی بی توجهی به مشکلات مردم نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه خدمت به مردم، ایجاد اشتغال و توجه به آسیب‌های اجتماعی باید در طراز انقلاب و جزو اهداف و آرمان‌های آن قرار بگیرد، تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف جمهوری اسلامی توجه به محرومین، مستضعفین، پابرهنگان، دستگیری از مستمندان، توجه به مرزنشینان و عدالت در دسترسی به خدمات در همه کشور است. در حوزه بهداشت و درمان نیز فعالیت‌های زیادی که مرتبط با متن زندگی مردم است، صورت گرفته است. این خدمات شامل حوزه‌های غذا، آب، بهداشت، بیماریها، هوا و غیره می‌شود.
وی افزود: اطراف ما را کشورهایی گرفته‌اند که همه گرفتار مصیبت و افراط گرایی هستند. بخشی از این مشکلات ناشی ازجهل مردم و بخشی مربوط به قدرتمندان بین المللی است. ما از طرف همسایگان در معرض خطر هستیم.
 
هاشمی یکی از اهداف آموزش عالی پزشکی در کشور را رسیدن به رتبه اول منطقه طبق سند چشم انداز 1404 عنوان کرد و گفت: این حوزه بسیار گسترده و پیچیده است ولی در عین حال اختیاراتی که در دست ماست صرفا 20 درصد است. 80 درصد آن در اختیار سایر حوزه‌ها مثل صنعت، راه و شهرسازی، کشاورزی، ارشاد و ورزش و جوانان است. در حوزه نفت نیز بخش عمده‌ای از آن در تقابل با سلامتی است غیر از بخشی که می‌تواند بودجه عمومی را تامین کند.
 
وزیر بهداشت در خصوص دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان در دولت یازدهم گفت: 11 میلیون نفر با قول رئیس جمهور بیمه شدند که به شهادت وزیر رفاه 80 درصد از آنها زیر یک میلیون تومان درآمد داشتند. یعنی اکثر کسانی که فقیر بودند و امکان مراجعه به مراکز درمانی را نداشتند به طور رایگان دارای دفترچه بیمه شدند.
 
وی افزود: پرداخت از جیب برای هشت میلیون بستری در سال نیز کاهش پیدا کرد. این رقم برای شهرنشینان به 6 درصد و برای روستاییان به 3 درصد رسید. رئیس جمهور نیز در عین اوضاع نامناسب مالی دستور تخصیص 2000 میلیارد تومان به این حوزه را دادند.
 
توزیع 10 هزار پزشک متخصص عمومی در مناطق محروم کشور که 4000 نفر از آنها در محروم ترین نقاط خدمت می‌کنند از دیگر خدمات انجام شده توسط وزارت بهداشت طی 2.5 سال گذشته بود که وزیر بهداشت برشمرد و گفت که حتی یک پزشک هم در تهران و حاشیه آن توزیع نشد.
 
وی به وضعیت نامناسب استان تهران و مراکز پرجمعیت برخی استان‌ها در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود:‌ ضریب اشغال تخت در یک بیمارستان بزرگ مثل امام خمینی هیچگاه بیشتر از 10 تخت خالی نیست یعنی هیچ شبی کمتر از 1000 بستری نداریم. بعضی از اورژانس‌های بیمارستانی نیز بسیار شلوغ هستند. امیدواریم در شرایط جدید با سرمایه گذاری‌ها، زیر ساخت‌ها را نیز توسعه دهیم.
هاشمی تصریح کرد: زایمان طبیعی نیز برای یک میلیون نوزاد تازه متولد شده به صورت رایگان انجام شده و سزارین نیز کاهش پیدا کرده است. مشکل زاد و ولد نیز با تاکیدات رهبری به شهادت آمار در مسیر رسیدن به تعادل است.
 
فراهم شدن شرایط خرید 30 فروند هلی کوپتر برای آمبولانس هوایی
به گفته وزیر بهداشت تا کنون 40 میلیون ویزیت متخصص با قیمت 3000 تومان در سراسر ایران در 570 بیمارستان انجام شده است. همچنین راه اندازی آمبولانس هوایی در 19 پایگاه و نجات هزاران بیمار از مرگ از دیگر خدمات وزارت بهداشت در این دوره از دولت بوده است.
 
وی ادامه داد: ما هنوز مناطق صعب العبور زیادی در کشور داریم، در حاشیه تهران نیز بیمارستان‌ها درست توزیع نشده‌اند و این شرایط کمتر از نقاط صعب العبور نیست.
 
وزیر بهداشت یکی از دستاوردهای سفر به اروپا را فراهم شدن شرایط خرید 30 فروند هلی کوپتر برای راه اندازی آمبولانس هوایی عنوان کرد و افزود:‌ در حال حاضر 70 درصد کار نوسازی و بازسازی یک میلیون و 500 هزار متر مربع از 570 بیمارستان کشور تمام شده است. یکی از فعالترین بخش‌ها در نقاط محروم و زیر 50 هزار نفر نیز حوزه بهداشت بوده است.
 
وی همچنین به موضوع کمبود شدید دارو در سال 91 و همچنین تحریم آن و بروز مشکلات جدی برای مردم در آن سال اشاره کرد و گفت: در آن سال 2.4 میلیارد تومان برای این حوزه درخواست دلار شد ولی در سال گذشته ما واردات را به 900 میلیارد دلار کاهش دادیم و دسترسی به آن را نیز افزایش دادیم. کمبود دارو بر خلاف 2.5 سال پیش امروز احساس نمی‌شود و صادرات ما نیز به دو برابر افزایش پیدا کرده است.
 
وی دلیل کمبود برخی اقلام دارویی در کشور را حمایت از تولید داخلی و رقم آن را کمتر از 30 قلم اعلام کرد.
 
وزیر بهداشت همچنین نسبت به بهبود وضعیت صنعت دارویی در راستای اقتصاد مقاومتی و رقابت در بازارهای بین المللی در این حوزه ابراز امیدواری کرد.
 
وی در ادامه رتبه ایران در منطقه را در خصوص تولید علم اول عنوان کرد و گفت: سال پیش از نظر میزان استناد به مقالات علمی رتبه اول را به دست آوردیم. همچنین رشد علمی ما 11 برابر متوسط جهانی است.
 
وی افزود: امروز بعضی از دانشمندان ما در جبهه دفاع از عزت و شرف مردم اعم از تحقیقاتی، آموزشی، دفاعی و درمانی در خط مقدم هستند. علیرغم برخی ناملایمتی‌های معمول رسانه‌ها که کاستی‌ها را بزرگ نشان می‌دهند آنها همچنان امیدوارند. ما پرستارانی را داریم که در دست نیروهای تکفیری اسیر و مجروح هستند که ما برای آزادی آنها دعا می‌کنیم.
 
وی دستیابی کشور به فناوری‌های نوین مثل نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی و غیره را افتخار آفرین عنوان کرد و ادامه داد: ما در حال حاضر در حوزه آموزشی 160 دانشگاه علوم پزشکی با 180 هزار دانشجو داریم که بخشی از آنها خارجی هستند. همچنین 18 هزار استاد در رشته‌های مختلف داریم که بعضی از آنها در دنیا با بزرگترین مراکز بین المللی رقابت می‌کنند.
 
هاشمی به امکان پیوند کبد در کشور اشاره کرد و گفت:‌ این جراحی در دنیا حداقل 500 هزار دلار دستمزد نیاز دارد اما در ایران به صورت رایگان انجام می‌شود. تنها یک بیمارستان ما که این پیوند را انجام می‌دهد رتبه دوم جهانی را دارد. سایر پیوندها مثل ریه، قلب، لوزالمعده، سلولهای بنیادی و ... که در ایران انجام می شود از طریق کشورهای منطقه هم مورد استقبال قرار گرفته است.
 
وزیر بهداشت همچنین به طرح آمایش سرزمینی که طی آن 13 قطب مهم برای انجام ماموریت در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی تعریف شده‌اند اشاره کرد.
 
در ادامه هاشمی با اشاره به گذشته تاریخی کشور در حوزه طب سنتی آنرا در حال حاضر مغفول خواند و گفت که گاهی به دلیل عدم اطلاع مردم در جهت منفعت جویی در این زمینه سوء استفاده می‌شود. ما در طول دهه‌های مختلف در این زمینه کم توجهی کرده‌ایم و همیشه افراط و تفریط داشته‌ایم.
 
وی افزود:‌ یک عده منکر اصل اثربخشی طب سنتی هستند در حالی که مردم از این داروها استفاده می‌کنند و ماده اولیه برخی داروهای شیمیایی نیز گیاهی است. عده دیگری نیز منکر اثربخشی طب مدرن می‌شوند. در حالی که بسیاری از بیماریها نیاز به جراحی و پزشکی مدرن دارند. این تعداد تصادفات را نمی‌شود با طب سنتی بهبود بخشید. گاهی نیز برخی افراد علیرغم نیاز مردم به عمل و تشخیص زودرس آنها را ترغیب به استفاده نادرست از این طب می‌کنند.
 
هاشمی تصریح کرد:‌ این دو گروه در مسیر خطایی حرکت می‌کنند ما باید در طول 30 یا 40 سال گذشته آنرا احیاء می‌کردیم و یک سازمان برای آن بوجود می‌آوردیم. در 17 دانشگاه علوم پزشکی سلامتکده ایجاد شده ولی کافی نیست.
 
وزیر بهداشت ضمن تاکید براینکه طب سنتی باید تقویت شود، تنها کسانی که هفت سال پزشکی عمومی و چهار سال تخصص طب سنتی را گذرانده‌اند شایسته درمان مردم در حوزه سنتی عنوان کرد.
 
هاشمی در خصوص اقدامات این وزارتخانه در حوزه بهداشت در دولت یازدهم گفت: ما تا امروز 2000 خانه بهداشت راه اندازی کرده‌ایم و قبل از پایان کار دولت همه نقاط کشور از خانه‌های بهداشت بی نیاز می شوند.
 
وی همچنین از بهره‌برداریهای متعدد در حوزه سلامت به مناسبت آغاز دهه فجر برای چند میلیون ایرانی در روز 10 بهمن خبر داد.
 
وی افزود: یکی از اقدامات ما در روستاها راه اندازی یک خانه بهداشت به ازای هر 1500 نفر و قرار دادن یک آقا و یک خانم به عنوان بهورز در خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی است. همچنین محل زیست پزشکان نیز تامین شده است و 9000 پزشک تا کنون جذب شده است. میزان دارو و واکسن نیز به دو برابر افزایش یافته است.
 
هاشمی یکی از اقدامات موثر این وزارتخانه در حوزه بهداشت را برقراری مجدد ارائه مکمل‌های غذایی به مادران و نوزادان اعلام کرد.
 
وی ادامه داد: امروز در حاشیه شهرها به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک مراقب و به ازای هر 50 هزار نفر یک مرکز ارائه خدمات جامع بهداشتی ایجاد شده است.
 
وزیر بهداشت یکی از مشکلات عمده حوزه سلامت را عدم توجه به بهداشت عمومی عنوان کرد و گفت: امسال برای هفت میلیون نفر از دانش آموزان اقدامات اولیه پیشگیری از پوسیدگی انجام شد که قرار است برای دوره دبیرستان نیز طی سالهای آینده انجام شود. 50 درصد مرگ و میر در کشور به خاطر سکته‌های قلبی و مغزی است و یکی از عوامل مهم در بروز سکته‌های مغزی فشار خون است. 50 درصد مردم از فشار خون خود اطلاع ندارند.
 
هاشمی توجه به قاچاق و مواد غذایی از جمله روغن، آب معدنی و شیرین کننده‌ها را یکی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت در راستای بهبود وضعیت سلامت مردم عنوان کرد و کشور را در حوزه قاچاق بسیار کم توان خواند.
 
وی به مردم توصیه کرد شما باید مراقب سلامتی خود باشید. ما با آنچه باید و علاقه داشتیم فاصله داریم و از مردم به خاطر آن عذرخواهی می‌کنیم. تلاش ما در دولت، مجلس و وزارت بهداشت این است که مشکلات ظرف چند سال آینده به حداقل میزان ممکن برسد.
 
هاشمی بر اهمیت پیشگیری تاکید کرد و گفت: وقتی به بیماری مبتلا می‌شویم هزینه آن برای خود، خانواده و کشور گران است. اگر در حوزه پیشگیری موفق نشویم در صورتی که همه اعتبارات را هم به حوزه درمان اختصاص دهیم باز هم نمی‌توانیم رضایتمندی مردم را به دست آوریم.
نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: ما روی حفظ اصول و آرمان ها محکم ایستاده ایم و اجازه نمی دهیم این ارزش ها که ثمره خون هزاران شهید است مورد هتک حرمت قرار گیرد.
 
به گزارش انتخاب، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان امروز در خطبه های این هفته نماز جمعه کاشان در مصلای بقیه الله الاعظم(ع) این شهرستان با اشاره به حوادث روز یکشنبه هفته جاری گفت: براساس گزارشات رسیده اعلام شد که قرار است یک بازیگر زن در سینمای بهمن حضور پیدا کند، بعد از بررسی هایی که انجام شد اداره فرهنگ و ارشاد اعلام کرده بود کتبا که این برنامه مجاز نیست و نباید برگزار شود و خیال ما راحت شد و از نگرانی بیرون آمدیم.
وی افزود: در جلسه شورای فرهنگ عمومی نیز  موضوع مطرح شد، مسؤولان قول دادند چنین برنامه ای برگزار نخواهد شد اما متأسفانه عصر روز یکشنبه گزارش شد این خانم وارد کاشان شده و در محل اجرای برنامه حضور یافته است و تعدادی از حزب اللهی ها و جوانان متدین و بانوان محجبه که رفته بودند تا شاهد و ناظر امور باشند نسبت به بانوان محجبه و حزب اللهی ها بی احترامی و هتک حرمت می شود و آنها را از صحنه و فضای سینما بیرون می کنند
 
وی یاد آورشد: شرایط بسیار تأثر آوری را منابع گزارشی اطلاع دادند و من خیلی متأثر شدم که چرا در شهر علم و ادب و فرهنگ و دین و شهادت کاشان بدون هماهنگی از تهران افرادی را برای برنامه هایی که در شأن شهر دارالمومنین کاشان نیست اعزام می کنند و من خیلی متأثر شدم.
 
آیت الله نمازی گفت: ما روی حفظ اصول و آرمان ها و ارزشها محکم ایستاده ایم و اجازه نمی دهیم کسی ارزش ها را که نتیجه و ثمره خون هزاران شهدا و جانبازان و ایثارگران و آزادگان است مورد هتک قرار بگیرد. سیاست و تدبیر من و مسؤولان شهرستان مختومه شدن پرونده است
 
نماینده ولی فقیه در کاشان یاد آورشد: روز دوشنبه استاندار به کاشان آمدند و به ایشان گفتم این حرکات در کاشان برای ما قابل قبول نیست و من معترض هستم و به عنوان اعتراض می خواهم روز جمعه را روز عزای عمومی در کاشان اعلام کنم و مردم نیز اعتراض و راهپیمایی کنند.
 
آیت الله نمازی گفت: ممکن است برخی ظاهر ماجرا را توجیه کنند اما عمق ماجرا تأسف بار است که من نمی خواهم اینجا در رابطه به پشت صحنه و پشت پرده مسائل وارد شوم و سیاست و تدبیر بنده و مسؤولان شهرستان و شورای تأمین شهرستان این است که این پرونده بسته و مختومه شود، اما یک حق الناسی در این ماجرا مورد تعرض واقع شده است و تعدادی از خانم ها به من و دادستان نامه نوشتند که به ما توهین و اهانت کردند و برخی از بچه حزب اللهی ها را بیرون انداختند که قابل قبول نیست.
 
به گفته وی، این حق مردم کاشان بود تا یک اطلاعات اجمالی از آنچه در شهرستان کاشان گذشته را بدانند که برخی ها برای مقابله با ارزش ها خواب هایی را می بینند.
نماینده ولی فقیه در کاشان یاد آورشد: برخی تشکل ها با دفتر تماس گرفته و اعلام کردند ما به عنوان عزای عمومی می خواهیم برخی از میادین شهر را سیاه پوش و بنرهایی را با عنوان ‹‹شب سیاه کاشان›› در سطح شهر نصب کنیم اما با این درخواست موافقت نکرده و اعلام کردیم تا همین جا کفایت می کند و نیازی به این کارها نیست.
 
آیت الله نمازی با اشاره به این که، این حرکت و حادثه در برخی از رسانه ها و فضای مجازی تبلیغ و تکثیر شد گفت: مراجع بزرگوار، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از قم تماس گرفتند و از مردم کاشان و حزب اللهی های کاشان که در برابر این حرکت نامطلوب ایستادگی کردند و سخنرانی هایی که انجام شد تقدیر کردند. برای دفاع از اسلام و ولایت و ارزش ها تا پای جان ایستاده ایم.
 
وی یاد آورشد: برخی از فضلا و مدرسین قم نیز تماس گرفتند در کاشان چه خبر است که برخی در فضاهای مجازی نسبت به شما توهین و هتک حرمت و بی احترامی می کنند و من اعلام کردم نگران نباشید، ما که وارد میدان انقلاب شدیم همه مسائل و اتفاقات را به جان خریدیم و نگران اهانت ها و هتک حرمت ها نیستیم  و برای دفاع از اسلام و ولایت و ارزش ها تا پایان جان ایستاده ایم چرا که ما در دوران دفاع مقدس و حتی قبل از دفاع مقدس و بعد ازدفاع مقدس بارها  تا مرز شهادت رفته ایم  اما خداوند حافظ  بوده و هرچه مصلحت باشد همان است چون ما فرزند عاشورا و کربلا هستیم و از هیچ خطر و تهدیدی خائف نیستیم و نمی ترسیم.
 
آیت الله نمازی افزود: دیگران که این فضاها را ایجاد کردند به آنها تذکر می دهیم و به آنها نصحیت می کنیم این کارها عاقبت خوبی ندارد و هرکس در طول تاریخ 1400 ساله اسلام در برابر اسلام و ارزش ها و ولایت و امامت ایستادگی کرد بی حیثیت و بی آبرو و ضایع شد و از بنی امیه و بنی عباس و سلاطین گرفته تا خاندان سلطنتی رضا شاه پهلوی همه می خواستند با ارزش ها مبارزه کنند اما آنها رفتند و اسلام روز به روز قوی تر و فروزان ترشده است.
 
نماینده ولی فقیه در کاشان یاد آورشد: با توجه به این در آستانه جشن های دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود امام به میهن اسلامی هستیم و از سوی دیگر در آستانه برگزاری دو انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی هستیم و آرامش و امنیت و صفا و صمیمیت در سراسر کشور باید حاکم باشد و از حرکت و گفتار و نوشتاری که باعث ایجاد اختلاف شود همگان باید پرهیز کنند در جلسه ای که با حضور اعضای شورای تأمین تشکیل شد تصمیم بر این شد که این پرونده مختومه شود و به دادستان ارجاع داده شود و به کسانی که بی احترامی شده است در مسیر قضایی رسیدگی شود و از امروز این پرونده مختومه است.
 
آیت الله نمازی از همه افرادی که برای عزای عمومی و راهپیمایی و برخورد با این مسائل همراهی کردند تشکر و از بانوانی که به آنها بی احترامی شده عذر خواهی کرد.
‌امام جمعه مشهد گفت: اگر مردم بخواهند در انتخابات مجلس خبرگان با مطامع و بینش‌های سیاسی به یک نفر رأی دهندد، به تکلیف شرعی خود عمل نکرده‌اند.
 
‌به گزارش ایسنا، سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در آیین خطبههای عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به سی و هفتمین سالروز فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بزرگ انقلاب اسلامی ما با سایر انقلاب‌هایی که تاکنون رخ داده مخصوصاً در این ایام اخیر و در کشورهای اسلامی‌ این است که در این انقلاب‌ها بعد از یک مدت در عرصه انقلاب عده‌ای کمی باقی می‌مانند و شخصیت‌های انقلابی به شخصیت‌های مادی مبدل می‌شوند.
 
وی افزود: در این انقلاب‌ها آدم‌هایی که دغدغه مردم، مظلومین، مستضعفین و مقابله با ظلم را داشتند، تغییر طبقه زندگی می‌دهند و به افراد مرفه و خوش‌گذران تبدیل شده و از انقلاب خسته می‌شوند، از قدرت‌های شیطانی کره زمین می‌ترسند و به عبارتی انقلاب برای آنان تمام می‌شود.
 
علم الهدی با اشاره به اینکه انقلاب ما، امروز که سی و هفتمین فجرش را برگزار می‌کنیم، از روز اول قوی‌تر‌، مردم آن انقلابی‌تر و جریان‌ها و اصول انقلاب در جامعه ما زنده‌تر شده است، گفت: از همه اینها بالاتر این است که امروز نسلی که از ما مردم و از این ملت، مبادی انقلاب را ندیده و امام را درک نکرده، انقلابی‌تر از نسل اول در مقام حفظ اصول و ارزش‌های انقلاب در پای این نظام ایستاده است.
 
امام جمعه مشهد ماهیت دینی و رهبری انقلاب اسلامی کشورمان را عامل تمایز آن از سایر انقلاب‌ها دانست و تصریح کرد: رهبر این انقلاب مرجع تقلید مردم‌، حجت امام زمان(عج) و نائب عام ایشان بود، مردم در سیمای رهبر این انقلاب، شکل پیغمبر(ص) و امام زمان (عج) و چهره سیدالشهدا را در این حماسه مردانگی و مرد آفرینی می‌دیدند، لذا شخصیت رهبری این انقلاب، عامل بقای انقلاب و دوام آن تا به امروز شد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه خطاب به نمازگزاران گفت: در مقام تکلیف شرعی شما مردم برای حفظ این دو خاصیت در انقلاب باید به نمایندگان خبرگان رأی دهید، مجلس خبرگان در مقام ادای تکلیف شما در حفظ ماهیت دینی انقلاب و در مقام تضمین رهبری انقلاب در همان شکل، سیما و سیره رهبر اول انقلاب است و شما به‌عنوان یک تکلیف شرعی باید در این انتخابات رأی ‌دهید.
 
علم الهدی افزود: این‌که ما می‌گوییم امام زمان(عج)، امام زمانی که تنها ظهور می‌کند، نیستند، صاحب‌الزمان که می‌گوییم، یعنی امام زمان ما، این امام زمان و صاحب‌الزمان ما باید دیانتش در میان ما مردم مباشرت داشته باشد، امامتش باید برای ما مردم محسوس باشد وگرنه چرا به آقایی که در پس پرده غیبت است، می‌گوییم امام زمان؟.
 
امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: امام زمان به شیعیان نامه نوشت و گفت «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ»، یعنی منی که به خاطر اجرای رسالت جهانی‌سازی نمی‌توانم در دسترس‌تان باشم، شما رجوع کنید به حجت من و حجت من، مجتهد جامع‌الشرایط است برای هرکه کار دارید،‌ به او رجوع کنید.
 
علم‌الهدی با اشاره به اینکه مهم‌ترین کاری که ما با امام زمان(عج) داریم این است که جامعه ما را اداره کنند، بیان کرد: ما از ایشان می‌خواهیم نظام ما را رهبری و مدیریت اجتماع ما را قیادت کنند و این کار عمده ما با امام زمان(عج) است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: طبق دستور ایشان مبنی بر اینکه « فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ»، آدم خاصی را نگفته‌اند، به هر آدم مکلفی از زن و مرد شیعه و معتقد به امام زمان دستور دادند که رجوع کند به حجت ایشان، حالا شما باید رجوع کنید به حجت امام زمان، باید حجت امام زمان را پیدا کنید، رجوع کنید به او تا جامعه شما را اداره کند.
 
وی با اشاره به اینکه برای رجوع به حجت امام زمان باید او را تشخیص دهیم، گفت: باید این حجت را انتخاب و پس از بیعت او را انتخاب کنیم و در رأس قدرت مدیریت جامعه قرار دهیم تا امامت امام زمان را در زندگی خود عینیت دهیم، غیر از این، امامت امام زمان عینیت پیدا نمی‌کند.
 
علم الهدی با اشاره به اینکه این طور نیست که مردم خودشان بتوانند حجت امام زمان را تشخیص بدهند، گفت: مردم برای این کار باید به خبره مراجعه کنند، در شکیات نماز و احکامی مثل طهارت و نجاست هم گفته می‌شود به مجتهد جامع‌الشرایط رجوع کنید، اما مدیریت جامعه بالاتر از طهارت و نجاست است.
 
امام جمعه مشهد افزود: خبره فقیه عادل است کسی که خودش مجتهد و عادل ‌بوده و از جنس فقهاست، شما هم برای این‌ که این تکلیف شرعی که امام زمان برایتان تعیین کرده‌ را انجام بدهید و امامت امام زمان را عینیت دهی،د باید به حجت امام زمان مراجعه کنید، مکانیزمی که برای این کار در کشور ایجاد شده این است که شما بروید یک مجتهد عادل پیدا کنید و سه وکالت به او بدهید؛ اول اینکه این خبره از طرف شما برود حجت امام زمان را تشخیص دهد و دوم اینکه از طرف شما با حجت امام زمان بیعت کرده و او را انتخاب کند.
 
وی با اشاره به وکالت سوم مردم به نمایندگان مجلس خبرگان تصریح کرد: این آقایی که به‌عنوان حجت امام زمان انتخاب‌شده معصوم که نیست، حجت امام زمان است، خود امام زمان که نیست و نماینده خبرگان باید در اعمال و کردار حجت امام زمان نظارت کند، چون ممکن است عوارض و حوادث باعث شود این صفات در او تغییر پیدا کند، هر وقت این صفات در او تغییر پیدا کرد، بیعتی که از طرف شما کرده، نقض کند و برود با یک مجتهد جامع‌الشرایط دیگری که در این صفات کامل است،بیعت کند.
 
امام جمعه مشهد با تاکید بر اینکه این یک مسئله صد در صد شرعی و دینی است، خاطرنشان کرد: این موضوع اصلا سیاسی نیست، این آقای خبره‌ای که شما انتخابش می‌کنید به هیچ کجای مملکت کاری ندارد، در مسائل جاری کشور دخالت ندارد، نه در برنامه‌ریزی، نه در اجرا، شما مردم سه وکالت به او داده‌اید و او باید این سه وکالت را رعایت کند و وکیل شما برای ادای تکلیف شرعی شماست.
 
علم‌الهدی ادامه داد: خبرگان در این کشور هیچ حقوق و مقرری ندارند، برای رضای خدا و قربه الی الله سه وکالت را از طرف شما قبول کرده‌اند، تا با عنایت و نظارت خدا، این سه وکالت را درست در عین عدالت برای شما انجام دهند.
 
‌امام جمعه مشهد بیان کرد: در انتخاب نماینده خبرگان هم باید توجه داشته باشید که یک مجتهد عادل انتخاب کنید و به یک مجتهد عادل سه وکالت شرعی دهید.
‌علم الهدی با بیان اینکه در این عرصه رقابت سیاسی هم مطرح نیست، گفت: اگر کسی در عرصه رقابت سیاسی بخواهد نماینده مردم شود، این اولین ناقض عدالت است و اگر شما هم بخواهید با مطامع سیاسی و بینش‌های سیاسی به یک نفر رأی دهید، شما هم به تکلیف شرعی خود عمل نکردید.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: به عنوان یک کارشناس نظامی اعلام می‌کنم که امروز هیچ دغدغه امنیتی و دفاعی نداریم، اما دغدغه فرهنگی، جای آنها را گرفته است.
سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری در اجلاس سراسری اصحاب عشق با بیان این‌که «هم اکنون مهمترین دغدغه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حوزه فرهنگ است» اظهار کرد: دشمنان با تمام امکانات و توان بسیج شده‌اند تا به انقلاب ما ضربه بزنند و این ضربه را در حوزه فرهنگ تدارک دیده‌اند.
وی افزود: اگر الان از ما بپرسند که دغدغه اصلی شما چیست؟ نگران چه هستید؟ و به خاطر چه از کار و زندگی دست کشیده‌اید و در این عرصه جهاد می‌کنید؟ پاسخ و دلیل ما "حفظ انقلاب اسلامی و پیشبرد اهداف آن" خواهد بود.
جعفری، با تاکید بر ضرورت مشخص ساختن مرزهای انقلاب اسلامی ادامه داد: مهمترین کار و وظیفه امروز ما این است که این مرزها را پررنگ و مشخص کنیم. کار اصلی ما حفاظت از مرزهای سیاسی، فرهنگی و ارزشی انقلاب اسلامی است و باید از تمام ظرفیت و توان خود در این مسیر استفاده کنیم.
فرمانده کل سپاه با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب از جریان انقلاب اسلامی گفت: یک زمان در محضر رهبری بودیم و ایشان تعبیر زیبایی در این زمینه داشتند؛ معظم له فرمودند "جریان انقلاب اسلامی مانند جریان آب شیرین است و این جریان در میان اقیانوس‌های شور و تلخ در مسیر رشد و تعالی حرکت می‌کند، جلو می‌رود و البته مرزهای خود را حفظ می‌کند".
وی تصریح کرد: نباید اجازه بدهیم که مرزهای انقلاب و غیرانقلاب دچار اختلاط شود و اگر بتوانیم مانند گذشته از این موضوع مراقبت کنیم، کار چندان پیچیده‌ای در ادامه مسیر نخواهیم داشت. رمز و راز ماندگاری انقلاب اسلامی ما همین است که تا امروز مرزهای خود را حفظ کرده‌ایم؛ البته دشمن نیز با پی بردن به این مهم، درصدد ضربه زدن به ما از طریق اختلاط مرزهاست.
جعفری گفت: مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)در دو دهه اخیر تعابیر مختلف و معناداری پیرامون نقشه‌های فرهنگی دشمن داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ فرهنگی اشاره کرد، اما ایشان در بیانات اخیر خود مساله نفوذ را به عنوان راهبرد جدید دشمن در برابر انقلاب و نظام اسلامی مطرح کرده‌اند که یکی از عرصه‌های آن عرصه فرهنگی است.
فرمانده کل سپاه، با پیچیده دانستن جنگ، تهاجم و نفوذ در حوزه فرهنگ افزود: جبهه اصلی امروز جبهه فرهنگی است؛ چراکه زمان و مکان مشخصی ندارد و در جای جای زندگی ما در خانه، شهر، محیط کار و به طور کلی بیخ گوش ماست.
وی تاکید کرد: اهمیت جهاد فرهنگی در انقلاب اسلامی کمتر از جهاد رزمی و دفاعی نبوده و امروز نیاز واقعی ما در همین جبهه است. جنگ فرهنگی دائمی است و هرگز تمام نمی‌شود؛ تا زمانی که انقلاب اسلامی هست و تا زمانی که دشمن هست، جنگ و جهاد فرهنگی هم جریان دارد.
جعفری در پایان با اشاره به ضرورت‌های جهاد فرهنگی اظهار کرد: در جبهه فرهنگی باید هدف گذاری‌های مشترک داشته باشیم و تمام برنامه‌ها و اقدامات ما به طور شفاف و روشن حول محور "انقلاب اسلامی" باشد؛ این یعنی برجسته سازی مرزهای انقلاب؛ یعنی همان چیزی که دغدغه امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی است.