گزیده ها 30 دی - 94

گزیده ها 30 دی - 94
خبر ويژه 
متانت مردم زنجيره اي ها را شوكه كرد
بي اعتنايي مردم به هيجان آفريني نشريات زنجيره اي - که حتي با دعوت به جشن و پايکوبي همراه بود- موجب توجيهات عجيب و غريب در يکي از اين روزنامه ها شد.
    
روزنامه آفتاب يزد در مقاله اي با عنوان «چرا مردم شادي نکردند؟» نوشت: پس از آن که برجام به مرحله اجرا درآمد شايد برخي تصور مي نمودند مجدداً همانند گذشته مردم به خيابان ها مي آيند و شادي مي کنند. اما به دلايلي اينگونه نشد. موضوع چند روزي است که دستمايه دلواپسان براي طرح مطالب توهمي و خيالي شده است و حتي برخي رسانه هاي معتبر غربي نيز نسبت به موضوع فوق واکنش نشان داده و از اين واقعه تعجب نموده اند.
    
اين روزنامه بدون اينکه به فراخوان هاي جشن اشاره کند مي افزايد: واقعيت آن است مردم کشورمان در تنگناهاي شديد اقتصادي قرار دارند و به اين راحتي ها لبخند بر لبانشان نمي آيد. اگرچه اجرايي شدن برجام خوش يمن است و شادي آفرين اما به تنهايي کافي نيست. قطعاً اگر وضعيت معيشتي مردم اينگونه نبود و اين چنين سفره هاي شان در دولت قبل کوچک و کوچک تر نمي شد خيلي ساده تر و با هر بهانه ريز و درشتي به شادي مي پرداختند.
    
در ادامه اين مقاله با نافذ دانستن تحليل هاي منتقدان آمده است: نکته ديگر آن که در طول زمان امضاي توافق و اجراي آن تبليغات سنگين و شديدي از سوي رسانه هاي تندرو عليه برجام شده و اينگونه القا مي گشت که توافق چه اجرا شود و چه خير در زندگي مردم هيچ تحولي رخ نمي دهد. اگرچه اين تبليغات مسموم، دروغ اندر دروغ بود اما به هر حال توانست بخشي از مردم را بدبين نمايد. به هر حال عليرغم آنکه طي سال هاي گذشته ضريب نفوذ تلويزيون بين مردم کاهش پيدا کرده است اما همچنان اين رسانه پرخرج در بخشي از مردم موثر است و مي تواند آنان را تحت تاثير خود قرار دهد.
    
آفتاب يزد افزود: دولت حسن روحاني در پسابرجام شرايط دشواري را پيش روي خود دارد. بايد به گونه اي در اقتصاد عمل نمايد که مردم در کوتاه ترين زمان ممکن طعم برجام را در معيشت خود بچشند.
    
نويسنده در ادامه توجيهات خود براي رفتار توام با طمانينه و متانت مردم - که افراطيون را شوکه کرده است- مدعي شد: به خاطر داشته باشيم همزمان با اجراي برجام در سوي ديگر ماجرا اتفاق تلخي رخ داد و انبوهي از کانديداهاي جناح اصلاح طلب زير تيغ رد صلاحيت رفتند به طوري که طبق گفته آگاهان و ناظران تنها 30 اصلاح طلب مارک دار در گردونه رقابت باقي مانده اند. به نظر مي رسد همين عامل مي تواند بخش اعظم شيريني هاي اجراي برجام را از بين ببرد.
    
يادآور مي شود در چند مقطع اعلام توافق ژنو و بيانيه لوزان، توافق وين و سپس روز اجراي برجام، طيف ذوق زده مردم را دعوت به جشن و پايکوبي خياباني کردند که از هيجان روزهاي اوليه، کمترين نشانه اي در روز اجرا باقي نمانده بود. همين متانت و عقلانيت مردم و عدم همراهي باعث شوک و نگراني شديد در طيف مذکور شده است.
خبر ويژه 
تصميمات متناقض براي مديريت آلودگي هوا
يک روزنامه اصلاح طلب تصميمات مديريت آلودگي هوا را متناقض و مشکوک توصيف کرد.
    «
قانون» در اين زمينه نوشت: داستان آلودگي هواي اين هفته تهران، داستاني عجيب و متفاوت تر از همه داستان هايي بوده که لااقل در سال هاي اخير خوانده ايم. چنانکه با عبور موج بارشي از کشور و افزايش پايداري هواي پايتخت، پيش بيني براي افزايش آلاينده هاي جوي براي روزهاي پايان هفته شده بود اما کميته مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران، بي آنکه از قبل خبري داده باشد، تشکيل جلسه داده و تصميماتي اتخاذ کرد. تصميماتي که در هفته هاي گذشته با اوج گرفتن آلودگي هواي شهر تهران نيز مشابه آن گرفته شد اما اين بار در حالي که شاخص آلودگي هواي پايتخت در دو روز گذشته وضعيت ناسالم را نشان مي داد، به يکباره تصميم عجيب تعطيلي دو روزه مدارس همراه با محدوديت هاي ترافيکي گرفته شد تا اما و اگرهاي تصميمات عجيب کميته مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران بيش از پيش شود.
    
کميته مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران که همان طور که از اسمش برمي آيد، صرفاً براي مواقع اضطراري تشکيل جلسه مي دهد، 3 هفته قبل و با تشديد آلودگي هوا و رسيدن آلودگي به مرز اضطرار - آنچنان که هر چشم مسلح و غير مسلحي مي توانست آلودگي هوا را در فاصله چند متري ببيند- تشکيل جلسه داد و تعطيلي سه روزه مدارس تهران را يک روز اعلام کرد. از سويي اين کميته زيربار تعطيلي ادارات و دانشگاه ها نرفت و حتي يک دقيقه هم از ساعت کار ادارات کم نکرد تا نفس کشيدن شهروندان با آبشش در روزهاي آلودگي هوا، به جوک ميان مردم تبديل شود. آن زمان، رسانه ها اعتراض هاي بسياري به عدم تعطيلي ادارات کردند و مسئولان کميته مواقع اضطراري کاهش آلودگي هوا، تصميم کارشناسي را علت عدم تعطيلي اعلام کردند. اما تصميمات اين کميته در روزهاي آلوده چند هفته قبل علامت سوال هاي بسياري را ايجاد کرد که چرا در يک روز آلوده با شاخص آلايندگي 153، بازي هاي ليگ برتر براي حفظ سلامت بازيکنان فوتبال تعطيل شد اما در همان روز کودکان به مدرسه رفتند و فرداي آن روز و در شرايطي که شاخص آلودگي هوا تغييري نکرده بود، مسئولان کميته مواقع اضطراري آلودگي هوا برگزاري بازي هاي ليگ را بلامانع اعلام کردند. حال اما پس از 3 هفته، در حالي که هنوز آلودگي هواي شهر حداقل به طور چشمي آزار دهنده نشده بود، بار ديگر اين کميته تشکيل جلسه داده و به يکباره راي به تعطيلي 2 روزه مدارس ابتدايي پايتخت و مراکز پيش دبستاني آن مي دهد!
    
اين روزنامه با اشاره به برخي شايعات درباره علت تصميمات اخير با سفر آمانو مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي و... مي نويسد: ضروري است مسئولان تصميم گيري در موضوع آلودگي هوا رفتاري منطقي و توام با کار کارشناسي در موضوع آلودگي هوا داشته و با پرهيز از تصميمات شائبه برانگيز، توجه به سلامت مردم و نجات جان آنها از چنگال آلودگي هوا را مورد اهتمام قرار دهند.
    
برخي محافل رسانه اي طي روزهاي اخير تعطيلي ها را مرتبط به علاقه يک جريان سياسي براي برگزاري جشن شروع اجراي برجام- که از سوي مردم استقبال نشد- مرتبط مي دانند.
خبر ويژه 
هيجان برجام در بازار در كمتر از 2 روز خالي شد
کاهش هيجان لغو تحريم ها، حافظه تاريخي معامله گران شاخص بورس را قرمز کرد، ريزش بورس پس از اوج گيري، عبور بازار از هيجان، هيجانات فروکش کرد، ارز و سکه تجديدقوا کردند.
    
اينها تيتر نشريات مختلف درباره تحولات واکنش بازار ارز و سرمايه نسبت به اجراي برجام است. روزنامه شرق در گزارشي تحت عنوان «حافظه تاريخي معامله گران، شاخص را قرمز کرد/ ريزش بورس پس از اوج گيري» نوشت: ديروز دوشنبه پس از صعودي کوتاه مدت که ناشي از هيجانات لغو تحريم ها بود. بازار بورس ريزش کرد. نوسان گيران بازار براي دريافت سود کوتاه مدت به فروش سهام مبادرت کردند. همچنين با توجه به حافظه تاريخي معامله گران که ريزش بازار پس از توافقات فروردين و تيرماه را شاهد بودند. از ترس ريزش قيمت ها، فروش را بر نگهداري دارايي سهام خود ترجيح دادند.
    
اين روزنامه مي افزايد: ريزش قيمت نفت، مواد معدني و پتروشيمي تاثير منفي بر بورس گذاشته است. البته به نظر مي رسد گرچه ريزش سودآوري شرکت ها هنوز به پايان نرسيده است. اما در مراحل پاياني قرار دارد.
    
روزنامه آرمان نيز ذيل تيتر «کاهش هيجان لغو تحريم ها» خاطر نشان کرد: در حالي که در هفته هاي اخير بازار سرمايه رنگ سبز به خود گرفته بود و سير صعودي را طي مي کرد. برخي کارشناسان آن را مدلول لغو تحريم ها دانسته و به روند صعودي آن اميدوار بودند. از طرف ديگر، به گمان عده اي اين رشد هيجاني بوده و نمي توان به آن چندان اميدوار بود حال سقوط آني و ناگهاني شاخص هاي بورس در روز گذشته صحه بر صحبت هاي گروه دوم کارشناسان گذاشت.
    
روزنامه همشهري نيز گزارش داد: بازارهاي مالي و سرمايه اي که در روز اجراي برجام واکنشي سريع به خبر لغو تحريم ها نشان داده بودند، از روز گذشته به تخليه هيجان ناشي از اين رويداد پرداختند و نوسانات عادي خود را دنبال کردند. با وجود اين بازارهايي نظير مسکن و خودرو که به عنوان بازارهاي مقاوم با فاصله زماني طولاني تري به رويدادهاي سياسي و اجتماعي واکنش نشان مي دهند در انتظار تغيير فضاي اقتصاد کلان و تاثيرپذيري از آن هستند. بازارهاي سرمايه، طلاو ارز سريع ترين واکنش را به خبر لغو تحريم ها نشان دادند و به همان سرعت به شرايط عادي بازگشتند. به طوري که شاخص بورس پس از 2 روز افزايش قابل توجه، روز گذشته کاهش 304 واحدي را تجربه کرد.
    
از سوي ديگر روزنامه اعتماد ذيل تيتر «هيجانات فروکش کرد» نوشت: هيجانات در بازار سرمايه خيلي زود فروکش کرد بعد از دو روز افزايش تقاضا و سبزپوش شدن شاخص ها، با افت 304 واحدي بازار سرمايه رو به سردي گراييد. اگر معاملات کد به کد و بلوکي حقوقي ها نبود شاخص ها با سرعت بيشتري هم ريزش مي کرد. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس تهران در پايان معاملات ديروز با 304 واحد افت به رقم 65 هزار و 119 واحد رسيد. شاخص کل هم وزن نيز با کاهش 86 واحدي عدد 10 هزار و 310 واحد را تجربه کرد همچنين شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 636 واحدي عدد 71 هزار و 998 واحد را به نمايش گذاشت.
    
اين روزنامه در خبر ديگري مبني بر اينکه «ارز و سکه تجديدقوا کردند» خبر داد: بازار روز گذشته در عمده قيمت ها کاهشي ناچيز را تجربه کرد. اين مسئله مي تواند نشان دهنده اين باشد که هيجان ناشي از اجرايي شدن «برجام» بسيار زودتر از آنکه تصور مي شد فروکش کرد.
    
اعتماد همچنين سقوط شديد قيمت نفت پس از شروع اجراي برجام را فاجعه خوانده و نوشت: رکوردشکني به عمق فاجعه! قيمت نفت به پايين ترين سطح در 13 سال گذشته رسيد.
خبر ويژه 
برجام پرهزينه بود اما شعور مردم را بالابرد

واقعيت هاي اجتماعي مهم تر از برجام است. مسئله اين است که چرا اين بار برخلاف چند توافق قبلي کسي براي ابراز جشن به خيابان نيامد؟
    
رجانيوز ضمن بررسي اين مسئله نوشت؛ واقعيت مهم تري از روز اجراي برجام وجود دارد و آن اين است عليرغم اينکه طي دو سال گذشته و بعد از اعلام خبر توافق ژنو در آذر 92، لوزان در فروردين 94 و وين در تير 94 بخش هايي از حاميان دولت و طبقات مرفه در نقاط شمالي تهران به بهانه توافق هسته اي و لغو تحريم ها به خيابان آمده و ابراز شادماني کردند. اين بار پس از آنکه حتي بارها اعلام شده بود قرار است در روز اجراي برجام رسما تمام تحريم ها برداشته شود، هيچ واکنش اجتماعي مثبتي در اين باره از سوي همان طيف خاص نيز صورت نگرفت و از همين گزاره مي توان به خوبي فهميد امروز ادعاي لغو تحريم ها در دل توده هاي مردم چقدر باور شده است.
    
نويسنده با تاکيد بر اين که از ابتدا نيز واکنش هاي متوهمانه اقليت مرفه ساکن شمال تهران نمادي از خوشحالي توده هاي مردم نسبت به توافق هسته اي نبود مي افزايد: اما نکته مهم اينجاست که اين بار حتي اين بخش از جامعه نيز نتوانستند روز اجراي برجام را بهانه اي براي يک واکنش اجتماعي مثبت نسبت به توافق هسته اي قلمداد کنند چرا که طي دو سال و نيم اخير، گذر زمان و افزايش تجربه و ظرفيت فکري مردم، يک آدرس غلط را بيش از هميشه ابطال کرد و آن جمله معروف حسن روحاني بود: «چرخ زندگي مردم زماني بهتر مي چرخد که چرخ سانتريفيوژها کمتر بچرخد
    
همه واقعيت برجام و پسابرجام در همين رويداد مهم اجتماعي نهفته است. چرا که اساس شکل گيري برجام هم در همين مسئله ريشه داشت. برجام تابستان 94 منعقد نشد، خرداد 92 به ثمر نشست، همان زماني که آدرس غلط ارتباط دادن چرخ زندگي مردم با چرخ سانتريفيوژها توسط مردم باور شد و حالادقيقا اين گزاره اشتباه به سرعت در شيب ابطال افتاده است چرا که مردم به جاي آرزوها، واقعيات را مشاهده مي کنند که آمريکا چطور در همان روز اجراي برجام تحريم هاي جديد عليه ايران را اعمال مي کند!
    
واقعيات برجام امروز به خوبي به مردم نشان داده که در ازاي از بين بردن ده تن اورانيوم غني شده، بتن ريختن در راکتور اراک، از بين بردن چند هزار سانتريفيوژ، صدور مجوز بازرسي هاي بي سابقه براي آژانس و... قيمت دلار حتي 200 تومان هم ريزش ندارد و سقوط بورس ادامه دار است و دقيقا درس گرفتن از همين واقعيات تلخ است که مي تواند باعث جهش تاريخي يک ملت شود.