گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت   چهارم 11 اردیبهشت - 97

عراقچي: آمريكا از برجام خارج شود يا نشود ادامه اين موضوع قابل تحمل نخواهد بود
معاون وزير خارجه گفت: در هر دو صورت که آمريکا از برجام خارج بشود يا نشود ادامه اين موضوع قابل تحمل نخواهد بود و تدابير ويژه اي در نظر داريم.
    
عباس عراقچي معاون سياسي وزير امور خارجه و رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام در مورد وضعيت توافق هسته اي و اينکه در صورت خروج آمريکا از برجام چه برنامه اي در دستور کار داريد، اظهار کرد: در هر دو صورت که آمريکا از برجام خارج بشود يا نشود ادامه اين موضوع قابل تحمل نخواهد بود و تدابير ويژه اي در نظر داريم.
    
عراقچي افزود: براي همه سناريوها گزينه هاي خودمان را آماده کرديم.
    
به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به اين پرسش که آيا احتمال بازگشت به پيش از برجام وجود دارد، تصريح کرد: هر احتمالي وجود دارد.
    
عراقچي همچنين در ديدار «اليستر برت» معاون خاورميانه و آفريقاي وزير خارجه انگليس با انتقاد از رويکرد اروپا در مقابل بدعهدي ها و تخلفات ترامپ در اجراي برجام، تلاش انگليس، آلمان و فرانسه در جلب رضايت ترامپ به قيمت تحت فشار قرار دادن ايران را اشتباه و شکست خورده خواند و به شدت انتقاد کرد.
    
طرف انگليسي ضمن اعلام پايبندي کامل کشورش به برجام تاکيد کرد: بريتانيا خواهان اجراي تمامي مفاد برجام از سوي همه کشورها است و اين نکته را در مذاکرات خود با طرف آمريکايي مدنظر دارد.
    
گفتني است نشريه نيوزويک در روزهاي گذشته در گزارشي نوشته بود:«به خاطر ترس از مجازات هاي آمريکا، هيچ بانک بزرگ اروپايي تمايلي به تامين مالي تجارت يا سرمايه گذاري در ايران را ندارد. ديپلمات هاي ايران در لندن حتي نمي توانند يک حساب بانکي براي تامين مالي فعاليت هاي روزانه سفارت خود ايجاد کنند».
    «
محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه نيز مهر ۹۶- در نشست وزراي خارجه ايران و 1+5 گفته بود:«آمريکا آن طور که در توافق هسته اي مقرر شده، تحريم ها را رفع نکرده و ما هنوز نمي توانيم در انگلستان يک حساب بانکي باز کنيم».
    
    
آمريکاي منزوي
    
يک سناتور ارشد دموکرات آمريکا، خروج ترامپ از برجام را موجب «انزواي واشنگتن» ناميد.
     
به نوشته روزنامه «جروزالم پست» سناتور «بن کاردين» از ايالت مريلند و از اعضاي ارشد کميته روابط خارجي سنا که در نشستي ساليانه در نيويورک حضور داشت، نسبت به خروج شتابزده دونالد ترامپ از توافق هسته اي با ايران هشدار داد.
    
سناتور کاردين در اين زمينه اظهار داشت: مطمئنم که ايران هيچ سلاح اتمي ندارد. اما نمي خواهم شاهد انزواي آمريکا برابر متحدانمان باشم. نياز است تا با جامعه بين الملل براي انزواي ايران تلاش کنيم.
    
وي ادامه داد: با خروج بسيار سريع و بدون برنامه جامع براي آينده، به جاي ايران، آمريکا را منزوي مي کنيم.
    
    
نقض برجام
    
مجله آمريکايي آتلانتيک در يادداشتي ضمن يادآوري بخش هايي از برجام نوشت واشنگتن هرگز به تعهدات خود در توافق هسته اي عمل نکرده و در آينده نيز نخواهد کرد.
    
آتلانتيک تاکيد کرد: آمريکا تاکنون به «نقض برجام» متعهد بوده نه اجراي آن.
    
خبرگزاري آلمان در خبري که نشريه آلماني اشپيگل هم آن را منتشر کرد نوشت که ايران به هيچ وجه بار ديگر درباره برجام مذاکره نخواهد کرد. در ادامه تنش ها در زمينه توافق هسته اي، موضع گيري ها هم سخت تر مي شود. روحاني هم در اين شرايط مذاکرات هسته اي را به طور قاطع رد کرده است. اين موضع گيري در حالي است که پيشتر «مايک پامپئو» وزير خارجه آمريکا به شدت ايران را هدف حمله قرار داده بود
خبر ويژه 
افزايش واردات پاداش خباثت هاي فرانسه و انگليس
واردات کشور از فرانسه و انگليس در پسابرجام با افزايش شديد روبرو بوده است.
    
به گزارش مشرق، براساس آمار اعلام شده گمرک، ايران در سال گذشته 1/1 ميليارد دلار کالا به وزن 3 ميليون تن از انگلستان وارد کرد که نسبت به سال 1395 از لحاظ ارزش 168 درصد و از لحاظ وزن 200 درصد رشد پيدا کرده است.
    
ايران در سال 1395 بالغ بر يک ميليون تن کالا به ارزش 412 ميليون دلار از انگلستان وارد کرده بود. به عبارت ديگر، واردات اجناس انگليسي در سال 1396 از لحاظ وزن 3برابر و از لحاظ ارزش نزديک به 1/7 برابر بيشتر شده است.
    
مطابق آمارهاي گمرک، واردات ايران از فرانسه در سال 1396 به 147 هزار تن معادل يک ميليارد و 766 ميليون دلار رسيد که از لحاظ وزن 29 درصد و از لحاظ ارزش 85 درصد رشد يافته است.
    
واردات ايران از فرانسه و انگلستان در دو سال اخير و پس از اجراي برجام، افزايش شديدي پيدا کرده است.
    
تشديد واردات کالاهاي مصرفي و تجملاتي و يا کالاهاي داراي مشابه داخلي از انگليس و فرانسه درحالي است که اين دو کشور بيشترين شيطنت ها و خصومت ها را عليه کشورمان در يکي دو سال اخير داشته و با آمريکا براي فشار بيشتر به ايران همراهي کرده اند. صادرات فرانسه به ايران باعث شد تا اين کشور پس از 6 سال دست و پا زدن در رکود اقتصادي، طي سال اخير وارد دوره رشد اقتصادي شود. برخي شرکت هاي فرانسوي بدين ترتيب از ورشکستگي درآمدند.
خبر ويژه 
با مسائل داخل كابينه كام مردم را تلخ نكنيد آقاي روحاني!
رئيس جمهور به جاي کنايه گويي به وزرا در فضاي عمومي و رسانه اي، اختلافات را در داخل کابينه حل کند.
    
وبسايت «الف» با اشاره به کنايه گويي هاي چندباره روحاني خطاب به وزراي خود نوشت: حسن روحاني، در سخنراني هاي اخير خود از تريبون عمومي برخي وزراي کابينه را مورد انتقاد قرار مي دهد و آنها را با القابي مانند نااميد، محافظه کار و نداشتن جسارت خطاب مي کند.
    
رئيس جمهور در روز کارگر، برخي وزراي خود را نااميد خواند. او در اولين روز ارديبهشت نيز طي سخناني در نشست هم انديشي مديران ارشد دولت ضمن انتقاد از برخي مديران و وزرا از آنچه سکوت و ترس آنها مي ناميد انتقاد کرد.
    
اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور نيز 3 ماه قبل هشدار بي انگيزه شدن برخي مديران را داده و گفته بود: «هرکس هم که حس مي کند توان مديريت در اين شرايط را ندارد بهتر است ميدان را به افراد ديگر که اميد و انگيزه دارند، بسپارد
    
اگرچه شايد انتقاد علني از وزرا مي تواند موجبات ايجاد فشار افکار عمومي براي تحرک وزرا و مديران کم کار و نااميد را فراهم آورد اما به نظر مي رسد موضوع اساسي آن است که سخنان روحاني و جهانگيري از جهات مهم تري نااميدکننده مي باشد.
    
اولين سوالي که مي توان درباره سخنان اخير رئيس جمهور مطرح کرد اين است که آيا رئيس جمهور و معاون اول نمي توانند انتقادات خود را نسبت به وزرا و مديران در همان جلسات کابينه مطرح کنند. همچنين اگر واقعا روحاني از عملکرد برخي وزراي خود ناراضي مي باشد؛ چرا چنين مديراني را توبيخ نمي کند، مورد بازخواست قرار نمي دهد و آنها را برکنار نمي کند.
    
درواقع اگر تا همين الان هم برخي وزرا عملکرد ضعيفي داشته اند که حتما اين گونه بوده مسئوليت آنها علاوه بر شخص وزير با رئيس جمهور نيز مي باشد و روحاني بايد پاسخگوي مردم در اين زمينه باشد. به خصوص اين که مردم در حال حاضر با مشکلات عديده اي مواجه مي باشند و بدون شک نياز به مديران جهادي و کارآمد بيش از پيش احساس مي شود.
    
از سوي ديگر القاي بي تحرکي و نااميدي وزرا در تريبون عمومي مي تواند کل کابينه را زير سوال ببرد؛ چراکه دقيقا مخاطب سخنان رئيس جمهور مشخص نيست کدام وزير و مدير است و از سوي ديگر موجب ياس و نااميدي مردم خواهد شد. فراموش نشود هنوز يک سال از دولت دوازدهم نگذشته و اگر چنين روحيه اي بر وزراي دولت حاکم شده، مشخص نيست چگونه اين وزرا مي توانند تا سه سال ديگر حداقل وظايف عادي و روزانه خود را انجام دهند.
    
البته نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براساس قانون مي توانند از عملکرد وزرا سوال نمايند و يا آنها را استيضاح کنند اما در اواخر اسفند ماه که سه نفر از وزراي دولت استيضاح شدند، اگرچه حرف و حديث هاي فراواني پيش آمد اما درنهايت دولت از توان خود براي حفظ اين وزرا استفاده کرد. بنابراين اين سوال پيش مي آيد که دقيقا وزراي مدنظر رئيس جمهور و معاون اول چه کساني مي باشند؛ چرا که فعلا تمام وزراي دولت را مي توان مخاطب سخنان رئيس جمهور دانست.
خبر ويژه 
كاوه مدني چگونه تاييد شد و چگونه از كشور گريخت؟!

سخنگوي قوه قضائيه در نشست خبري ديروز، معماي فرار مدني از کشور را براي افکار عمومي حل کرد.
    
در پي فرار «کاوه مدني» معاون سازمان محيط زيست، افکار عمومي اين سوال را داشتند که کدام نهاد امنيتي، استعلام کاوه مدني را با سوابقي که تصاويرش منتشر شد، مثبت اعلام کرده است!
    
به گزارش مشرق، تمامي افراد و مسئولان دولتي نسبت به اين ماجرا و استعفاي عجيب و غريب مدني سکوت کرده بودند و جريان حامي دولت، به جاي پاسخ به اين سوال که اگر مدني مشکل امنيتي نداشته، پس چرا فرار کرده است، نظام و نهادهاي ديگر را به عنوان مقصر و عامل فرار نخبگان معرفي کردند.
    
اما معماي فرار مدني از کشور، توسط سخنگوي قوه قضائيه رمزگشايي شد. حجت الاسلام محسني اژه اي، در نشست خبري خود و در پاسخ به سوالي در خصوص اينکه فرار کاوه مدني چگونه بوده است و اينکه آيا پرونده داشته يا نه گفت: گزارشاتي بود که اين فرد در مظان اتهام است.
    
وي ادامه داد: قبل از احضار و تحقيق اين فرد ممنوع الخروج شد.
    
اژه اي گفت: معاون ذيربط وزارت اطلاعات در 30 بهمن 96 تقاضاي رسمي مي کند از دادستان که اين فرد رفع ممنوع الخروجي شود و پس از آن اين فرد قانوني از کشور خارج مي شود.
    
حال وزارت اطلاعات بايد به اين سوالات پاسخ دهد:
    1- 
استعلام مدني بر اساس کدام موازين قانوني و امنيتي مثبت بوده است؟
    2- 
نهاد امنيتي وابسته به دولت، از سوابق مدني در مجالس مختلط و... مطلع بوده است يا خير؟
    3- 
وزارت اطلاعات چرا درخواست رفع ممنوع الخروجي مدني را به قوه قضائيه ارسال کرده است؟
    4- 
مدني در طول مدتي که ايران بوده است، به چه اطلاعات طبقه بندي شده اي دسترسي داشته است؟
    5- 
آيا مدني جزو مديران دوتابعيتي بوده است که به کارگيري آنان طبق قانون ممنوع است؟