گزیده ها17اردیبهشت-95

گزیده ها17اردیبهشت-95
كناره گیری رقیبان دونالد ترامپ یكی پس از دیگری، وی را به عنوان تنها بازمانده و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریكا از حزب جمهوری خواه مطرح كرد.
برتری ترامپ در انتخابات ایالت ایندیانا، نامزدی وی از حزب جمهوری خواه را مسجل كرد و تد كروز و جان كیسیك میدان رقابت را برای وی خالی كردند.
خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: به احتمال بسیار زیاد، دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه و هیلاری كلینتون از حزب دمكرات در انتخابات روز هشتم نوامبر با یكدیگر رقابت كنند.
ترامپ در مصاحبه با ان بی سی، گفته بود كه برای افزایش یك میلیارد دلاری هزینه های مبارزات انتخاباتی از سوی كمیته ملی حزب جمهوری خواه تلاش خواهد كرد.
ترامپ پس از پیروزی در ایالت ایندیانا، رای 1047 نماینده ایالت ها را به دست آورده و با توجه به كناره گیری رقیبان، برای كسب رای 1237 نمایندگان كه برای نامزدی نهایی در انتخابات ریاست جمهوری است مانعی ندارد.
سی ان ان نیز در باره نامزدهای دمكرات ها نوشت: سندرز نمی تواند با حمایت نمایندگان در رقابت با كلینتون پیروز شود اما امیدوار است كه راه وی را سد كند.
نامزد حزب دمكرات برای نامزدی نهایی در انتخابات ریاست جمهوری باید 2283 رای لازم نمایندگان را به دست بیاورد.
البته فیلادلفیا تنها امید سندرز برای متوقف كردن كلینتون است و برای این كار باید به پیروزی چشمگیری در این ایالت دست یابد.
هیلاری كلینتون به رغم شكست در انتخابات ایالت ایندیانا، دو هزار و 215 آرا نمایندگان از مجموع دو هزار و 283 آرای لازم از حزب دمكرات را به دست آورد و سندرز نیز یك هزار و 442 آرا نمایندگان را به خود اختصاص داد.
یك شبكخ خبری انگلیس هم در باره انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریكا تحت عنوان مطلب « آیا در نهایت قوانین طبیعی اعمال می شود؟» نوشت: ترامپ با نمایش فوق العاده در جریان انتخابات ایالتی، رقیبان خود را پشت سر گذاشت و اكنون برای رقابت نهایی با نامزد حزب دمكرات كه احتمالا هیلاری كلینتون خواهد بود آماده می شود.
این شبكه خبری در مورد نامزدهای حزب دمكرات نیز نوشت: هیچ كس فكر نمی كرد سندرز در رقابت با كلینتون شكست را متحمل شود اما و همانند سال 2008 و در رقابت با باراك اوباما، شكست را بار دیگر تجربه كرد.
این شبكه خبری با اشاره به نقش آرا زنان در پیروزی نامزدهای انتخاباتی نوشت: نامزدها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری باید حداقل 43 درصد آرا زنان را كسب كند و به نظر این كار برای دونالد ترامپ دشوار خواهد بود.
در انتخابات 1964 تا 1980 زنان بیشتر از مردان رای دادند و نسبت مشاركت انها 63.7 به 59.8 درصد بوده است
نوشت: دونالد ترامپ كه اكنون نامزد جمهوری خواهان است باید تلاش كند تاعدم محبوبیت خود در میان زنان را كاهش دهد.
براساس نظرسنجی سی ان ان، 73 درصد از زنان نسبت به دیدگاه های ترامپ بدبین هستند.
در این نظرسنجی، 60 درصد زنان اعلام كردند كه از هیلاری كلینتون حمایت می كنند و تنها 33 درصد حمایت خود را از این میلیاردر اعلام كردند كه بدتر از حمایت زنان از باب دل در 1996 است كه تنها 38 درصد آرا زنان را كسب كرد و جورج بوش پدر كه 1992 كه در رقابت با بیل كلینتون و راس پروت 37 درصد آرا زنان را از آن خود كرد.
پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریكا قرار است سه شنبه18 آبان 1395 برابر با هشتم نوامبر 2016 میلادی برگزار شود.
منابع خبری ترکیه از برگزاری جلسه ویژه حزب عدالت و توسعه در دوم خرداد برای انتخاب رهبر جدید این حزب خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت، جلسه فوق العاده حزب عدالت و توسعه امروز، ساعت ۱۲:۵۰ دقیقه عصر به وقت ترکیه پایان یافت و روز ۲۲ ماه مه(دوم خرداد) نیز به عنوان نخستین جلسه فوق العاده رسمی این حزب اعلام شد.
برخی منابع نیز اعلام کردند که داود اوغلو برای ریاست این حزب نامزد نخواهد شد.
این در حالیست که احمد «داود اغلو»، رئیس این حزب از سمت خود کناره گیری کرده و ریاست این حزب را در جلسه آتی به عهده نخواهد داشت.
گفتنی است، این تصمیم حزب عدالت و توسعه پس از آن مطرح شد که «احمد داود اغلو»، نخست وزیر ترکیه و رئیس حزب حاکم در این کشور از قصد خود برای استعفا از ریاست این حزب خبر داد.
رسانه های ترکیه کماکان منتظر برگزاری نشست خبری پس از اتمام جلسه امروز اعضای حزب هستند.
روز گذشته نیز، جلسه ای میان «داوداغلو» و اردوغان به مدت یک ساعت و چهل دقیقه در محل کاخ ریاست جمهوری ترکیه تشکیل شد.
مقام های ترکیه می گویند افزایش تنش و اختلاف های میان نخست وزیر و رئیس جمهوری ترکیه منجر به کناره گیری «داود اغلو» از سمت رهبری حزب عدالت و توسعه ترکیه شده است.
به نوشته حریت، در جلسه روز گذشته، اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در اعتراض به «داوداغلو» گفته بود که نباید فراموش کنی، سمت های فعلی خود را از کجا آورده ای.
رئیس‌جمهوری بحران‌زده برزیل گفته است که وی بی‌گناه قربانی تلاش‌ها برای برکناری‌اش شده است.
به گزارش ایسنا، دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است که برای جلوگیری از استیضاح و برکناری خود تلاش خواهد کرد. وی تاکید کرد: به مبارزه برای بازگشت به دولت در صورتی که درخواست استیضاح پذیرفته شود، ادامه خواهم داد. من بی‌گناه قربانی تلاش‌ها برای برکناری‌ شده‌ام.
دیلما روسف از سوی مخالفانش متهم شده که در آمار و ارقام دولتی دست برده است. مجلس نمایندگان برزیل (مجلس سفلی) طرح استیضاح دیلما روسف را تصویب کرده‌ است. مخالفان روسف ادعا می‌کنند او با دستکاری در اعداد و ارقام، کسری بودجه فزاینده کشور را پنهان کرده بود؛ اتهاماتی که روسف رد می‌کند.
قرار است مجلس سنای برزیل هفته آینده در مورد طرح استیضاح روسف رای‌گیری کند. در صورتی که این مجلس به این طرح رای مثبت دهد، او برای ۱۸۰ روز از سمتش تعلیق خواهد شد.
نظرسنجی‌های اخیر توسط رسانه‌های عمده برزیل که بیشتر به مخالفان روسف نزدیک هستند، نشان می‌دهد که اکثریت نمایندگان مجلس سنا به این طرح، رای مثبت خواهند داد. در صورتی که روسف استیضاح شود، میشل تامر، معاون لبنانی‌تبار او به عنوان رئیس‌جمهوری موقت برزیل اداره امور را در دست خواهد گرفت.
تامر دومین معاون رئیس‌جمهوری لبنانی‌تبار در تاریخ برزیل است. ژوزه ماریا الکمین که در سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ معاون رئیس‌جمهوری برزیل بود نیز تبار لبنانی داشت. دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل تامر را متهم کرده که یکی از رهبران حلقه اصلی "کودتا" علیه اوست. تامر خود نیز متهم به دستکاری در ارقام و آمار دولتی است، اما او هم این اتهام را رد می‌کند.
یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی نوشت: برای نخستین بار در سال‌های اخیر، نخست وزیر اسراییل در روز یادبود هولوکاست بر ایران و برنامه هسته‌ای‌اش متمرکز نشد.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اورشلیم پست در عوض پیام اصلی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در سخنان روز چهارشنبه‌اش خطر گسترش دروغ‌های ضد یهود بود که بستر ایجاد چپ افراطی و افراط‌گرایان مسلمان را بوجود می‌آورد.
با اینکه در چند سال گذشته محور سخنان سالانه نتانیاهو یا ضرورت جلوگیری ایران از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای یا ضرورت پرداختن به چنین احتمالی بوده است، اما این بار هسته مرکزی سخنان او هشدار درباره گسترش دروغ‌های ضد یهودی بود.
نتانیاهو به صورت مختصر و فقط در حدود پایان سخنانش درباره ایران گفت: کسانی هستند که می‌خواهند مقاصد ایران را که جمله اسراییل را نابود کن بر روی موشک‌های‌شان حک می‌شود و مسابقه نقاشی انکار هولوکاست برگزار می‌کنند، نادیده بگیرند اما ما آن‌ها را نادیده نمی‌گیریم. ممکن است برخی سلاح هسته‌ای را در دستان ایران بپذیرند، اما اسراییل هرگز با این موضوع کنار نخواهد آمد.
 به گزارش ایسنا، این در حالی است که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که ساخت سلاح هسته‌ای هیچ‌گاه در دستور کار کشورمان نبوده و نخواهد بود. به نظر می‌رسد در پی گسترش فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و پیشرفت در ایجاد تعامل سیاسی، اقتصادی با همه کشورهای جهان و نیز حضور هیات‌های نمایندگی و مقامات ارشد کشورهای جهان در ایران نخست وزیر رژیم صهیونیستی موضعی منفعل را در پیش گرفته باشد.

نتانیاهو در خلال مذاکرات ایران و قدرتهای جهانی درباره رسیدن به توافق جامعه درباره برنامه هسته‌ای ایران همواره سعی داشت با سخنان خود و حتی حضور در کنگره ایالات متحده و ایجاد لابی مسیر حرکت رو به جلو توافق هسته‌ای را از مسیر خارج کند که نتوانست به هدف خود دست یابد.