گزیده ها قسمت پنجم


گزیده ها قسمت پنجم 13 اردیبهشت – 97
خبر ويژه 
وزيران را روحاني گماشته /مخاطب گله ها، خود اوست
گلايه و بدگويي چند باره رئيس جمهور درباره کابينه خود، با تعجب و تامل رسانه هاي حامي دولت مواجه شده است.
    
روزنامه اعتماد در يادداشتي نوشت: مخاطب نقدهاي روحاني شخص خود اوست. اگر قرار است رئيس جمهوري نقدي داشته باشد بايد به دستگاه ها و نهادهاي ديگر انتقاد کند نه زيرمجموعه اي که مسئوليتش با خود او است را نقد کند و دايماً از بي انگيزگي وزرا صحبت کند.
    
رئيس جمهوري اگر وزيري را موفق نمي داند بايد تغييراتي ايجاد کند. در واقع روحاني بايد از خود سوال کند که چرا وزرا بي انگيزه هستند. به باور من وزيري که سال ها در اين سمت بوده و بالاي 65 سال سن دارد قطعاً انگيزه وزيري جوان را نخواهد داشت. هر کس سال هاي متمادي در يک سمت قرار بگيرد ابتکار عمل و خلاقيتش را از دست مي دهد. اين موضوع در مورد برخي وزراي کابينه به وضوح به چشم مي خورد تا جايي که تعدادي از سوي نمايندگان به مجلس فراخوانده شدند، مورد سوال قرار گرفتند يا حتي استيضاح شدند. شايد در دولت اول و بعد از ناهماهنگي ها و بي نظمي هاي دولت نهم و دهم لازم بود فرد با تجربه اي بر مسند يک وزارتخانه بنشيند و بي انضباطي ها را سامان داده و تجريباتش را انتقال دهد اما در دولت دوم چنين توجيهي قابل پذيرش نيست. روحاني حق را ادا نکرد.
    
در همين زمينه روزنامه آفتاب يزد خاطرنشان کرد: اين چندمين باري است که روحاني در اين چند ماهه از وزرايش انتقاد مي کند. رئيس دولت دقيقاً پس از پيروزي در انتخابات سال گذشته اين نوع انتقادات را آغاز کرد. او در آن زمان گفت که «برخي در انتخابات گيوه خود را ورنکشيدند». منظور شيخ ديپلمات برخي وزراي دولت يازدهم بود که سعي مي کردند در ايام انتخابات کمتر آفتابي شوند!
    
همين چند روز پيش هم او از مديران دولتي و وزرايي که مهر سکوت بر لب زده اند گلايه داشت و مي گفت که «از چه مي ترسيد، چرا از دولت دفاع نمي کنيد؟ اگر کسي نااميد است کنار برود.» برخي معتقدند رئيس جمهور مي خواهد خودش را از وزرا جدا کند.
    
صادق زيباکلام به آفتاب يزد مي گويد: «ممکن است روحاني به جاي ترميم کابينه صرفاً به فکر دور کردن شر از شخص خود باشد. به اين معنا که بگويد انتقادهايي که امروز مردم به دولت دارند به وزراي او مربوط است نه خود او. اگر روحاني به فکر چنين هدفي است، يک روش غلط را در پيش گرفته، براي آنکه همه مي دانند اين مردم نيستند که وزرا را انتخاب کرده اند بلکه خود روحاني و نزديکان او دست به چنين انتخابي زده اند. از سويي در حال حاضر بايد مشخص شود که مشکل وزرايي که اکنون حسن روحاني را به ستوه آورده اند چيست و مقصود از اين وزرايي که تيغ تيز حملات روحاني را در مقابل خود مي بينند چه کساني هستند؛ آيا اکثر آن ها را شامل مي شود يا تعداد کمي از آن ها را؟»
    
آفتاب يزد مي افزايد: اما واقعاً اگر بنا به ترميم کابينه است، آيا چنين روشي که روحاني در پيش گرفته، درست است؟ در حالي که طي سال هاي گذشته بسياري به خاطر نوع رفتار احمدي نژاد با وزرايش، او را مورد انتقاد قرار مي دادند و رفتار وي را نماد بارز موضع از بالا به پايين و ديکتاتورمآبانه وي نسبت به اعضاي کابينه مي دانستند آيا اين عملکرد روحاني نيز تداعي کننده همان رفتار احمدي نژادي است؟
    
روحاني اگر نيت تغيير داشته باشد، در شرايطي مي خواهد چنين اتفاقي را رقم بزند که هنوز يک سال از دولتش (دولت دوازدهم) نگذشته است. با اين اوصاف آيا واقعاً اين تغييرات در چنين زماني زير سوال بردن شخص خودش نيست و واقعاً ترميم کابينه در چنين برهه هايي به صلاح است؟
    
يادآور مي شود اغلب روزنامه هاي حامي دولت ديروز ترجيح دادند به گله گذاري روحاني از وزراي خود اعتنا نکنند و حتي روزنامه دولتي ايران، هيچ تيتري از اين سخنان در صفحه اول خود درج نکرد.
خبر ويژه 
وزير بهداشت يكي از مخاطبان اعتراض روحاني
يک روزنامه حامي دولت مي گويد وزير بهداشت به خاطر برخي دلخوري ها در جلسات کابينه شرکت نمي کند.
    
آفتاب يزد در گزارشي نوشت: طرح تحول سلامت با هزينه هاي بالا مواجه شده است. همزمان قيمت هاي دارو با افزايش مواجه شده است. ازسوي ديگر وزراي بهداشت و رفاه، از دولت يازدهم بر سر قانون تامين اجتماعي اختلاف دارند.
    
اين روزنامه مي افزايد: قاضي زاده هاشمي، ازجمله اعضاي جالب توجه کابينه محسوب مي شود، وضعيت مالي قابل توجه وي و عدم تلاش براي پنهان کردن آن، او را از بسياري دولتمردان جدا ساخته است. عرصه چشم پزشکي و همچنين بيمارستان نور که متعلق به وي است ظاهرا دو پايه ثروت شخصي او را تشکيل مي دهد.
    
او يک بار درباره خودروي پورشه اش گفت: «ما به جاده مي رويم و بالاخره بايد ماشين امن باشد. من که پول دارم، دلم هم که مي خواهد. وقتي نخرم يعني نفاق دارم».
    
آفتاب يزد با اشاره به غيرقابل کتمان بودن غيبت هاي وزير بهداشت از جلسات دولت نوشت: شروع اين غيبت ها از جلسه هشتم فروردين ماه بود که وزير بهداشت در آن شرکت نکرد، بسياري گفته اند که وي به تعطيلات رفته است و دليل اين غيبت همين است، اما عدم حضور وي در جلسه 15 فروردين کابينه و همچنين 22 فروردين، توجه ها را به خود جلب کرد. زماني که رئيس جمهور ديدار نوروزي ترتيب داد، وي حاضر نشد در آن شرکت کند و به همين دليل «قهر» او مسجل شد. حسينعلي شهرياري عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگوي کوتاهي با آفتاب يزد ضمن تاييد قهر وزير بهداشت و برشماري دلايل آن عدم پايبندي دولت و رئيس جمهور به وعده هاي خود در زمينه طرح عظيم تحول سلامت را دليل اصلي اين مسئله دانست.
    
اختلاف وزير بهداشت با روحاني درحالي است که طرح سلامت اجرا شده توسط وي، يکي از معدود دستاوردهاي دولت روحاني به شمار مي رود. البته منتقدان مي گويند هزينه هايي که مي توانست در زيرساخت هاي پزشکي و درماني مصرف شود، در هزينه هاي روزمره اين طرح از دست رفت.
خبر ويژه 
فرازي از نظارت بين المللي مدعي عليه برنامه هسته اي قانوني ايران!
نخست وزير رژيم صهيونيستي در حالي مدعي دستيابي به اسنادي درباره فعاليت ايران براي توليد سلاح اتمي شده که اين رژيم به کمترين نظارت و بازرسي بر برنامه اتمي مخفيانه اش تن نداده است.
    
نتانياهو سه شنبه در نمايش بي مايه تعدادي سي دي و زونکن را نشان داد و مدعي شد اينها اسناد و اطلاعاتي مربوط به برنامه هسته اي ايران است. اين در حالي است که اولا پر يا خالي بودن اين سي دي ها و زونکن ها معلوم نيست. ثانيا هر سي دي و زونکني را مي توان با جعل و ساختن سند پر کرد. ثالثا برنامه هسته اي ايران تحت نظارت بازرسان آژانس قرار دارد. رابعا رژيم نامشروع صهيونيستي به اعتبار اينکه به NPT نپيوسته و اجازه بازرسي به آژانس نمي دهد، اصلا در جايگاهي نيست که درباره برنامه هسته اي ديگران قضاوت کند.
    
يادآور مي شود آژانس در بيانيه اي تصريح کرد هيچ مدرک و شواهد معتبري مبني بر تلاش ايران براي توليد سلاح اتمي پس از سال 2009 در اختيار ندارد.
    
در بيانيه آژانس تاکيد شده که رويه معمول اين نهاد بررسي تمام اسناد و اطلاعات معتبري است که در اختيارش قرار مي گيرد اما بحث رسانه اي درباره پرسش هاي مرتبط با اين اطلاعات روال کار آژانس نيست.
    
آژانس کمترين اشاره اي به سر باز زدن رژيم صهيونيستي از بازرسي هاي بين المللي نکرد.

كلاهبرداري 130 ميلياردي با سود 40 درصد
فرمانده انتظامي استان اصفهان از دستگيري فردي که با وعده پرداخت سود 40 درصد از 140 نفر بالغ بر 130 ميليارد ريال کلاهبرداري کرده و متواري شده بود، خبر داد.
        
اصفهان - خبرنگار کيهان
    
سرتيپ «مهدي معصوم بيگي» اظهار داشت: در پي شکايت 140 نفر از شهروندان يکي از شهرستان هاي استان اصفهان مبني بر اينکه فردي با وعده پرداخت سود کلان اقدام به جذب سرمايه هاي آنان کرده و متواري شده است، موضوع تعقيب و دستگيري اين کلاهبردار در دستور کار ماموران فرماندهي انتظامي آن شهرستان قرار گرفت.
    
وي افزود: در بررسي هاي صورت گرفته مشخص شد، متهم که متصدي رستوران بوده بابيان اينکه قصد تاسيس شرکت بزرگ توليد مواد غذايي را دارد و به کساني که در اين پروژه مشارکت کنند، سود 40 درصد خواهد داد اقدام به جذب سرمايه هاي مردم کرده است.
    
اين مقام مسئول با بيان اينکه متهم از سرمايه گذاران يک تا 100 ميليارد ريال دريافت کرده بود، عنوان داشت: وقتي متهم چند ماه سود خوبي به سرمايه گذاران پرداخت کرد و فعاليت رستوران خود را نيز توسعه داد، همين عامل باعث شد تا تعداد زيادي فريب خورده و سرمايه هاي خود را دراختيار او قرار دهند اما اين کلاهبردار پس از مدتي، رستوران و دفتر کار خود را تعطيل و متواري شد که اين عامل سرگرداني و تجمع مکرر سپرده گذاران در مقابل دفتر کار و رستوران متهم را به همراه داشت.
    
سردار معصوم بيگي تصريح کرد: سرانجام با تلاش شبانه روزي ماموران پليس، مخفيگاه متهم شناسايي و با هماهنگي مقام قضائي طي عملياتي غافلگيرانه دستگير شد.
    
فرمانده انتظامي استان اصفهان رقم کلاهبرداري صورت گرفته توسط متهم را 130 ميليارد ريال عنوان کرد و اظهار داشت: وي در تحقيقات صورت گرفته با اقرار به جرم خود انگيزه اش از اين کار را کلاهبرداري و سوءاستفاده از مردم براي کسب درآمد عنوان کرد.