تحلیل یک توطئه

تحلیل یک توطئه  11 خرداد -95
نمی توان با رنگ ننگ پاک کرد . یا نمی شود  با پاک کردن صورت مسأله تحلیل یک جانبه روبنایی ارائه داد ونزد قاضی رفت وراضی برگشت . چگونه می توان درمورد مخالفت عربستان با شرایط  ترسیم شده تحمیلی اعزام  رژیم وارونه ی ولایت فقیه به عربستان تحلیل دلخواه داد که بدون توجه به عملکرد اخلال گرانه وبرپایی آشوب حجاج اعزام شده ازایران درمراسم حج درمکه درسال گذشته باشد .یااینکه تهاجم به سفارت وکنسول عربستان در تهران ومشهد را فراموش کرد که منجر به قطع رابطه بین دو کشور شده است؟ حال شعار های تهدیدآمیز علیه عربستان .... که روزانه از هرتریبون ومنبری سرداده می شود جای خوددارد.

با اعلام شدن رسمی خبر تعطیلی حج تمتع سالجاری برای حجاج ایرانی به دلیل توطئه رژیم سعودی اینک می‌توان بعضی نکات را که شاید بیان آنها در گذشته ممکن بود به مذاکرات صدمه بزند را مطرح کرد:
1 –
روزگاری رژیم عربستان سعودی، با مستمسک قرار دادن مراسم برائت از مشرکین که توسط حجاج ایرانی و با رهنمود امام خمینی آغاز شد. ایران را متهم می‌کرد که سیاست را وارد مناسک حج کرده است و قصد دارد انقلاب خود را به این وسیله ترویج و تبلیغ نماید. اما اینک آل سعود به درستی متهم است که با سنگ اندازی و بهانه تراشی مسلمانان ایران را از به جای آوردن حج واجب سال جاری محروم کرده است و هیچ کس شکی ندارد که دلیل اصلی این اقدام، سیاسی بوده و با طراحی صهیونیست‌ها و عناصر و محافل وهابی انجام شده است. پس با این نگاه، رژیم ملک سلمان به ورطه یک سقوط سیاسی جدید آن هم از جایگاه «خادم الحرمین الشریفین» بودن! افتاده است. رژیمی که مفتیان بدور از اسلام و مسلمانی‌اش، زیارت قبور را حرام می‌دانستند، امروز خود مرتکب یک فعل حرام بی‌سابقه عمومی گردیده‌اند و بهتر می‌دانند این مقطع تاریخی و این بی‌تدبیری محض هرگز از حافظه جهان اسلام پاک نخواهد شد.
2 –
سعودی‌ها بهتر می‌دانند، اینگونه اقدامات نمی‌تواند مرهمی بر زخم‌های عمیق آنان به خاطر دور افتادن از مناسبات اصلی دنیای اسلام و منزوی شدن آنان حتی در میان همسایگان استراتژیک خود باشد و اگر فکر می‌کنند با ممانعت از مراسم حج ایرانیان، دارند انتقام می‌گیرند و تلافی می‌نمایند سخت در اشتباه هستند، زیرا عامل اصلی این انزوا و شکست سیاسی‌اشان، چیزی غیر از عملکرد و بی‌تدبیری خودشان نیست.
3 –
از همه مضحک تر، تلاش مذبوحانه آل سعود است که عدم حضور ایرانیان در مراسم حج سال جاری را به علت برنامه‌های آنها برای انجام عملیات تروریستی دانسته‌اند، یعنی حامیان اصلی تروریسم در جهان و پرورش دهنده گروه‌هایی مثل القاعده و داعش و... حالا مدافع حقوق مسلمین شده‌اند!
4 –
اگر رژیم سعودی و برنامه‌سازان آن فکر می‌کنند با این کار، ایران از جهان اسلام منزوی خواهد شد، باز سخت در اشتباه هستند، زیرا جمهوری اسلامی ایران در قلب دنیای اسلام جا داشته و خواهد داشت و عدم حضور حجاج پرشور و انقلابی ایران در مراسم حج پیام‌هایی بسیار روشن‌تر از حضورشان خواهد داشت و این غیبت سوالات متعددی را در افکار عمومی مسلمانان کشورهای مختلف ایجاد می‌نماید که قطعاً به سود سعودی‌ها نخواهد بود.
5 –
این روزها، تعداد قابل توجهی از مردم کشورمان که خود را برای اعمال حج آماده می‌کردند و اکثراً افراد سالخورده هستند، شاید بخاطر این محرومیت، دچار اندوهی قابل درک باشند ولی آنان شاهد بوده‌اند که مسئولین نظام اسلامی بویژه سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه نهایت تلاش خود را کردند که حج سال جاری برگزار شود ولی وقتی شیاطین نمی‌خواهند. چه می‌توان کرد؟
روشنگری‌های اخیر رئیس سازمان حج و زیارت، این موضوع را ثابت می‌کند. تا جایی که انسان از این همه صبر و خویشتنداری هیات مذاکره کننده کشورمان و توهین و گستاخی بی‌حد سعودی‌ها به خشم می‌آید. آیا واقعاً با این همه تحقیر و توهین که حمل پرچم کشورمان را هم ممنوع می‌دانستند، این حج ارزش رفتن را داشت؟ مسلماً خدای قادر متعال بندگان خود را در زیارت خانه خود عزیز و مقتدر می‌خواهد.
6 –
نکته پایانی هم به مصداق سرسوزنی به خود زدن، انتقاد از ندانم کاری‌ها و عملکرد بعضی مسئولین چند سال قبل می‌باشد که کرنش و حقارت مقابل سعودی‌ها و کوتاه آمدن در برابر زیاده‌طلبی‌هایشان باعث تجری و سوءاستفاده آنان گردید. مسئولین سعودی زمانی احساس کردند می‌توانند برای حج شرط تعیین کنند و زور بگویند که دیدند آن هنگام که بحث تحریم عمره مفرده بدلیل رفتار سعودی‌ها مطرح شد، جلو سفارت خود در ایام تعطیلی سال نو، صف طویلی از متقاضیان سفر به عمره را دیدند که برخلاف توصیه سازمان حج و زیارت مستقیم به سفارت مراجعه کرده و متاسفانه تعداد قابل توجهی از آنها مسئولین دستگاه‌های اجرایی و نهادها بودند و می‌خواستند خارج از نوبت و با رایزنی مقامات سعودی هرچه زودتر ویزا بگیرند و همراه خانواده برای چندمین بار عازم این سفر شوند. کسانی که هم شخصیت خود و هم اعتبار نظام را خدشه‌دار می‌کردند، گزارش این اقدام براساس اطلاع دقیق نگارنده توسط فردی که تازه می‌خواست به سفارت ایران در کشور عربستان سعودی منصوب شود به بالاترین مقامات مسئول داده شد ولی اقدام موثری صورت نگرفت و جای تاسف است که چرا عدم تصمیم‌گیری و اقدام به موقع در قبال اینگونه انحرافات و کج روی‌ها، دیگر دارد عادی می‌شود؟ این افراد و دستگاه‌ها اینک بهتر نیست بجای تامل در اقدامات غلط خود، تقصیر محروم شدن حجاج ایرانی را به گردن رقبای خود نیاندازند و به جای نمک پاشیدن به زخم مردم، هم صدا با مردم و مسئولین نظام هرچه فریاد دارند بر سر حکام آل سعود و رژیم صهیونیستی و وهابیت بکشند؟
احمد حسینی