گزیده خبرهای 25 دی -94 . قسمت-3

گزیده خبرهای 25 دی -94 . قسمت-3
 
سعید صدیق شاعر و منتقد ادبی در سن 53 سالگی از دنیا رفتبه گزارش ایسنا، سعید صدیق متولد سال 1341 که برنده جایزه شعر «کارنامه» شده بود صبح روز جمعه (25 دی‌ماه) بر اثر ایست قلبی در منزلش در رشت درگذشتاین شاعر دو مجموعه شعر «بی‌پناهی وطن ندارد» و «من آسمان خودم را سروده‌ام» را در انتشار حرف نو منتشر کرده و با مجموعه دوم در سال 1381 برنده سومین دوره جایزه «شعر امروز ایران» (کارنامه) شده بوداو همچنین با نشریه‌هایی همچون «گیله‌وا»، «هنر و اندیشه»، «نقش قلم» و «پیام شمال» همکاری داشت.
اسناد محرمانه آلمان درباره اقدام اتباع این کشور که عضو گروه‌های تروریستی بوده‌اند مبنی بر ارتکاب به حملات مشابه پاریس در آلمان هشدار داده‌اند.به گزارش فارس، احتمال دارد که در آلمان هم  حملاتی شبیه آنچه در پاریس رخ داد، تکرار شود.در گزارشی محرمانه از دولت آلمان با اشاره به این موضوع آمده است که اتباع آلمانی پس از بازگشت از سوریه و آموزش‌های خطرناکی که در این مدت دیده‌اند، می‌توانند مرتکب اقدام مشابهی در کشورشان شوند.گزارش‌های داخلی وزارت کشور که روزنامه آلمانی «بیلد» آن را منتشر کرده است چنین موضوعی را تائید می‌کند. در این گزارش آمده است که آلمان اهداف افراط‌گرایانی است که می‌خواهند بمب‌گذاری و حملات 13 نوامبر سال گذشته را در خیابان‌های آلمان صورت دهند. این حملات می‌توانند هر زمان و هر مکانی صورت گیرند.حدود 850 نفر از اتباع آلمانی در فاصله 18 ماه تا 2 سال گذشته این کشور را با هدف پیوستن به گروه‌های افراطی از جمله داعش در سوریه و عراق ترک کرده‌اند و بیش از 300 تن از آنها تاکنون بازگشته‌اند. سازمان‌های امنیتی اعلام کرده‌اند که این افراد با رویکردی کاملا وحشیانه دارند.
مدیر روابط عمومی اورژانس تهران از وقوع تصادف زنجیره ای در بزرگراه بهشت زهرا(س) خبر داد و گفت: این حادثه منجر به مصدومیت پنج نفر شده ضمن اینکه دو بالگرد اورژانس تهران برای خدمت رسانی فوری به حادثه دیدگان به محل حادثه اعزام شده است.حسن عباسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به گفته شاهدان ابتدا در مسیر شمال به جنوب بزرگراه بهشت زهرا(س) یک دستگاه خودرو نیسان با پراید برخورد کرده که پس از وقوع حادثه شماری از شهروندان از مسیر مخالف بزرگراه برای کمک رسانی وارد محل می شوند که همین امر برخورد شدید چندین دستگاه خودرو در مسیر جنوب به شمال این بزرگراه را در پی داشته است.وی تصریح کرد: به دلیل بی دقتی شماری از رانندگان برای مشاهده تصادف لاین مخالف این بزرگراه، چندین دستگاه خودرو از جمله پژو 405، سمند و هیوندا با هم برخورد کردند که ترافیک سنگینی در هر دو مسیر عبوری این بزرگراه ایجاد کرده است.عباسی با اشاره به شمار مجروحان این حادثه گفت: عوامل اورژانس پس از انجام اقدامات اولیه درمانی، سه مصدوم این حادثه را بوسیله آمبولانس ها به بیمارستان شهدای هفتم تیر منتقل کردند.
وی خاطرنشان کرد: آز آنجا که حال برخی دو مصدوم این حادثه وخیم گزارش شده بود دو بالگرد اورژانس برای ارایه خدمات فوری و انتقال مصدومان به مراکز درمانی مجهز به محل اعزام شدند.
به گفته عباسی، چهار مصدوم این حادثه مرد و یک نفر نیز زن هستند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه این حادثه حدود ساعت 11 امروز رخ داده است گفت: ماموران چند ایستگاه آتش نشانی پایتخت در محل حادثه حضور دارند و مشغول عملیات نجات مصدومان و ایمن سازی محل حادثه هستند.
سیدجلال ملکی خاطرنشان کرد: جزییات بیشتر این حادثه پس از اتمام عملیات مشخص و اعلام خواهد شد.
پس از انتشار اخبار کشته شدن سرکرده گروه تروریستی داعش در افغانستان، وزارت امور خارجه آمریکا از قرار دادن شاخه خراسان این گروه در فهرست «گروه‌های تروریستی خارجی» خبر داد.
 
به گزارش تسنیم، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که گروه تروریستی داعش شاخه خراسان را در فهرست «گروه‌های تروریستی خارجی» قرار داده است.
 
گروه تروریستی داعش شاخه خراسان در دهم ماه ژانویه سال 2015 میلادی اعلام موجودیت کرد.
 
براساس این اقدام آمریکا، گفته می‌شود که از این پس، از دسترسی اعضای گروه تروریستی داعش شاخه خراسان به منابع مختلف مالی آمریکا جلوگیری به عمل خواهد آمد.
 
این در حالی است که والی شهرستان اچین و سخنگوی والی ننگرهار روز گذشته از کشته شدن «حافظ سعید خان» سرکرده گروه تروریستی داعش در افغانستان، خبر داده بودند.
 
گروه تروریستی داعش نیز تاکنون در مورد کشته شدن سرکرده خود اظهارنظری نکرده است.
 
حافظ سعید خان در گذشته سخنگوی تحریک طالبان پاکستانی بود که در ژانویه سال 2015 میلادی به عنوان سرکرده گروه تروریستی داعش در افغانستان معرفی شد.
 
پیش از این نیز گزارش‌های در مورد کشته شدن حافظ سعید در افغانستان منتشر شده بود اما منابع نزدیک به گروه ترویستی داعش این گزارش‌ها را رد کرده بودند.
 
چندی قبل نیز منابع خبری در افغانستان از ایجاد اختلاف در صف رهبری داعش افغانستان و برکناری رهبر این گروه توسط مسلم‌دوست خبر داده بودند.
 
به نظر می‌رسد در صورت تأیید کشته‌شدن سرکرده داعش در افغانستان، اختلافات زیادی بر سر جانشینی وی میان سرکردگان این گروه و گروه‌هایی که با داعش بیعت کرده‌اند، به وجود می‌آید.
وزرای خارجه آمریکا و عربستان سعودی برای گفتگو درباره مسائل مختلف خاورمیانه از جمله جنگ در سوریه و یمن و اجرای قریب‌الوقوع توافقنامه هسته‌ای ایران در لندن دیدار کردندبه گزارش پرس تی‌وی، در این دیدار که روز پنجشنبه برگزار شد جان کری به عادل الجبیر اطمینان داد که مناسبات واشنگتن و ریاض به رغم تنش‌های اخیر بر سر تلاش‌های واشنگتن برای نزدیکی به ایران همچنان مستحکم باقی خواهد ماندکری حین استقبال از جبیر در جمع خبرنگاران گفت: «پیش از هر چیز هم عقیده هستیم که اتحاد و دوستی امریکا و عربستان رکن اصلی تلاش‌های ما در منطقه است.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، کری بدون ذکر نام ایران، تلاش کرد به نگرانی های عربستان سعودی نیز اشاره کندوی در این خصوص گفت: «ما چالش‌هایی را که عربستان و سایر کشورهای منطقه در خصوص دخالت در امور داخلی خود حس می‌کنند درک می‌کنیم. می‌خواهیم ببینیم آیا می‌توان بی‌آنکه با سطح شدیدتری از درگیری‌ مواجه شویم برای برخی از مسائل یک راه برون رفت پیدا کنیم.» وی افزود: «تشدید تنش‌ها آخرین چیزی است که منطقه بدان نیازمند است. و می‌دانم که عربستان نیز بر همین عقیده است. اما راهکارهای ساده‌ای هست که آن‌ها تمایل به تحقق آن دارند تا به پیشگیری از تشدید درگیری کمک کند.» عربستان سعودی همزمان با آغاز سال نوی میلادی احکام اعدام جمعی از جمله اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعی را اجرا کرد که این اقدام موجی از محکومیت های بین المللی را به همراه داشت.

کنیسه یهودیان درخیابان شریعتی تهران صبح امروز جمعه براثر گودبرداری داخلی ساختمان فرو ریختبه گزارش ایرنا، این حادثه هنگامی رخ داد که تعداد 16 کلیمی در حال عبادت و دعا در این کنیسه بودندبه گفته یکی از ماموران آتش نشانی، مالک این ساختمان از مدتی قبل برای گسترش فضای فیزیکی مشغول گودبرداری از کف ساختمان بود که باعث ایجاد ترک در این بنا شده بودیکی از اعضای حاضر در این کنیسه با نشان دادن عکس هایی گفت: از مدتی قبل مدام به صاحب کنیسه درباره این ترک ها و احتمال ریزش ساختمان هشدار داده و از او خواسته بودم گودبرداری را متوقف کندوی با اشاره به اینکه صبح امروز نیز برای انجام نیایش به کنیسه مراجعه کردم به طور ناگهانی شاهد فرو ریختن این بنا شدم، افزود: گمان کردم همه حاضران در ساختمان کشته خواهند شد اما وقتی به داخل رفتم متوجه شدم حاضران در کنیسه با آغاز لرزش ساختمان خود را سریعا به حیاط رسانده بودندبه گفته وی اگر این حادثه فردا که روز عبادت ما است اتفاق می افتاد به دلیل حضور 250 نفر احتمال تلفات جانی بودیکی از اهالی نیز گفت: اخیرا شاهد بودم که چندین تن خاک از داخل ساختمان خارج و به بیرون از شهر منتقل شده است. متاسفانه شهرداری هم نظارت درستی در این باره انجام نداده استاین حادثه هیچ تلفات جانی در بر نداشته و تنها دو خودرو پارک شده مقابل کنیسه یهودیان دچار خسارتی شده است.