گزیده ها 13 اردیبهشت -95

گزیده ها 13 اردیبهشت -95
رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری با اشاره به فضایل اخلاقی شهید مطهری به خصوص در بعد هدایت جوانان و راهنمایی‌های آنها گفت که در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که تا پول به حساب وعاظ نریزند و قبض وصول نشود، نمی‌آیند!
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق نوری طی سخنانی در مراسم سالگرد شهادت شهید آیت‌الله مرتضی مطهری که در مسجد احمدیه نارمک برگزار شد، تصریح کرد: شخصیت شهید مطهری به گونه‌ای بود که حتی با آن مقام علمی و بالایشان برای 10 نفر موعظه می‌کردند و اصلا بحث پول هم مطرح نبود. ایشان فقط می‌خواستند که صحبت‌هایشان در آن جمع اثرگذار باشد اما متأسفم که اکنون تا پول به حساب نریزند و قبض برای برخی فرستاده نشود و وصول نکنند، نمی‌آیند. آنگاه آنها می‌خواهند با قال الصادق و قال الباقر اثرگذار باشند. این حرف‌ها دیگر چیست؟!
وی ادامه داد: شهید مطهری به چنین چیزهایی اعتنایی نداشت و فقط برایش تأثیرگذاری مهم بود و تهمت و توهین مهم نبود و بسیار آزاده بود. پسر ایشان علی مطهری نماینده تهران و سایر آقازاده‌هایشان نیز چنین خصوصیات اخلاقی دارند. به خصوص علی مطهری که با اخلاص، آزاده و همچون پدرش بی‌اعتنا به دنیاست؛ نماینده‌ای آزاد، متدین و بی‌حاشیه. مطهری زنده است و نمی‌میرد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد عالی‌قدر، متفکر و بزرگ اسلامی شهید آیت‌الله مطهری گفت: شهید مطهری حق بزرگی به گردن همه‌ ما ملت ایران، انقلابیون قبل و بعد از پیروزی انقلاب و همه اشخاص به خصوص جوانان متفکر و تحصیل‌کرده کشور دارد. ایشان علاوه بر این حق عام بر گردن بنده حق ویژه‌ای دارد و من خود را مدیون او می‌دانم.
ناطق نوری ادامه داد: مطهری در دهه‌ 40 به عنوان استاد بنده در دانشگاه تهران در رشته‌ فلسفه بودند و در میدان مبارزه و انقلاب و در جامعه‌ روحانیت مبارز در خدمتشان تلمذ می‌کردم و بنده خود را مدیون این شخصیت می‌دانم.
وی با بیان اینکه خود را مدیون دو شخصیت روحانی و انقلابی می‌دانم، اظهار کرد: در وهله اول تحت تاثیر اندیشه و رفتارهای استاد مطهری بودم که اگر اکنون به توفیق رسیده و نسبتا رشدی در مسیر مبارزه و کارهای انقلاب داشتم مرهون رهبری‌ها و هدایت‌های این استاد بزرگ به خصوص در بخش اعتقادی، فکری، عقیدتی و اندیشه‌های ایشان هستم.
رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری افزود: شخصیت دوم، شهید بهشتی است که نگاه وسیع اجتماعی، شرح صدر، تعامل با اندیشه‌های مختلف و بالاخره در بعد مدیریتی تحت تأثیر این شخصیت بزرگوار بودم. از همین رو همواره خود را مدیون این دو بزرگوار می‌دانم و آنها الگوی من بوده‌اند.
ناطق نوری با اشاره به شخصیت استاد مطهری گفت: شخصیت شهید مطهری در ابعاد گوناگون فلسفی، فکری، اندیشه‌ای، اجتماعی، معلمی، استادی، مبارزاتی و انقلابی می‌گنجند که پرداختن به تمامی آنها امکان‌پذیر نیست؛ از همین‌رو بنده در این جلسه مقام معلمی ایشان را واکاوی می‌کنم چون مقام معلم مقام بسیار بالایی است به طوری که اولین معلم این عالم به استناد قرآن و آموزه‌های دینی خداوند و بعد از آن رسول اکرم (ص) و حضرت علی (ع) هستند.
وی در تبیین جایگاه معلم گفت: بعد از پیروزی انقلاب طبیعی بود برای استفاده از نیروها در وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌ها به سراغ نیروهایی که در سیستم رژیم گذشته حضور داشتند برویم چون ما می‌خواستیم از نیروهای همین کشور استفاده کنیم. بنده آن زمان که به وزارت کشور رفتم برای انتخاب نیرو به سراغ افراد از آموزش و پرورش رفتیم چون سالم‌ترین نیروها در آموزش و پرورش حضور دارند که این به خاطر مقام معلمی است. این رویکرد در سایر وزارت‌خانه‌ها نیز اتخاذ شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع لعن حضرت علی (ع) در زمان معاویه اشاره و اظهار کرد: در آن زمان معاویه مغزها را آن طور شست و شو داده بود که اگر در نمازشان حضرت علی را لعن کنند به بهشت می‌روند. شست و سوی مغز اثرگذاری عجیبی دارد. الان جریان‌های افراطی به وجود آمده از وهابی‌ها و داعشی‌ها مغز جوانان را شست و شو می‌دهند و به جایی می‌رسانند که اگر فلان کار را انجام دهند یا سر 10 انسان را ببرند شب به ملاقات رسول خدا می‌روند. آنها به خاطر شست و شوی مغز این کار را انجام می‌دهند. البته بنده نمی‌خواهم به دلایل رشد این جریان‌ها و تلاش برای اسلام‌هراسی بپردازم که این در مجال دیگری می‌گنجد.
وی با اشاره به چگونگی از بین رفتن لعن حضرت علی با تدبیر عمر ابن عبدالعزیز اشاره و اظهار کرد: عمر ابن عبدالعزیز در زمان کودکی و با آموزه‌ای از استادش به این نتیجه رسید که لعن حضرت علی درست نیست و حتی با خود گفت که اگر در آینده کاره‌ای شود می‌داند که چطور این لعن بر علی را بردارد. البته اکنون برخی از ماها وقتی از اداره‌ای بیرون می‌آییم و تحویلمان نمی‌گیرند عصبانی می‌شویم که اگر کاره‌ای شویم همه‌ مردم را تحویل می‌گیریم که بیایند که به کارشان برسد اما بعد که کاره‌ای می‌شویم همان روند قبلی‌ها را ادامه می‌دهیم و باز مردم را تحویل نمی‌گیریم اما عمر ابن عبدالعزیز این کار را نکرد و به یاد معلم دوران کودکی‌اش تدبیری اتخاذ کرد که دیگر حضرت علی را در نمازها و ذکرهایشان لعن نکنند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به چگونگی حضور شهید مطهری در دانشگاه برای تدریس به جوانان گفت: شهید مطهری در مقطعی قم را رها کرد و به تهران آمد، آن هم برای آنکه در قم نماند و رسوب نکند و اندیشه و فکر اسلامی ناب را به جوانان دانشگاهی بیاموزد. ایشان در این راه زحمات بسیاری کشید تا راهی برای ورود به دانشگاه پیدا کند. کما اینکه اگر در قم می‌ماند قطعا از نسبت به بقیه مراجعی که بعدا آمدند، والاتر می‌شد.
وی در پایان با بیان اینکه شهید مطهری در تمامی این دوران به دنبال شأن و منزلت نبود، گفت: هدف شهید مطهری این بود که جوانان را هدایت کند. شهید مطهری کتاب‌های فرقان را می‌خواند تا برای جوانان اثراتش را بگوید و به طرف مقابل خط به خط پاسخ دهد. ایشان در جلساتی حضور پیدا می‌کرد که حتی 10 نفر بیشتر حضور نداشتند چون برایش شأن و منزلت مهم نبود و مهم اثرگذاری در دل افراد و هدایت آنها بود اما متاسفانه اکنون برخی آنقدر برایشان شأن و منزلت مهم است که حاضر نمی‌شوند به یک هیئت 10 نفره‌ بروند یا اینکه به دیگران سلام کنند یا در فلان جلسه‌ حضور یابند.
ناطق نوری در پایان با اشاره به کتاب داستان راستان شهید مطهری گفت: آن زمان خیلی‌ها به شهید مطهری اعتراض می‌کردند که شأن شما چنین کتابی نیست ولی ایشان لبخندی می‌زدند و نگاه عاقل اندر سفیهی می‌کردند که شما چه می‌دانید که چه می‌کنم. ایشان با این کتاب به خصوص جوانان را جذب می‌کرد؛ اثرگذاری‌ای که آنقدر زیاد بود که در زمان انقلاب ساواک هر انقلابی را می‌گرفت توهین و ناسزا می‌کرد که شما گول مرحوم مطهری را خورده‌اید.
وبوس مقصر در تصادفات فوتی و جرحی ضبط شده و این افراد اجازه رانندگی نخواهند داشت.
۱رییس انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: شیوع بیماری آسم در كشور رو به افزایش است اما در كشورهای توسعه‌یافته وضعیت این بیماری به ثبات رسیده است.
به گزارش ایرنا، دكتر مصطفی معین روز شنبه در نشست خبری همایش جهانی روز آسم افزود: مسئولین و متولیان امر باید اقدامات لازم را برای آموزش همگانی جهت مقابله با این بیماری به عمل آورند.

وی با اشاره به این كه در ایران این بیماری بیشتر در كلانشهرها و حاشیه آن مشاهده می‌شود، افزود: سطح بهداشت، آلودگی‌ها و دسترسی كمتر به دارو مهمترین عوامل گسترش این بیماری در این مناطق است.
وی به تعداد افراد مبتلا به آسم در دنیا اشاره كرد و گفت: در دنیا حدود 300 میلیون نفر مبتلا به آسم وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا یك دهه آینده به 400 میلیون نفر افزایش یابد كه بیشترین تعداد آنها در كشورهای توسعه نیافته هستند.
معین به اهداف این همایش اشاره كرد و گفت: ارائه آموزش همگانی مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش است و در این همایش سعی داریم اطلاعات لازم را در اختیار بیماران، خانواده‌های آنها و همچنین كادر پزشكی اعم از پزشكان متخصص، دانشجویان، پرستاران و مربیان مدارس قرار دهیم.
وی در ادامه به افزایش مصرف دخانیات در كشور اشاره كرد و گفت: مصرف سیگار، مواد دخانی و قلیان در كشور رو به افزایش است و متاسفانه سن افراد معتاد به این مواد رو به كاهش است.
رییس انجمن آسم و آلرژی ایران تاكید كرد: متاسفانه زنان مخصوصا در سنین نوجوانی و جوانی گرایش به سمت مصرف مواد دخانی پیدا كرده‌اند و ما شاهد گسترش اعتیاد به مواد دخانی در كشور هستیم.

رییس انجمن آسم و آلرژی به قانون منع مصرف دخانیات در فضای بسته اشاره كرد و گفت: متاسفانه این قانون در كشور اجرا نمی‌شود و كسی به شكل قانونی با این موضوع برخورد نمی‌كند.

وی از مردم خواست به این موضوع توجه بیشتری داشته و آن را به‌عنوان یك مطالبه از مسئولان بخواهند.

حدود 12 درصد كودكان كشور دارای علائم آسم هستند
رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سرفه، خس خس و تنگی نفس را از مهمترین علائم آسم اعلام كرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده حدود 9 درصد افراد بالغ و حدود 12 درصد كودكان دارای علائم آسم هستند.

دكتر مهدی نجمی در نشست خبری همایش روز جهانی آسم افزود: این مطالعه سال گذشته برای اولین بار در سطح گسترده در كشور با همكاری برخی مراكز تحقیقاتی و همچنین دانشگاه های علوم پزشكی در سطح جمعیت شهری و روستایی در بین افراد بالغ و كودكان انجام شده است.

وی استاندار سازی خدمات تشخیص، درمان و مراقبت از بیماری آسم را یكی از اقدامات مهم این مجموعه اعلام كرد و گفت: بر اساس این طرح راهنمای بالینی برای پزشكان اعم از عمومی، خانواده و متخصص تدوین شده است.

نجمی اظهار كرد: این راهنمای بالینی در سال 88 تدوین شده و در سال گذشته بر اساس آخرین منابع علمی مورد بازنگری قرار گرفته است.

وی از تدوین بسته آموزشی برای بهورزان و مراقبین سلامت خبر داد و گفت: با تدوین این بسته در صدد هستیم كه شناسایی، تشخیص و درمان این بیماری به نحو مطلوب انجام شود.

نجمی با اشاره به اینكه در آینده نزدیك برنامه تشخیص درمان و مراقبت از آسم بصورت آزمایشی در چند دانشگاه برگزار می شود، گفت: این برنامه ظرف یك ماه آینده اجرایی خواهد شد.

وی یكی دیگر از اقدامات مهم این مجموعه را كنترل عوامل خطر اعلام كرد و گفت:‌ سیگار، قلیان و آلودگی هوا از جمله عوامل خطر این بیماری هستند كه امیدواریم با همكاری و مشاركت متولیان این بخش ها بتوانیم عوامل خطرزای این بیماری را كنترل كنیم.

منظور افزایش آگاهی در خصوص بیماری آسم و جلب مشاركت اقشار مختلف جامعه با هدف پیشگیری و كنترل این بیماری، اولین سه‌شنبه ماه می كه امسال مصادف با 14 اردیبهشت ماه است، از سوی سازمان بهداشت جهانی به نام روز جهانی آسم نامگذاری شده است.
سازمان بهداشت جهانی، پیام 'شما می‌توانید بیماری آسم خود را كنترل كنید' را به عنوان شعار امسال روز جهانی آسم پیشنهاد داده است.

در آستانه یازدهم اردیبهشت، سالروز درگذشت هنرمند طنزپرداز آقای کیومرث صابری مدیرمسئول مجله «گل‌آقا»، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن پاسخ رهبر انقلاب به نامه‌ی مرحوم صابری در سال ۱۳۷۰ را بازنشر می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه‌ی آقای کیومرث صابری فومنی مدیر مسئول مجله‌ی «گل آقا» فرمودند: «ادعا نمیکنم که کار شما کامل و بیعیب است؛ اما با ملاحظه‌ی اجمالی شماره‌های «گل‌آقا»، امید هرچه بهتر شدن و کاملتر شدن آن را دارم
متن کامل نامه رهبر انقلاب اسلامی به مدیر مسئول «گل‌آقا» به شرح زیر است:
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
خدا را شکر که این طنز شیرین و پُرمغز، به دوره‌ی جلد شده‌ی یکساله رسید و آزمونی از یک اقدام موفق در یک خلأ فرهنگی و هنری را در برابر چشم همه‌ی کسانی که برای شروع کارهای لازم، تردیدها را بر تصمیمها غلبه میدهند، گذاشت. ادعا نمیکنم که کار شما کامل و بیعیب است؛ اما با ملاحظه‌ی اجمالی شماره‌های «گل‌آقا»، امید هرچه بهتر شدن و کاملتر شدن آن را دارم.
طنز صادق و دلسوزانه باید همه‌ی نقاط معیوب، بخصوص آنها را که کمتر به چشم میآیند و آنها که بیشتر به علم و اطلاع همگان از آن نیاز هست، هنرمندانه ببیند و بنمایاند. امروز جامعه و نظام انقلابی ما با دشمنانی روبه‌روست که همه‌ی ابزارهای محسوس و نامحسوس را برای ضربه زدن و جریحه‌دار کردن مردم و نظام و انقلاب به کار میبرند. برای آگاه کردن ذهن مردم از خدعه‌ی دشمن، چه وسیله‌یی از طنز هنرمندانه و شیرین و زیرکانه، بهتر و کاری‌تر؟
ان‌شاءالله شما و همکارانتان موفق باشید.
سيّد علی خامنه‌ای