گزیده ها 9 بهمن - 94

گزیده ها 9 بهمن - 94
شهروندان تهرانی دیگر نگران دفن مردگانشان نباشند از سال دیگر احداث گورستان جدید پایتخت با ظرفیتی مشابه بهشت زهرای کنونی آغاز خواهد شد.به گزارش خبرنگار مهر، وحشت بر زمین ماندن میت چند سالی است که با تهرانی‌ها همراه شده؛ از سال ۸۶ که اعلام کردند بهشت زهرا دیگر جایی برای دفن مردگان تهرانی ندارد و قبور سه‌طبقه خلق شد تا به امروز که می‌گویند تهرانی‌ها دیگر نگران دفن مردگانشان نباشند.تعداد مردگان تهرانی مانند جمعیت زندگانشان زیاد است، این حجم متوفی نیاز به مکان مناسب برای دفن، دسترسی و خدمات‌رسانی دارند. اما تهرانی ها از چه زمانی مردگانشان را در بهشت زهرای کنونی دفن می کردند.
اولین کلنگ بهشت زهرا کی به زمین زده شد
اولین تلاش‌ها برای طراحی، اجرا و احداث گورستانی به نام بهشت‌زهرا(س)، با هدف پایان دادن به موضوع تعدد گورستان‌ها در سطح شهر تهران در سال ۱۳۴۵ انجام گرفت. در این تصمیم‌گیری‌ها که با حضور شهردار وقت تهران و معاونان و روسای سازمان گورستان‌های پایتخت انجام گرفت قطعه زمینی در مسیر تهران - قم با مساحت ۳۱۴ هکتار به این موضوع اختصاص یافت.
بهشت‌زهرا(س) در سال ۱۳۴۹ آماده شد ولی ابتدا به علت وجود گورستان‌های متعدد فعال در محله‌های تهران با عدم اقبال عمومی برای دفن اموات مواجه شد و سرانجام با دفن اولین متوفی به‌نام محمدتقی خیال در قطعه ۱ ردیف ۱ شماره ۱ که به خانواده‌ای ارتشی و متنفذ متعلق بود، رسما مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
از آن روز تا به امروز نزدیک به نیم قرن می‌گذرد و بهشت‌زهرا(س) که در زمینی به مساحت ۳۱۴ هکتار در سال ۱۳۴۹ با رعایت مصالح شهرنشینی نوین پی‌ریزی شد، به سبب رشد روزافزون جمعیت و توسعه بی‌رویه شهر تهران و به تبع آن افزایش روند مرگ‌ومیر تا بهمن‌ماه ۱۳۷۶ دوام آورد و مدیران وقت سازمان نیز خرید و تملک ۱۱۰ هکتار از زمین‌های قسمت شمال و شمال شرقی را در دستور کار خود قرار داده و پس از الحاق آن، گورستان شهر در بخش شمالی توسعه یافت. از سوی دیگر روند رو به رشد شهرنشینی و رشد و توسعه تهران به کلانشهر چند میلیونی «تهران بزرگ» و وجود تنها یک گورستان در این شهر اهمیت برنامه‌ریزی‌های شهری را در این سازمان دوچندان کرده است، طوری‌که شهردار تهران در برنامه‌های خود برای کلانشهر تهران در نظر داشت به‌منظور جلوگیری از تردد بی‌رویه شهروندان در ایام سال به جنوبی‌ترین نقطه شهر و دسترسی آسان به یکی از عناصر حیاتی شهرنشینی، تنها گورستان شهر تهران را در سه نقطه شرق، غرب و جنوب تهران توسعه دهد.
جزییات تازه از گورستان جدید پایتخت
احداث گورستان در شرق و غرب پایتخت تنها در حد یک ایده که از سوی مدیران شهری نیز دنبال می شود، ماند. اما به نظر می رسد احداث گورستانی در جنوب شهر تهران به مرحله عملیاتی نزدیک می شود. بعد از دو سال نگرانی از اتمام ظرفیت گورستان کنونی پایتخت مسئولان شهری از تفاهم نهایی برای تملک زمین جدید گورستان پایتخت می گویند.
هرچند بیشتر مدیران شهری از اعلام مکان جدید بهشت زهرا به دلیل ورود واسطه ها و بر هم خوردن تفاهم نامه واهمه دارند، رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از نهایی شدن تفاهم نامه تملک مکان جدید بهشت زهرا خبر داد و گفت: امیدواریم از سال ۹۵ احداث گورستان جدید که در چند کیلومتری جنوب بهشت زهرای کنونی قرار دارد آغاز شود،
هزینه تملک این زمین ها که متعلق به آستان حرم امام (ره) است به صورت نقد و تهاتر پرداخت می شود. به گفته حافظی ظرفیت گورستان جدید پایتخت معادل بهشت زهرای کنونی است و دست‌کم تهرانی ها تا ۳۰ سال نباید نگرانی برای دفن مردگانشان داشته باشند.
اما نهایی شدن این تفاهم نامه را معاون خدمات شهری شهردار تهران تایید نمی کند. پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: موضوع تملک زمین برای احداث گورستان جدید پایتخت در دستور کار مدیریت شهری است اما این که این زمین حتما در نزدیکی بهشت زهرای کنونی باشد جزو اولویت ها نیست.
او در خصوص وجود دلال های خرید و فروش قبر در بهشت زهرا توضیح داد: این موضوع امکان پذیر نیست زیرا مالکان قبر تنها می توانند به بستگان درجه اول خود قبر منتقل کنند و امکان فروش قبر به افراد غیر را ندارند و از طریق همین قانون می توان با دلالی قبر مقابله کرد. اما اگر همشهریان تهرانی از تخلفات مشابه اطلاع دهند حتما با آن برخورد می کنیم.
ساماندهی گورستان های قدیمی
یکی از راهکارهای افزایش ظرفیت دفن در تهران استفاده از گورستان های قدیمی پایتخت بود. موضوعی که به نظر می رسد در حال حاضر در اولویت کاری مدیریت شهری نباشد.
مجتبی عبدالهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران در این رابطه به مهر گفت: برنامه ای عملیاتی برای ساماندهی گورستان های قدیمی پایتخت نداریم و تنها مشاورین ما در حال مطالعه اطلاعات گورستان های قدیمی هستند. از دو سال پیش مشاورینی برای احیای گورستان های متروکه و متبرکه، مطالعاتی را آغاز کرده و ۱۲۰ گورستان قدیمی شهر تهران شناسایی شدند.
وی ادامه داد: ۴۰ گورستان به طور کامل تغییر کرده و ۸۰ گورستان متروکه و متبرکه که تعدادی از آنها در امام‌زاده ها بودند در حال مطالعه و شناسایی هستند تا چگونگی احیای آنها مشخص شود.
معاون خدمات شهری شهردار تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری قصد احیای گورستان های قدیمی را دارد، گفت: در حال حاضر این طرح در مرحله مطالعاتی است و برنامه ای برای اجرایی کردن آن در دستور کار نیست. به گفته عبدالهی بررسی امکان بازدفن اموات به صورت محدود و محلی برای احیای این گورستان های قدیمی و شناسایی و تکمیل اطلاعات آن از برنامه های شهرداری در خصوص گورستان های قدیمی است.
وی ادامه داد: هنوز بسیاری از شهروندان، گورستان های قدیمی پایتخت را نمی شناسند و نیاز داریم این اطلاعات تکمیل شود.
نظرسنجی از تهرانی‌ها درباره قبر
اما تهرانی ها چقدر با دفن مجدد در گورستانهای قدیمی موافق هستند. یک نظرسنجی از شهروندان تهرانی درباره دفن مجدد در آرامستان‌های متروکه نشان می‌دهد در آرامستان‌هایی که در میان بافت‌های روستایی درون شهری قرار دارند و تدفین در آنها جریان دارد اغلب مردم نظر ممتنع دارند، در آرامستان‌هایی که در بافت جدید شهری قرار گرفته‌اند، تدفین در آنها متوقف شده، اما نشانه‌های بازار آرامستان در آن وجود دارد، نیمی از مردم موافق دفن مجدد هستند، در آرامستان‌هایی که در بافت جدید شهری قرار دارد و تدفین در آنها انجام نمی‌شود و نشانی از آرامستان نیز باقی نمانده اغلب مردم موافق دفن مجدد هستند همچنین در آرامستان‌هایی که در بافت حومه‌ای شهر قرار گرفته‌اند و تدفین در آنها جریان دارد، اغلب مردم مخالف دفن مجدد هستند، در مجموع ۴۳ درصد از شهروندان ساکن در محلات مجاور آرامستان‌ها موافق دفن مجدد، ۴۸ درصد مخالف و ۹ درصد ممتنع هستند.
بررسی قیمت هواپیماهای خریداری شده از شرکت ایرباس فرانسه نشان می‌دهد در مجموع حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان باید برای ۱۱۸ فروند انواع ایرباس پرداخت شود.
به گزارش تسنیم عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس گفته است: طرف فرانسوی متعهد شده در سال جاری میلادی 8 فروند و تا سال 2024 میلادی -یعنی در یک بازه زمانی هشت ساله- 110 فروند هواپیما به ایران‌ایر تحویل دهد.
وی افزود:‌ با بررسی‌های صورت گرفته، چهار مدل از انواع هواپیماهای ایرباس خریداری شده که با توجه به جدول زمان بندی تعیین شده به مرور به ناوگان ایران ایر اضافه می شوند. در مجموع 118 فروند هواپیما شامل 45 فروند ایرباس 320، 45 فروند ایرباس از سری 330 و 16 فروند ایرباس 350 و همچنین 12 فروند ایرباس 380 خریداری می‌شود.
بر اساس این گزارش 45 فروند ایرباس 320 شامل 21 فروند ایرباس 320 مدل  «سی ای او» و 24 فروند ایرباس جدید است. مدل قدیمی ایرباس 320 در دو کلاس پروازی تا 150 مسافر ظرفیت دارد و بُرد آن با یکبار سوخت‌گیری حدود 6 هزار کیلومتر است، قیمت این هواپیما در حال حاضر حدود 360 میلیارد تومان است. کل هزینه خرید این 21 فروند هواپیما حدود 7560 میلیارد تومان خواهد بود.
قیمت مدل نئو 320 به‌عنوان پیشرفته‌ترین ایرباس 320 که قرار است تولید آن از سال جاری میلادی آغاز شود، تقریبا 32 میلیارد تومان از ایرباس 320 گرانتر است، یعنی 392 میلیارد تومان. ظرفیت جابجایی این نوع هواپیمای ایرباس از مدل قدیمی 15 نفر بیشتر شده و در دو کلاس پروازی ظرفیت 165 مسافر را دارد. بُرد ایرباس نئو 320 با یکبار سوخت‌گیری 7000 کیلومتر است. هزینه خرید این 24 فروند ایرباس 320 در مجموع حدود 9 هزار و 360 میلیارد تومان است.
بر اساس اطلاعیه ایرباس در قرارداد منعقد شده با ایران 45 فروند هواپیمای ایرباس A330 خریداری شده که 27 فروند آن از نوع «سی ای او» و 18 فروند نیز از سری نئو است. ایرباس ای 330 (A330) با بُرد پرواز حدود 11 هزار کیلومتری ظرفیت 330 مسافر را دارد. قیمت این مدل هواپیما به نرخ روز ارز حدود 844 میلیارد تومان است.
مدل جدید ایرباس A330 با بُرد 12 هزار کیلومتری در دو کلاس پروازی ظرفیت 400 مسافر را دارد. قیمت این هواپیما 112 میلیارد تومان از قیمت ایرباس A330 گرانتر است، به عبارت دیگر هر فروند از این مدل نئو ایرباس 956 میلیارد تومان آب می‌خورد. در مجموع هزینه خرید این 45 فروند هواپیمای ایرباس A330 حدود 39 هزار و 996 میلیارد تومان است.
16 فروند از هواپیماهای خریداری شده از نوع ایرباس 350 است. ایرباس سه مدل از این هواپیما را تولید می‌کند که قیمت  ایرباس 350 سری 800 بالغ بر 970 میلیارد تومان، ایرباس 350 سری 900 بالغ بر 1100 میلیارد و ایرباس 350 سری 1000 بالغ بر 1250 میلیارد تومان است. اگر میانگین قیمت 1100 میلیارد تومانی را برای هر فروند هواپیما ایرباس 350 در نظر بگیریم در مجموع حدود 17 هزار و 600 میلیارد تومان نیز برای این 16 فروند هواپیما ارز باید پرداخت شود.
12 فروند هواپیمای دو طبقه ایرباس A380 نیز با بُرد پرواز بیش از 14 هزار کیلومتر از ایرباس خریداری می‌شود. قیمت این هواپیما به نرخ دلار امروز 1557 میلیارد تومان است، به عبارت دیگر هزینه خرید این 12 فروند 18 هزار و 684 میلیارد تومان است
در مجموع ایران باید طی 15 سال برای خرید 118 فروند هواپیما ایرباس در مدل‌های مختلف حدود 94 هزار میلیارد تومان پرداخت کند. پرداخت این رقم توسط بیمه ساچه ایتالیا تضمین شده است.
دولت آلمان به روسیه هشدار داده از سیاسی کردن ماجرای تجاوز یا رابطه جنسی بین مردان پناهجو با یک دختر روسی در برلین خودداری ورزد.
در حالیکه پلیس آلمان گفته است که شکایت والدین یک دختر چهارده سال روسی یا روس‌زبان در مورد تجاوز جنسی به دخترشان در دست بررسی است، دو روز پیش سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، مقامات آلمانی را متهم کرد که در صدد "پرده پوشی" این ماجرا برآمده‌اند و از آنان خواست که این شکایت را به طور جدی پیگیری کنند.
در واکنش به این اظهارات، سخنگوی دولت آلمان گفته است که وزیر خارجه روسیه نباید به خاطر اختلاف سیاسی با آلمان، از یک موضوع قضایی در دست رسیدگی "بهره‌برداری سیاسی" کند و چنین برخوردی را "بی منطق و غیرقابل قبول" توصیف کرد.
اختلاف در این مورد به ماجرای یک دختر چهارده ساله ارتباط دارد که رسانه‌های روسیه از او با نام "لیزا" یاد کرده‌اند. به نوشته این رسانه‌ها، والدین لیزا گفته‌اند که دخترشان در روز ١١ ژانویه در مسیر بازگشت به خانه برای چند ساعت "ناپدید" شد و بعدا گفت که سه مرد که دارای ظاهر خارجی بودند او را در ایستگاه راه آهن ربودند و به خانه‌ای بردند. به گفته لیزا، این سه مرد به او تجاوز کردند.
برخی از رسانه‌ها گفته‌اند که دختر مورد نظر روسی بوده و برخی دیگر، او را از آلمانی‌تبارانی معرفی کرده‌اند که زمانی ساکن روسیه بوده‌اند. در پی انتشار این گزارش، این گروه با برگزاری تظاهراتی، به ناکارآیی پلیس در حفاظت از شهروندان اعتراض کرده و خواستار شدت عمل با کسانی شد که، به گفته آنان، "فرهنگ آلمانی" را مراعات نمی‌کنند.
با مراجعه والدین این دختر به پلیس، موضوع ناپدید شدن لیزا به رسانه‌های عمومی کشانده شد و گروه‌های راستگرای مخالف مهاجران در آلمان با اظهار این نظر که تجاوز به این دختر توسط سه مرد پناهجو صورت گرفته، دولت را به خاطر کوتاهی در جلوگیری از ورود مهاجران و پناهجویان مورد انتقاد قرار دادند.
همزمان، رسانه‌های روسی طرفدار دولت نیز مقامات آلمانی را متهم کردند که به خاطر جلوگیری از تشدید انتقادات سیاسی در داخل آن کشور، کوشیده‌اند تجاوز به لیزا را "کتمان" کنند. چند ماه پیش و هنگام حرکت موج مهاجران به سوی اروپا، مقامات آلمانی از آمادگی برای پذیرش شمار قابل توجهی پناهجو سخن گفتند. این اظهارات نه تنها با انتقاد شدید راستگرایان آلمان مواجه شد، بلکه شماری از مقامات اروپایی نیز صراحتا و تلویحا آن را نامناسب توصیف کرده و گفتند که چنین اظهاراتی صرفا باعث تشویق پناهجویان بیشتری برای حرکت به سوی اروپا و تشدید بحران پناهجویان می‌شود.
سال گذشته، آلمان بیش از یک میلیون پناهجو را پذیرفت که اکثراآنان از سوریه، افغانستان و عراق عازم آن کشور شده بودند. در شب عید سال نو امسال، رسانه‌های خبری آلمان گزارش کردند که در شهر کلن، تعدادی مرد، که ظاهرا عرب یا از کشورهای شمال آفریقا بودند، برای زنان ایجاد مزاحمت کردند. پلیس محلی در ابتدا این موضوع را جدی نگرفت و این رویکرد به یک جنجال سیاسی و کناره‌گیری مقامات پلیس محلی منجر شد.
در حالیکه طی چند سال اخیر، روابط بین روسیه و اکثر کشورهای غربی، از جمله آلمان بر سر موضوعاتی مانند حمایت روسیه از جدایی‌طلبان اوکراین و حمایت از حکومت سوریه چندان گرم نبوده، اظهارات وزیر خارجه روسیه به تلاش برای افزایش فشار بر دولت خانم مرکل از طریق برانگیختن احساسات ضد خارجی در آلمان تعبیر شده است.
پلیس آلمان گفته است که شواهدی در دست نیست که نشان دهد که این دختر "مجبور" به برقراری ارتباط جنسی شده است هر چند تحقیقات در مورد ارتباط جنسی یک مرد با این دختر ادامه دارد. طبق قوانین آلمان، رابطه جنسی با فرد زیر چهارده سال، ولو با رضایت او هم باشد، جرم کیفری محسوب می‌شود و مجازات زندان در پی دارد.
لاوروف گفته بود که "آشکار است که این دختر به مدت سی ساعت ربوده شد و در این مورد هیچ تردیدی وجود ندارد." وی از اینکه این ماجرا "به دلایلی برای مدتی طولانی پرده‌پوشی" شده ابراز تاسف کرد و تلویحا گفت که بحران پناهجویان در اروپا باعث شد تا مقامات آلمانی "در صدد رفع و رجوع" این ماجرا برآیند.
در مقابل، فرانک والتر-اشتانمایر، وزیر خارجه آلمان این اتهام را رد کرده و گفته که بهتر است دولت روسیه به جای اتکا به "گزارش‌های جنجالی رسانه‌ای" براساس تحقیقات پلیس در این مورد اظهار نظر کند. سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز از دخالت "مقامات عالیرتبه" روسی در این ماجرا ابراز تعجب کرده است.
علاوه بر مسایل سیاسی جاری بین روسیه و آلمان، اتهامات متقابل تجاوز جنسی دارای سابقه‌ای تاریخی در روابط دو کشور است که احتمالا هنوز هم خاطره آن از ذهن دو ملت پاک نشده است.
در پایان جنگ جهانی دوم، گفته شد که سربازان شوروی پس از ورود به آلمان و به خصوص پس از تصرف برلین، به تجاوز لجام گسیخته به زنان آلمانی مبادرت کردند. بعد از جنگ، منابع آلمانی و غربی از وجود شواهدی در این زمینه سخن گفته و فرماندهان روسی را متهم کردند که نه تنها از این اقدام جلوگیری به عمل نیاوردند بلکه به نظر می‌رسد که تجاوز جنسی را به عنوان راهی برای تنبیه آلمانی ها مجاز دانسته یا حتی تشویق کرده بودند.
روسیه با رد این اتهام، تاکید داشته که در واقع این نیروهای آلمانی بودند که هنگام اشغال خاک روسیه، به زنان روسی تجاوز کردند و اتهام تجاوز سربازان روسی به زنان آلمانی نادرست است. در عین حال، برخی منابع روسی پذیرفتند که ممکن است در هرج و مرج جنگ، بر خلاف مشی رسمی دولت و فرماندهی ارتش شوروی، تخلفات پراکنده‌ای بروز کرده باشد.
بانک مرکزی از افزایش ۳۰.۵ درصد قیمت تخم مرغ، ۲۶.۲ درصدی قیمت حبوب، ۱۷.۹ درصدی قیمت قند و شکر، ۱۶.۲ درصد قیمت سبزی، ۱۳.۱ درصدی گوشت قرمز و ۱۰.۶ درصدی قیمت چای در یکسال اخیر خبرداد.

به گزارش خبرگزاری میزان، بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲ / ۱۱ / ۱۳۹۴ را منتشر کرد که بر اساس این گزارش قیمت ۶گروه تخم مرغ، برنج، حبوب، گوشت قرمز، قند و شکر و چای نسبت به هفته قبل افزایش و قیمت ۴ گروه میوه های تازه، سبزی های تازه، گوشت مرغ و روغن نباتی کاهش یافته و قیمت گروه لبنیات نسبت به هفته قبل کاهش یافته است.
لبنیات و تخم مرغ
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای اقلام این گروه نسبت به هفته قبل ثابت بود. قینا تخم مرغ معادل ۸.۳ درصد افزایش یافت و شانه ای ۱۰ هزارر و ۳۰۰ تومان الی ۱۳ هزار تومان فروش می رفت.
برنج و حبوب
در این هفته در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل ۵.۲ درصد و ۱.۵ درصد افزایش داشت و قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی بدون تغییر بود. در گروه حبوب، بهای نخود و لوبیا چیتی ثابت بود و قیمت سایر اقلام این گروه بین ۰.۴ درصد تا ۱.۸ درصد افزایش یافت.
میوه ها و سبزی های تازه
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری انگور و لوبیا سبز عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می شد.
میوه فروشی های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می نمودند که در گروه میوه های تازه بهای نارنگی معادل ۳.۴ درصد، انار ۶.۴ درصد، کیوی ۱.۴ درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۰.۲ درصد تا ۶.۵ درصد کاهش داشت. در گروه سبزی های تازه بهای لوبیا سبز معادل ۷.۳ درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۲.۱ درصد تا ۹.۳ درصد کاهش یافت. بهای سبزی های برگی بدون تغییر بود.
گوشت قرمز و گوشت مرغ
در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند معادل ۰.۴ درصد افزایش ولی بهای گوشت مرغ ۱.۸ درصد کاهش داشت. قیمت گوشت تازه گاو گوساله ثابت بود.
قند، شکر، چای و روغن نباتی
در این هفته بهای قند معادل ۱.۷ درصد، چای خارجی هر یک ۲.۳ درصد افزایش ولی قیمت روغن نباتی جامد ۰.۳ درصد کاهش یافت. بهای روغن نباتی مایع بدون تغییر بود.
تغییرات یکساله قیمت مواد غذایی
بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت گروه لبنیات ۸.۲ درصد، تخم مرغ ۳۰.۵ درصد، برنج ۸.۸ درصد، حبوب ۲۶.۲ درصد، سبزی های تازه ۱۶.۲ درصد، گوشت قرمز ۱۳.۱ درصد، قند و شکر ۱۷.۹ درصد، چای ۱۰.۶ درصد و روغن نباتی ۰.۲ درصد افزایش یافته و قیمت گروه میوه های تازه ۱۳ درصد و گوشت مرغ ۱۲.۱ درصد در هفته مورد گزارش نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.