گزیده های 11 خرداد – 95 قسمت -3

گزیده های 11 خرداد – 95 قسمت -3
       2 مغازه آتش گرفتند
    شهريار-فارس: مسئول اطلاع رساني سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهريار گفت: دو باب مغازه اغذيه فروشي در دو مکان مختلف به علت نامعلوم طعمه حريق شد.    رضا قاسمي با بيان اينکه هر دو حادثه در فاز يک شهر جديد انديشه رخ داد افزود: اين آتش سوزي ها خوشبختانه تلفات جاني به همراه نداشت اما به وسائل موجود در مغازه ها خسارت هايي وارد شد. به گفته وي، کارشناسان آتش نشاني در حال بررسي علل حادثه مزبور هستند.    
    تصادف به خاطر بي توجهي راننده
    ايلام- ايرنا: جانشين فرمانده پليس راه انتظامي استان ايلام گفت: ساعت 7 و 50 دقيقه صبح ديروز يک دستگاه تريلر و يک دستگاه سواري پيکان در کيلومتر 17 جاده ايلام- مهران با يکديگر برخورد کردند.    سرهنگ ابوالفضل کهزادي افزود: عدم توجه به جلو از جانب راننده سواري پيکان باعث برخورد با تريلر شد که در اين تصادف يک نفر در محل حادثه جان خود را از دست داد و 2 نفر نيز زخمي شدند که پس از انتقال به بيمارستان به دليل شدت جراحات جان باختند.      
    دو قلوهاي آتش افروز
    مشهد- خبرگزاري صدا و سيما: مسئول رسانه سازمان آتش نشاني مشهد گفت دو پسربچه دوقلو در زير پله منزل مسکوني خود اقدام به روشن کردن کبريت کردند که منجر به آتش سوزي در اين ساختمان شد.    محبوبه جلايي افزود: کانون آتش زير پله هاي طبقه همکف بود که به دليل وجود مواد قابل اشتعال در اين مکان، دامنه آتش به سرعت هر دو طبقه را فرا گرفته بود.وي گفت: آتش نشانان با شتاب از سه ايستگاه به محل حادثه اعزام شدند و دو قلوها را نجات دادند.جلالي افزود: خسارات مالي اين حاثه در دست بررسي است.
خبر ويژه 
حباب تركيد /وزن واقعي اصلاح طلبان معلوم شد
سرانجام پس از ماه ها فضاسازي رسانه اي جريان اصلاحات درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبري و مجلس دهم شوراي اسلامي، نتيجه به دست آمده درباره ترکيب هيئت رئيسه اين دو نهاد، عيار اصلاح طلبي را روشن ساخت و حباب کاذب ايجاد شده خيلي زودتر از پيش بيني ها ترکيد.
    
روزنامه جوان با انتشار اين تحليل نوشت: چند روز پس از آنکه اعضاي مجلس خبرگان رهبري در تصميمي انقلابي به رياست آيت الله جنتي راي دادند و توهم اصلاح طلبان را براي اين نهاد غير حزبي و غيرجناحي باطل کردند، نمايندگان مجلس دهم نيز گام دوم را محکم تر برداشتند و با انتخاب علي لاريجاني به عنوان رئيس موقت مجلس نشان دادند بين واقعيت و آرزو فاصله بسيار است.
    
محمدرضا عارف که در انتخابات رياست جمهوري سال 92 به رغم ميل باطني و تحت فشار پدر خوانده هاي اصلاحات مجبور به کناره گيري از رقابت ها شد، خرداد امسال با انديشه رياست مجلس دهم نامزد انتخابات مجلس شد. به صورت طبيعي شايد او اين انتظار را در خود تقويت کرده بود که با حمايت اصلاح طلبان و طيف نزديک به دولت راه همواري براي رئيس شدن دارد، اما اتفاقات روز يکشنبه دو واقعيت را براي دکتر عارف آشکارتر ساخت؛ اول اينکه برخلاف القائات رسانه اي، اعتدال و اصلاحات قرابت چنداني با هم ندارند و هر کدام از آنها راه خود را مي پيمايند، ولو اينکه در مواردي اشتراک منافع آنها را به هم نزديک کند. چه آنکه اگر غير از اين بود اکثريت ادعايي اصلاحات و اعتدال مي بايست عارف را بر کرسي رياست مي نشاند. بنابراين برخلاف توجيهات پس از شکست اصلاح طلبان که از خلوص و انسجام 103 نفره آنها مي گويد، فراکسيون ادعايي آنها بسيار شکننده و تابع حوادث است (به اين ادعاي خنده دار اضافه کنيد که گاهي تعداد نمايندگان اصلاح طلب مجلس را تا 145 نفر هم افزايش دادند!) چنانکه مصطفي کواکبيان در اظهارنظري طعنه آميز به اعضاي ليست ادعايي اميد، پس از اشاره به اين نکته که 50 نفر از اعضاي اين ليست به لاريجاني راي دادند، گفت: «آنها گرچه ميثاق نامه اميدرا امضا کرده بودند و عکس يادگاري با ما گرفتند اما زنبيل را جاي ديگري بردند
    
واقعيت ديگري که مي توان اشاره کرد، نوع نگاه پدر خوانده هاي اصلاحات به عارف است. همان ها که او را «اصلاح طلب بدلي» مي خوانند و از تکرار آن هم ابايي ندارند. اين جماعت همواره کساني را اصلاح طلب واقعي مي دانند که سابقه عبور از ساختارهاي رسمي نظام داشته باشند. اينان خود را نه «در نظام» که «برنظام» تعريف کرده اند. بنابراين هرچه ساختارشکن تر، اصلاح طلب تر! بنابراين عارفي که همواره خود را درون نظام تعريف کرده و مي کند، نمي تواند مطلوب اين جريان باشد.
    
در کنار اينها اگر دکتر عارف در سال 92 با «کناره گيري» از رقابت هاي انتخاباتي توانست اصلاح طلبان را شريک پيروز معرفي کند، «حضور» او در انتخابات هيئت رئيسه مجلس دهم براي مشخص کردن وزن جريان اصلاح طلب تا اندازه اي توانست توهم پيروي اصلاح طلبان را از بين ببرد و القاي پيروزي دروغين را برطرف کرد که آن ادعاها طبل توخالي بيش نبوده است.
    
انتخابات هيئت رئيسه مجلس دهم اين واقعيت را عيان کرد که چگالي وزن اصلاح طلبان بسيار پايين تر از آني است که تبليغ و بزرگنمايي رسانه اي مي شود. تصميم نمايندگان خانه ملت بار ديگر توهم «اين هماني» نزد مدعيان اصلاحات را فروپاشيد و ثابت کرد ايران، تهران نيست. ضمن اينکه تصميمات خانه ملت در بهارستان گرفته مي شود نه در کف خيابان و صفحات روزنامه ها.
افت 13 درصدي تجارت خارجي پس از برجام
آمار 2 ماهه گمرك نشان مي دهد
جديدترين آمار گمرک نشان مي دهد عليرغم ادعاي رونق اقتصادي پس از اجراي برجام، ارزش مبادلات تجاري کشور در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش يافته است.
    
با اجرايي شدن برجام از دي ماه سال گذشته، با توجه به تبليغات دولتي ها درباره لغو تحريم ها و عادي شدن روابط اقتصادي و تجاري ايران با دنيا، انتظار مي رفت روند صادرات و واردات کشور که در سال گذشته به علت رکود اقتصادي و مشکلات تحريم ها با افت بي سابقه روبرو شده بود، مجددا رونق بگيرد، اما با انتشار آمار گمرک از حجم تجارت خارجي کشور در 2 ماهه نخست امسال، مشخص شد برجام تاکنون نتوانسته رکود حاکم بر صادرات و واردات کشور را رفع کند.
    
بر اساس گزارش گمرک، در 2 ماهه نخست امسال، 6ميليارد و 859 ميليون دلار کالاي غيرنفتي از طريق گمركات اجرايي به خارج از كشور صادر شد كه در مقايسه با دو ماهه اول سال گذشته بيش از 14 درصد كاهش يافته است.
    
به گزارش مشرق، همچنين در اين مدت 5 ميليارد و 497 ميليون دلار کالاوارد كشور شد كه 13/5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش داشته است.
    
در مجموع، ارزش مبادلات تجاري کشور در دو ماهه امسال به 12/3 ميليارد دلار رسيده که 13 درصد (900 ميليون دلار) نسبت به سال گذشته کاهش نشان مي دهد. ارزش مبادلات تجاري کشور در دو ماهه اول سال گذشته 14/2 ميليارد دلار بود.
    
مبادلات تجاري کشور در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال 93 نيز کاهش 3 ميليارد دلاري نشان مي دهد.
    
آمارهاي فوق نشان مي دهد با گذشت 4 ماه از اجراي برجام، همچنان مشکلات و گره هاي مبادلات تجاري بر سر راه تجار ايران قرار دارد.
وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد، پیونگ‌یانگ امروز (سه‌شنبه) ظاهرا یک پرتاب موشکی بالستیک ناموفق انجام داده است که نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد محسوب می‌شود.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع کره‌جنوبی درباره نوع موشک پرتاب شده اظهارنظری نکرده اما رسانه‌های محلی به نقل از منابع نظامی مدعی شده‌اند که موشک آزمایش‌شده از نوع موشک قدرتمند با برد متوسط موسودان (Musudan) بوده است. پیونگ‌یانگ در سال جاری میلادی سه پرتاب موشکی ناموفق داشته است.قطعنامه‌های سازمان ملل متحد کره‌شمالی را از آزمایش و استفاده از موشک‌های بالستیک منع می‌کنند؛ با این حال این کشور منزوی مکررا موشک‌های کوتاه‌برد در سواحل شرقی خود آزمایش می‌کند. تلاش‌های ناکام امروز در حالی صورت گرفته که تنش‌ها در شبه‌جزیره کره به دنبال آزمایش هسته‌ای ماه ژانویه و پرتاب موشک دوربرد ماه فوریه از سوی کره شمالی همچنان بالاست.وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد، آزمایش موشکی مذکور حدود ساعت 20 : 5 صبح به وقت کره‌جنوبی و در نزدیکی شهر ساحلی ونسان در شرق کره‌شمالی انجام شد. سخنگوی ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی گفت: ما گمان می‌کنیم که این حرکتی ناموفق بود و در حال بررسی و تحلیل این تحولات هستیم، الان نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری ارائه دهیم.وی ادامه داد: ما در حالت تدافعی به سر می‌بریم تا در صورتی که کره‌شمالی قصد انجام اقدامات بیشتری در سر داشته باشد، آماده باشیم.مقام‌های ژاپن نیز دوشنبه گفته بودند، توکیو در واکنش به احتمال انجام آزمایش موشکی جدید از سوی پیونگ‌یانگ ارتش را به حالت آماده باش درآورده و آماده است تا هر موشکی که خاک ژاپن را تهدید کند، ردگیری کند. کره‌جنوبی نیز گفته بود که شواهد نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ آماده آزمایش موشکی است.ماه آوریل کره‌شمالی سه بار آزمایش ناموفق موشکی از نوع موسودان داشت. برد تخمینی هر کدام از موشک‌های فوق بین 2500 تا 4000 کیلومتر است. موشک موسودان اولین بار در اکتبر 2010 رونمایی شد اما آزمایش موفقیت‌آمیزی نداشته است.