گزیده قسمت – 4

گزیده  قسمت – 4 . 7 بهمن -94
در برنامه نود این هفته، ناکامی تیم فوتبال امید در مرحله انتخابی 2016 ریو، بررسی و به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد.
برنامه نود این هفته ساعت 22:30 دوشنبه شب، روی آنتن شبکه سه رفت. در بخشی از برنامه این هفته، گزارشی درباره مراسم تشییع پیکر مرحوم "همایون بهزادی" پخش شد و در پایان این گزارش، ترانه‌ای با صدای همایون شجریان پخش شد.
در ادامه برنامه، نتایج تیم ملی فوتبال امید، با حضور مجید جلالی و جلال چراغ‌پور بررسی شد. البته در ابتدای این برنامه عادل فردوسی‌پور، به گزارش مجالس شورای اسلامی درباره فساد در فوتبال اشاره کرد و گفت: در بخشی از این گزارش به یک برنامه پربیننده تلویزیونی اشاره شده است. اگر منظور از این برنامه، برنامه 90 است، باید بگویم خلاف واقع است و این موضوع از سوی کمیته حقوقی سازمان صدا و سیما پیگیری خواهد شد.
سوال پیامکی
سوال نظرسنجی برنامه به علل ناکامی تیم ملی فوتبال امید اختصاص داشت. بینندگان نود باید از میان گزینه‌های، سوءمدیریت وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، عدم تعامل تیم ملی بزرگسالان و تیم امید، عملکرد ضعیف بازیکنان و عملکرد ضعیف کادر فنی، مهمترین عامل ناکامی تیم امید را انتخاب می‌کردند که در نهایت نیز، سوءمدیریت وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال با 60 درصد آراء، به عنوان مهمترین عامل ناکامی تیم ملی فوتبال امید شناخته شد.
فردوسی پور: در مقایسه با گری لینکر، حاضرم موتورگازی باشم!
مجید جلالی و جلال چراغ‌پور با حضور در استودیو برنامه نود علل حذف تیم ملی فوتبال امید از مقدماتی 2016 ریو را بررسی کردند. در آغاز این گفت‌وگو، چراغ پور اظهار کرد: باید بررسی حذف تیم امید را به چند بخش تقسیم کنید. ابتدا باید بازی ایران مقابل ژاپن را بررسی کنیم، سپس دو آجر زیرین آن را باید به سه بازی مرحله گروهی اختصاص بدهیم. بعد بازی های تدارکاتی و البته انتخاب بازیکن در مرحله نهایی قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم به طور کلی بررسی کنیم، می‌بینیم در 34 سال گذشته، 20 مربی و 7 رئیس فدراسیون تغییر کرده اند. من دوست دارم فقط دیدار آخر ایران را که میان فوتبال ایران و فوتبال ژاپن رخ داده بررسی کنم.
در ادامه این برنامه، عادل فردوسی پور به پروسه انتخاب محمد خاکپور به عنوان سرمربی تیم فوتبال امید اشاره کرد و گفت: درست زمانی که فدراسیون قصد داشت کرانچار را به عنوان سرمربی انتخاب کند، وزارت ورزش اجازه نداد. البته انتقاداتی هم به محمد مایلی‌کهن وارد است که حواشی برای تیم ایجاد کرد. با حضور مایلی‌کهن کینه‌ها میان تیم امید و بزرگسالان ایجاد شد. البته شایعه دیگری مطرح بود مبنی بر اینکه مهدی ترابی برای اینکه پسر کی‌روش است، کمتر در تیم امید به او بازی رسید. به نظر من مایلی‌کهن، مسبب اختلافات تیم بزرگسالان و امید بود.
مجید جلالی در پاسخ این اظهارات گفت: این موضوع را قبول ندارم. در آن مقطع شرایط طوری بود که اجازه ندادند کرانچار سرمربی شود. البته باید 30سال گذشته را بررسی کنیم و ببینیم چرا تیم به المپیک نرفته است و فقط به تیم این دوره نپردازیم. البته در مورد محمد خاکپور هم باید بگویم، او از مربی ایرانی حمایت کرده است. من وکیل او نیستم و می‌خواهم از فوتبال دفاع کنم. درست نیست مربی خارجی را با مربی ایرانی مقایسه کنند و بگویند مربی ایرانی موتور گازی است! نباید به مربی ایرانی توهین شود. آقای فردوسی پور! اگر شما را با گری لینکر مقایسه کنند، ناراحت نمی‌شوید؟
فردوسی‌پور در پاسخ به این سوال گفت: نه، وقتی می‌دانم گری لینکر از من بهتر است حاضرم در مقایسه با او موتور گازی باشم.
در ادامه برنامه، بحث میان فردوسی‌پور و جلالی بر سر مقایسه مربیان خارجی و داخلی شکل گرفت و در نهایت نیز جلالی گفت: من معتقدم متر و معیار سنجش مربیان باید بد و خوب بودن آنها باشد و نباید به خارجی و ایرانی بودن آنها بپردازیم.
ناظمی: فدراسیون فوتبال مستقل تصمیم می‌گیرد
در اواخر برنامه، مازیار ناظمی، مدیر مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان روی خط برنامه آمد و گفت: وزارت ورزش را همراه با فدراسیون فوتبال در گزینه اول نظرسنجی قرار دادن، درست نیست. بحث تیم فوتبال امید به کمیته ملی المپیک هم ارتباط دارد. فدراسیون فوتبال در بحث انتخاب مربی و تصمیمات دیگرش مستقل عمل می‌کند. بنابراین وزارت ورزش نباید با فدراسیون فوتبال در یک گزینه باشد.
وی افزود: ما کمیته‌ای به نام کمیته مربیان خارجی داریم که این کمیته گزینه‌های زیادی را بررسی کرده است. اگر مربی‌ای در این کمیته قبول نشود که ما آن را اعلام نمی‌کنیم. در موضوع کرانچار هم ما اطلاع‌رسانی نکردیم بلکه دوستان دیگر اطلاع‌رسانی کردند. باید تاکید کنم که ما در انتخاب کادر فنی فعلی، هیچ دخالتی و توصیه‌ای نداشتیم و دوستان بر اساس توانایی خودشان انتخاب شدند.
طبق اعلام اتاق اصناف تهران، میوه‌فروشان در صدر تخلفات واحدهای صنفی در ماه گذشته قرار داشتند که رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی دلیل آن را اینگونه اعلام کرد که "میوه‌فروشان هزینه مغازه‌های خود را با گران‌فروشی و با سود بیش از 35 درصدی نسبت به فاکتور خرید تامین می‌کنند، چون حدود 28 درصد از سود خود را صرف هزینه ضایعات میوه و دیگر هزینه‌های اضافی می‌کنند".
حسین مهاجران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: تا به امروز جلسات متعددی در رابطه با هزینه‌های اضافی که واحدهای صنفی ما مجبور به پرداخت آن هستند گذاشتیم که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.
وی افزود: واحدهای صنفی ما باید با حداکثر سود 35 درصد نسبت به قیمت خرید اقدام به فروش کنند و این در حالی است که 28 درصد از این رقم صرف هزینه های اضافی می‌شود که واحدهای صنفی مجبور به پرداخت آن هستند، چون همچنان وزن کارتن و جعبه میوه، ناخالصی میوه و هزینه‌های اضافی که بابت پول کارگر از واحدهای صنفی دریافت می شود درقیمت میوه تاثیرگذار است.
دلیل گرانی پیاز در روزهای اخیر
مهاجران همچنین درباره گرانی پیاز در روزهای اخیر نیز توضیح داد: معمولا کشاورزان هر سالی که محصول زیادی به عمل می‌آورند و در بازار با فراوانی و به دنبال آن با کاهش قیمت روبرو می‌شوند، در سال آینده آن محصول را کمتر کشت می‌کنند و در مورد پیاز نیز همین اتفاق افتاد.
رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ادامه داد: در سال گذشته با فراوانی پیاز روبرو بودیم و برخی کشاورزان در سال جاری از کاشت این محصول خودداری کردند که همین موضوع منجر به کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت شد.
کاهش قیمت پیاز تا 20 روز آینده
وی در عین حال بیان کرد: البته تا 20 روز آینده با توجه به اینکه پیاز در همه مناطق چابهار به دست می‌آید قیمت آن کاهش می‌یابد.
مهاجران درباره قیمت میوه‌ها در میادین میوه و تره بار نیز گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم پرتقال جنوب کوهستان 5500 تومان، پرتقال رسمی 2000 تا 2500 تومان، نارنگی بندرعباس 6000 تا 8000 تومان، نارنگی شمال 2000 تا 4000 تومان، سیب سفید و قرمز 2500 تا 4000 تومان و انار 2000 تا 5000 تومان در میادین میوه و تره بار به فروش می‌رسد.
به گفته رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، هر کیلوگرم موز 3200 تا 3500 تومان، انگور1500 تا 3500 تومان، سیب زمینی 650 تا هزار تومان و پیاز 1800 تا 2500 تومان فروخته می شود.
در حالی که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی صادرات را یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت می‌داند، رئیس مرکز اصلاح نژاد دام می‌گوید، نه تنها صادرات گوشت را گران نکرده بلکه این امر به نفع کشور است و دلالان نقش اصلی در گرانی گوشت را دارند.
به گزارش فارس، در یک ماه اخیر قیمت گوشت قرمز حدود 4 هزار تومان افزایش یافته است و دست‌اندرکاران این بخش یکی از دلایل آن را کمبود دام و صادرات آن عنوان می‌کنند.
*
میانگین قیمت هر کیلو دام زنده کمتر از 11 هزار تومان است
در این رابطه محمدرضا ملاصاحی رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس گفت: وزارت جهاد کشاورزی قیمت یک محصول مانند گوشت یا دام زنده را براساس میانگین کشوری توسط سیستم قیمت‌گیری مشخص می‌کند که براساس آن میانگین کشوری قیمت دام زنده افزایش نداشته است.
وی با بیان اینکه براساس میانگین کشوری قیمت هر کیلو دام زنده کمتر از 11 هزار تومان است، افزود: کسانی که مباحثی از قبیل افزایش قیمت را مطرح می‌کنند براساس قیمت مقطعی در یک یا چند نقطه شهر اظهار نظر می‌کنند که این ملاک نیست، چرا که قیمت‌ هر کالایی در نقاط مختلف شهر ممکن است با هم متفاوت باشد.
ملاصالحی با بیان اینکه صادرات دام زنده به هیچ عنوان تأثیری در افزایش قیمت گوشت قرمز نداشته است، بیان داشت: اتفاقا این سؤال را من از جایگاه تولید‌کنندگان دام زنده مطرح می‌کنم که چرا علیرغم افزایش قیمت گوشت قرمز، قیمت دام زنده افزایش نیافته است.
رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور تصریح کرد: در 3 سال گذشته قیمت دام زنده تغییر چشمگیری نداشته و در یک سال اخیر قیمت هر کیلوگرم آن بین 10 هزار و 500 تا 11 هزار تومان بوده است.
وی با تأکید بر اینکه عامل افزایش قیمت گوشت قرمز صادرات دام زنده نیست، بیان داشت: وقتی قیمت دام زنده افزایش نیافته، بنابراین باید به دنبال علل دیگری برای افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف بود.
رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور با بیان اینکه عده‌ای با انحراف افکار عمومی در تلاش هستند تا افزایش قیمت گوشت را صادرات دام زنده عنوان کنند، افزود: صادرات نه تنها از منظر اقتصادی به ضرر کشور نیست بلکه منفعت هم دارد.
وی گفت: در مسیر تبدیل دام زنده به گوشت درب مغازه 4 تا 5 واسطه، مداخله می‌کنند که حداقل 2 نفر از آنها زائد است و موجب افزایش قیمت گوشت قرمز می شود.
ملاصالحی بیان داشت: چوب‌دار، دام را از دامدار خریداری می‌کند و در میدان دام عرضه می‌کند، سپس در میدان دام واسطه دوم از چوب‌دار دام را خریداری و به کشتارگاه منتقل می‌کند.
رئیس مرکز اصلاح نژاد بیان داشت: درب کشتارگاه هم قصاب‌هایی که در کشتارگاه هستند از واسطه‌ دوم دام را خریداری می‌کنند و کشتار را انجام می‌دهند و در مرحله بعد هم کشتارکننده دام کشتار شده را می‌فروشد و به توزیع کننده تحویل می‌دهد و توزیع کننده که لاشه را به درب فروشگاه منتقل می‌کند، و در مرحله آخر هم صاحب فروشگاه یا همان فروشنده با اخذ مبلغی سود، گوشت را به خریدار می‌فروشد و در طی این فرآیند مشاهده می‌شود که برخی واسطه‌های زائد موجب افزایش قیمت می‌شوند.
* 15
هزار تن گوشت قرمز صادر شد
وی با بیان اینکه اگر صادرات متوقف شود هیچ تأثیری بر روی پایین آمدن گوشت قرمز نخواهد داشت، اظهار داشت: مجموع دام سبکی که در یک سال گذشته صادر شده حدود یک میلیون راس بوده که در صورت تبدیل شدن به لاشه معادل 15 هزار تن گوشت قرمز است.
رئیس مرکز اصلاح نژاد دام گفت: در مقابل در یک سال گذشته حدود 60 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شده است که صادرات را جبران کرده است.
ملاصالحی تاکید کرد: دامدار و صادرات دام به هیچ وجه در افزایش قیمت گوشت مؤثر نیست، بلکه واسطه‌های زائد و ناکارآمدی تشکل‌ها در حذف واسطه‌ها باعث افزایش قیمت گوشت قرمز است.
وی افزود: پیش‌بینی  می‌شود تا پایان سال 785 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شود.
*
صادرات و کمبود دام، گوشت را گران کرد
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم در مورد دلایل افزایش گوشت قرمز گفت: افزایش صادرات، کمبود دام، پایین آمدن قیمت پوست و دنبه گوسفند از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز است.
وی با بیان اینکه در یک ماه اخیر بین 3 تا 4 هزار تومان قیمت گوشت قرمز افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر هر کیلو گوشت گوسفندی شقه بدون دنبه با قیمت 29 تا 30 هزار تومان به مغازه دار عرضه می‌شود و فروشنده هم با احتساب 10 درصد سود آن را با قیمت هر کیلو حدود 33 هزار تومان به خریدار عرضه می‌کند.
ملکی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت دام زنده هم افزایش یافته است، گفت: قیمت دام زنده از حدود 11 هزار و 500 تومان به حدود 13 هزار تومان در هر کیلو رسیده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت دام زنده فقط در تهران افزایش یافته یا در سایر شهرها هم افزایش یافته است، بیان داشت: قیمت دام زنده در کل کشور افزایش یافته است.
ملکی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو دام زنده در تهران 13 تا 13 هزار و 500 تومان است و حتی قیمت دام مرغوب از این رقم هم بیشتر است.
وی گفت: در شهرستان‌ها ممکن است قیمت گوشت قرمز کمتر افزایش یافته باشد اما در تهران حدود 4 هزار تومان قیمت گوشت گوسفندی افزایش یافته است.
یک پناهجوی نوجوان به اتهام قتل یکی از کارکنان اردوگاه پناهجویان در سوئد بازداشت شده است.
سخنگوی پلیس سوئد گفته است که یک "مرد جوان" پناهجو که در اردوگاه پناهجویان نوجوان واقع در مولندال، در نزدیکی شهر گوتنبورگ در غرب سوئد سکونت داشت، با کارد به یک زن ۲۲ ساله حمله کرده و او را کشته است. این زن از کارکنان این مرکز بود.
ضارب بازداشت شده اما انگیزه او هنوز مشخص نیست.
در اردوگاه محل وقوع قتل پناهجویان بین سنین ۱۴ تا ۱۷ ساله نگهداری می‌شوند اما منابع پلیس سن و ملیت ضارب را اعلام نکرده‌اند.
در حالیکه سوئد با موج پناهجویان مواجه است، سخنگوی پلیس گفته که اقدامات خشونت آمیز پناهجویان "به صورت یک امر عادی در آمده" و با ورود پناهجویان بیشتر از خارج، پلیس سوئد مجبور به رسیدگی به موارد روز به افزایشی از خشونت توسط پناهجویان بوده است.
پیشتر، رئیس پلیس سوئد از دولت خواستار افزودن ۴۱۰۰ مامور و کارمند به نیروی پلیش شده بود تا این نیرو بتواند از عهده فشار ناشی از مقابله با تهدیدهای تروریستی و همچنین عملیات مرتبط با پناهجویان از جمله حفظ نظم، رسیدگی به شرایط اردوگاه‌ها و اقدامات اداری و عملیاتی جهت اخراج پناهجویان برآید.
وی گفته است که نیروی پلیس با موارد متعدد خشونت و اختلال در مراکز پذیرش پناهجو مواجه است و در برخی موارد، مقابله با این موارد به منابع و امکانات فراوانی نیاز دارد. به گفته رئیس پلیس سوئد، شرایط امرو با وضعیت شش ماه پیش تفاوت کرده و استفاده از منابع مالی و نیروی انسانی برای موارد مرتبط با پناهجویان باعث شده است که امکانات پلیس برای انجام سایر وظایف آن کافی نباشد.
به گفته اداره مهاجرت سوئد، در حالیکه این کشور در سال ۲۰۱۵ با افزایش سریع پناهجویان مواجه بوده، آمار اقدامات خشونت آمیز در مراکز پذیرش پناهجویان نیز به بیش از دو برابر سال پیش افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۴، تعداد اینگونه حوادث به ۱۴۸ فقره رسید که به ۳۲۲ فقره در سال ۲۰۱۵ افزایش یافت. علاوه بر خشونت در داخل مراکز پناهجویان، چندین مورد حمله و آتش زدن این مراکز ظاهرا توسط مخالفان مهاجرت هم به وقوع پیوسته است.
در همانحال، گروه‌هایی نیز در سوئد تشکیل شده تا ضمن کمک به پناهجویان، از ورود و سکونت آنان در این کشور حمایت کنند. این گروه‌ها نیز گاه دست به تظاهرات زده‌اند و بین آنان و ماموران پلیس یا مخالفان مهاجرت درگیری روی داده است.
مقصد نهایی شماری از پناهجویانی که از طریق دریا یا مسافرت زمینی عازم اروپا می‌شوند، رسیدن به سوئد و دریافت پناهندگی از این کشور است. سوئد در چند دهه اخیر مقصد تعداد قابل توجهی از مهاجران و پناهجویان از جمله از ایران بوده است.