گزیده ها 8بهمن- 94

گزیده ها 8بهمن- 94 .
با مواضع اخیر رییس شورای رقابت و همچنین برخی موارد قید شده در اصلاحیه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ابهام‌ها پیرامون چگونگی و مرجع قیمت‌گذاری خودروهای داخلی افزایش یافته است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، از چند سال پیش شورای رقابت وارد حوزه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی شد با این حال رییس شورای رقابت اخیرا از احتمال خروج این شورا از حوزه قیمت‌گذاری این محصولات خبر داده است.
رضا شیوا اعلام کرده که مرجع تشخیص انحصاری بودن یا نبودن یک بازار، شورای رقابت است بنابراین این شورا در صورت تشخیص رقابتی بودن بازار خودرو از این حوزه خارج خواهد شد. وی البته تاکید کرده که شورای رقابت حتی در صورت خروج از حوزه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی، هر زمان که لازم باشد دوباره به این حوزه ورود خواهد کرد.
این وضعیت در حالی است که تا چند سال پیش، قیمت‌گذاری خودروهای داخلی توسط کمیته قیمت‌گذاری مستقر در وزارت صنایع و معادن وقت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت می‌گرفت.
مواضع اخیر رییس شورای رقابت در حالی است که در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، عرضه‌کنندگان این محصول ملزم به رعایت ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شده‌اند.
در ماده 3 این قانون در این زمینه آمده است:" عرضه‌کنندگان خودرو موظف هستند کلیه مصوبات، ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به انواع فروش (فوری، اقساطی، پیش فروش و ...)، قیمت‌گذاری و آئین‌نامه‌های اجرایی و همچنین ضوابط خدمات فروش خودروهای تولید داخل و وارداتی صادره از طرف سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را، رعایت کنند".
البته اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.
این وضعیت و ابهام‌های شکل گرفته پیرامون سرنوشت قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در حالی است که مصرف‌کنندگان هم‌چنان از قیمت و کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند.
در حالی که برخی از افراد در وزارت ورزش با ذره‌بین به دنبال این هستند که چه کسانی با "رانت ورزش" راهی آمریکا می‌شوند و مدام در حال سرکشی به فدراسیون‌هاو نهادهای ورزشی بودند اما ظاهرا بعضی افراد در خود وزارت ورزش هم نسبت به سفر آمریکا چندان بی‌میل نیستند و به صورت ماموریتی و یا غیر ماموریتی آمریکا را گزینه مناسبی برای همراهی تیم‌های ملی می‌دانند.
به گزارش نسیم آنلاین، این اتفاق‌ها در حالی رخ می دهد که وزیر ورزش و جوانان که مهم‌ترین فرد برای همراهی تیم‌ها و کاروان‌های ورزشی محسوب می‌شود، شخصا تمایلی به هزینه تراشی برای وزارت ورزش و فدراسیون‌ها ندارد و در سفرهای برون مرزی غیرضروری حاضر نمی‌شود. این موضوع را بارها نیز یادآوری کرده است و حتی بر خلاف بسیاری از مدیران گذشته وزارت ورزش و سازمان تربیت بدنی سابق در بازی‌های آسیایی تنها به سفری کوتاه و چند روزه اکتفا کرد. به علاوه چندی پیش نیز گزارشی منتشر شد که در آن از اضافه کردن اسامی افراد متفرقه و غیر ضروری توسط روسای فدراسیون‌ها در لیست ورزشکاران اعزامی به آمریکا و اروپا خبر داده بود.
خبری که بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت و همه انتظار پیگیری جدی از سوی وزیر ورزش را داشتند که البته گودرزی نیز در جمع خبرنگاران از پیگیری این موضوع خبر داد اما ظاهرا این اتفاق این بار در زیر گوش خود وزیر ورزش اتفاق افتاده و یکی از مدیران این وزارتخانه که در سفرهای برون مرزی تیراندازی با کمان یار و یاور محمدعلی شجاعی بوده است اینبار آمریکا را برای سفر انتخاب کرده است.
مسئولین فدراسیون تیراندازی با کمان در ماه‌های گذشته و در ابتدا برای اعزام تیمشان به آمریکا از حضور 4 ورزشکار زن، 4 ورزشکار مرد، 2 سرمربی و یک نفر هم از حراست وزارت ورزش و جوانان خبر داده بودند و آن را جهت تائید در اختیار شورای برون مرزی قرار دادند اما نکته قابل توجه اینجاست که به گفته سرمربی تیم ملی از اول قرار نبوده تیم بانوان به آمریکا اعزام شود و این لیست چندبار تغییر کرد و در نهایت این تیم روز گذشته به همراه 4 ورزشکار و یک مربی و البته 5 نفر همراه! راهی آمریکا شد.
نکته قابل توجه اینجاست که برای اعزام 4 ورزشکار به آمریکا و با توجه به هزینه بالای این اعزام چه دلیلی دارد تا 4-5 نفر افراد غیر ضروری هم تیم را همراهی کنند و کاروانی 10 نفره راهی آمریکا شود. آیا اگر این اعزام در کشور دیگری مانند جیبوتی و سومالی بود باز هم این افراد سراسیمه عازم سفر می‌شدند؟
مدیر کل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در حالی در روزهای اختلاف شجاعی و وزارت ورزش یار و شفیق شجاعی بود که در مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند نیز همراه با تیم تیراندازی با کمان راهی بانکوک شد و بسیاری این حرکت وی را به گونه‌ای دهن کجی به وزارت ورزش عنوان کردند.
وی پس از بازگشت از تایلند چند هفته بعد همراه با تیم تیراندازی با کمان راهی ارمنستان شد تا با حضور در سفارت ارمنستان این بار راهی آمریکا شود تا کلکسیون سفرهای برون مرزی خود را در دوران حضورش در وزارت ورزش و جوانان کامل کند.
حضور این مدیر کل در آمریکا همراه با تیم ملی تیراندازی با کمان مطمئنا تبعات زیادی برای وزیر ورزش خواهد داشت چون اگر این اتفاق در بی خبری گودرزی رخ داده باشد که مطمئنا بازتاب منفی زیادی دارد و اگر هم وزیر ورزش در جریان این سفر بوده است هم باید افسوس خورد برای وزارتی که وزیر آن خودش از سفرهای غیر ضروری پرهیز می‌کند اما در مقابل سفرهای غیر ضروری افراد کنارش جلوگیری نمی‌کند و در شرایطی که ورزش کشور با مشکلات مالی دست به گریبان است برای اعزام تیمی چهارنفره به مسابقات جایزه بزرگ داخل سالن آن هم در یک رشته غیر المپیکی، به مدیرکل روابط عمومی خود مجوز سفر به آمریکا را می‌دهد.
شاید بتوان احتمال سومی را نیز در نظر گرفت و آن اینکه وزیر ورزش نتوانسته است مانع از سفر مدیر روابط عمومی خود به آمریکا شود.
نکته قابل تامل دیگر این است که مدیر روابط عمومی وزارت ورزش در حالی راهی آمریکا شده است که گزارش کیمسیون اصل 90 در خصوص فساد در فوتبال منتشر شده است و با توجه به موضوعاتی که در آن مطرح شده مطمئنا حضور مدیر کل روابط عمومی برای پاسخگویی به افکار عمومی درخصوص حمایت از وزارتخانه خود امری ضروری است. موضوعات تیم امید و هجمه علیه وزارت ورزش هم از موضوعاتی است که شاید در این روزها نیازمند مدیریت روابط عمومی وزارت ورزش است اما به هر حال سفر تیم ملی تیراندازی با کمان به لاس وگاس آمریکا یک لقمه چرب و نرم برای برخی از مدیران ورزشی است و در این شرایط مطمئنا سفر واجب‌تر از پیگیری امور وزارت ورزش است.
در پایان هم باید این انتقاد را به فدراسیون تیراندازی با کمان وارد کرد که اعزام 4 ورزشکار و 6 همراه به مسابقات جایزه بزرگ تیراندازی با کمان داخل سالن که رشته‌ای غیر المپیکی محسوب و جایگاهی نیز در بازی‌های آسیایی ندارد، چه ضرورتی دارد؟ آیا صرف این هزینه در شرایطی که ملی‌پوشان ایران در کامپوند داخل سالن جایگاه خوبی ندارند، امری ضروری است؟
مهتاب کرامتی مشاور هنری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: برخلاف آنچه برخی رسانه ها و افراد بیان می کنند من معتقدم که مشاور هنری دبیر جشنواره سمتی تشریفاتی نیست و ما باید به این امر قائل باشیم که هر نوآوری می تواند باعث ایجاد حرکات مثبت در سینما گردد.
این بازیگر سینمای ایران در گفتگو با سینماپرس افزود: متأسفانه پیش داوری همیشه یکی از آفت های اصلی است که ما با آن دست به گریبان هستیم؛ به عنوان نمونه زمانی که من به عنوان سفیر حسن نیت یونیسف منصوب شدم همه فکر می کردند این سمتی تشریفاتی است اما بعدها و با عملکرد مثبت من متوجه شدند می توان در عرصه های مختلف حضوری جدی داشت و کارهای فرهنگی مثبت انجام داد.
وی ادامه داد: من جزو آن دسته افرادی هستم که همیشه آستین همت بالا می زنم و زمانی که یک مسئولیت را قبول می کنم تمامی تلاش خود را به کار می برم تا برای ایجاد یک فضای مثبت و حرکت رو به رشد حضوری فعال و جدی داشته باشم. به همین دلیل هم از زمانی که پست مشاور هنری دبیر این دوره از جشنواره را پذیرفتم شبانه روز ذهن خود را متمرکز کردم تا جشنواره ای باشکوه را همراه با سایر دست اندرکاران سینما برگزار کنیم که لایق سینمای ایران باشد.
کرامتی سپس در پاسخ به این سوأل که امسال در جشنواره فیلم فجر شاهد کدام تغییرات خواهیم بود که بتواند عایدی مثبت برای سینما در پی داشته باشد اظهار داشت: قطعاً قرار نیست در این دوره از جشنواره شاهد اتفاقات چندان متفاوتی باشیم؛ چرا که ما نمی توانیم خارج از اصولی که برای برگزاری جشنواره فیلم فجر تعریف شده حرکت کنیم و در همان چارچوب های قدیمی ماندگار هستیم اما در نوع و شیوه برگزاری شاهد تغییراتی هستیم.
وی افزود: ما امسال بیش از همه چیز سعی داریم تا نظم و انضباط را در فضای جشنواره حاکم کنیم و من این را با اطمینان می گویم که امسال شاهد جشنواره ای آرام خواهیم بود؛ احترام به هنرمندان و اهالی رسانه به عنوان بدنه اصلی سینمای ایران وظیفه اصلی ماست و می خواهیم ایام جشنواره را برای آن ها به ایامی لذت بخش تبدیل کنیم.
بازیگر فیلم سینمایی «مزارشریف» خاطرنشان کرد: امسال برای دست اندرکاران اجرایی جشنواره طراحی لباس خاصی صورت گرفته و ما با این کار می خواستیم ثابت کنیم که جشنواره فیلم فجر آنچنان پر اهمیت است که باید به آن به صورت ویژه نگاه کرد و با تشریفات خاصی آن را برگزار نمود؛ البته لزوماً این بدان معنا نیست که ما در پی برگزاری جشنواره مد لباس در جشنواره باشیم و تنها برای آن است که فضایی متفاوت را در این مهمترین رویداد سینمایی کشور ایجاد کنیم.
وی سپس در پاسخ به این سوأل که طی سال های اخیر تعداد زیادی از اهالی سینما با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر را دیگر از آن خود نمی دانند و تمایلی به شرکت در آن ندارند به نوعی جشنواره را تحریم کردند و عملکرد شما به عنوان یکی از اهالی همین سینما برای آشتی آن ها با جشنواره چه بوده است گفت: من طی مدت همکاری ام شاهد بودم که آقای حیدری تعامل بسیار خوبی با سینماگران داشتند و به صورت جدی بر این نکته تأکید داشتند که تمامی صنوف سینمایی به صورت یکسان در جشنواره مورد توجه قرار بگیرند و قطعاً افرادی که در جریان این امور هستند حرف های من را تأیید می کنند از این رو امیدوارم که امسال بتوانیم شاهد حضور حداکثری هنرمندان در جشنواره باشیم.

بازیگر فیلم سینمایی «عصر یخبندان» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: در هر صورت من به این نکته واقف هستم که ما هرچقدر ایراد روی نوع اجرای جشنواره داشته باشیم نمی توانیم منکر اهمیت جشنواره در بطن سینمای ایران شویم و باید تمامی تلاش خود را به کار ببریم تا جشنواره ای ارزشمند و در شأن سینمای ایران برگزار کنیم. نوع اجرا و سلایقی که در همه ساله با تغییر مدیران در فضای جشنواره حاکم می شود از اهمیت جشنواره فیلم فجر نمی کاهد و من آرزومندم که جشنواره سی و چهارم بتواند عاری از هرگونه نقصی برگزار گردد.

ایران ایر احتمالا قرارداد خرید ٨ فروند ايرباس ٣٨٠، ١٦ فروند ايرباس ٣٥٠، ٤٥ فروند ايرباس ٣٣٠ و ٤٥ فروند ايرباس ٣٢٠ را با این شرکت هواپیماسازی فرانسوی به امضا می‌رساند.
به گزارش مهر، على عابدزاده، رئيس سازمان هواپيمايى كشورى ايران و فرهاد پرورش، مدير عامل هواپيمايى جمهورى اسلامى ايران «هما» براى عقد قرارداد نهايى خريد هواپيما از شرکت هواپیماسازی ايرباس، وارد پاريس شدند.
ایران ایر احتمالا قرارداد خرید ٨ فروند ايرباس ٣٨٠، ١٦ فروند ايرباس ٣٥٠، ٤٥ فروند ايرباس ٣٣٠ و ٤٥ فروند ايرباس ٣٢٠ را به امضا می‌رساند.
در همین حال، معاون سازمان هواپیمایی کشوری از ورود ۱۰ فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ دست دوم تا پایان سال خبر داد وگفت: تاکنون شرکت‌های ایرانی با فاینانسورهای اروپایی برای خرید هواپیما به توافق رسیده‌اند.
محمدجواد تقوی در گفتگو با مهر با اشاره به روند ورود هواپیما به کشور، گفت: خرید هواپیما در تمام دنیا با استفاده از اعتبارات مالی و سرمایه گذاری نهادهای مالی به صورت فاینانس انجام می‌‌شود که این فاینانس‌ها بلند مدت بوده و حتی ۲۰ ساله است، زیرا وقتی موضوع خرید ۱۰۰ یا ۲۰۰ فروند هواپیما مطرح می‌شود، به این معنا نیست که چندین میلیارد دلار باید به صورت نقد پرداخت شود.
وی با بیان اینکه خرید این تعداد هواپیما با استفاده از سرمایه‌های خارجی و فاینانس انجام می‌شود، افزود: امروزه در صنعت هوانوردی موضوع فاینانس مطرح است، ضمن آنکه شرکت‌های خارجی هم تمایل زیادی به حضور در بازار ایران دارند، چرا که بازار ایران از نظر ارزش افزوده بسیار برای آنها جذاب است.
معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه هیات ایرانی در ایتالیا مشغول مذاکره است، اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی هم در حال مذاکره برای خرید هواپیما هستند و شرکت‌های خارجی هم تمایل زیادی برای ورود به بازار ایران دارند.
تلاش فاینانسورهای آمریکایی برای حضور در بازار ایران
تقوی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر فاینانسورهای کدام کشورها برای همکاری با شرکت‌های ایرانی اعلام آمادگی کرده اند؟ گفت: فاینانسورهای اروپایی و آمریکایی اظهار تمایل برای همکاری با شرکت‌های ایرانی داشته اند اما در حال حاضر توافقات با شرکت‌های اروپایی حاصل شده است؛ هرچند که آمریکایی ها هم در حال تلاش هستند تا سهمی را از بازار به دست بیاورند.
وی ادامه داد: این شرکت‌ها از چندماه پیش در حال تلاش و مذاکره با مسئولان کشور ما هستند و دولت هم به شدت از خرید هواپیما و ورود به بحث‌های اعتباری از شرکت‌های خصوصی حمایت می‌کند، بنابراین این مذاکرات در حال انجام است.
معاون سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه شرکت‌های سازنده به خصوص ایرباس رقابت زیادی برای ورود به بازار ایران دارند، گفت: اینکه تا پایان سال، هواپیمای نو وارد کشور شود، بعید به نظر می‌رسد، چرا که ساخت و تولید هواپیما پروسه خاصی دارد و به این سرعت هواپیمایی وارد کشور نمی‌شود.
تقوی با بیان اینکه ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس در یک فرآیند ۴ تا ۵ ساله وارد کشور می‌شود، افزود: اینطور نیست که این تعداد هواپیما با سرعت وارد کشور شود بلکه ورود آنها تدریجی است و شاید در چند ماه آینده تعدادی از این هواپیماها وارد کشور شوند.
وی با تاکید بر اینکه تعاملات باید از سوی دو طرف باشد، ادامه داد: ایرباس در حال حاضر نسبت به سفارشات موجود خود هم عقب تر است، زیرا تقاضا در جهان بالا است اما به دلیل موضوع رقابت ممکن است که شرکت ایرباس زودتر از موعد چند فروند هواپیما را به ایران تحویل دهد.
معاون سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه دولت از صنعت هوایی حمایت می کند، گفت: موضوع تضمین اعتبارات مالی را دولت بر عهده دارد و تلاش دولت این است که با حمایت از صنعت هوانوردی این صنعت رونق خود را به دست بیاورد.
ورود ۱۰ فروند ایرباس و بوئینگ دست دوم به کشور
تقوی در خصوص ورود هواپیماهای دست دوم به کشور، اظهار داشت: ورود هواپیماهای دست دوم به نوعی مطلوب شرکت‌های هواپیمایی است، چرا که ورود هواپیمای نو باید با حمایت دولت انجام شود و برخی شرکت‌ها ترجیح می دهند که هواپیمای دست دوم وارد کنند.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۰ فروند هواپیمای دست دوم وارد کشور می شود، ادامه داد: این هواپیماها با عمر ۱۰ ساله، ۸ ساله، ۶ یا ۵ ساله هستند و مطابق با دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری باید حداکثر سن این هواپیماها ۱۵ سال باشد اما ملاک ما فقط سن تقویمی هواپیماها نیست بلکه ممکن است یک هواپیما تعداد نشست و برخاست کمتری داشته باشد.
تقوی، دلیل تمایل ایرلاین‌ها برای ورود هواپیمای دست دوم را توان مالی کم عنوان کرد و گفت: شرایط تحریم‌ها باعث شده است که ایرلاین‌ها توان مالی زیادی نداشته باشند و از سوی دیگر بازار برای ورود هواپیما تقاضای زیادی دارد، بنابراین تمایل دارند که هواپیمای دست دوم وارد کنند.
معاون سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به مدل هواپیماهای وارد شده به کشور، افزود: عمده این هواپیماها ایرباس ۳۲۰ یا بوئینگ ۷۳۷ هستند و این هواپیماها پرکاربردترین نوع هواپیما در دنیا شناخته می‌شوند.