گزیده ها 10 خرداد - 97


 گزیده ها 10 خرداد - 97
حضور در فضا ساختار خاص خود را دارد و بسیار را به‌نوعی به خود وابسته می‌کند. یکی از کسانی که به نظر می‌رسد به‌شدت دل‌تنگ حضور در محیط خارج از زمین است، پگی ویتسون نام دارد که برای مدتی نسبتا طولانی رئیس ایستگاه بین‌المللی فضایی بوده است.
به‌تازگی پگی ویتسون به‌عنوان رئیس سابق ایستگاه بین‌المللی فضایی از دوران خود در این ایستگاه گفته و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خود در این زمینه را نحوه استفاده از دستشویی در فضا اعلام کرده است.

به گزارش سیناپرس، حضور در فضا ساختار خاص خود را دارد و بسیار را به‌نوعی به خود وابسته می‌کند. یکی از کسانی که به نظر می‌رسد به‌شدت دل‌تنگ حضور در محیط خارج از زمین است، پگی ویتسون نام دارد که برای مدتی نسبتا طولانی رئیس ایستگاه بین‌المللی فضایی بوده است.

او که مدت‌زمان ۶۵۵ روز را در محیط خارج از زمین سپری کرده است، گاهی اوقات در هنگام صحبت از خانه دوم خود دل‌تنگ آن می‌شود و می‌توان این امر را از اشک‌هایی که در چشمانش حلقه می‌بندند درک کرد، ولی یک بخش از حضور در فضا وجود دارد کهِ او به‌هیچ‌عنوان دل‌تنگ آن نمی‌شود: نحوه استفاده از سرویس بهداشتی.

او دراین‌باره می‌گوید: «وقتی به‌صورت مستقیم به‌عنوان بخشی از یک کاوش باشید، به‌شدت لذت‌بخش و عالی است، ولی ایستگاه بین‌المللی فضایی هنوز در حد یک هتل نیست و بیشتر شبیه یک سفر و کمپ زدن است.» البته این سرویس‌های بهداشتی موجود در ایستگاه فضایی را نمی‌توان در مقایسه با سرویس‌هایی که در ماموریت آپولو مورداستفاده قرارگرفته‌اند، موارد بدی دانست بااین‌وجود این سرویس‌ها به‌هیچ‌وجه کیفیتی مشابه نسخه‌های زمینی را ندارند.

سرویس بهداشتی موجود در ایستگاه بین‌المللی فضایی، ۱۹ هزار دلار هزینه داشته است و توسط متخصصان روسیه ساخته‌شده است. ویتسون دراین‌باره می‌گوید: «استفاده از سرویس بداشتی برای ادرار کردن تقریبا آسان بود، ولی وقتی‌که به سراغ کار‌های دیگر می‌رفتیم، با مشکل روبرو بودیم، درست مثل این بود که مجبور باشید یک هدف بسیار کوچک را هدف‌گیری کنید.»

دستشویی‌های فضایی به نحوی هستند که پس از اتمام کار فضانورد، با کمک مکش آن را به یک کیسه وارد می‌کنند و برای دفع بسته‌بندی می‌کنند، ولی همیشه شرایط به‌خوبی پیش نمی‌رود. در این شرایط سیستم مکش این سرویس‌های بهداشتی درست کار نمی‌کنند و فضانورد مجبور می‌شود تا با پدیده شناور شدن اجسامی نامطبوع در فضای دستشویی کنار آمده و آن‌ها را به کمک دستکش جمع کند.

پس از جمع‌آوری کیسه‌های یادشده، آن‌ها به نحوی در فضا رها می‌شوند که به‌سوی زمین کشیده شوند و درنتیجه در هنگام ورود به جو زمین با حرارت ایجادشده، سوزانده شده و از بین بروند. البته درزمینهٔ ادرار باید گفت که میزان ۸۰ تا ۸۵ درصد از آن برای استفاده به‌عنوان آب آشامیدنی بازیافت می‌شود. ویتسون می‌گوید: «ما در یک سیستم حلقه‌ای بسته زندگی می‌کنیم و در این شرایط باید آب خود را از بازیافت دریافت کنیم.»
رئیس‌جمهوری سوریه گفت، نسبت به این که دونالد ترامپ او را "حیوان" قلمداد کرده، بی‌تفاوت است زیرا نظر رئیس‌جمهوری آمریکا برای او اهمیتی ندارد.رئیس‌جمهوری سوریه گفت، نسبت به این که دونالد ترامپ او را "حیوان" قلمداد کرده، بی‌تفاوت است زیرا نظر رئیس‌جمهوری آمریکا برای او اهمیتی ندارد.به گزارش ایسنا، بشار اسد در گفت‌وگوی خود با راشا تودی اظهار کرد، به رغم آن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر او را حیوان قلمداد کرده بود، او ترجیح می‌دهد از اسم خاصی برای خطاب قرار دادن رهبر ایالات متحده استفاده نکند.اسد تأکید کرد: سبک زبانی من این‌گونه نیست پس نمی‌توانم از زبان مشابهی استفاده کنم. این زبان اوست و شخصیت او را نشان می‌دهد.
رئیس‌جمهوری سوریه اظهار کرد: ادبیاتی که ترامپ از آن استفاده می‌کند، به افراد اجازه می‌دهد که نظرشان را درباره او شکل دهند. خطاب قرار دادن با اسامی مختلف چیزی را عوض نمی‌کند.
اسد گفت: شما معمولا به حرف‌های افرادی گوش می‌دهید که به آنها اطمینان دارید و آنها را قائل به اصول اخلاقی می‌دانید. حرف‌های چنین افرادی ممکن است موثر باشد اما نظر افرادی نظیر ترامپ برای من اهمیت ندارد.
در بخش خروج ارز، اسناد بانکی اوراق بهادار بی نام به صورت فیزیکی به هر طریق توسط مسافر به خارج از کشور تا سقف ۵ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرز هوایی و تا سقف دو هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرزهای زمینی، ریلی و دریایی مجاز است و مازاد آن منوط به اظهار به گمرک و دریافت رسید چاپی دارای کد رهگیری است.
بر اساس دستورالعمل‌های گمرکی، ورود ارز همراه مسافر تنها تا سقف ۱۰ هزار یورو مجاز بود و مابقی باید به گمرکات اظهار شود، ضمن اینکه خروج ارز هم تا سقف ۵ هزار یورو در مرزهای هوایی پذیرفته است.
به گزارش خبرآنلاین، بر اساس دستورالعمل‌های گمرکی، ورود و خروج ارز همراه مسافر دارای ضوابطی است که باید از سوی مسافران رعایت شود.
بر این اساس ورود ارز، اسناد بانکی از قبیل چک بانکی، تضیمینی چک مسافرتی یا سایر اسناد مالی قابل انتقال و اوراق بهادار بی نام مانند اوراق قرضه به صورت فیزیکی به هر طریق توسط مسافر به کشور تا سقف ده هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها نیاز به اظهار ندارد و مازاد آن را مسافر می بایست در مبادی ورودی به گمرک اظهار نماید و پس از انجام تشریفات لازم نسبت به دریافت رسید چاپی دارای کد رهگیری اقدام کند.
در بخش خروج ارز، اسناد بانکی اوراق بهادار بی نام به صورت فیزیکی به هر طریق توسط مسافر به خارج از کشور تا سقف ۵ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرز هوایی و تا سقف دو هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرزهای زمینی، ریلی و دریایی مجاز است و مازاد آن منوط به اظهار به گمرک و دریافت رسید چاپی دارای کد رهگیری است.
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: «نوروویروس»، علت مسمومیت مردم کلاردشت است.
به گزارش ایسنا، «فرزاد گوهردهی» مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جمع با خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت از وقوع بیماری گوارشی در شهرستان کلاردشت، با بیان این‌که در طول 24 ساعت گذشته روند مراجعه بیماران مبتلا به این بیماری رو به کاهش بوده اظهار کرد: همه بیماران مراجعه‌کننده پس از انجام اقدامات درمانی لازم به صورت سرپایی درمان و مرخص شدند و هم‌اکنون هیچ مورد بستری در بیمارستان نداریم.
وی تصریح کرد: علیرغم این‌که روند مراجعه این گونه بیماران رو به کاهش است، اما این بیماری در صورت رعایت نکردن کامل بهداشت فردی از سوی بیماران و خانواده‌های آن‌ها قابل انتفال خواهد بود.
گوهردهی با اشاره به این‌که تظاهر بیماری در بیماران مراجعه‌کننده به صورت بیماری گوارشی با علائم خفیف است، شیوع ویروسی به نام نوروویروس را علت بیماری دانست و اظهار کرد: این ویروس از راه دهان و از طریق مصرف آب و غذای آلوده منتقل می‌شود هم‌چنین دست و سطوح آلوده به ویروس(دستگیره در، تلفن و ...) نیز از دیگر راه‌های شایع انتقال این بیماری است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در توصیه به شهروندان بر رعایت بهداشت فردی تأکید کرد و شستن دست‌ها، جوشاندن آب آشامیدنی و ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌های تازه در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر دانست.