گزیده خبرهای 27 دی -94 . قسمت-2

گزیده خبرهای  27 دی -94 . قسمت-2
 
مرد خطرناک که در فاصله زمانی ۸ ساله دوبار دست به جنایت زده بود هر بار در آستانه اعدام توانست نجات یابد.به گزارش ایران، این مرد جنایتکار که پشیمان است در آخرین مرحله قضایی به زندان و تبعید محکوم شد.این مرد افیونی محکوم به مرگ که محمد نام دارد سال ۹۰ در دومین جنایت به خاطر قتل هم پاتوقی‌اش دستگیر شد.محمد ۴ سال پیش در شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران تحت محاکمه قرار گرفت و به قتل اعتراف کرد و قضات عالیرتبه با توجه به اعترافات این قاتل و اصرار خانواده قربانی وی را به قصاص نفس –اعدام- محکوم کردند.به گزارش پرونده در نخستین جنایت این مرد در ۲۸ خردادماه سال ۸۲ در درگیری خیابانی مردی را کشت، وقتی محکومیت محمد به دار مجازات در دیوانعالی کشور تأیید شد وی در آستانه اعدام قرار گرفت تا اینکه توانست با پرداخت دیه ۱۸۰ میلیون تومانی مورد بخشش قرار گرفته و از اعدام نجات یابد. محمد پس از پایان دوران محکومیت زندان آزاد شد.در حالی که ۸ سال از جنایت اول می‌گذشت، وی جنایت دوم را در محدوده یک کمپ ترک اعتیاد و در زمین‌های کشاورزی شهرک مسعودیه رقم زد و این بار نیز با پرداخت ۸۰ میلیون تومان دیه و در حالی که باز تا یک قدمی اعدام پیش رفته بود، نجات یافت. صبح دیروز محمد از جنبه عمومی جرم در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران از سوی قاضی قربانزاده و دو قاضی مستشار تحت محاکمه قرار گرفت و در آخرین دفاع از خود گفت: سال ۹۰ به موادمخدر اعتیاد داشتم و با پسرعمه‌ام که معتاد بود برای ترک به یک کمپ ترک اعتیاد رفتیم.پس از چند ماه که اعتیاد را کنار گذاشتیم و از کمپ ترخیص شدیم پسرعمه‌ام گفت که محمد وسایل وی را در کمپ به سرقت برده است. قرار شد که من میانجیگری کنم و آن روز با پسرعمه‌ام نزد محمد که خرده‌فروش موادمخدر بود، رفتیم. آنجا بین محمد و پسرعمه‌ام مشاجره لفظی بالا گرفت و محمد چاقو کشید. من هم چاقو را از وی گرفتم و ناخواسته ضربه‌ای به او زدم.وی افزود: باور کنید هرگز قصد کشتن وی را نداشتم. ناخواسته این جنایت دوم رقم خورد. دو قتلی که من انجام دادم باعث شد که خانواده‌ام دار و ندارشان را از دست بدهند و حتی برای قتل دوم پدرم خانه‌اش را به فروش گذاشت و ۱۳۰ میلیون به خانواده قربانی دادیم و بقیه را با یک چک ۵۰ میلیون تومانی پرداخت کردیم.وی ادامه داد: من خیلی به خانواده‌ام ضربه زدم حتی خواستگار خواهرم وقتی تحقیق کردند دیگر پا پیش نگذاشتند و منصرف شدند.محمد گفت: هدفم از گفتن این حرف‌ها این بود که خدا برای بار دوم به من لطف کرد تا بار دیگر کنار خانواده‌ام باشم و من از گذشته خود بشدت پیشمان بوده و تقاضای عفو و بخشش دارم.بنابر این گزارش، در پایان جلسه دادگاه سه قاضی عالیرتبه وارد شور شدند و محمد را به تحمل زندان و تبعید محکوم کردند.
مدیرکل بهزیستی استان تهران از انتخاب معتادان واجد شرایط برای انتقال به مراکز بهاران خبر داد و گفت: این افراد یک سال در این مراکز نگهداری می شوند.احمد دلبری در مورد مراکز بهاران افزود: این مراکز از سوی شهرداری برای نگهداری و ارائه خدمات به معتادان متجاهر راه اندازی شده است.وی گفت: معتادان متجاهر اعم از زن و مرد پس از نگهداری در مراکزی که پس از جمع آوری به آنجا منتقل شده اند و گذراندن دوره های سم زدایی، با تمایل خود برای حرفه آموزی و توانمندسازی به مراکز بهاران منتقل می شوند که البته این موضوع شامل حال افرادی می شود که نزد خانواده های خود نروند.مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه در مراکز بهزیستی ۳ ماه طول مدت نگهداری معتادان متجاهر است، اظهار داشت: در حال حاضر مسئولان این کار، به کمپهای مختلف می روند و معتادان را برای این مراکز انتخاب می کنند.وی با اشاره به اینکه ۴۴ مرکز بهاران در مناطق مختلف تهران راه اندازی خواهد شد، گفت: تعدادی از این مراکز آماده بهره برداری است.دلبری گفت: در حال حاضر ۱۸۶ کمپ ترک اعتیاد و ۱۰۹ مرکز اقامتی میان مدت در تهران برای نگهداری معتادان فعالیت می کنند که این کمپها امکان نگهداری ۳ هزار معتاد را دارند.وی با اشاره به اینکه ۴۰۰ معتاد زن متجاهر در حال حاضر در کمپ شفق نگهداری می شوند، افزود: ۶۰ درصد این زنان از استانهای دیگر به تهران آمده اند و ۴۰ درصد آنها ساکن پایتخت بودند.به گفته وی ، از میان معتادان متجاهر جمع آوری شده دو هزار و ۷۴۰ معتاد متجاهر نیز در مراکز میان مدت اقامتی و مابقی در مراکز شهرداری نگهداری می شوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برداشته شدن تحریم‌ها استقامت ملت را نشان داد، گفت: راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب به‌عنوان نقش اول هم در ایجاد فناوری هسته‌ای در کشور و هم در تثبیت موقف ایران در موضوع هسته‌ای بسیار ارزشمند بود.به گزارش خانه ملت، دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 27 دی) مجلس شورای اسلامی با خوش آمد گویی به رئیس جمهور و اعضای هیات دولت، گفت: در اینجا به دکتر روحانی رئیس جمهور و اعضای هیات دولت خیرمقدم عرض می‌کنم که برای ارائه لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه کل کشور به خانه ملت تشریف آورده‌اند. امروز، روز بسیار فرخنده‌ای است که تجلی اراده ملت بوده که موضوع هسته‌ای بحمدالله به نتیجه رسید و تحریم‌ها برداشته شد.رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در اینجا لازم می‌دانم از آقای روحانی رئیس جمهور که تلاش زیادی در این رابطه داشت و وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده که در 2 سال اخیر وقت زیادی را مصروف کردند تا این معضل از جلوی پای ملت برداشته شود، تشکر می‌کنم. دیشب همگان شاهد بودند که آخرین گام برای برداشته شدن تحریم‌ها برداشته شد که این اهمیت استقامت ملت را نشان داد، زیرا این راه، مسیر پرفراز و نشیبی بود که با پایداری و استقامت ملت ایران اراده خود را در این موضوع اساسی محقق کردند.  وی ادامه داد: همچنین لازم است از تلاش‌های صورت گرفته و پایمردی ملت ایران سپاسگزاری صمیمانه‌ای کنم، به ویژه در اینجا باید از حمایت‌ها و هدایت‌های روشنگرانه رهبر معظم انقلاب درخصوص مسائل و ماجراهای مختلفی که در طول این 12 سال در موضوع هسته‌ای پیش آمد، تشکر و قدردانی کنم، راهنمایی‌های ایشان به‌عنوان نقش اول هم در ایجاد فناوری هسته‌ای در کشور و هم در تثبیت موقف ایران در موضوع هسته‌ای بسیار ارزشمند و یکه بود، قطعاً جایگاه ایشان در حل این پرونده در دوران اخیر بسیار ارزشمند و راهگشا بود. از هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب در ادوار مختلف که دولت‌های مختلف بر سر کار بودند و ارائه راهنمایی‌ها و رهنمودهای موثر از سوی ایشان جهت پیشبرد اهداف کشور سپاسگزاری می‌کنیم.رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آرزومند هستیم که با انجام اقدام روز گذشته، فضای جدیدی برای تلاش و ایجاد رونق در تولید کشور و سرمایه‌گذاری فراهم شود و دوره جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.
حضور وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس با استقبال نمایندگان مواجه شد.محمدجواد ظریف در حالی در جلسه علنی صبح امروز مجلس حاضر شد که در ساعات اولیه بامداد امروز اجرای برجام و لغو تحریم‌ها اعلام شده بود.با حضور ظریف در مجلس، تعداد زیادی از نمایندگان با تجمع در اطراف صندلی ظریف به مصافحه و روبوسی با وی پرداختند و به خاطر اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها به وی دست مریزاد گفتند.
علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت : 26 دیماه روز پایان یافتن تحریم ها و احقاق حقوق ملت ایران است.صالحی درگفت وگو با ایرنا در وین افزود: اجرای برجام پس از طی کردن مسیر دیپلماتیک نشان اقتدار ملی ما است.وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با همت عالی خود و پشتوانه ملت و درایت رهبرش و حمایت رییس جمهوری و دولت تدبیر و امید توانست به حق خود برسد و امروز شاهد برداشته شدن تحریم های ظالمانه هستیم.رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد:جمهوری اسلامی ایران سرافرازانه در جامعه بین المللی ظاهر شده و ما فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را در جهت منافع ملی ادامه خواهیم داد.
نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضمن استقبال از شروع اجرای برجام گفت که اگر رئیس جمهور شوم توافق هسته ای را با رویکرد بی اعتمادی و راستی آزمایی اجرا خواهم کرد.به گزارش فارس، هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای بعد از شروع اجرای توافق و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران گفت: من از آزادی زندانیان و بازگشت آنها به خانه به سلامت بسیار خرسندم. خانواده آنها و کشور من منتظر آمدن چنین روزی بودند و برای ان دعا کردند.وی افزود: من همچنین از اجرای کامل توافق هسته‌ای استقبال می‌کنم، یک دستاورد بزرگ دیپلماسی که با فشار حاصل شد.اجرای توافق یک گام مهم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. ایران سانتریفیوژهای خود را برچیده، رآکتور را غیرفعال کرده و همه اورانیوم غنی شده را به خارج منتقل کرده است.کلینتون در این بیانیه ادامه داد؛ اینها گامهای مهمی هستند که آمریکا و متحدانمان را امن‌تر می‌کند. من به اوباما و تیمش تبریک می‌گویم و خوشحالم که نقشی در شروع این روند داشتم.وی ادامه داد؛ اما ما نباید از ایران به خاطر زندانیان و انجام تعهداتش تشکر کنیم. این زندانیان به صورت ناعادلانه توسط رژیمی بازداشت شده بودند که صلح و ثبات خاورمیانه را تهدید می‌کند. رابرت لوینسون یک آمریکایی دیگر است که هنوز نزد خانواده اش نیست. رفتار با ملوانان ما در هفته گذشته از جمله انتشار ویدئو از آنها تهاجمی بود. ایران هنوز با برنامه موشکی خود قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند که باید با تحریمهای جدید پاسخ داده شودهیلاری کلینتون در پایان گفت: اگر رئیس جمهور رویکرد من بی اعتمادی و راستی آزمایی است. من توافق هسته‌ای را به عنوان بخشی از استراتژی جامع خود برای مقابله با اقدامات منفی ایران در منطقه قویا اجرا خواهم کرد و در کنار متحدانمان مانند اسرائیل و شرکای عربمان خواهم ایستاد.