گزیده ها 9 خرداد - 97


گزیده ها 9 خرداد - 97

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به روند بارش کشور طی سه روز آینده گفت: امروز 9 خرداد در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، مرکزی، همدان و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی با احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.
احد وظیفه در گفت‌وگو‌یی اظهار کرد: براساس نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی، طی سه روز آینده در شمال غرب، غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی به ویژه در ساعات بعدازظهر افزایش ابر، رگبار باران، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقتی با احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.
*
کاهش دما در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در ادامه گفت: در ارتفاعات زاگرس مرکزی در استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، برخی مناطق اصفهان، شمال شرق فارس و ارتفاعات زاگرس جنوبی در کرمان افزایش ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. همچنین با شمالی شدن جریان روی دریای خزر بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد و کاهش نسبی دما در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان رخ می‌دهد.
وظیفه با بیان اینکه در برخی مناطق شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید و پدیده خیزش گرد و خاک رخ می‌دهد، اظهار کرد: در روز پنجشنبه (10 خرداد) بارش پراکنده باران، گاهی رعد و برق در استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، قم، برخی مناطق اصفهان و ارتفاعات البرز مرکزی پیش‌بینی می‌شود.
*
احتمال رگبار باران در تهران
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در مورد شرایط جوی تهران طی امروز اظهار کرد: تهران (9 خرداد) نیمه ابری در بعضی ساعات افزایش ابر همراه با وزش باد با احتمال رگبار و رعد و برق خواهد بود. بیشتری و کمترین دمای تهران در این روز 32 و 19 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
وی در پایان گفت: آسمان تهران در روز پنجشنبه (10 خرداد) نیمه ابری در بعضی ساعات همراه با رگبار باران و وزش باد با بیشترین و کمترین دمای 33 و 22 درجه سانتیگراد خواهد بود.
بلاکینگ» عامل اصلی بارش‌های بهاره
هوا در خرداد یک درجه گرم‌تر از حد نرمال است
سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی با بیان اینکه پدیده «بلاکینگ» عامل اصلی در وقوع‌ بارش‌های بهاره در ایران بوده است، تصریح کرد: وجود پدیده «بلاکینگ» در فصل بهار روی اروپا موجب شکسته شدن جریان‌های غربی و تغییر مسیر آنها به سوی جنوب اروپا شد و با عبور از روی ایران و خاورمیانه، موجب افزایش بارش طی چند ماه گذشته شد.
ایمان باباییان در گفت‌وگو با ایسنا، وضعیت بارش کشور را پیش‌بینی کرد و گفت: داده‌های پیش‌بینی فصلی نشان می‌دهد که بارش خردادماه در بیشتر نواحی کشور در محدوده نرمال خواهد بود.
وی ادامه داد: از خرداد تا نیمه مرداد احتمال وقوع بارش‌های ناگهانی در جنوب شرق کشور وجود دارد. همچنین مدل‌های پیش‌بینی فصلی نشان دهنده افزایش بارش در جنوب شرق، شمال غرب و کاهش نسبی بارش در سواحل خزر از خرداد تا مرداد است.
*
وضعیت بارش‌های فصل تابستان
سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی در ادامه در مورد وضعیت بارش‌های کشور در طول فصل تابستان اظهار کرد: به استثنای سواحل خزر و بخش‌هایی از جنوب شرق کشور سایر مناطق در تابستان بارش چندانی ندارند و انتظار می‌رود بارش جنوب شرق کشور در تابستان نرمال باشد.
*
بارش‌های پاییز 97 بدون تاخیر آغاز می‌شود
باباییان همچنین تاکید کرد: بارش فصل پاییز کشور در محدوده نرمال تا بیش از نرمال و بدون تاخیر آغاز می‌شود ولی به دلیل پایین بودن سهم بارش اوایل پاییز تاثیر چندانی بر افزایش منابع آب کشور در آغاز سال آبی نخواهد داشت.
خرداد یک درجه گرم‌تر از حد نرمال خواهد بود
به گفته وی، میانگین دمای کشور طی ماه‌های خرداد تا مرداد در مناطق شرقی و مرکزی کشور تا یک درجه بیشتر از نرمال و در سایر نواحی نرمال پیش‌بینی می‌شود.
باباییان با اشاره به کم‌بارشی سال زراعی در کشور اظهار کرد: با وجود بارش‌های به نسبت مناسب در فصل بهار، میانگین بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون حدود 27 درصد نسبت به میانگین بارش بلندمدت کاهش دارد.
سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی درباره استان‌های پربارش و کم‌بارش کشور گفت: از ابتدای مهر 96 (اول سال زراعی) تاکنون بیشترین کاهش بارش در مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور به‌ویژه استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 50 درصد رخ داده است این درحالیست که از آغاز سال زراعی جاری تاکنون استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، همدان و ایلام در مقایسه با دوره بلندمدت مشابه از بارش بیشتر از نرمال برخوردار بوده‌اند.
*
مه گرفتگی در استان‌های شمالی

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از ترافیک در آزادراه کرج خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور گفت: شاهد ترافیک نیمه سنگین در باند جنوبی آزادراه کرج- قزوین(از پایانه شهید کلانتری تا پل فردیس) و باند جنوبی آزادراه تهران – کرج(از پل فردیس تا گرمدره) هستیم.
وی اضافه کرد: همچنین در محورهای شمالی بویژه محور فیروزکوه (محدوده سواد کوه) مه گرفتگی و کاهش دید گزارش شده است.
رحمانی در خاتمه گفت: دیگر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار هستند.
*
هوای تهران در محدوده سالم و ناسالم برای گروه‌های حساس
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: براساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، وزش باد در برخی ساعات افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به دنبال دارد و وضعیت کیفیت هوای برخی مناطق پایتخت در محدوده بین شرایط سالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار می‌گیرد.
حسین شهبازی افزود: نتایج حاصل از پیش‌بینی پارامترهای هواشناسی برای شهر تهران حاکی از افزایش تدریجی میزان ناپایداری جوی است و در برخی ساعات وزش باد نسبتا شدید به بزرگی 5 تا 8 متربرثانیه از سمت نواحی جنوب شرقی و جنوبی و در شبانگاه بارش پراکنده و خفیف باران انتظار می‌رود.
وی در ادامه گفت: امروز (9 خرداد) کیفیت هوای تهران کمابیش در محدوده سالم و و ناسالم برای گروه‌های حساس است و برای برخی ساعات وزش باد به بزرگی بالاتر از 5 متر بر ثانیه از سمت نواحی جنوب شرقی و جنوبی پیش‌بینی می‌شود.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: انتظار می‌رود امروزوضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق شهر تهران در شرایط مطلوب‌تری نسبت به دیروز قرار گیرد.
به گفته شهبازی، دمای تهران امروز (9 خرداد) روند کاهشی خواهد داشت.
وی در پایان گفت: میانگین کیفیت هوای تهران طی 24 ساعت گذشته 84 و هوا در شرایط سالم بود.


«کیم یونگ-چول» رئیس سابق سازمان جاسوس کره شمالی در حال حاضر در پکن است و قصد دارد برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی به واشنگتن سفر کند.
خبرگزاری رسمی کره جنوبی به نقل از منابعی در چین خبر داد، مقام سابق سازمان جاسوسی کره شمالی برای گفت‌وگوهای مربوط به نشست سران آمریکا و کره شمالی به واشنگتن سفر می‌کند.
به گزارش فارس، «کیم یونگ-چول» رئیس سابق سازمان جاسوس کره شمالی در حال حاضر در پکن است و قصد دارد برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی به واشنگتن سفر کند.
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نوشت، کیم یونگ-چول که از مقامات سابق اطلاعاتی کره شمالی و اکنون معاون رئیس کمیته مرکزی حزب حاکم این کشور است، برای گفت‌وگوهایی درباره امنیت و پروتکل‌های مربوط به دیدار سران کره شمالی و آمریکا، به واشنگتن سفر می‌کند.
منابعی در پکن گفته‌اند وی ساعت ده صبح به وقت محلی وارد چین شده و پرواز دیگری در ساعت ۱:۲۵ سه‌شنبه (امروز) به مقصد واشنگتن دارد.
کیم چونگ چول گفت‌وگوهایی نیز با مقامات چینی در رابطه با دیدار سران کره شمالی و آمریکا داشته است. چین مهم‌ترین متحد کره شمالی به ویژه در زمینه مسایل اقتصادی است و بارها دیدارهایی میان مقامات چین و کره شمالی طی هفته‌های اخیر برگزار شده است.
به نظر می‌رسد سفر کیم یونگ-چول به آمریکا در پاسخ به سفر اخیر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی بوده است.
مقرر شده روز دوازدهم ژوئن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور با یکدیگر دیدار کنند. این دیدار در حالی انجام می‌گیرد که به مدت یک سال بعد از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، تنش‌های لفظی شدیدی میان واشنگتن و پیونگ یانگ بر قرار بود.
از ماه فوریه سال جاری میلادی بعد از آنکه هیاتی از کره شمالی در حاشیه برگزاری المپیک زمستانی کره جنوبی حضور پیدا کرد و با مقامات سئول دیدار داشت، ملاقات‌های مقامات دو کره در سطوح عالی ادامه پیدا کرد تا سران دو کره روز ۲۷ آوریل برای اولین بار در روستای آتش‌بس مرزی نشست داشتند.
شنبه گذشته مجددا سران دو کره دیداری داشتند که غیرمنتظره بود و در این دیدار درباره نشست مشترک سران آمریکا و کره شمالی گفت‌وگوهایی شد.
روز گذشته نیز گزارش‌هایی از سفر یک هیات کره شمالی به سنگاپور برای دیدار با مقامات آمریکایی و گفت‌وگو درباره آمادگی دو طرف برای برگزاری نشست مشترک منتشر شد. احتمالا نشست ترامپ و کیم روز دوازدهم ژوئن برگزار می‌شود.
خبرگزاری دولتی کی‌سی‌ان‌ای و روزنامه حزب حاکم کره‌شمالی در سرمقاله‌ای نوشتند: پیونگ‌یانگ در حال پیشرفت در مسیر خودش طبق جدول زمانی خود است و مهم نیست که دیگران چه می‌گویند و باد از کدام طرف می‌وزد.
رسانه رسمی کره‌شمالی گزارش داد پیونگ‌یانگ به برنامه خودش برای خلع سلاح هسته‌ای پایبند است و این در حالی است که مقام‌های این کشور با آمریکایی‌ها راه را برای مذاکرات احتمالی با دونالد ترامپ هموار می‌کنند.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری دولتی کی‌سی‌ان‌ای و روزنامه حزب حاکم کره‌شمالی در سرمقاله‌ای نوشتند: پیونگ‌یانگ در حال پیشرفت در مسیر خودش طبق جدول زمانی خود است و مهم نیست که دیگران چه می‌گویند و باد از کدام طرف می‌وزد.
اینکه کره‌شمالی قرار است چطور وعده کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای کامل را اجرایی کند هنوز در هاله‌ای از ابهام است. او این وعده را که در جریان نشست تاریخی بین دو کره در ۲۷ آوریل مطرح شد، تایید کرده است. در حالی که کره‌شمالی هفته گذشته امحای سایت آزمایش هسته‌ای خود را جشن گرفت، منتقدان تاکید دارند که این مساله با امحای تسلیحاتی که کره‌شمالی سال‌ها برای ساخت آنها زمان گذاشته است متفاوت خواهد بود.
آمریکا علنا کره‌شمالی را برای انجام خلع سلاح کامل، قابل تایید و غیر قابل بازگشت هسته‌ای و سریع تحت فشار گذاشته است. با توجه به اینکه پیونگ‌یانگ ظاهرا مایل به اجرای یک رویکرد چند مرحله‌ای است، مقام‌های آمریکایی یکشنبه به رهبری سانگ کیم، مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای سابق وارد کره‌شمالی شدند و تا امروز سه‌شنبه گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت. انتظار می‌رود مساله برگزاری یا عدم برگزاری نشست میان اون و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ۱۲ ژوئن مورد رایزنی قرار بگیرد.
خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل منابع دیپلماتیک همچنین گزارش داد، مقام‌های کره‌شمالی دوشنبه در راه سنگاپور وارد چین شدند. نشست احتمالی ترامپ – کیم پیشتر قرار بود در سنگاپور برگزار شود اما اخیرا رئیس‌جمهوری آمریکا آن را لغو کرد.
مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان:
محمدرضا خواجه در خصوص صحبت هایی مبنی بر افزایش قیمت نان، اظهار کرد: معاون وزیر تغییر قیمت آرد و گندم را تکذیب کرد، اما تعدادی از نانواهای آزاد پز استان و کشور، گندم و آرد را در یک نوبت گران خریدند.
مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان با بیان اینکه قیمت گندم برای نانوایان آزاد پز تغییر کرد، گفت: با توجه به تورم موجود در جامعه قیمت نان باید در مدت ۶ سال، ۵۰ درصد افزایش یابد.
به گزارش ایسنا، محمدرضا خواجه در خصوص صحبت هایی مبنی بر افزایش قیمت نان، اظهار کرد: معاون وزیر تغییر قیمت آرد و گندم را تکذیب کرد، اما تعدادی از نانواهای آزاد پز استان و کشور، گندم و آرد را در یک نوبت گران خریدند.
وی با بیان اینکه هرکیلو گندم در بازار سه قیمت دارد، افزود: آرد دولتی به قیمت ۳۳ هزار تومان، قیمت تعادلی آرد برای نانوایی های آزاد پز حدود ۵۰ هزار تومان و قیمت هر کیسه آرد برای تولیدات سنتی ۶۵ تا ۸۰ هزار تومان است.
نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با بیان اینکه افزایش قیمت نان، امر درستی است، تصریح کرد: دولت هر کیلو آرد را ۸۰۰ تومان به نانوا می فروشد و به ازای هر کیلو ۷۰۰ تومان سوبسید می دهد و می تواند با حذف سوبسید آرد، از قاچاق سه میلیون تن آرد جلوگیری کند و با خروج خود از بخش نان، موجب تعادل قیمت نان با رقابت در بین نانوایان و تلاش آنان برای حفظ مشتریان شود.
وی افزود: قیمت نان از سال 92 تاکنون بدون تغییر مانده که این امر موجب کاهش کیفیت و افزایش دور ریز نان، نارضایتی نانوایان و اخراج کارگران ماهر، بی انگیزگی دیگر کارگران و نبود تخمیر لازم نان شده است.
خواجه با بیان اینکه مصرف سالیانه نان برای هر نفر ۲۱۰ کیلو گرم است، اظهار کرد: مصرف آرد کشور بیش از ۱۰ میلیون تن است بنابراین سوبسید افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باید از 4500 به 5000 تومان افزایش یابد و قیمت نان واقعی شود.
وی با تاکید بر اینکه قیمت واقعی نان باعث افزایش کیفیت آن می شود، گفت: نان بی کیفیت از آرد سفید و زمان پخت ۱۰ ثانیه و زمان تخمیر صفر و با استفاده از جوش شیرین ایجاد می شود.
مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان با بیان اینکه ۳۰ درصد نانوایان آزاد پز هستند، تصریح کرد: ۷۰ درصد نانوایان کشور از آرد دولتی و تابع نرخ دولتی و نانوایان آزادپز از آرد سفید عاری از املاح و ویتامین استفاده می کنند و برای جبران کیفیت آرد سفید، جوهر قند را به آن اضافه می کنند.
وی با تاکید بر اینکه دولت با نپختگی خود باعث تولید نان بی‌کیفیت و ترویج سرطان در کشور شده است، گفت: در واقع از جیب تولیدکننده به مردم سوبسید می دهد و در اصل سود سوبسید، نصیب دلالان و قاچاقچیان آرد می شود. بنابراین با حذف سوبسید، قیمت نان واقعی و کیفیت آن بهتر می شود.
خواجه با بیان اینکه با توجه به تورم، قیمت نان باید در مدت ۶ سال، ۵۰ درصد افزایش یابد، اظهار کرد: در این شرایط نانوایان دولتی به مرز ورشکستگی می رسند به سمت آرد سفید و بی کیفیت و هم چنین کم فروشی و کاهش تخمیر نان می روند.