فارس
گزارش میدهد
مذاکره
با چشمبادامیها برای آزادراهتهران شمال در غیاب پیمانکار توانمند داخلی 19
اردیبهشت -95
فضا سازی قرارگاه غارتگر
خاتم پاسداران علیه ی د ولت روحانی هرروز آشکارترمی شود چون احساس خطر کرده است
نسبت به دوران احمدی نژادازسهم وباج خواهی اش کاسته شده است .
در حالی که برخی
پیمانکاران توانمند داخلی برای حضور در آزادراه تهران-شمال اعلام آمادگی میکنند
متولیان آزادراه به دنبال قرارداد با کرهایها برای قطعه سوم این جاده پرحاشیه
هستند.
به گزارش خبرنگار
اقتصادی خبرگزاری فارس امضاء
تفاهمنامه با کرهایها و شرکت دوو برای قطعه سوم آزادراه تهران-شمال پس از
حضور رئیسجمهور کره جنوبی به ایران، در اواسط ماه جاری انجام شد.این تفاهمنامه در
وهله اول خبر خوشی برای مردم درباره آزادراه پرحاشیهای نظیر تهران-شمال بود تا
شاید مزه عبور از این آزادراه افسانهای که حالا 30 سال از ساخت آن میگذرد، را حس
کنند اما از نگاهی دیگر باید گفت وقتی توانمندی ساخت این آزادراه در داخل و توسط
متخصصان داخلی وجود دارد، بکارگیری ظرفیتهای خارجی در کنار ارزبری و ایجاد
وابستگی اقتصادی، مخالف با مصادیق اقتصاد مقاومتی نظیر تکیه بر توان داخل است.وقتی پیمانکاران قوی
در کشور وجود دارد که امکان سرمایهگذاری و اجرا دارند، دیگر چه نیاز به سرمایهگذار
و مجری خارجی که بخواهیم حضور آنها را در بوق و کرنا کنیم و فرش قرمزی برایشان پهن
کنیم تا بیایند و در قالب تفاهمنامهای با ما، تازه بروند بررسی کنند که تمایل دارند
در پروژههای ما شرکت کنند یا خیر!
در اینباره
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل میگوید: شرکت آزادراه
تهران-شمال با شرکت کرهای یادداشت تفاهم امضا کرده است نه پیشقرارداد، که این
یادداشت تفاهم هم ممکن است به نتیجه برسد و ممکن است دو طرف به تفاهم نرسند و متن
این تفاهمنامه موجود است.
بنا به گفته علی
نورزاد طرف کرهای در قالب این تفاهمنامه تعهداتی دارد که باید ظرف مدت چهار ماه
به آنها عمل کنند، در این صورت یادداشت تفاهم عملیاتی خواهد شد.
حال این سؤال مطرح
است که وقتی ما در داخل سرمایهگذار و مجریهای توانمند در پروژههای عمرانی داریم
که در پروژههای عظیمی چون افتتاح فاز 16 و 17 پارس جنوبی، پالایشگاه عظیم ستاره
خلیج فارس و بسیاری از طرحهای بزرگ کارنامه درخشانی بر جای گذاشته و بر خود برای
حضور و سرمایهگذاری در چنین پروژه بزرگی اعلام آمادگی میکنند، چرا در گیرودار
آمدن یا نیامدن خارجیها باشیم؟
چند وقت پیش بود که
در این رابطه سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتمالأنبیاء در گفتوگو با فارس، درباره ورود قرارگاه خاتمالأنبیاء
به پروژه آزادراه تهران - شمال گفت: از زمانی که اینجانب به یاد دارم و از حدود 25
سال پیش، این پروژه شروع شد اما هنوز تکمیل این آزادراه به نقطه مطلوب نرسیده است
و آنچه هم امروز از این پروژه تکمیل شده است، فقط در قسمتهایی است که از نظر
توپوگرافی ساده و نه چندان مشکل بوده است؛ چنانچه تعامل بهتری میان وزارت راه و
شهرسازی و بنیاد مستضعفان وجود داشت، امروز در این پروژه پیشرفت بسیار
بالاتری حاصل شده بود.
سردار عبدالهی در
پاسخ به این سؤال که به چه دلیل قرارگاه خاتم به پروژه 25 ساله وارد نمیشود؟ بیان
کرد: متأسفانه بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی هر دو هیچ تعاملی با
قرارگاه خاتم نداشتهاند؛ اصلاً با وجود آنکه قرارگاه در آزادراه تهران - شمال
قرارداد، قیمت و ترک تشریفات داشت اصلاً نپذیرفتند که قرارگاه به این پروژه وارد
شود؛ مصوبه دولت قبل درباره حضور قرارگاه خاتمالانبیاء در آزادراه تهران - شمال
هنوز مانده است، اما عدهای راضی نیستند که قرارگاه خاتم وارد پروژه آزادراه
تهران-شمال شود؛ البته این عده، با این عناد بیمنطق خود، یک پروژه ملی را تعطیل
میکنند و این خیانت به مملکت محسوب میشود.
وی گفته بود که
عملکرد قرارگاه خاتم در تکمیل بهموقع و باکیفیت پروژهها برای همگان اثبات شده
است، قرارگاه خاتمالانبیاء یک آزادراه 160 کیلومتری با توپوگرافی سخت و پستی و
بلندی زیاد را فقط ظرف 2 سال اجرا کرد و تحویل داد.
فرمانده قرارگاه
خاتمالانبیاء این را هم گفته بود که زمانی که قرارگاه خاتم در آزادراه تهران -
شمال قرارداد منعقد کرد، چهار گروه تخصصی (قرب) از قرارگاه در این پروژه تجهیز و
آماده شدند؛ همچنین گروههای تونلینگ، ساخت پل و ترانشهبرداری در بخشهای
مختلف پروژه همه تجهیز و آماده شدند، تجهیز کارگاهها هم انجام شد اما متأسفانه
ورود قرارگاه به این پروژه متوقف شد و امروز هم این پروژه رشد چندانی ندارد؛ با
این سیستم قطعاً قطعات 2 و 3 به این زودیها انجام نخواهد شد،از سوی دیگر هم فقط
شعار میدهیم که بخش خصوصی و فاینانس خارجی وارد این پروژه میشود که عملیاتی نمیشود.
بنا به گفته سردار
عبداللهی قرارگاه خاتم این آمادگی را دارد که 40 درصد تأمین مالی اجرای آزادراه
تهران - شمال را بپذیرد؛ این آزادراه را به قرارگاه خاتم تحویل بدهند و ظرف زمان
مشخص شده منطقی از سوی خودشان به پایان میرسانیم و تحویل میدهیم؛ از همین تریبون
اعلام میکنم برای آزادراه تهران - شمال دستگاههای بزرگ حفر تونل TBM
را در نظر گرفتهایم؛ همه تجهیزاتی که در ساخت تونل صدر به کار بردهایم امروز در
تهران آماده به کار است.
به گزارش فارس فعلاً
پیش قرارداد همکاری برای ساخت قطعه 3 آزادراه تهران - شمال با کره امضاء شده است؛
شرکت آزادراه تهران -شمال با شرکت مهندسی و ساخت دوو کره جنوبی پیش قراردادی را به
امضا رساندند که بر این اساس تأمین مالی پروژه از طریق فاینانس بانکهای کرهای
انجام میشود.
این را مدیرعامل
شرکت آزادراه تهران-شمال میگوید، بنا به گفته مهران اعتمادی ارزش این فاینانس
1.3 میلیارد یورو است؛ منطقه 3 به طول 45 کیلومتر از پل زنگوله تا سه راه دشتنظیر
ادامه دارد و امیدواریم که این پیش قرارداد به مرحله نهایی رسیده و تبدیل به
قرارداد شود البته این پیش قرارداد حداکثر تا 6 ماه آینده تعیین تکلیف میشود.
بنابراین گزارش
اعلام آمادگی قرارگاه خاتم برای سرمایهگذاری 40 درصدی و اجرای آزادراه
تهران-شمال در حالی این روزها جریانساز شده است که قائممقام وزیر راه و شهرسازی
در امور بینالملل هم وارد عرصه شده و میگوید: هر شرکتی که بتواند شرایط ورود به
پروژه آزادراه تهران-شمال، از جمله تأمین مالی 60 درصدی ساخت را احراز کند، میتواند
اعلام آمادگی کرده و وارد مذاکره با وزارت راه و شهرسازی شود.
فخریه کاشان این را
هم گفته است که وزارت راه مخالفتی با ورود قرارگاه در صورت تأمین شرایط مورد نظر
ندارد.
بنابراین گزارش در
حالی که دولت شرط سرمایهگذاری 60 درصدی در قطعات دو و سه این آزادراه را مطرح
کرده است، اما استقبال از کرهایها و تفاهم با آنها بدون انجام تشریفات قانونی و
مناقصهای نشان از این دارد که نظریه شکستخورده نگاه به بیرون وجود دارد و گویا
مرغ خارجیها غاز است؛ به هر حال ظاهراً قرار نیست چشمبادمیها دست از این
آزادراه افسانهای بکشند و از آن بگذرند در حالی که اگر پیمانکار و سرمایهگذاری
قوی نظیر قرارگاه (که مصوبه هیئت وزیران قبلی برای حضور در این آزادراه را هم
دارد) وارد این پروژه شود، طبق گفته خودشان، پروژه را بر اساس برنامه و زمانبندی
تحویل میدهند شاید این پایانی باشد برای حاشیههای این آزادراه پرحاشیه و آغازی
باشد برای تسهیل تردد مردم بین تهران و شمال.