گزیده خبرهای 26 دی - 94

گزیده خبرهای 26 دی - 94
کنجکاوی زیادی درباره چگونگی آزاد شدن ملوانان آمریکائی دستگیر شده
* محافل خبری و سیاسی غرب، کنجکاوی زیادی درباره چگونگی آزاد شدن ملوانان آمریکائی دستگیر شده توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان می‌دهند. به گزارش «انتخاب»، یک منبع ایرانی به رویترز گفته که رهبر معظم انقلاب بر اهمیت رافت اسلامی و رفتار مناسب با سربازان دستگیر شده و به ویژه سرباز زنی که در جمع آنها حضور داشته، تاکید داشته‌اند.
افشاء شدن بعضی واقعیت‌های پشت‌پرده
* اعتراضات همه جانبه مسئولین و ائمه جمعه و علما به واقعه تعرض به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد و افشاء شدن بعضی واقعیت‌های پشت‌پرده، واکنش‌هائی را در پی داشت. مسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت و نماینده فعلی مجلس گفت: وزارت اطلاعات و وزارت کشور باید در مورد حمله به سفارت عربستان به مردم توضیح بدهند. وی افزود: نباید ماجرا به گونه‌ای شود که اگر حرکت خودجوش بوده، زیر سوال برود البته ممکن است در بین حرکت‌های خودجوش هم گاهی تحرکات مشکوکی به وجود بیاید. وی همچنین گفت: دستگاه قضایی باید رسیدگی کند اگر خودجوش بوده که نیازی به محاکمه نیست ولی اگر خط و جریانی پشت آن هست و حرکت سازماندهی شده بوده، باید برخورد قضایی انجام شود.». معلوم می‌شود از نظر این نماینده مجلس می‌توان به صورت خودجوش به سفارتخانه‌ها حمله کرد و آنها را به آتش کشید و اموالشان را غارت کرد! 
خبر ويژه 
از هيجان 150 ميليارد دلاري تا صورت حساب 30 ميليارد دلاري!
نوسان اظهارات مقامات دولتي درباره پول هاي بلوکه شده اي که قرار است با اجراي توافق برجام آزاد شوند، يک روزنامه اصلاح طلب را هم به تعجب انداخت.    آرمان در اين باره نوشت: رئيس کل بانک مرکزي پول هاي آماده ورود به کشور را 30ميليارد دلار اعلام کرد که پس از لغو تحريم ها به کشور باز خواهد گشت.    تخمين سيف از دارايي هاي بلوکه شده در واقع پول هايي است که در کشورهاي هند، امارات، کره جنوبي و چين مانده است و در صحبت هاي اين مقام مسئول نام و نشاني از 22 ميليارد دارايي ضبط شده در چين ديده نمي شود. دارايي که به اقوالي تشبيه به قرارداد شوم شده بود و البته برخي دست اندرکاران بخش مانند محمدرضا حريري، عضو اتاق ايران اين پول ها را قابل بازگشت به کشور مي دانند.    بنابراين در صورتي که اين منابع نيز آزاد شود معادل 150 هزار ميليارد تومان پول نفتي وارد خزانه بانک مرکزي خواهد شد. اين رقم بدون لحاظ دارايي هاي وجه ضمانت مانده در چين نيز به 90 هزار ميليارد تومان مي رسد.    با لحاظ تمام مطالبات ايران است که منابع مختلف ارقام متفاوتي از اين دارايي ها را تخمين مي زنند. شايد بين افرادي که رقمي بابت پول هاي بلوکه شده عنوان کرده اند نام مصباحي مقدم، رئيس کميسيون اقتصادي به عنوان نخستين فرد ديده مي شود. او رقم پول هاي بلوکه شده را 130 ميليارد دلار ذکر کرده بود ولي پس از اعلام بانک مرکزي که از ارقام 29 و 23 ميليارد تومان صحبت کرده بود گفته خود را اين طور اصلاح کرد که منظور او از 130 ميليارد دلار مجموع مطالبات ارز و طلاي بلوکه شده متعلق به ايران است.    ماجراي طلاهاي بلوکه شده که تير ماه امسال 13 تن آن آزاد شد نيز به اين قرار بود که دولت قبل براي بازگرداندن دلارهاي نفتي، تصميم به خريد طلامي گيرد چه از نوع شمش، چه سکه تا بدين ترتيب بتواند با انتقال طلاها به کشور تحريم ها را دور بزند و پول هاي به دست آمده از صادرات نفت را زنده کند، غافل از اينکه تحريم هاي چند جانبه امکان انتقال طلاها را نيز نمي دهد. به جز نمايندگان در ميان سياسيون هم افرادي بودند که ارقام برآوردي خود از پول هاي بلوکه شده را عنوان کردند در همان روزهايي که بحث دارايي هاي بلوکه شده داغ بود؛ استاندار تهران عدد 180 ميليارد دلار را براي اين دارايي ها عنوان کرد اما اين تنها اظهار نظر آقاي استاندار بود و پس از آن نه خبري در راستاي تاييد و نه تکذيب اين رقم در رسانه ها منتشر نشد. با اين حال گفته علي طيب نيا، وزير اقتصاد که در جلسه اي تاکيد کرده بود رقم پول ها به 120 ميليارد دلار نمي رسد را مي توان خبري در راستاي رد عدد استانداري دانست.    يادآور مي شود برخي مقامات دولتي براي کاهش سطح توقع عمومي ميزان پول هاي بلوکه شده را از رقم 150 و 120 ميليارد دلار به 6 يا 3 ميليارد دلار کاهش دادند و آخرين بار رئيس بانک مرکزي رقم 3 ميليارد دلاري راعنوان کرد!    همزمان سايت نامه نيوز از سايت هاي حامي دولت در تحليلي خاطرنشان کرد: در ماه هاي اخير اظهارنظرهاي متفاوتي درباره نحوه هزينه کرد دارايي هاي بلوکه شده مطرح شده است و بسياري از کارشناسان مي گويند بخش قابل توجهي از دلارهاي نفتي بلوکه شده، پيش از اين تبديل به ريال و هزينه شده است. 
برخورد با متخلفان در استان مرکزي
اراک- ايرنا: جانشين فرماندهي انتظامي استان مرکزي، از پاکسازي 122 نقطه آلوده اين استان در يک طرح عملياتي خبر داد.    سرهنگ سپهوند افزود: اين طرح چهارشنبه در اين مناطق به اجرا درآمد و در اين ارتباط 217 نفر به اتهامات مختلف دستگير و با تشکيل پرونده تحويل مقام هاي قضايي شدند.    وي تاکيد کرد: از مجموع متهمان، 160 نفر با جرايم مواد مخدر، 29 نفر سارق، 16 نفر مزاحم نواميس مردم و بقيه به علت ارتکاب جرايم اخلاقي دستگير شدند.    سپهوند ادامه داد: با اجراي اين طرح، 56 فقره سرقت و حدود 4 کيلوگرم انواع مواد مخدر نيز کشف شد.    
    خواب آلودگي مرگ راننده را رقم زد
    اصفهان- خبرنگار کيهان: معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان گفت: ماموران پليس راه اصفهان- کاشان از واژگوني يک دستگاه سواري پرايد در آزاد راه اميرکبير باخبر شدند که بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.    سرهنگ جهانگير کريمي افزود: در اثر واژگوني اين خودرو راننده 46 ساله آن جان خود را از دست داد.     وي ادامه داد: کارشناسان پليس راه علت وقوع اين حادثه رانندگي را خروج خودرو از جاده به علت خستگي و خواب آلودگي راننده اعلام کرده اند.    
    دستگيري سارق مسلح
    همدان- ايرنا: فرمانده انتظامي شهرستان بهار روز پنجشنبه گفت: عوامل انتظامي شهر مهاجران در عملياتي غافلگير کننده يک سارق مسلح را دستگير کردند.    سرهنگ جمشيد باقري افزود: اين سارق به همراه فرد ديگري اوايل سال جاري با استفاده از يک قبضه سلاح کمري سرنشينان يک خودرو را تهديد کرده و تمامي وسايل با ارزش و وجوه نقد آنها را به سرقت برده بودند.    به گفته وي تلاش پليس براي دستگيري متهم ديگر اين پرونده ادامه دارد.