تکه پارهای از عقل 23 دی - 94
در دفاع ازر فسنجانی وانتقاد به آخوند آقاتهرانی شاگردو مرید مصباح یزدی این اشعار ضمیمه شده است.
در دفاع ازر فسنجانی وانتقاد به آخوند آقاتهرانی شاگردو مرید مصباح یزدی این اشعار ضمیمه شده است.
دوستی با مردم دانا نکوست
دشمن دانا به از نادان دوست
دشمن دانا بلندت میکند
بر زمینت میزند نادان دوست
دشمن دانا به از نادان دوست
دشمن دانا بلندت میکند
بر زمینت میزند نادان دوست
ظالمی را خفته دیدم نیمه روز
گفتم این فتنه است، خوابش برده به
و آن که خوابش بهتر از بیداری است
آن چنان بد زندگانی مرده به
گفتم این فتنه است، خوابش برده به
و آن که خوابش بهتر از بیداری است
آن چنان بد زندگانی مرده به
اظهارات تامل برانگیز آقای آقاتهرانی که مدتی به
عنوان استاد اخلاق در هیات دولت سابق به ارشاد قلوب وتزکیه نفوس میپرداختند در
مصاحبه با نشریه رمز عبور که گفتهاند "در صحبتی هم که درباره آقای هاشمی
رفسنجانی کردم گفتم اگر بنا بود امر به معروف و نهی از منکر فیزیکی بکنیم باور کن
(هر آینه و به تحقیق) خاتمی و تو را میزدیم تکهپاره میکردیم." سبب شد
نکاتی در دفاع از فریضه خردمندانه امر به معروف ونهی از منکر و در نقد تفسیر خود
محورانه از قوانین و اجرای خود سرانه احکام تبدیل به رویهای معمول گردیده است به
عرض مخاطبان رسانده شود.
بر خلاف آنچه در نگاه نخست به ذهن خطور میکند ومتعارف است که علم درنقطه مقابل جهل قرار دارد، در متون اسلامى و به تبع آن در کتب حدیث، عقل در برابر جهل قرار مى گیرد نه در برابر علم، شاید از اسرار این تقابل آن است که اسلام، جهلِ در مقابل عقل را خطرناکتر از جهلِ در مقابل علم مى داند و تا این جهلْ ریشه کن نشود، ریشه کن شدنِ جهلِ در مقابل علم، براى جامعه سودى اساسى در برنخواهد داشت ازجمله خطرات و عواقب بد جهل ظهور آن در قالب دوستی است.یعنی همان گونه که یک فرد عاقل ممکن است از سر دشمنی به کسی زیان وارد نماید به همان میزان وبلکه بیشتر و خطرناکتر، زیانی است که از ناحیه دوستی فرد نادان متوجه انسان میگردد، این موضوع به حدی مهم است که امام علی بن ابی طالب(ع) دشمن خردمند را بر دوست نادان ترجیح داده در اینباره میفرماید: دشمن با خرد برای تو از دوست نادان مطمئنتر است. (تصنیف غرر الحکم، ج 4، ص611)
دوستی با مردم دانا نکوست
دشمن دانا به از نادان دوست
دشمن دانا بلندت میکند
بر زمینت میزند نادان دوست
منفعت افراد جاهل برای جامعه به قدری اندک است که امیر مونان خواب عاقلان را از بیداری و حضور در صحنه ایشان برتر دانسته میفرماید "فَنَوْمُ الْعَاقِلِ اَفْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجَاهِلِ"
ظالمی را خفته دیدم نیمه روز
گفتم این فتنه است، خوابش برده به
و آن که خوابش بهتر از بیداری است
آن چنان بد زندگانی مرده به
کسانی که علی علیه السلام در سختترین شرایط هیچ گاه حکومت خود را نیازمند حمایت ایشان نمیدانست ونگران ریزش و پراکندگی چنین افرادی از اطراف خود نبود چرا که قهر ایشان را (از حکومت خود)،مساوی آشتی خردمندان (با مرام ومکتب خویش) میشمارد "قَطِیعَهُ الْجَاهِلِ تَعْدِلُ صِلَهَ الْعَاقِلِ ".
خطر درک نادرست آن زمان گسترده میشود که در لباس دین و دینداری ظاهرگردد و از سر احساس وظیفه، بخواهد نگاه خویش از شزیعت اسلامی را در جامعه اجرا نماید. امیر مومنان علی(ع) آسیب آن را برای (حکومت ومکتب) خود کمر شکن میداند و میگوید: "قَطَعَ ظَهْرِی اثْنَانِ عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ" پشت مرا دو طایفه شکست جاهل متدین و عالم بیپروا،
خطری که امام صادق(ع) دلیل کمر شکن بودن آن را اعتماد مردم به چهره غلط انداز ایشان میداند ومی فرماید:ای سماعه مومن از چهار بلا آسوده نشود: همسایه موذی، شیطان گمراه کننده، منافق عیبجو و مومن حسود.ای سماعه! این بلای آخر از همه بدتر است.سپس سماعه از حضرت پرسید: چگونه آن بلای آخر (مومن حسود) از همه سختتر است؟ فرمودند: چون هر حرفی که مومن حسود درباره مومن واقعی بگوید مردم قبول میکنند. (نصایح صفحه 191)
چرا که نگاه کج اندیشانه از اسلام واحکام اجتماعی آن، اگر در صورت امر به معروف و نهی از منکر فرصت ظهور و بروز یابد، با "تیکه و پاره کردن" مخالفان فکر و سلیقه سیاسی، چهرهای ناشناخته و زشت از آن نشان خواهد داد. همان چهرهای که امروز داعش از اسلام به نمایش گذاشته است و به کمک دشمنان اسلام در ویترین نمایشگاه جهانی عرضه اسلام قرارگرفته است؟؟؟
راستی آیا کمر فریضه بزرگ وخردمندانه مانند امر به معروف ونهی از منکر که شرط نخست آن علم وآگاهی است و سبب قوام سایر فرایض شمرده شده است را جز با تفسیر آن به "تیکه پاره کردن" رقیبان سیاسی میتوان شکست.؟؟؟ هرچند روشن نیست که بر اساس اکتشافات دیگر نظریهپردازان در منظومه فقه جدید، ترتیب مراحل سه گانه نهی از منکرا ز کجا آغاز میشود که در مرحله فیزیکی به "تیکه پاره کردن" ختم میگردد؟؟؟ لابد از چنگ ودندان تیز کرد و نشان دادن ودر مرحله زبانی آن فحش و ناسزا گفتن و...؟؟
آیا این گونه تفسیر از امر به معروف ونهی از منکر و روش اجرایی خود ساخته آن را نمیتوان مصداق این فرمایش امیر مومنان(ع) دانست که:
نیکی در بین ایشان آن است که خودشان خوب بدانند و زشتی آن است که خود زشت بنامند. در مشکلات و سختیها به خود پناه میبرند و در امور زندگی به رای و نظر خود عمل میکنند. گویا هر یک از ایشان امام و پیشوای خویش است.
بی شک از تبعات چنین نگاه خود محورانه به احکام اسلامی اقدامات خود سرانه درحفظ عزت اسلامی واجرای حدود الهی، با آتش زدن سفارت خانه و شکستن شیشهها، آن هم در زمان بسط ید حاکم اسلامی و حاکمیت اسلام است!!!
آیا پشت عقلانیت و خرد ورزی و عزت وسربلندی و تمدن اسلامی را که مطالبه چند روز پیش رهبری انقلاب از نخبگان امت اسلامی بود، جز با تعرض به اتباع و اماکن سایر کشورها که درپناه امنیت نظام اسلامیند میتوان دوتا نمود و به خاک مالید؟؟؟
آیا جهالتی که علی(ع) بارزترین مشخصه آن را موقعیت نشناسی صاحبان آن میشمارد، جز این نوع گفتار و رفتار آن هم در حساسترین شرایط کشور و بحرانیترین شرایط منطقه است؟؟ هرچند چنین سخنانی از کسانی که سالها قدرت خویش در ایجاد بحران وتنش درداخل وزمینه سازی برای ایجاد وحدت و اجماع بینالمللی علیه کشور ومنافع ملی را به رخ کشیدهاند چندان دور از ذهن نیست.کسانی که نشان دادهاند در برخی موارد گوی سبقت را در ترجیح منافع گروهی به منافع ملی، از حاکمان عربستان سعودی ربودهاند که حاضرند به بهای ضرر زدن به منافع سایر ممالک اسلامی که آنان را به غلط رقیب منطقهای خویش میشمارد چوب حراج به قیمت نفت ونابودی سرمایه ملت خویش بزند.
محسن احمدوند
بر خلاف آنچه در نگاه نخست به ذهن خطور میکند ومتعارف است که علم درنقطه مقابل جهل قرار دارد، در متون اسلامى و به تبع آن در کتب حدیث، عقل در برابر جهل قرار مى گیرد نه در برابر علم، شاید از اسرار این تقابل آن است که اسلام، جهلِ در مقابل عقل را خطرناکتر از جهلِ در مقابل علم مى داند و تا این جهلْ ریشه کن نشود، ریشه کن شدنِ جهلِ در مقابل علم، براى جامعه سودى اساسى در برنخواهد داشت ازجمله خطرات و عواقب بد جهل ظهور آن در قالب دوستی است.یعنی همان گونه که یک فرد عاقل ممکن است از سر دشمنی به کسی زیان وارد نماید به همان میزان وبلکه بیشتر و خطرناکتر، زیانی است که از ناحیه دوستی فرد نادان متوجه انسان میگردد، این موضوع به حدی مهم است که امام علی بن ابی طالب(ع) دشمن خردمند را بر دوست نادان ترجیح داده در اینباره میفرماید: دشمن با خرد برای تو از دوست نادان مطمئنتر است. (تصنیف غرر الحکم، ج 4، ص611)
دوستی با مردم دانا نکوست
دشمن دانا به از نادان دوست
دشمن دانا بلندت میکند
بر زمینت میزند نادان دوست
منفعت افراد جاهل برای جامعه به قدری اندک است که امیر مونان خواب عاقلان را از بیداری و حضور در صحنه ایشان برتر دانسته میفرماید "فَنَوْمُ الْعَاقِلِ اَفْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجَاهِلِ"
ظالمی را خفته دیدم نیمه روز
گفتم این فتنه است، خوابش برده به
و آن که خوابش بهتر از بیداری است
آن چنان بد زندگانی مرده به
کسانی که علی علیه السلام در سختترین شرایط هیچ گاه حکومت خود را نیازمند حمایت ایشان نمیدانست ونگران ریزش و پراکندگی چنین افرادی از اطراف خود نبود چرا که قهر ایشان را (از حکومت خود)،مساوی آشتی خردمندان (با مرام ومکتب خویش) میشمارد "قَطِیعَهُ الْجَاهِلِ تَعْدِلُ صِلَهَ الْعَاقِلِ ".
خطر درک نادرست آن زمان گسترده میشود که در لباس دین و دینداری ظاهرگردد و از سر احساس وظیفه، بخواهد نگاه خویش از شزیعت اسلامی را در جامعه اجرا نماید. امیر مومنان علی(ع) آسیب آن را برای (حکومت ومکتب) خود کمر شکن میداند و میگوید: "قَطَعَ ظَهْرِی اثْنَانِ عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ" پشت مرا دو طایفه شکست جاهل متدین و عالم بیپروا،
خطری که امام صادق(ع) دلیل کمر شکن بودن آن را اعتماد مردم به چهره غلط انداز ایشان میداند ومی فرماید:ای سماعه مومن از چهار بلا آسوده نشود: همسایه موذی، شیطان گمراه کننده، منافق عیبجو و مومن حسود.ای سماعه! این بلای آخر از همه بدتر است.سپس سماعه از حضرت پرسید: چگونه آن بلای آخر (مومن حسود) از همه سختتر است؟ فرمودند: چون هر حرفی که مومن حسود درباره مومن واقعی بگوید مردم قبول میکنند. (نصایح صفحه 191)
چرا که نگاه کج اندیشانه از اسلام واحکام اجتماعی آن، اگر در صورت امر به معروف و نهی از منکر فرصت ظهور و بروز یابد، با "تیکه و پاره کردن" مخالفان فکر و سلیقه سیاسی، چهرهای ناشناخته و زشت از آن نشان خواهد داد. همان چهرهای که امروز داعش از اسلام به نمایش گذاشته است و به کمک دشمنان اسلام در ویترین نمایشگاه جهانی عرضه اسلام قرارگرفته است؟؟؟
راستی آیا کمر فریضه بزرگ وخردمندانه مانند امر به معروف ونهی از منکر که شرط نخست آن علم وآگاهی است و سبب قوام سایر فرایض شمرده شده است را جز با تفسیر آن به "تیکه پاره کردن" رقیبان سیاسی میتوان شکست.؟؟؟ هرچند روشن نیست که بر اساس اکتشافات دیگر نظریهپردازان در منظومه فقه جدید، ترتیب مراحل سه گانه نهی از منکرا ز کجا آغاز میشود که در مرحله فیزیکی به "تیکه پاره کردن" ختم میگردد؟؟؟ لابد از چنگ ودندان تیز کرد و نشان دادن ودر مرحله زبانی آن فحش و ناسزا گفتن و...؟؟
آیا این گونه تفسیر از امر به معروف ونهی از منکر و روش اجرایی خود ساخته آن را نمیتوان مصداق این فرمایش امیر مومنان(ع) دانست که:
نیکی در بین ایشان آن است که خودشان خوب بدانند و زشتی آن است که خود زشت بنامند. در مشکلات و سختیها به خود پناه میبرند و در امور زندگی به رای و نظر خود عمل میکنند. گویا هر یک از ایشان امام و پیشوای خویش است.
بی شک از تبعات چنین نگاه خود محورانه به احکام اسلامی اقدامات خود سرانه درحفظ عزت اسلامی واجرای حدود الهی، با آتش زدن سفارت خانه و شکستن شیشهها، آن هم در زمان بسط ید حاکم اسلامی و حاکمیت اسلام است!!!
آیا پشت عقلانیت و خرد ورزی و عزت وسربلندی و تمدن اسلامی را که مطالبه چند روز پیش رهبری انقلاب از نخبگان امت اسلامی بود، جز با تعرض به اتباع و اماکن سایر کشورها که درپناه امنیت نظام اسلامیند میتوان دوتا نمود و به خاک مالید؟؟؟
آیا جهالتی که علی(ع) بارزترین مشخصه آن را موقعیت نشناسی صاحبان آن میشمارد، جز این نوع گفتار و رفتار آن هم در حساسترین شرایط کشور و بحرانیترین شرایط منطقه است؟؟ هرچند چنین سخنانی از کسانی که سالها قدرت خویش در ایجاد بحران وتنش درداخل وزمینه سازی برای ایجاد وحدت و اجماع بینالمللی علیه کشور ومنافع ملی را به رخ کشیدهاند چندان دور از ذهن نیست.کسانی که نشان دادهاند در برخی موارد گوی سبقت را در ترجیح منافع گروهی به منافع ملی، از حاکمان عربستان سعودی ربودهاند که حاضرند به بهای ضرر زدن به منافع سایر ممالک اسلامی که آنان را به غلط رقیب منطقهای خویش میشمارد چوب حراج به قیمت نفت ونابودی سرمایه ملت خویش بزند.
محسن احمدوند