موگريني: درباره برنامه موشكي ايران اختلافي با آمريكا نداريم


اوین نامه ی کیهان 9 خرداد - 97
 در پايان نشست وزراي خارجه اتحاديه اروپا، موگريني: درباره برنامه موشكي ايران اختلافي با آمريكا نداريم 


 مشخص است که محور برنامه موشکی پاسداران میان اروپا با آمریکا اختلافی وجودندارد برای اینکه موقعی که مدتی قبل ازخروج ترامپ از برجام مکرون رئیس جمهور فرانسه به ایران سفر کرد ودیدار با روحانی داشت همین موضوع موشکی را مطرح کرد . بهرحال راه فراری باقی نمانده است . چون بالاخره روزی فرا می رسد که نه پاسداران نه مجبور می شوند از سوریه وعراق خارج شوند ودر امور داخلی  کشورهای منطقه و لبنان و یمن وبحرین مداخله جویی نکند که کرکره تولید موشکی اش را پایین بکشد.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: اتحاديه اروپا در قبال ايران، نگراني هاي مشترکي با آمريکا دارد از قبيل برنامه موشک بالستيک اين کشور و برخي موضوعات منطقه.
    
    
سرويس سياسيمسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از نشست وزراي خارجه اروپايي در نشستي خبري شرکت کرد.
    
فدريکا موگريني در پايان نشست وزراي خارجه اتحاديه اروپا گفت که اتحاديه اروپا در حال بررسي مشوق هاي اقتصادي براي ايران به منظور حفظ برجام است.
    
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا همچنين تاکيد کرد که حفظ برجام براي اتحاديه اروپا، موضوعي منحصر به مسائل اقتصادي نيست بلکه براي اتحاديه اروپا اين يک موضوعي امنيتي است.
    
او گفت: ما به طور عمده درباره تدابيري براي حفظ توافق و تعهدات اقتصادي مان در قبال ايران صحبت کرديم. اما براي ما مسئله تنها منافع اقتصادي نيست، بلکه منافع امنيتي است، چون ما معتقديم در نبود توافق، امنيت منطقه و اروپا در خطر خواهد بود.
    
موگريني در بخش ديگري از اين سخنراني در پاسخ به يک سوال تاکيد کرد که اتحاديه اروپا در قبال ايران، نگراني هاي مشترکي با آمريکا دارند از قبيل برنامه موشک بالستيک اين کشور و برخي موضوعات منطقه.
    
به گفته او، اتحاديه اروپا در اين موضوع که برجام بهترين راه براي پرداختن به نگراني هاي آمريکا است، اتفاق نظر دارد؛ نگراني هايي که به گفته موگريني، اتحاديه اروپا با آمريکا درباره آنها اشترک نظر دارد.
    
    
صداي واحد!
    
در هفته هاي گذشته «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا ژست طلبکار به خود گرفته و به صورت رسمي خروج اين کشور از برجام را اعلام کرد، اين در حالي بود که آمريکا، هم در دولت اوباما و هم در دولت ترامپ، به تعهدات خود عمل نکرده بود و در جايگاه متهم قرار داشت.
    
پس از خروج آمريکا از برجام، سران سه کشور انگليس، فرانسه و آلمان در واکنش به اين اتفاق، بيانيه اي صادر و مواضع خود را اعلام کردند. اين سه کشور در بيانيه فوق (با ژستي طلبکارانه)! به دولت ايران تاکيد کردند که نبايد در مقابل عهدشکني آمريکا واکنشي نشان داده و همچنان مي بايست تعهدات خود را يکطرفه ادامه دهد! علاوه بر اين، اعضاي اروپايي 1+5 تاکيد کردند که در عين حال که برجام بايد حفظ بشود، ايران مي بايست درباره مسائل منطقه مخصوصاً در سوريه، عراق، يمن و همچنين برنامه موشک هاي بالستيک خود پاسخگو باشد! همچنين بايد برخي از مقررات برجام که پس از سال 2025 خاتمه مي يابد در يک چارچوب طولاني تري تعريف شود.
    
دونالد ترامپ و ديگر مقامات کاخ سفيد پيش از اين بارها اعلام کرده بودند که برجام به دليل اينکه مسئله موشکي و قدرت منطقه اي ايران را پوشش نمي دهد و همچنين محدوديت هايش دائمي نيست، قابل قبول نمي باشد و بايد اصلاح شود. با بررسي اظهارات و بيانيه هاي اروپا در هفته هاي اخير و مقايسه آن با زياده خواهي هاي ترامپ به اين نتيجه مي رسيم که اين اظهارات و بيانيه ها، دقيقاً تکرار ياوه گويي هاي ترامپ است.
    
در روزهاي گذشته رسانه هاي منطقه اي محتواي مذاکرات اخير دولت آمريکا با اروپا را فاش کردند که نشان مي دهد آمريکا قبل از خروج از برجام از اروپا براي ادامه فشار به ايران تضمين گرفته است.
    
علاوه بر اين در روزهاي گذشته پايگاه تحليلي «پوليتيکو» به نقل از «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نوشته بود: «از حسن روحاني رئيس جمهور ايران تضمين گرفته که اين کشور عليرغم تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي خروج از برجام و وضع مجدد تحريم ها عليه ايران، همچنان در توافق مي ماند».
    
در روزهاي گذشته عراقچي تاييد کرد که روحاني قبل از خروج آمريکا به اروپا تضمين داده بود که در برجام مي مانيم.
    «
فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در پاسخ به سوالي درخصوص ارائه تضمين از سوي اروپا به ايران براي اجراي تعهدات برجامي گفت: «تضمين نمي دهيم»!. علاوه بر اين «امانوئل ماکرون» رئيس جمهور فرانسه در حاشيه نشست غيررسمي سران اروپا در بلغارستان گفت: «به خاطر مسئله ايران، عليه شرکت هاي آمريکايي جنگ تجاري يا راهبردي راه نخواهيم انداخت. اين کار منطقي نيست. ثانيا، شرکت هاي فرانسوي را به ماندن در ايران مجبور نخواهيم کرد». همچنين «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در حاشيه نشست غيررسمي سران اروپا در بلغارستان گفت:«نبايد اين توهم را ايجاد کرد که مي توانيم تمام خسارات ناشي از تحريم ها را جبران کنيم».
    
اروپا در پي آن است تا با مذاکرات فرسايشي، براي آمريکا زمان بخرد. هدف اصلي و مشترک تروئيکاي اروپايي و آمريکا، بلاتکليف نگه داشتن اقتصاد ايران و تعميم خسارت محض برجام به ديگر مولفه هاي قدرت کشورمان است.
    
    
تقسيم کار
    
در روزهاي گذشته روزنامه زنجيره اي آرمان در اعترافي ديرهنگام نوشته بود:«شکاف هاي موجود بين برخي از کشورهاي اروپايي با آمريکا بيشتر شکل رسانه اي دارد و در واقعيت هيچ شکافي وجود ندارد...اتفاقاً صداي واحدي از همه آنها به گوش مي رسد. در شرايط کنوني کشورهاي اروپايي به اين نتيجه رسيده اند که برجام بايد باقي بماند؛ با اين وجود اين توافق نياز به تقويت و متمم دارد که بايد هرچه سريع تر انجام شود. به نظر مي رسد آمريکا و کشورهاي اروپايي در مقابل ايران تقسيم کار انجام داده اند. آمريکا فشارهاي خود را نسبت به ايران افزايش داده و در مقابل کشورهاي اروپايي تلاش مي کنند در شرايطي که ايران تحت فشار است با ايران وارد مذاکره شوند تا نتيجه دلخواه هر دو گروه حاصل شود. همه کشورهاي غربي نيز به دنبال اين هستند که ايران از مواضع خود عقب نشيني کند تا شرايط براي شکل گيري يک «برجام ۲» و يا اضافه کردن مکمل به برجام به وجود بيايد».
    
    
هسته اي بهانه بود
    
پيشتر رهبر معظم انقلاب در سخنراني هاي متعدد تاکيد کرده بودند که بحث هسته اي، فقط يک بهانه است؛ موضوعي که اين روزها صراحتا از سوي رسانه هاي خارجي همچون آروتز شوا نيز ابراز مي شود.
    
به گزارش جام نيوز، آروتز شوا با انتشار تحليلي به اين واقعيت اشاره کرده که بحث هاي مطرح شده حول محور برنامه هسته اي ايران، چيزي جز يک بهانه براي محدودسازي نفوذ تهران در منطقه غرب آسيا نبوده است.
    
اين رسانه صهيونيستي تاکيد کرده که آمريکا و اسرائيل به تلاش هاي خود براي فشار آوردن به ايران در سوريه افزوده اند و اظهارات اخير وزير خارجه آمريکا و تعيين شروط 12 گانه براي ايران نيز در همين راستا بوده است.
    
    
رعايت تحريم ها
    
درحالي که وزراي خارجه اتحاديه اروپا روز دوشنبه در بروکسل براي حفظ منافع اتحاديه اروپا در برجام گردهم آمده بودند لهستان اعلام کرده که مخالف اتخاذ هرگونه تدابير ويژه براي مقابله با تحريم هاي آمريکا عليه ايران است.
    
به گزارش آسوشيتدپرس، ژاکک ژاپوتويژ وزير خارجه لهستان گفت: ورشو با هرگونه اقدام که باعث تضعيف تحريم هاي آمريکا شود مخالف است.
    «
ديديه ريندزر» وزير خارجه بلژيک نيز روز دوشنبه بعد از اجلاس وزارت خارجه اتحاديه اروپا گفت حمايت از شرکت هاي بزرگ اروپايي براي تجارت با ايران به دليل تحريم هاي آمريکا ساده نيست.
    
    
اعتراض
    
بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امورخارجه درباره حکم اخير دادگاه نيويورک درباره ارتباط ١١سپتامبر با ايران گفت: تهران صدور احکام غيابي، مغرضانه، سياسي و بي اساس مراجع قضايي آمريکا را به شدت محکوم کرده و کليه حقوق خود را براي پيگيري و جبران خسارات احتمالي محفوظ مي داند.
    
قاسمي افزود: صدور اين احکام در حالي که به اذعان همگان اساسا هيچ گونه شواهد و قرائني درخصوص مشارکت کشورمان وجود ندارد و گزارش هاي رسمي آمريکايي ها اذعان دارند آمران و عاملان اين فاجعه تروريستي از هم پيمانان منطقه اي آمريکا بوده اند، نه تنها نظام حقوق بين الملل که مردم آمريکا به ويژه بازماندگان و قربانيان حادثه 11 سپتامبر را به سخره گرفته است.