گزیده ها 15 دی - 94

گزیده ها 15 دی - 94
بارش پراکنده برف در 3 استان
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به بارش پراکنده برف در سه استان طی امروز، از افزایش دمای سواحل دریای خزر و وزش باد در برخی استان‌ها خبر داد و افزود: برای استان تهران وزش باد پیش‌بینی می‌شود."احد وظیفه" گفت: براساس تحلیل آخرین داده‌ها و الگوهای پیش‌یابی هواشناسی، امروز در شمال غرب و غرب کشور افزایش ابر و در برخی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان بارش پراکنده برف پیش‌بینی می‌شود.
وی با بیان اینکه امروز در سواحل دریای خزر دمای هوا افزایش می‌یابد که در برخی مناطق استان‌های اردبیل و گیلان با وزش باد جنوبی همراه خواهد بود، اظهار کرد: بخش‌های مرکزی و شرقی خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود. روز چهارشنبه در شمال شرق و شرق کشور افزایش ابر و در ارتفاعات خراسان شمالی وشمال خراسان رضوی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در ادامه افزود: در این بازه زمانی در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد رخ خواهد داد. در سایر مناطق کشور نیز طی سه روز آینده آسمان کمی تا نیمه ابری گاهی با وزش ملایم باد پیش‌بینی می‌شود.
به گفته "وظیفه"، آسمان تهران امروز (15 دی) کمی ابری، همراه با غبار صبحگاهی، در بعدازظهر افزایش ابر، گاهی وزش باد با حداکثر و حداقل دمای 9 و صفر درجه سانتیگراد و در روز چهارشنبه 16 دی، نیمه ابری، همراه با وزش باد، گاهی وزش باد شدید با حداکثر و حداقل دمای 9 و 1 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
*
باران و یخ زدگی در 2 محور
رئیس مرکز اطلاع رسانی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور را تشریح کرد.
سرهنگ "نادر رحمانی" درباره وضعیت جوی جاده‌های کشور گفت: برابر گزارش‌های دریافتی در محور رامسر در استان مازندران بارش باران گزارش شده است و لازم است رانندگان هنگام تردد از محورهای بارانی فاصله طولی مناسب و سرعت مطمئنه را رعایت کنند.
وی ادامه داد: در محور "کوهرنگ – مسجد سلیمان" نیز در گردنه‌های چری و شاه منصوری شاهد یخ زدگی معبر هستیم از این رو تردد از این محور تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با بیان اینکه دیگر محورهای کشور از جوی آرام برخوردارند درباره وضعیت ترافیکی جاده‌ها نیز گفت: گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک حاکی از این است که مشکل گره خاصی در جاده‌های کشور وجود ندارد و تنها حجم تردد در آزادراه کرج – تهران کمی بالاست.
وی با اعلام شماره تلفن 88255555 از رانندگان و مسافران خواست برای اطلاع از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی و همچنین امدادرسانی به حوادث احتمالی با این شماره تماس بگیرند.
*
نجات 12 کوهنورد قزوینی از برف و کولاک
12 نفر کوهنورد و اسکی‌باز در ارتفاعات منطقه "رزان" در میان برف و کولاک گرفتار شده بودند که توسط راهداران نجات یافتند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، «ابراهیم آبادی» رئیس اداره‌ راه و شهرسازی طارم با اشاره به ارتفاع قابل‌توجه برف در منطقه طارم استان قزوین گفت: 12 کوهنورد اسکی‌بازی که به منظور تمرین و کوهپیمایی به منطقه رزان آمده بودند به‌علت برف و کولاک شدید در منطقه محاصره شدند.
وی افزود: راهداران به کمک تجهیزات و ماشین‌آلات پس از بازگشایی کامل مسیر، آن ورزشکاران را به راهدارخانه منتقل کردند.
رئیس ادارهراه و شهرسازی طارم، با اشاره به تعداد مناطق برف‌گیر در این بخش خاطرنشان کرد: به‌علت وزش باد شدید در گردنه شفیع، عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی و بازگشایی مسیرهای ارتباطی اردک، عباس‌آباد، چوقور و چمن‌آباد هم‌چنان ادامه دارد.
* 40
روستای پیرانشهر در محاصره برف
معاون اداره راه و شهرسازی پیرانشهر در آذربایجان غربی گفت: با وجود بازگشایی شمار زیادی از راه‌های بسته روستایی، همچنان 40 روستای این شهرستان در محاصره برف قرار دارند.
"
فرهاد شریفی" در گفت وگو با ایرنا، افزود: بارش برف و کولاک کم سابقه که از چهارشنبه هفته گذشته در این شهرستان آغاز شده و در برخی مناطق همچنان ادامه دارد و موجب انسداد راه‌های تمام 144 روستای این شهرستان شد.
وی ادامه داد: با تلاش ماموران راهداری تاکنون راه‌های بیش از 100 روستا بازگشایی شده است و تلاش برای بازگشایی راه‌های 40 روستای دیگر همچنان ادامه دارد.
وی ارتفاع برف در مناطق روستایی شهرستان پیرانشهر را بیش از 2 متر اعلام کرد و گفت: بیشتر روستاهایی که تاکنون راه‌های آنها باز نشده؛ در منطقه کوهستانی و سخت گذر منگور شرقی واقع هستند.
معاون اداره راه و شهرسازی پیرانشهر افزود: جاده مرزی تمرچین نیز همچنان با کولاک شدید مواجه است و تلاش شبانه روزی راهداران با پنج دستگاه ماشین آلات برف روب سنگین برای جلوگیری از بسته شدن این محور همچنان ادامه دارد.
"
شریفی" ارتفاع برف در این مسیر را نیز بیش از چهار متر اعلام کرد.
وی گفت: با وجود قطع بارش برف، کولاک در راه‌های روستایی و برون شهری این شهرستان همچنان تداوم دارد از این رو رانندگان باید زنجیرچرخ به همراه داشته باشند.
*
کولاک و یخ زدگی در برخی از محورهای مواصلاتی زنجان
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر کولاک و یخ زدگی در برخی از محورهای مواصلاتی استان حاکم است، گفت: رانندگان حتما خودرو خود را به زنجیر چرخ مجهز کنند.
سرهنگ "علی اصغر شیر محمدی" در گفتگو با مهر افزود: با توجه به بارش چند روز گذشته و وقوع کولاک شدید، دید در محورهای زنجان به قزوین کیلومتر 50 تا 60 بسیار ضعیف است.
وی اظهار کرد: همچنین کولاک و یخ زدگی در محور تهم به چورزق وجود دارد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان گفت: متاسفانه به علت یخ زدگی سطح جاده‌ها رانندگی به سختی انجام می‌گیرد که در این میان رانندگان حتما خودرو خود را به زنجیر چرخ مجهز کنند.
وی، از رانندگانی که در فصل سرما اقدام به مسافرت می‌کنند، خواست وسیله نقلیه خود را به سیستم گرمایشی مجهز و قبل از حرکت خودرو را از لحاظ فنی و ایمنی کنترل کنند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر کلیه راه‌های مواصلاتی استان زنجان باز است ولی تردد در برخی ازمحورهای مواصلاتی استان تنها با استفاده از زنجیر چرخ امکان پذیر است.
*
بازگشایی راه‌های 400 روستای کردستان
مدیر راهداری اداره کل راه وشهرسازی کردستان گفت: از 700 راه روستایی استان که براثر بارش برف و کولاک روز شنبه بسته شده بود؛ با تلاش نیروهای راهداری، راه 400 روستا تا صبح دیروز بازگشایی شد.
"
محمد راشد مدرس گرجی" در گفت و گویی با اعلام اینکه بازگشایی راه‌های روستایی از صبح یکشنبه آغاز شد؛ افزود: به دلیل کولاک شدید امکان برفروبی راه‌های روستایی در روز شنبه وجود نداشت.
وی ادامه داد: تلاش راهداران برای بازگشایی راه‌های 300 روستای دیگر ادامه دارد.
استان کردستان هزار و 703 روستای دارای سکنه دارد که بیش از 550 هزار نفر در این تعداد روستا سکونت دارند.
"
مدرس گرجی" اظهار کرد: عملیات برفروبی در جاده‌های کردستان با 550 دستگاه ماشین آلات راهداری شامل 300 دستگاه مربوط به حوزه راهداری اداره کل راه و شهرسازی جهت راه‌های اصلی و فرعی و 250 دستگاه بخش خصوصی جهت راه‌های روستایی در قالب 80 اکیپ و 650 پرسنل و 30 راهدارخانه انجام می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه عربستان سعودی نه بر اساس یک تدبیر عاقلانه بلکه براساس نوعی واکنش و حرکت‌های انفعالی از یک بحران به سمت بحرانی دیگر حرکت می‌کند و حیات و زندگی خود را در بحران‌آفرینی و تنش آفرینی تعریف کرده است.
حسین جابر انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکنون چه کشورهایی تحت فشار عربستان اقدام به قطع یا کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود با تهران کرده‌اند گفت: براساس آنچه که تاکنون تایید شده دولت بحرین که به صورت واضح تحت حمایت عربستان سعودی و در طول این سال ها با قیام گسترده مردم روبرو بوده و ادامه حکومت خود را در حمایت از عربستان سعودی می داند اقدام به قطع روابط دیپلماتیک کرده است.وی همچنین به قطع روابط دیپلماتیک دولت جیبوتی با تهران نیز اشاره کرد و ادامه داد: دولت سودان نیز که عملا نیازهای اقتصادی را با دلارهای سعودی تامین می کند در راستای حمایت از عربستان اقدام به قطع روابط دیپلماتیک خود با تهران کرده است.وی تصریح کرد: دولت امارات متحده عربی نیز علی رغم فشارهای عربستان تنها کاهش روابط در سطح کاردار با ایران را اعلام کرده است.سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به سیاست تنش آفرینی و بحران‌آفرینی عربستان و انزوایی که این کشور در آن قرار دارد ادامه داد: عربستان سعودی در چند سال گذشته از جریان‌های تکفیری حمایت کرده و مجموعه اقدامات و سیاست‌هایی را در این راستا دنبال کرده است، البته تا پیش از این، این حمایت‌ها و اقدامات تا حدودی پنهان بود اما با توجه به تحولات منطقه در سالیان اخیر به ویژه یکی دو سال گذشته دست پنهان عربستان سعودی آشکار شده و این یک واقعیت است که عربستان سعودی به عنوان بزرگترین منبع حمایتی فکری، ایدئولوژی، اقتصادی و مادی از تروریسم تکفیری شناخته می‌شود.جابر انصاری در ادامه گفت‌وگوی خود با شبکه خبر ادامه داد: عربستان سعودی نه بر اساس یک تدبیر عاقلانه بلکه براساس نوعی واکنش و حرکت‌های انفعالی از یک بحران به بحران دیگر حرکت می کند و حیات و زندگی خود را در بحران آفرینی و تنش آفرینی تعریف کرده است.انصاری در همین راستا افزود: ممکن است این وضعیت تا مدتی ادامه پیدا کند و قطعا این سیاست‌های تخریبی هزینه‌هایی را برای دولت‌ها و ملت‌های منطقه خواهد داشت ولی این نحوه مملکت‌داری امکان استمرار در افق میان مدت و درازمدت نخواهد داشت و به ضد خود تبدیل خواهد شد و عامل این سیاست ها نتیجه این سیاست‌های خود را خواهد دید.وی ادامه داد: برخی از کشورهای محدودی به دلایل سیاسی و اقتصادی تحت الحمایه عربستان هستند و عربستان توانسته در راستای سیاست‌های خود آن‌ها را با خود همراه کند ولی این سیاست‌ها به عربستان سعودی در حل بحران‌های داخلی و خارجی‌اش کمکی نمی کند.انصاری در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: سیاست های تخریبی عربستان و حمایت آن کشور از جریان تروریستی تکفیری وضعیتی را در منطقه ایجاد کرده که اکثر کشورها مخالفت با این سیاست ها را در اولویت خود قرار داده‌اند و علی رغم سر و صدایی که این سیاست‌ها ایجاد می کند ولی این نوع بحران‌آفرینی و سیاست‌ها تاثیری بر حل بحران‌هایی که عربستان با آن روبرو است نمی گذارد.

علی کریمی ستاره سابق فوتبال ایران این روزها دور از هیاهو و گفت‌وگو به رتق و فتق امور زندگی شخصی مشغول است.
به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن بزرگ فوتبال ایران که برای آخرین‌بار در کادرفنی کارلوس کی‌روش حضور داشته است، بعد از جدایی از تیم‌ملی کمتر در محافل فوتبالی آفتابی شده است. کریمی که آمادگی بدنی و صلابت خود را کاملا حفظ کرده است، این روزها از دور فوتبال ایران را رصد می‌کند.
وقتی از علی کریمی درباره مربیگری سوال می‌کنیم، با لبخندی می‌گوید: شرایطی که وجود دارد باعث می شود خیلی به مربیگری فکر نکنم. به نظرم با این اوضاع و احوال نمی‌شود خیلی به کار مربیگری فکر کرد. اگرچه من علاقه داشتم که این کار را انجام بدهم و به کلاس‌های مربوطه بروم. دوستان هم از من در این‌باره خیلی سوال می‌کنند اما برای من فعلا این مساله در اولویت نیست.
از کریمی درباره نظرسنجی برنامه 90 سوال می‌کنیم که هفته گذشته انجام شد و او را در صدر بهترین‌های بعد از انقلاب در پست بازیگردان نشاند. کریمی می‌گوید: آن شب تولد پسرم بود و برنامه را ندیدم اما از آمار آن مطلع شدم و خیلی خوشحالم که مردم چنین لطفی به من دارند. البته همه آن بازیکن‌ها که اسمشان در فهرست بود، ستاره‌های بزرگی بودند و من عاشق بازی خیلی از آنها بودم.
شماره 8 سابق تیم‌ملی و پرسپولیس در پاسخ به این سوال که آیا بازی‌های پرسپولیس را دنبال می‌کند هم می‌گوید: من همان اول فصل مطمئن بودم شرایط پرسپولیس بهتر خواهد شد. آنها در چند بازی نتیجه نگرفته بودند و پایین جدول بودند اما آقای برانکو مربی خوبی است و من شک نداشتم که آنها بالا خواهند آمد و خوشحالم که تیم خوبی درست شده که رضایت مردم را هم جلب کرده است. سرمربی پرسپولیس فرد امتحان پس داده‌ای است و به نظر من پرسپولیس مدعی قهرمانی امسال است. اگرچه تیم‌های خوب دیگری هم در لیگ حضور دارند مثل استقلال‌خوزستان، ذوب‌آهن و خود استقلال که صدرنشین لیگ هم هست.
کریمی که از اوضاع و احوال لیگ ایران کمابیش باخبر است و درباره بحران‌های مالی تیم‌ها می‌گوید: وقتی ما بازی بارسلونا را تماشا می‌کنیم، پیش خودمان می‌گوییم عجب فوتبالی بازی می‌کنند بدون اینکه فکر کنیم بیرون از زمین آنها چه خبر است. یکی از مهمترین مسائل فوتبال ایران مشکلات مالی است که شرایط فعلی باعث شده فکر بازیکن‌ها خراب بشود. مثلا وقتی شما فکرت آزاد نباشد، در زمان‌های مناسب تصمیمات اشتباه می‌گیرید. الان چرا این همه بدهی باشگاهی به بازیکن‌ها زیاد است؟ خیلی از فوتبالیست‌ها حکم استینافشان را هم گرفته‌اند اما پولی دستشان را نگرفته. در حالی که باشگاه وقتی قراردادی می‌بندد باید به آن متعهد باشد. به نظر من حتی بهتر است پول قراردادها را کم کنند اما کامل مبلغ را پرداخت کنند نه مثل حالا که بازیکن‌ها باید بابت پولی که دریافت نکرده‌اند، مالیات هم بدهند. این از دلایل مهم تفاوت فوتبال ما با خارج است. اینکه منابع مالی درست هزینه نمی‌شود و البته دیوار بازیکن‌ها از همه کوتاه‌تر است.
با علی کریمی درباره پدیده‌های لیگ هم حرف می‌زنیم و اینکه آیا این لیگ بازیکنانی دارد که بتوانند در آینده ستاره بشوند؟ کریمی می‌گوید: من اسم چند بازیکن را در ذهن دارم اما بهتر است آنها را به زبان نیاورم. کلا در حال حاضر در تیم‌ملی جوان‌های خوبی هستند، در لیگ هم بازیکنان با استعداد زیادی داریم که می‌توانند خودشان را در بالاترین سطح مطرح کنند به شرط اینکه از مسیر خارج نشوند.
علی کریمی همچنین درباره حضور غیرفوتبالی‌ها در فوتبال هم حرف می‌زند و می‌گوید: یک موقعی به سرم زده بود بروم برای انتخابات فدراسیون نامزد بشوم اما شرایطش را که دیدم بی‌خیال شدم. شما الان بروید ببینید در آلمان چه کسانی فوتبال این کشور را اداره می‌کنند. مثلا در بایرن مونیخ چه کسانی تیم را در دست دارند و چقدر فوتبالی هستند و چقدر از جای دیگر به این حوزه وارد شده‌اند. این از چیزهایی است که فوتبال ما را رنج می‌دهد و من نمی‌دانم بالاخره چه زمانی درست می‌شود.
سوال آخر ما از کریمی درباره شرایط امروز اوست و اینکه مشغول چه کاری است. کریمی می‌گوید: کار خاصی نمی‌کنم. تجارت خاصی هم ندارم و به امور شخصی مشغولم.

رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به رئیس سازمان بازرسی کل کشور از او خواست گزارش آلودگی هوا به سران قوا را منتشر کند چرا که این گزارش محرمانه نیست.
به گزارش تسنیم، احمد توکلی در این نامه آورده است: دیروز در خبرها آمده بود که نتیجه بازرسی و بررسی از 10 نهاد ذیربط با آلودگی هوای تهران و برخی شهرهای دیگر کشور، به حمدالله آماده و برای سران قوا فرستاده شده است. این آلودگی بسیار زیانبار، در سال جاری به طرز بی­‌سابقه‌­ای موجب بیماری و زحمت مردم شده و به تولید ملی آسیب وارد کرده است.
شفاف نبودن مواضع دولت محترم و تناقض‌گویی برخی از مسئولان، موجب ابهام در علل پیدایش و دوام این پدیده در اذهان عمومی ­شده و علاوه بر دشوار ساختن مشارکت مردم در کشف راه‌های مقابله، به سرمایه اجتماعی نیز آسیب زده است. بنا بر سابقه می‌توان حدس زد که گزارش بازرسی کل از استناد و استدلال خوبی برخوردار باشد. به نظر می‌رسد لازم است تا گزارش مذکور منتشر شود. انتشار آن برای آگاهی مردم و پاسخگویی دولت بسیار مفید است و می‌تواند بخشی از آسیب وارد شده به سرمایه اجتماعی را جبران کند.                
در ادامه این نامه آمده است: بر اساس بند "ه" ماده  8  قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1360 و اصلاحیه آن مصوب 1375، "اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی از طریق رسانه‌های عمومی" از جمله وظائف سازمان است. بنده بر اساس حق مذکور در ماده 2 قانون انتشار و دسترسی ِآزاد به اطلاعات مصوب سال 1388، که مقرر می‌دارد: "ماده 2 ـ هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد، مگر آن که قانون منع کرده باشد."
درخواست می‌کنم گزارش تقدیمی به سران سه قوه را در اختیار بگذارید تا سازمان مردم نهاد "دیده بان شفافیت و عدالت"( daad.ir) آن را منتشر سازد. یا سازمان بازرسی کل رأساً به انتشار آن اقدام فرماید. دلایل قانونی الزام بازرسی کل برای قبول این درخواست به قرار زیر است:                            
"
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" مصوب 1 بهمن 1388، مقرر می‌کند
«
هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد مگر آنکه قانون منع کرده باشد
بند ج ماده 1 نیز اطلاعات عمومی را چنین تعریف می‌کند:
"
اطلاعات غیر شخصی نظیر ضوابط و آئین نامه ها، آمار و ارقام ملی و رسمی، اسناد مکاتبات اداری که   از مصادیق مستثنیات فصل چهارم قانون مذکور نباشد."
قانونگذار در فصل چهارم مدکور طی مواد 13 تا 17 در مقام بیان مواردی است که دولت باید از دادن اطلاعات چه شخصی، چه عمومی خودداری ورزد ولی در تبصره ماده 17 با صراحت مقرر می‌کند:
«
موضوع مواد 13 تا 17 شامل اطلاعات راجع به وجود یا بروز خطرات زیست محیطی و تهدید سلامت عمومی نمی‌گردد
علاوه بر این، مستندا به ماده 5 قانون مورد بحث، آن گزارش نه تنها قابل محرمانه شدن نیست بلکه باید منتشر شود؛ چون متضمن حق و تکلیف برای مردم است. تبصره ماده 5 مقرر میدارد :
"
تبصره ـ اطلاعاتی که متضمن حق و تکلیف برای مردم است باید علاوه بر موارد قانونی موجود، از طریق انتشار و اعلان عمومی و رسانه های همگانی به آگاهی مردم برسد."
بنا بر مستندات مذکور گزارش سازمان بازرسی کل به سران قوا در باره آلودگی هوا را نمی‌توان محرمانه تلقی کرد و باید به طور شفاف برای آگاهی عمومی منتشر گردد. سازمان مردم نهاد "دیده‌بان شفافیت و عدالت"( daad.ir)  به عنوان یک نهاد متکی بر مردم برای شفاف ساختن عملکرد مسئولان و دفاع از حقوق شهروندی، و به مثابه همکار مردمی سازمان محترم بازرسی کل کشور از جنابعالی می­خواهد دستور انتشار آن گزارش و مدارک مشابه درباره‌ی وضعیت آلودگی هوا را که از مصادیق خطرات زیست محیطی و تهدیدکننده‌ سلامت مردم است، هر چه زودتر صادر فرمایید.