استاد دانشگاه بهشتي: مناصب اقتصادي كشور در اختيار واردكنندگان است

استاد دانشگاه بهشتي: مناصب اقتصادي كشور در اختيار واردكنندگان است  11 خرداد -95

لابد سهم قرارگاه خاتم پاسداران کاهش یافته است برای همین این گزارش  خبری دراوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری بازتاب داده شده است .
استاد دانشگاه شهيد بهشتي گفت: دولت يازدهم به هيچ يک از موارد 10گانه رهبري درباره اقتصاد مقاومتي عمل نکرده است.
    مرتضي رحيمي يگانه در گفت وگو با تسنيم اظهار داشت: شايد اگر اراده اي براي تحقق اقتصاد استقلال گرا وجود داشت اولويت را به تکميل سرمايه گذاري هاي قبلي مي داد. کارهاي نيمه تمام قبلي که هزاران ميليارد تومان در آنها سرمايه گذاري شده مثل مسکن مهر و صنايع زيربنايي و نيروگاه ها، اما مي بينيم که شواهد چنين چيزي را نشان نداده است. هزاران ميليارد سرمايه گذاري قبلي را فقط به علل سياسي و جناحي تعطيل نموده و يا در مواردي که نتوانسته اند روند کار را متوقف کنند آن را بسيار بسيار کند ساخته اند.

    وي افزود: عدم موفقيت دولت کنوني در اقتصاد ناشي از نگرش محافظه کارانه و مصلحت جويانه است. نگرش خلاق شجاعانه در ذهنيت مديران کشور جاي خود را به نگرش منفعلانه و مصلحت جويانه داده است. نتيجه اش همين مي شود که عزيزاني در سطح معاون رئيس جمهور بگويند ما در کشور غير از آبگوشت بزباش چيزي نمي توانيم توليد کنيم! نگرشي عملگرا نمي تواند دستور به توقف سيستم هاي هوشمند در اقتصاد کشور بدهد، مي بينيم که دولت آقاي روحاني طرح هايي مثل طرح ايران کد و شبنم را که به شفافيت روند اقتصادي منجر مي شد متوقف کرد و در مواردي مثل کارت سوخت هم چند بار اقدام به توقف آن نموده که تاکنون موفق نبوده است. همين تصميمات است که زمينه را براي فعاليت قاچاقچيان فراهم نموده است. متاسفانه حجم کالاي قاچاق در کشور ما بسيار بسيار بالاست. به نظرم کساني که مسئوليت اقتصاد کشور را دارند اعتقادي به مبارزه با قاچاق ندارند چرا که مقررات را براي فعاليت قاچاقچيان مساعد ساختند.

    اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين سوال که دولت روحاني در کدام اولويت برخلاف جهت حرکت کرده است، گفت: من با يک نگاه خوشبينانه عرض مي کنم که اگر جهت گيري اقتصادي کشور در سه سال اخير دقيقا خلاف جهت گيري مبتني بر اقدام و عمل بوده است شايد مسکني باشد بر فشاري که کشورمان در دوران دولت قبل در مقابل اقتصاد جهاني تحمل کرد.

    وي ادامه داد: دوران دولت کنوني را مي توانيم با خوش بيني تعبير به دوران استراحت اقتصاد کشور کنيم. مثلادولت قبل با نگاه ويژه اي که به صنايع متوسط و کوچک زود بازده داشت و آنها را از طريق وام ها و قوانين کار مورد حمايت قرار مي داد و از طريق انواع وام ها و صندوق مهر رضا واحدهاي توليدي کوچک را حمايت مي کرد. الان که اين حمايت ها قطع شده ده ها هزار توليدکننده کوچک به چک کردن سيستم هاي خود مشغول هستند. واردات بي رويه اي هم که در يکي دو سال اخير بر بخش توليد فشار مي آورد ناشي از فعاليت هاي قبلي مقامات اقتصادي کشورمان است که قبل از وزارت در زمينه واردات کالامشغول بوده اند. وقتي شما مناصب اقتصادي کشور را به واردکنند ه هاي عمده واگذار کنيد و ادعا کنيد جهت گيري حمايت از توليد داريم مشخص است که ادعاي شما مسموع نخواهد بود. اما همين فاجعه را اگر بخواهيم خوش بينانه نگاه کنيم به توليدکننده هاي ما هشدار مي دهد که بايد کيفيت توليد خود را به شرايط رقابتي نزديک کنند.