گزیده ها قسمت ششم

گزیده ها قسمت  ششم  9 خرداد - 97
در پی انتشار اخباری در برخی رسانه‌ها با عناوین «فرار بدهکار بزرگ بانکی به خارج از کشور»، «درگیری یکی از مراجعین با بازپرس دادسرا» و هم‌چنین «تعرض به برخی دانش‌آموزان در غرب تهران»، دادستان تهران در مصاحبه با خبرنگاران، در خصوص روند رسیدگی به این پرونده‌ها توضیحاتی ارائه داد.
جعفری دولت‌آبادی گفت: متهم نزد ضابطان و قاضی دادسرا اقرار نموده که در یک نوبت فیلم‌های مستهجنی که در گوشی تلفن همراه خود داشته است را برای تعدادی از دانش‌آموزان پخش کرده است، اما سایر اتهامات را منکر شده است.
به گزارش ایسنا، در پی انتشار اخباری در برخی رسانه‌ها با عناوین «فرار بدهکار بزرگ بانکی به خارج از کشور»، «درگیری یکی از مراجعین با بازپرس دادسرا» و هم‌چنین «تعرض به برخی دانش‌آموزان در غرب تهران»، دادستان تهران در مصاحبه با خبرنگاران، در خصوص روند رسیدگی به این پرونده‌ها توضیحاتی ارائه داد.
به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، جعفری دولت‌آبادی اظهار داشت: پرونده مربوط به بدهکار بانکی در سال ۱۳۸۹ و در پی شکایت اداره کل حقوقی یکی از بانک‌های کشور علیه مدیرعامل تعدادی از شرکت‌ها بابت اخذ تسهیلاتی کلان از شعبه مرکزی آن بانک و متعاقباً جعل نامه‌های بانک و فک رهن از تعداد ۲۰ فقره از پلاک‌های ثبتی مفتوح شده است. در اثنای رسیدگی، شکواییه‌های دیگری از هفت بانک و یکی از صندوق‌های قرض‌الحسنه و یکی از نهاد‌های عمومی غیردولتی از جمله در خصوص دریافت تسهیلات کلان توسط متهم موصوف و فرزندانش از طریق جعل، استفاده از سند مجعول و تحصیل مال از طریق نامشروع واصل گردیده است. پس از انجام تحقیقات مقدماتی و صدور قرار‌های تأمین کیفری برای ۲۲ نفر از متهمان پرونده، بازپرس در تاریخ ۱۳۹۱/۸/۱۸ مبادرت به اتخاذ تصمیم نهایی نموده و برای ۱۱ نفر از متهمان، پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری تهران ارسال و با جلسات متعدد، تاکنون منجر به صدور رأی توسط دادگاه نشده است.
دادستان تهران افزود: در تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ دادگاه رسیدگی‌کننده برای متهمان اصلی پرونده به اسامی اختصاری «و. ا. ا» و «م. ا. ا» قرار ممنوع‌الخروجی برای مدت شش ماه صادر نمود؛ لذا خروج احتمالی متهمان موصوف از کشور، به رغم صدور قرار ممنوعیت خروج آن‌ها بوده و پرونده‌ای در خصوص نامبردگان در دادسرای تهران مفتوح به رسیدگی نمی‌باشد.
دادستان تهران در مورد خبر دوم اظهار داشت: در سال ۱۳۹۵ فرد روحانی موصوف در پرونده مورد اشاره فاقد هر گونه سمتی بوده و برای پیگیری پرونده اتهامی یکی از بستگانش به شعبه بازپرسی مراجعه کرده و با حضور در جلسه بازپرسی، موجبات اعتراض شاکی را فراهم آورده که با درخواست خروج وی از شعبه همراه شده است. این فرد متعاقباً به دادسرا مراجعاتی داشته و از جمله در تاریخ ۱۳۹۵/۹/۳۰ در خارج از شعبه بازپرسی مطالبی را علیه بازپرس رسیدگی‌کننده مطرح کرده است؛ بازپرس به رغم تصمیم به انعکاس موضوع به دادسرای ویژه روحانیت، از این امر منصرف شده است؛ اما شاکی پرونده به آن دادسرا مراجعه کرده و شکواییه‌ای را علیه روحانی موصوف تقدیم نموده است.
دادستان تهران افزود: بازپرس پرونده منکر صدور هرگونه دستور برای زدن دستبند به فرد روحانی است، اما دادستانی تهران در حال بررسی این ادعا می‌باشد.
جعفری دولت‌آبادی در مورد خبر سوم اظهار داشت: حسب گزارش مورخ ۱۳۹۷/۳/۷ مرکز عملیات پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تهران بزرگ در تاریخ ۱۳۹۷/۳/۶ و در پی تماس شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ مبنی بر وقوع درگیری در یکی از دبیرستان‌های غرب تهران، مأموران پلیس به محل اعزام شدند و متعاقبا ۱۵ نفر از اولیای دانش‌آموزان مبادرت به طرح شکایت نموده و اعلام کرده‌اند متهم به فرزندانشان تعرض جنسی نموده است. متهم نزد ضابطان و قاضی دادسرا اقرار نموده که در یک نوبت فیلم‌های مستهجنی که در گوشی تلفن همراه خود داشته است را برای تعدادی از دانش‌آموزان پخش کرده است، اما سایر اتهامات را منکر شده است. با انعکاس موضوع به دادسرا و تشکیل پرونده کیفری، متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و با صدور قرار تأمین به زندان معرفی شده است. تحقیقات در پرونده ادامه دارد.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی: آقای لاریجانی رای می‌آورد، شک نکنید. منتها رای ایشان پایین خواهد بود که برای نظام، مجلس و اقتدار ایشان در عرصه جهانی خوب نیست.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت و نایب رئیس فراکسیون مستقلین می‌گوید که حتی با سه قطبی شدن انتخابات ریاست مجلس، باز هم لاریجانی رییس می‌ماند، اما با رای کمتر.
به گزارش اعتمادآنلاین، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت و نایب رئیس فراکسیون مستقلین می‌گوید که حتی با سه قطبی شدن انتخابات ریاست مجلس، باز هم لاریجانی رییس می‌ماند، اما با رای کمتر. او این رای کم را برای نظام، مجلس و اقتدار در عرصه جهانی خوب نمی‌داند و می‌گوید با این موضوع عصبانیت دیگری به مردم تزریق می‌شود ونظام دیگر ظرفیت ندارد که یک داستان دیگر اتفاق بیفتد.
در ادامه مشروح گفت‌وگوی جعفرزاده نایب رئیس فراکسیون مستقلین را می‌خوانید؛
با توجه به اینکه دو فراکسیون امید و ولایی‌ها اعلام کردند که به صورت مستقل برای انتخابات هیات رئیسه مجلس لیست می‌دهند، تصمیم فراکسیون مستقلین چیست؟
در کمال تاسف راهی نمی‌ماند جز اینکه ما هم لیست مستقل دهیم. این کار اشتباهی است و ما نمایندگان مجلس که نمی‌توانیم گفت‌وگوی ملی و وحدت در داخل خودمان داشته باشیم چگونه می‌خواهیم در جامعه وحدت ایجاد کنیم. غصه می‌خورم و این موضوع بسیار دردناک است.
اگر بخواهید لیست مستقل دهید آقای پزشکیان و مطهری هم در لیست شما خواهند بود؟
هنوز تصمیم نگرفته‌ایم و در جلسه بعدازظهر امروز در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
نظر شخصی شما به عنوان کسی که عضو این فراکسیون هستید، در خصوص معرفی آقای پزشکیان و مطهری به عنوان نواب رئیس چیست؟
نمی‌دانم، اما منطقی این است که لیست مستقل بدهیم.
یعنی منهای این دو؟
نه منهای این دو بلکه منهای همه. در شرایطی که فراکسیون‌های دیگر با ما ائتلاف نکردند اعضای فراکسیون مستقلین خواهند گفت که چرا باید از نیرو‌های فراکسیون دیگر حمایت کنیم؟ این اتفاق برای مجلس خیلی بد است ومن قلبا از این اتفاقات راضی نیستم. ولی طبیعی است که مستقلین برای خودشان لیست می‌دهند و به تنهایی عمل می‌کنند.
چرا فضا به این سمت کشیده شد که هر فراکسیون با لیست مستقل در انتخابات هیات رئیسه شرکت کند؟
نمی‌دانم که دو فراکسیون ولایی و امید به دنبال چه بودند. از ابتدا ما آن‌ها را به تعامل و همکاری دعوت کردیم.
این موضوع را ناشی از اینکه علی لاریجانی در بعضی از موارد به نظرات این دو فراکسیون توجه نکرد، نمی‌دانید؟
آقای لاریجانی چه کاری باید می‌کرد که نکرد؟ این موضوع نیست. الان به خیابان بروید و از ۱۰۰ نفر بپرسید که در مجلس چه انتخاباتی است وجدانا چند نفر می‌گویند انتخابات هیات رئیسه؟! حتی اگر کسی بداند که انتخابات هیات رئیسه برگزار می‌شود اصلا برای آن‌ها مهم است؟ البته فارغ از برخی گروه‌های سیاسی که به آقای مطهری علاقه دارند بقیه دیگر به کجا علاقه دارد؟
یعنی انتخابات هیات رئیسه مجلس خیلی مهم نیست؟
برای مردم نه. اینجا که کودکستان نیست. مشکلات مردم چیز دیگری است. مشکلات کشور به هیات رئیسه ربط ندارد. در جریان سوال از وزیر بهداشت من لیستی از تخلفات را خواندم، اما نمایندگان اعلام کردند که قانع شدند. هزاران سکه گم است، اما نمایندگان گفتند که قانع شدند. باید از آن‌ها پرسید که چطور قانع شدند. در جلسه اولی که برای انتخابات هیات رئیسه داشتیم گفتیم که مشکلات مردم هیات رئیسه نیست و سعی کنیم که هیات رئیسه فعلی را تثبیت کنیم و تغییر زیاد نداشته باشیم.
پس شما عملکرد هیات رئیسه را در تصمیم فراکسیون‌ها برای ارائه لیست مستقل تاثیرگذار نمی‌دانید؟
هیچ تضمینی وجود ندارد که افراد دیگری که به هیات رئیسه می‌آیند بهتر از اعضای فعلی باشند مخصوصا که عمده کاندیدا‌ها صفر کیلومتر هستند. مشکل تنها در بالا-هیات رئیسه- نیست بلکه مشکل در پایین هم هست؛ بنابراین احساس می‌کنم ما به وفاق و همدلی نیاز داریم.
پیش‌بینی شما از انتخابات هیات رئیسه چیست؟ به نظر شما با توجه به سه قطبی شدن انتخابات ریاست مجلس، احتمال دارد که علی لاریجانی دیگر رئیس مجلس نباشد؟
هنوز مصمم هستیم که سایر فراکسیون‌ها را صدا کنیم و با آن‌ها صحبت کنیم. چون می‌دانم در این شرایط عصبانیت دیگری به مردم تزریق می‌شود. تقریبا هر روز یک بحران در کشور به وجود می‌آید از جمله کامیون دارها، اتوبوس دارها، مدرسه غرب تهران و... نظام دیگر ظرفیت ندارد که یک داستان دیگر اتفاق بیفتد.
اما شما که گفتید مردم نمی‌دانند انتخابات هیات رئیسه در حال برگزاری است و برای آن‌ها اهمیت ندارد...
خب دیگر (خنده) می‌دانید چقدر جلسه برای انتخابات هیات رئیسه گذاشتیم که این جلسات می‌توانست در خصوص حل مشکلات مردم باشد. از بعد از اذان صبح آمده ایم و حرف زده‌ایم...
پیش‌بینی‌تان را نگفتید؛ با سه قطبی شدن انتخابات، علی لاریجانی برای سال سوم رییس می‌ماند؟
آقای لاریجانی رای می‌آورد، شک نکنید. منتها رای ایشان پایین خواهد بود که برای نظام، مجلس و اقتدار ایشان در عرصه جهانی خوب نیست.
والدین یکی از دانش آموزانی که در مدرسه‌ای غیردولتی در غرب تهران مورد تعرض قرار گرفته خواستار تعطیلی این مدرسه شد و گفت:‌ این پرونده بالای ۴۰ شاکی خصوصی دارد و طبق صحبت‌هایی که با دانش آموزان شده بین ۱۸ تا ۳۰ دانش آموز مورد تجاوز قرار گرفتند.
والدین یکی از دانش آموزانی که در مدرسه‌ای غیردولتی در غرب تهران مورد تعرض قرار گرفته خواستار تعطیلی این مدرسه شد و گفت:‌ این پرونده بالای ۴۰ شاکی خصوصی دارد و طبق صحبت‌هایی که با دانش آموزان شده بین ۱۸ تا ۳۰ دانش آموز مورد تجاوز قرار گرفتند.
به گزارش ایلنا، روز گذشته خبر آزار جنسی گروهی از دانش‌آموزان یک مدرسه غیردولتی در منطقه ۲ تهران منتشر می‌شود و به گفته والدین این دانش‌آموزان تا پیش از دستگیری فرد متجاوز، خبری در این خصوص منتشر نمی‌شود تا اینکه فرد دستگیر و تحویل مراجع قضائی می‌شود.
این مسئول مدرسه با پخش تصاویر مستهجن از طریق گوشی تلفن همراه بچه‌ها را وادار به اعمال غیراخلاقی می‌کرده است. اعتراض والدین دانش‌آموزان در رابطه با این اتفاق تنها به دستگیری متهم ختم نشده و آنها خواستار تعطیلی کامل این مدرسه هستند، چرا که حتی پس از اقرار متهم پرونده، این مدرسه به فعالیت خود ادامه داده است.
البته بعد از رسانه‌ای شدن موضوع آموزش و پرورش منطقه اعلام کرده که یکی از شاکیان این فرد است. همچنین حکم مدیر این آموزشگاه غیردولتی به حالت تعلیق درآمده و مقرر شده‌است، با تکمیل پرونده این آموزشگاه در شورای نظارت منطقه تصمیم‌گیری نهایی برای توقف فعالیت این آموزشگاه صورت گیرد. وزیر آموزش ‌و پرورش نیز به بازرس ویژه وزارتی در مورد رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت این دانش‌آموزان دستور فوری داده‌است.
رسانه‌ها روند پرونده را علنی کنند
والدین یکی از دانش آموزانی که مورد تعرض قرار گرفته درباره این پرونده گفت: مصرانه خواهان توقف فعالیت مدرسه‌ای هستیم که در آن به فرزندانمان تجاوز شده است. وی از رسانه‌ها درخواست کرد که با علنی کردن روند پرونده، باعث تسریع در رسیدگی به این مورد خاص شوند.
او در ادامه با اشاره به اینکه این اتفاق در اردیبهشت ماه علنی شده و تا پیش از آن خانواده‌ها از این مشکل دانش‌آموزان بی‌اطلاع بودند، اظهار داشت: فیلمی توسط یکی از دانش‌آموزان ضبط شد که این دانش‌آموز فیلم را به والدین خود نشان داد و بعد از آن این مساله علنی شد.
خواهان برخورد با مسئولان مدرسه هستیم
او در ادامه گفت: اول به مدرسه رفتیم و مدرسه شکایتی ترتیب داد. فرد خاطی (م. ح) به نقطه‌ای نامعلوم فرار کرد و پس از پیگیری‌ها او دستگیر و تحویل مراجع قضائی شد. در حال حاضر نیز روند پرونده توسط اولیا در حال پیگیری است. هم آموزش و پرورش شکایت کرده‌است و هم والدین، اما خواسته والدین فراتر از این حرف‌هاست. والدین یکی از دانش آموزان مطرح کرد که خواهان برخورد با مسوولان مدرسه نیز هستند، چرا که تنها متهم در این کار دخیل نبوده است.
او با اشاره به اینکه سالانه ۱۵ میلیون تومان بابت شهریه از خانواده‌ها دریافت شده است، تاکید کرد: فقط به خاطر انتفاع معلم‌های باسابقه را از مدارس بیرون می‌کنند و یکسری جوان را به مدارس می‌آورند که هیچ اطلاعی در رابطه با نحوه آموزش ندارند.
متهم معاون آموزشی متوسطه اول بوده‌ است
او در ادامه با اشاره به اینکه گفته می‌شود این فرد نوه یکی از علماست، بیان داشت: امیدواریم که نسبت این آقا مشکلی در روند پرونده به وجود نیاورد و از جرم مبرا نشود. نکته قابل تامل این است، این فرد معاون آموزشی متوسطه اول یعنی کلاس هفتم، هشتم و نهم بوده که این مشکلات را برای دانش‌آموزان به وجود آورده است.
پدر یکی از دانش آموزان در ادامه گفت: از دیگر والدین شنیدم که این فرد به قید وثیقه آزاد شده است، اما پس از پیگیری به ما اعلام کردند که او آزاد نشده است.
شرایط روحی دانش‌آموزان مناسب نیست
او با اشاره به اینکه شرایط روحی دانش آموزان چندان مناسب نیست، گفت: چه بچه‌هایی که مورد تعرض قرار گرفتند و چه آنهایی که در معرض تعرض بودند از این مساله ضربه دیده‌اند و استرس زیادی به آنها وارد شده است. اگر رسانه‌ها قصد کمک دارند این قضیه را منتشر کنند تا جایی که درب مدرسه را ببندند؛ نمی‌توان دانش آموزان را به مدرسه دیگر برد و دلیل آن را تجاوز اعلام کرد. این برای خودِ دانش آموزان آزاردهنده است، اما اگر مدرسه بسته شود می‌توانند بگویند که مدرسه ما بسته شد و برای همین همه ما به جای دیگری برای ادامه تحصیل رفتیم. آموزش و پرورش نباید شانه خالی کند اگر یک نانوایی خطا کند درب آن را می‌بندند، چرا در رابطه با این مدرسه تا این لحظه اقدامی صورت نگرفته است؟ آیا این اتفاق کمی است؟
او در پایان تاکید کرد: این پرونده بالای ۴۰ شاکی خصوصی دارد و طبق صحبت‌هایی که با دانش آموزان شده بین ۱۸ تا ۳۰ دانش آموز مورد تجاوز قرار گرفتند.
امروز که از راه برسد، مجلس دهم سومین رئیس و دیگر اعضای هیأت‌رئیسه مجلس را خواهد شناخت.
محمدرضا عارف در حالی گزینه اصلی فراکسیون امید برای انتخابات هیأت‌رئیسه است که در این دو سالی که از تشکیل مجلس دهم گذشته بسیاری از اصلاح‌طلبان و حتی کاربران فضای مجازی نسبت به سکوت و منفعل‌بودنش در مجلس انتقاد کرده‌اند.
به گزارش شهروند، امروز که از راه برسد، مجلس دهم سومین رئیس و دیگر اعضای هیأت‌رئیسه مجلس را خواهد شناخت؛ یک هفته‌ای هست که اظهارنظر‌ها درباره انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس اوج گرفته و هر سه فراکسیون سیاسی مجلس هر کدام در این چند روز در تکاپوی معرفی گزینه‌هایشان برای هیأت‌رئیسه مجلس بوده‌اند.
از ائتلاف هم خبری نیست؛ هر سه این فراکسیون‌ها تصمیم گرفتند ساز خودشان را بزنند و هر کدام گزینه‌های خود را مطرح کنند. حالا هر کدام سه گزینه دارند و همچنان برای رأی‌آوردنشان در انتخابات امروز صبح در مجلس تلاش می‌کنند.
انتخاب عارفانه
گزینه فراکسیون امید برای ریاست همان کسی شد که دو سال پیش هم نامزد شد؛ اما نتیجه برایش چیزی نبود جز شکست. محمدرضا عارف در حالی گزینه اصلی فراکسیون امید برای انتخابات هیأت‌رئیسه است که در این دو سالی که از تشکیل مجلس دهم گذشته بسیاری از اصلاح‌طلبان و حتی کاربران فضای مجازی نسبت به سکوت و منفعل‌بودنش در مجلس انتقاد کرده‌اند. او در این دو سال کمترین تحرک سیاسی را در بین دیگر اعضای فراکسیون مجلس داشته درحالی‌که نماینده اول مردم تهران در مجلس است.
از او کمتر نطق یا تذکری در صحن علنی مجلس شنیده می‌شود و به نظر می‌رسد او تصمیم گرفته اظهارات تند و تیز را به دیگر همکارانش در فراکسیون امید بسپارد. او درحالی با یک حرکت پرریسک باز هم خود را در طی یک تصمیم فراکسیونی در معرض رأی دیگر نمایندگان مجلس گذاشته است که همچنان نسبت به عملکرد اعضای لیست امید در انتخابات اولین هیأت‌رئیسه مجلس در مجلس دهم معترض و معتقد است که بسیاری از این افراد در آن انتخابات عهدشکنی
کردند.
باز هم علی لاریجانی
او ١١‌سال است که رئیس است؛ رئیس قوه مقننه. بالا پایین‌های زیادی را به چشم دیده است. ١١‌سال تمام بر صندلی ریاست بهارستان تکیه زده و حالا برای دوازدهمین سال باید خود را در معرض رأی نمایندگان بگذارد. اما او گزینه فراکسیون ولایی نیست؛ فراکسیونی اصولگرا که از زمان انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری بیشترین نقد‌ها را به او و عملکردش داشته‌اند. دلیلشان هم یک چیز است: حمایت او از روحانی و دولتش. هر چند او در سال ٩٤ به‌عنوان نفر دوم از حوزه انتخابیه شهر قم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد، اما هنوز یکی از مورد وفاق‌ترین چهره‌ها در بین نمایندگان مجلس است. بسیاری از نمایندگان مجلس او را چهره‌ای محکم می‌دانند که می‌تواند جلسات مجلس و رأی‌گیری‌ها را به خوبی مدیریت کند؛ اما بعضی از نمایندگان دیگر هم لاریجانی را چهره‌ای خودرأی می‌دانند که با تصمیم‌گیری‌هایش اجازه تحرکات دیگر نمایندگان را نمی‌دهد.
در چند روز گذشته اغلب قریب به اتفاق نمایندگانی که از آن‌ها درباره هیأت‌رئیسه سال سوم مجلس دهم سوال شده، لاریجانی را بلاشک رئیس مجلس می‌دانند، اما با توجه به سه قطبی شدن این انتخابات رأی او قطعا نسبت به دو سال آینده کمتر خواهد بود. او گزینه فراکسیون مستقلین است.
مردی از دولت دهم
حمیدرضا حاجی‌بابایی گزینه ولایی‌ها است؛ آن‌ها تصمیم گرفته‌اند امسال پشت مرد اصولگرا و البته رئیس فراکسیون ولایی مجلس بایستند. او نماینده دوره پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی است. او وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و کابینه محمود احمدی‌نژاد بود و در دوران نمایندگی‌اش عضو هیأت‌رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده و در کمیسیون‌های محاسبه و بودجه، تلفیق، اصل نود و امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت داشته است.
هر چند شاید نتوانیم حاجی‌بابایی را جزو نمایندگان دلواپس مجلس بدانیم، اما او قطعا یکی از منتقدان سفت و سخت حسن روحانی به‌ویژه درباره برجام است. او چند روز پیش بود که در نطقی اعلام کرد برجام مُرد، دفنش کنید تا محیط‌زیست آلوده نشود.
او یکی از گزینه‌های جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری هم بود که البته تأیید صلاحیت نشد تا همان نماینده مجلس باقی بماند. هر چند او حالا خودش را در معرض رأی نمایندگان گذاشته است، اما قطعا شانس بسیار کمتری در مقابل محمدرضا عارف و علی لاریجانی دارد.