گزیده ها قسمت -2

گزیده ها   24 دی – 94 قسمت -2
خبر ويژه 
مخالفت هاشمي با خط امام(ره) اين بار بر سر تسخير لانه جاسوسي
محسن هاشمي مي گويد هاشمي رفسنجاني با تندروي و تسخير سفارت آمريکا مخالف بود.
    
در حالي که حضرت امام خميني(ره) به درستي تسخير لانه جاسوسي را انقلابي بزرگ تر از انقلاب اول مي نامد و اين اتفاق نتيجه 25 سال ظلم مداوم رژيم آمريکا به ملت ايران بود، محسن هاشمي به روزنامه آرمان گفته است: موضع آقاي هاشمي از ابتداي انقلاب تاکنون، مخالفت با تندروي بوده است.
    
وي مي افزايد: اگر شما به تاريخ انقلاب توجه کنيد مي بينيد که آيت الله هاشمي رفسنجاني از ابتداي انقلاب و حتي قبل از پيروزي انقلاب، تاکنون با طيف هاي تندروي دو جناح همراهي نکرده است، با وجود اختلافاتي که بين ايشان و دوستانشان با دولت موقت وجود داشت، آقاي هاشمي از همراهي با تسخير سفارت آمريکا که تامين امنيت آن به عهده نظام جمهوري اسلامي بود، حمايت نکرد يا با تندروي برخي نيروهاي چپ، در دولتي کردن اقتصاد در دهه نخست اول انقلاب توسط تندروهاي جناح چپ و پيشنهاد همراهي با صدام در برابر آمريکا در جنگ با کويت يا تجديدنظرطلبي توسط تندروهاي اصلاح طلب در اواخر دهه 70 بگيريد يا عدم همراهي با تندروي هاي فرهنگي و سياسي جناح راست در دهه 80. 
    
اين موضع گيري در تندروي خطاب کردن تسخير و تعطيلي لانه جاسوسي شيطان بزرگ در حالي است که هاشمي رفسنجاني 18 مهر امسال نيز در مصاحبه با شفقنا دشمني هاي صدام و آل سعود عليه ملت ايران در جنگ تحميلي 8 ساله و پس از آن را به افراطيون در ايران نسبت داده و با بيان اين که وقوع انقلاب در ايران باعث شد خيلي از کشورهاي منطقه بترسند، مسئوليت شروع جنگ از سوي صدام و حاميان سعودي را به گردن افراطي ها در داخل انداخت و گفت: در همان موقع انسان هاي افراطي بين ما بودند که حرف از صدور انقلاب مي زدند. بعضي ها مي گفتند: با دولت ها کار نداريم و با ملت ها کار داريم. اين حرف هاي عجيب و غريب، باعث شد که کم کم اختلاف پيش بيايد. عراق بيش از همه ترسيد و عامل اجانب شد و عليه ما جنگ به راه انداخت.
    
اظهارات هاشمي در تخطئه نقش جريان افراطي داخلي در شروع جنگ و دشمني هاي بعدي در حالي است که حضرت امام در منشور روحانيت (جلد 21 صحيفه امام)- با اشاره به فضاي تبليغاتي اي که خودي ها را متهم به تندروي مي کند و ماجراي سلمان رشدي- تاکيد کردند: «من قبلاً نيز گفته ام همه توطئه هاي جهانخواران عليه ما از جنگ تحميلي گرفته تا حصر اقتصادي و غيره براي اين بوده است که ما نگوييم اسلام جوابگوي جامعه است و حتماً در مسائل و اقدامات خود از آنان مجوز بگيريم. ما نبايد غفلت بکنيم، واقعاً بايد به سمتي حرکت نماييم که ان شاءالله تمام رگه هاي وابستگي کشورمان از چنين دنياي متوحشي قطع شود. استکبار غرب شايد تصور کرده است از اينکه اسم بازار مشترک و حصر اقتصادي را به ميان بياورد ما در جا مي زنيم و از اجراي حکم خداوند بزرگ صرف نظر مي نماييم. آنان که هنوز بر اين باورند و تحليل مي کنند که بايد در سياست و اصول و ديپلماسي خود تجديدنظر نماييم و ما خامي کرده ايم و اشتباهات گذشته را نبايد تکرار کنيم و معتقدند که شعارهاي تند يا جنگ سبب بدبيني غرب و شرق نسبت به ما و نهايتاً انزواي کشور شده است و اگر ما واقع گرايانه عمل کنيم، آنان با ما برخورد متقابل انساني مي کنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمين مي گذارند. اين يک نمونه است که خدا مي خواست پس از انتشار کتاب کفرآميز «آيات شيطاني» در اين زمان اتفاق بيفتد و دنياي تفرعن و استکبار و بربريت چهره واقعي خود را در دشمني ديرينه اش با اسلام برملاسازد تا ما از ساده انديشي به درآييم و همه چيز را به حساب اشتباه و سوء مديريت و بي تجربگي نگذاريم و با تمام وجود درک کنيم که مسئله اشتباه ما نيست، بلکه تعمد جهانخواران به نابودي اسلام و مسلمين است و الامسئله فردي سلمان رشدي آنقدر برايشان مهم نيست که همه صهيونيستها و استکبار پشت سر او قرار بگيرند».
    
محسن هاشمي در بخش ديگري از مصاحبه با آرمان درباره اينکه او و هم طيفانش هزينه هاي انتخاباتي را از کجا تامين مي کنند، مي گويد: اگر منظور هزينه انتخاباتي شخص من است بايد بگويم که امثال بنده به دليل شناخته شدن در حوزه افکار عمومي نيازي به تبليغات به معناي مادي آن نداريم. آنچه مد نظر بنده است اين است که ديدگاه ها، نقطه نظرات و راهکارهايي را که به ذهنم مي رسد براي حل مسائل کشور در آستانه انتخابات از طريق رسانه ها به مردم برسانم تا اگر انتخاب شدم بتوانم آنها را عملي کنم و اگر در مجلس حضور نداشتم مردم از ديگراني که حضور دارند تحقق آنها را مطالبه کنند. اصولاً بنده با تبليغات پرهزينه موافق نيستم و اعتقاد به فعاليت هاي فکري و فرهنگي در جهت برقراري ارتباطات با مردم دارم.
    
يادآور مي شود روزنامه آرمان به عنوان يک روزنامه شبه خانوادگي، ديروز نصف صفحه اول خود را به تيتر و عکس تمام قد محسن هاشمي اختصاص داده بود و عکس محسن هاشمي همزمان عکس و تيتر اول روزنامه زنجيره اي و اجاره اي شرق بود.

افزایش دما در اکثر مناطق کشور 
کارشناس سازمان هواشناسی از روند افزایش دما در بیشتر مناطق کشور تا پایان هفته خبر داد.به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، "احمدی" گفت: بر اساس آخرین اطلاعات هواشناسی، بعد از ظهر جمعه با ورود سامانه بارشی به سواحل شمالی و شمال و شمال غرب کشور، دما در استان‌های شمالی کاهش محسوس خواهد داشت.وی افزود: این سامانه در روز جمعه موجب بارندگی در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان خواهد شد و روز شنبه نیز در استان‌های خراسان شمالی و بخش‌های شمالی خراسان رضوی بارندگی پیش‌بینی می‌شود.کارشناس سازمان هواشناسی گفت: برای امروز بارندگی قابل توجهی در کشور پیش‌بینی نمی‌شود و تنها در بخش‌هایی از جنوب کشور آبهای خلیج فارس و بخش‌هایی از استان هرمزگان و جنوب استان سیستان و بلوچستان با رشد ابر و بارش‌های خفیف مواجه خواهیم بود."احمدی" با بیان اینکه در این مدت جوّ دیگر مناطق کشور آرام پیش‌بینی می‌شود، افزود: آرامش جوی با افزایش آلاینده‌ها به ویژه در مناطق پرجمعیت و صنعتی و کلانشهرهای تهران، کرج، اصفهان و اراک همراه خواهد بود و پدیده غالب غبار است.
*
هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم
معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: دیروز میانگین شاخص کیفی هوای تهران 149 اعلام و برای گروه‌های حساس ناسالم محسوب ‌شد.محمد رستگاری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، با اعلام این خبر اظهار کرد: هوای همه مناطق تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. بیشترین آلودگی متعلق به منطقه 15 با شاخص کیفی 176 و پایین‌ترین آن مربوط به گلبرگ با 114 و پاسداران با 122 است.وی به مبتلایان به بیماریهای قلبی، عروقی، ریوی و کودکان و سالمندان توصیه کرد که از ترددهای غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.
*
آسمان کرج دوباره سیاه شد
طبق اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز، شاخص کیفیت هوای کرج با قرار گرفتن روی عدد 135 برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد.اوایل دی‌ماه جاری را البرزی‌ها به‌ویژه کرج نشینان با طعم آلودگی هوا آغاز کردند. روز نهم دی‌ماه کیفیت هوا به مرز هشدار رسید ولی اجرای طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس نیز دردی از این معضل دیرینه دوا نکرد.البرزی‌ها پس از طی دهه اول دی‌ماه با طعم آلودگی هوا، یک‌هفته‌ای هوای پاک را تجربه کردند هنوز ریه‌ها پر نشده بود از هوای پاک که اوایل هفته جاری اداره کل هواشناسی استان البرز اعلام کرد به دلیل حاکم شدن جوی نسبتاً آرام، در شهرهای پر جمعت و صنعتی استان، آلاینده‌ها افزایش پیدا خواهند کرد.اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان البرز روز سه‌شنبه عدد شاخص کیفیت هوای کرج را 115 اعلام کرد تا هوا برای گروه‌های خاص، سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و ریوی ناسالم شود. آسمانِ دیروز کرج نیز با درصد بیشتری از آلودگی سیاه‌تر شد.حسین محمدی مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان البرز در گفتگو با مهر شاخص کیفیت هوای دیروز (بیست و سوم دی‌ماه جاری) در کرج را 135 اعلام کرد و گفت: هوای کرج برای گروه‌های حساس ناسالم است این در حالی است که شاخص کیفیت هوای کرج در روز گذشته 115 بود.
*
شهروندان نظرآبادی از خانه خارج نشوند
محمدی در ادامه شاخص کیفیت هوای شهرستان ساوجبلاغ را 135 اعلام کرد و گفت: کیفیت هوا در این شهرستان برای گروه‌ها حساس ناسالم است. این در حالی است که شاخص کیفیت هوای شهرستان ساوجبلاغ روز گذشته 102 بود.مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز شاخص کیفیت هوای شهرستان نظرآباد را 155 اعلام کرد و افزود: کیفیت هوا در این شهرستان برای گروه‌های حساس ناسالم است و این در حالی است که شاخص کیفیت‌های شهرستان نظرآباد روز گذشته 128 بود.
*
هوای ارومیه برای گروه‌های حساس ناسالم
معاون نظارت و پایش محیط‌زیست آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون کیفیت هوای ارومیه برای گروه‌های حساس ناسالم استسعید موسوی» در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، گفت: بر اساس آمارهای رسیده کیفیت هوای ارومیه در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.وی ادامه داد: میزان غلظت آلاینده‌هایی با قطر کمتر از 10 میکرون بر روی عدد 100 قرار داشت که این عدد دیروز افزایش داشته به عدد 121 رسیده است و این نشان‌دهنده وضعیت ناسالم بودن هوا برای گروه‌های حساس است."موسوی" تصریح کرد: میانگین شاخص آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون 87، منوکسیدکربن 69، ازن 20، دی‌اکسید نیتروژن 49 و دی‌اکسید گوگرد 21 است.
معاون نظارت و پایش محیط‌زیست آذربایجان‌غربی از شهروندان خواسته است در سطح شهر ترددهای غیرضروری نداشته باشند و افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماران قلبی و ریوی در فضای باز فعالیت نکنند.بر این اساس معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا(AQI) به‌ترتیب از صفر تا 50 در شرایط پاک، 51 تا 100 سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه حساس151 تا 200 ناسالم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 در شرایط خطرناک تعیین شده است.
*
وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور را تشریح کرد.سرهنگ "نادر رحمانی" درباره آخرین وضعیت جوی جاده‌های کشور گفت:‌ برابر آخرین گزارش‌های دریافتی تردد در کلیه محورهای کشور بدون مشکل جوی خاصی در حال انجام است؛ اما با توجه به اینکه در فصل سرما قرار داریم توصیه همیشگی پلیس برای این ایام همراه داشتن وعده غذایی کافی برای مسافران است و رانندگان وسایل نقلیه نیز می‌بایست خودروی خود را به تجهیزات زمستانی مجهز کنند."رحمانی" درباره وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور نیز گفت: در باند جنوبی آزادراه کرج – قزوین از ترمینال شهید کلانتری تا پل فردیس و باند جنوبی آزاد راه تهران – کرج از پلیس فردیس تا پل کلاک، ترافیک نیمه سنگین بوده که پیش‌بینی می‌شود این روند به حالت عادی بازگردد.رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با بیان اینکه دو محور شمشک به دیزین و پونل به خلخال نیز همچنان تا اطلاع بعدی مسدود است، افزود: رانندگان و مسافرانی که قصد تردد در جاده‌های کشور را دارند می‌توانند برای اطلاع از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی و همینطور امداد رسانی به حوادث احتمالی در هر ساعت از شبانه روز با شماره تلفن 88255555 تماس بگیرند.
رئيس پليس فتای استان البرز از شناسايی و انهدام باند جاسوسان سايبری در البرز خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نیروی انتظامی استان البرز، سرهنگ محمد اقبالی از شناسايی و انهدام باند جاسوسان سايبری که با نصب بد افزارها در سيسيتم های رايانه ای کافی نت ها، از صدها نفر از مشتريان به مبلغ ۳۰۰ ميليون ريال کلاهبرداری کرده بودند خبر داد.
اقبالی گفت: در پی مراجعه تعدادی از شهروندان و متصديان کافی نت ها به پليس فتا البرز و اعلام شکايت مبنی بر اينکه در ساعت های پايانی شب مبالغی وجه به صورت اينترنتی از حساب آن ها برداشت شده است؛ در صورتی که رمز دوم  اينترنتی خود را نيز در اختيار کسی قرا نداده اند با توجه به حساسيت موضوع، پيگيری آن به صورت ويژه در دستور کار کارشناسان پليس فتا قرار گرفت.
وی  افزود: پيرو اظهارات مالباختگان پرينت حساب بانکی آنها مورد بررسی قرار گرفت که  مشخص شد، مبالغ قابل توجهی به صورت غيرمجاز از حساب بانکی مشتريان برداشت شده است.

اقبالی گفت: با اقدامات فنی و پليسی ماموران مشخص شد که يک باند آشنا و متخصص در زمينه نرم افزار و سيستم های رايانه ای با نصب بدافزار ها بر روی سيستم کافی نت ها موفق به دسترسی غير مجاز به حساب و کارت های اعتباری شکات شده و از اين طريق با روش خريد شارژ و انتقال وجه به حساب های جعلی مبالغ هنگفتی را کلاهبرداری کرده اند.
وی بيان کرد: با توجه به اين که اين رفتار مجرمانه به صورت کاملا حرفه ای و بدون هرگونه رد و سرنخی صورت گرفته بود کارشناسان پليس با استفاده از شيوه و شگرد های تخصصی و فنی اعضای باند را که دو نفر بودند شناسايی و با هماهنگی مقام قضايی در يک عمليات غافلگيرانه موفق به دستگيری متهمان شدند.
اقبالی تصريح كرد: متهمان پس از انتقال به پليس فتا به يک صد فقره برداشت غير مجاز اينترنتی، سرقت داده و اطلاعات، برداشت از حساب بانکی افراد، راه اندازی صفحه فروش حيوانات خانگی از طريق نصب بد افزارها به کلاهبرداری مبالغی بالغ بر ۳۰۰ ميليون ريال اعتراف کردند.
رئيس پليس فتا استان البرز در پايان يکی از مهمترين راه های سرقت اطلاعات را سرقت از طريق نصب بد افزارها  عنوان کرد و از شهروندان خواست از سيستم های رايانه موجود در کافی نت ها به هيچ عنوان برای پرداخت های مالی خود استفاده نکنند و در صورت برخورد با موارد مشکوک در فضای مجازی آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس CYBERPOLICE.IR، بخش تماس با ما و يا از طريق شماره تماس‌های ۲۱۸۷۱۶۷۸ گزارش دهند.

با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و اجرای دو طرح دولت برای رونق تولید و تزریق منابع جدید، بار دیگر کارشناسان اقتصادی نسبت به اینکه موج جدیدی از نقدینگی در راه است، هشدار دادند.
به گزارش مهر، رشد نقدینگی که طی ماه های اخیر با روند افزایشی خود به موضوعی قابل بحث در میان محافل رسانه ای و کارشناسی کشور تبدیل شده است، این بار هم مورد هشدار کارشناسان اقتصادی قرار گرفته و آنها نسبت به موج جدیدی از نقدینگی که در راه است، هشدار می دهند.
بر اساس آخرین آمارهای اعلامی از سوی مقامات بانک مرکزی، حجم کل نقدینگی با رشد ۱۶ درصدی در ۸ ماهه ابتدای امسال به رقم ۹۰۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. میزان نقدینگی در پایان شهریور امسال ۸۷۳ هزار میلیارد تومان بود.
طبق آمارهای بانک مرکزی میزان نقدینگی در شهریورماه سال ۹۲ معادل ۵۰۶ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در شهریورماه امسال به ۸۷۳ هزار میلیارد تومان رسید. پس از آن این بانک اعلام کرد که ۹۶ هزار میلیارد تومان از رشد نقدینگی در این مدت مربوط به افزایش پوشش آمار بوده است. مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که آمار نقدینگی چهار موسسه و ۶ بانک از دلایل اصلی این رشد بوده است.
رشد نقدینگی در دو سال گذشته براساس آمارهای بانک مرکزی حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان و بر اساس آمارهای غیررسمی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. حال با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و اجرای طرح های جدید برای تسریع رونق تولید و تزریق منابع از طریق آنها که به اعتقاد کارشناسان بدون بررسی های لازم اقتصادی صورت گرفته است، احتمال رشد نقدینگی بار دیگر قوت گرفته و اقتصاددانان نسبت به این موج جدید نقدینگی هشدار می دهند.
رشد نقدینگی در جهت تولید نیست
ابوالقاسم حکیمی پور عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: تا پایان مهر ماه امسال نقدینگی به ۸۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و پیش بینی می شود که این رقم تا بهمن ماه امسال به هزار هزار میلیارد تومان برسد، در واقع نقدینگی به این میزان رشد داشته است و تاثیرگذاری آن بر روی افزایش تورم موضوعی قدیمی است که همواره مورد انتقاد و هشدارهای کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است.
وی با اشاره به دفاع مسئولان بانک مرکزی از رشد نقدینگی و دلایلی که برای آن مطرح شده است، افزود: در علم اقتصاد رشد نقدینگی بستر و شاخصی برای افزایش تورم محسوب می شود؛ این در حالی است که بسیاری از کشورها با رشد نقدینگی مواجه هستند، اما این رشد نقدینگی فی نفسه بد نیست و در اصل مثبت تلقی می شود، به شرط اینکه در جهت تزریق به بخش تولید باشد و به این مسیر هدایت شود.
این اقتصاددان با اظهار تاسف از اینکه در حال حاضر این رشد وجود دارد، اما در جهت تزریق به بخش تولید کشور نیست، تصریح کرد: این در حالی است که هم اکنون با وضعیت نامناسبی در بخش اشتغالزایی مواجه هستیم و بیکاری در کشور افزایش یافته است، اما حدود ۱۵۰ هزار بنگاه تولیدی از سال ۹۳ تاکنون از کار افتاده اند و تعطیل شده اند، تنها به این دلیل که نقدینگی که باید نظام بانکی به آنها تزریق می کرد، تزریق نشد.
وی با انتقاد از اینکه نقدینگی در جهت تولید نیست و به همین دلیل هم زیانبار است، عنوان کرد: در حال حاضر علاوه بر وضعیت نامناسب اشتغال در کشور با تورم هم مواجهیم اما آنچه در این شرایط نگران کننده است و در بودجه سال آتی دولت هم دیده می شود، افزایش هزینه های جاری دولت و کاهش هزینه های عمرانی در کشور است.
حکیمی پور گفت: برای خیزش اقتصادی لازم است که اگر یک گام عقب است، حرکت گام دیگر رو به جلو باشد. در سال ۱۳۸۵ هزینه های جاری دولت به میزان ۴.۵ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در پایان سال ۹۳ به ۱۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده و ۹۸ درصد این میزان به مصرف رسیده و این روند منجر به تورم می شود.
این کارشناس مسائل اقتصادی و بانکی ادامه داد: بودجه عمرانی کشور با افزایش ۷۰ درصدی مواجه بوده است و اگر این میزان عملیاتی می شد، هیچگاه بیکاری که هم اکنون گریبانگیر اقتصاد و جامعه و مردم را گرفته است را شاهد نبودیم.
وی با بیان اینکه طی ۳۷ سال گذشته هموار رشد نقدینگی وجود داشته و هشدارها هم بی فایده بوده است، تصریح کرد: البته آنچه که جای نگرانی برای اقتصاد و کارشناسان دارد این است که این رشد در جهت تولید نبوده و منجر به تورم و تشدید رکود می شود. بنابراین بهترین راهکار برای کنترل نقدینگی این است که هزینه های جاری دولت کاهش یابد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: آنچه که در این سالها توصیه شده و متاسفانه دولت ها به آن گوش نداده اند، این است که به فکر تولید باشند تا از طریق تولید مشکلات اقتصادی کشور حل شود. با بهبود فضای کسب و کار و جلب اعتماد مردم می توان فضای اقتصادی کشور را بهبود بخشید.
با واردات هر ۲۰۰ میلیون تومان کالا، ۵ شغل از بین می رود
وی ادامه داد: این در حالی است که به بخش تولید کشور توجهی نمی شود و همچنان با واردات بی رویه کالا و خدمات مواجهیم و از کشورهایی مانند چین واردات گسترده ای داریم؛ در حالیکه پیش از این در تولید برخی از کالاها خودکفا بودیم و نیازی به واردات آن وجود نداشت اما هم اکنون همان کالاها را با کیفیت پائین تر و با قیمت گران تر از کشوری مانند چین وارد می کنیم. کالاهایی همچون شکلات، پوشاک، سیگار خارجی و غیره با افزایش واردات همراه بوده اند. با واردات هر ۲۰۰ میلیون تومان کالا، ۵ شغل از بین می رود.
به گفته این اقتصاددان، بهبود شرایط فعلی نیازمند، اعمال یک سیاست منسجم انضباط مالی شدید در دولت و مشاهده این انضباط مالی در بودجه و کاهش هزینه های جاری و افزایش هزینه های عمرانی است. در عین حال جلوگیری از واردات بی رویه کالاها به کشور نیز اهمیت دارد.
حکیمی پور به وجود دو نوع طرز تفکر در مدیریت توسعه کشور اشاره و بیان کرد: یک طرز تفکر درون گرا است به این معنا که به منابع درونی کشور تکیه کنیم و به خودکفایی برسیم و شاخصه آن هم اقتصاد مقاومتی است. طرز تفکر دیگر برون گرا است که باید تعاملات خارجی را برقرار کرده و مشکلات ناشی از ورود بی رویه کالا را حل کنیم، در اصل این بخش نیازمند حل مشکلات خارجی است. این دو بخش رو در روی یکدیگر قرار دارند و دود آن به چشم مردم می رود.
وی با انتقاد از دوگانگی که هم اکنون در اقتصاد کشور وجود دارد، عنوان کرد: آنچه که باید فعلا سرلوحه قرار گیرد، این است که رشد نقدینگی که خط مشی ء گذاران آن وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، سیاست هایشان در این زمینه با یکدیگر هماهنگ و موزون باشد.
این اقتصاددان افزود: شاخص بورس، آئینه تمام نمای اقتصاد کشور است که در حال حاضر با سقوط مواجه شده و حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمومی کشور ضرر کرده است. در این اوضاع وخیم لازم است که بین دیدگاه کارشناسان و مسئولان و خط مشی ء گذاران اقتصادی هماهنگی حاصل شود و تمام هم و غم رشد نقدینگی  در جهت افزایش تولید باشد.
کارت اعتباری خرید توهین به مردم است
وی همچنین به سیاست طرح کارت خرید اعتباری کالا که بر اساس آن قرار است ۴ میلیون تومان به افرادی که حقوق ماهیانه دریافتی آنها ۱.۵ میلیون تومان است، داده شود، اشاره کرد و افزود: مدت بازپرداخت این وام هم ۱۲ ماهه است. باید گفت کسی که نیازمند دریافت وامی به میزان ۴ تا ۶ میلیون تومان است، چگونه قادر است ماهیانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان اقساط آن را بپردازد.
حکیمی پور ادامه داد: در سرزمینی که پر از نعمت و فراوانی است اما مردم در فقر زندگی می کنند، با این شرایط است که بانک مرکزی مجبور به صدور کارت اعتباری خرید می شود تا مردم بتوانند از کالای داخلی استفاده نمایند و این توهین به مردم است.
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مسئولان می گویند که این وام، تحرکی در بخش تولید کشور ایجاد می کند اما باید گفت که این منبع پولی تحریک کننده تقاضا نیست. ۴۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای این طرح و پرداخت آن به ۳ میلیون ایرانی در نظر گرفته اند، اما بهتر است که این منابع مالی به بخش های استغالزایی کشور و مجتمع های کشت و صنعت و غیره پرداخت شود تا اثرات اقتصادی مطلوب تری را به همراه داشته باشد.