گزیده ها قسمت پنجم


                                                                گزیده ها قسمت  پنجم 7 خرداد-97
کلاهبرداری که در پوشش مامور وزارتخانه‌های دولتی ادعای فروش اقساطی خودرو بدون بهره می‌کرد، دستگیر شد.
در مورخه 18 فروردین، پرونده‌ای با موضوع کلاهبرداری به شیوه جعل عناوین از کلانتری 108 نواب به اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد که در آن شاکیه عنوان کرده بود که شخصی ضمن معرفی خود به عنوان مامور یکی از وزارتخانه‌های دولتی و به بهانه خرید خودرو اقساطی بدون بهره با شرایط بسیار مناسب اقدام به کلاهبرداری چند میلیون تومانی از وی نموده است.
شاکیه پس از حضور در اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ، در توضیح شکایت خود به کارآگاهان گفت: چندی پیش با شخصی که خودش را به نام آقای ظریف معرفی کرده بود، آشنا شدم؛این شخص خودش را به عنوان مامور یکی از وزارتخانه‌های مهم دولتی معرفی کرد و پس از مدت کوتاهی به بنده پیشنهاد ازدواج داد. طی این مدت وی بارها در خصوص جایگاه اداری خود صحبت می‌کرد تا اینکه یک بار عنوان داشت می‌تواند با استفاده از موقعیت خود نسبت به ثبت‌نام خرید یک دستگاه خودرو سواری برای من آن هم به صورت اقساط بلند مدت و مهم‌تر از آن بدون بهره اقدام نماید و فقط بایستی مبلغی را به عنوان پیش ثبت‌نام به حساب خودروسازی مربوط واریز نمایم تا در عرض چند روز خودرو را تحویل بگیرم. من نیز که طی همین مدت کوتاه به این شخص اعتماد کامل پیدا کرده بودم، پول درخواستی وی جهت ثبت‌نام اولیه خودرو را به وی پرداخت کرده و منتظر ماندم تا طی چند روز خودرو را تحویل بگیرم اما هیچ خبری نشد؛بارها با شماره تماس این شخص تماس گرفتم اما گوشی تلفن همراهش خاموش شده بود و آنزمان بود که فهمیدم قصد ازدواج با کسی را داشته‌ام که تنها از او یک شماره تلفن همراه بیشتر نداشتم.
*
شکار تصویر متهم
کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی با توجه به اظهارات شاکیه که عنوان داشته بود جهت دریافت پول به همراه متهم متواری پرونده به شعبه بانک مراجعه کرده، به شعبه بانک مورد نظر رفته و در بازبینی تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته بانکی و با راهنمایی شاکیه موفق به شناسایی تصویر متهم پرونده شدند.
مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ با انتشار این خبر اعلام کرد: با توجه به ادامه رسیدگی به این پرونده و به جهت شناسایی و دستگیری متهم، هماهنگی لازم جهت انتشار بدون پوشش تصویر بدست آمده از متهم با بازپرس محترم شعبه 7 دادسرای ناحیه 10 تهران بعمل آمده است؛لذا از کلیه شهروندان محترم که موفق به شناسایی تصویر متهم شده و اطلاعاتی در خصوص هویت واقعی و یا مخفیگاه و محل‌های تردد این شخص دارند درخواست می‌شود تا هرگونه اطلاعات خود را از طریق شماره 51055513 در اختیار کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند؛همچنین از دیگر شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم پرونده شده و توسط این شخص مورد کلاهبرداری قرار گرفتند نیز دعوت می‌شود تا جهت طرح و پیگیری شکایات خود به نشانی اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه نمایند.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: با نفوذ جریانات خنک شمالی در نوار شمالی کشور شاهد رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی هستیم. شدت این بارش‌ها در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، بخش‌هایی از خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی خواهد بود.
احد وظیفه در گفت‌وگو‌یی افزود: برای بخش‌هایی از مرکز کشور رگبار باران و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی افزود: امروز (7 خرداد ماه) در دامنه‌های البرز مرکزی در شمال شرق استان تهران و استان سمنان، بخش‌هایی از مرکز و شرق شاهد رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد خواهیم بود. روز سه شنبه (8 خرداد ماه) بارش‌ها در مناطقی گسترده‌تر در دامنه‌های زاگرس شمالی و مرکزی و دامنه‌های البرز غربی و مرکزی به صورت رگبار، رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
به گفته وی امروز دریای خزر مواج خواهد بود.
وظیفه در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان پایتخت امروزو فردا (7 و 8 خرداد ماه) کمی ابری همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. امروز (7 خرداد ماه) بیشینه و کمینه دما 31 و 20 درجه سانتیگراد و سه شنبه (8 خرداد ماه) 33 و 20 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
سازمان هواشناسی نسبت به آبگرفتگی معابر هشدار داد
سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه‌ای نسبت به آبگرفتگی معابر و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها هشدار داد.
در اخطاریه سازمان هواشناسی آمده است: با توجه به شدت فعالیت سامانه بارشی، سه شنبه (8 خرداد ماه) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، نیمه جنوبی اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران و دامنه‌های شمالی البرز در استان مازندران و چهارشنبه (9 خردادماه) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، نیمه جنوبی اردبیل، زنجان، قزوین و البرز رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت، آبگرفتگی معابر و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها پیش‌بینی می‌شود.
از این رو توصیه می‌شود جهت کاهش خسارت‌های احتمالی تمهیدات لازم به کار گرفته شود
افزایش فوتی‌ها و مفقودی‌ها در مناطق درگیر سیل و آبگرفتگی
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تشریح عملیات امدادرسانی به مناطق درگیر سیل و آبگرفتگی از رسیدن آمار فوتی‌ها به هشت و مفقودی‌ها به سه نفر خبر داد.
مرتضی سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گزارش عملیات سیل و آبگرفتگی هلال احمر از 30 اردیبهشت تا ساعت 6 صبح یکشنبه 6 خرداد اظهار کرد: 13 استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، زنجان، قزوین، قم، کردستان، گیلان و همدان درگیر سیل و آبگرفتگی بوده‌اند و امدادرسانی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و همچنین جست و جو برای یافتن یک مفقودی در میانه استان اذربایجان شرقی و همچنین ماهنشان استان زنجان ادامه دارد.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در این مدت 751 امدادگر در قالب 177 تیم مشغول امدادرسانی بوده‌اند افزود: امدادگران به بیش از 3000 نفر امدادرسانی کردند و 135 نفر اسکان اضطراری داده شدند. همچنین 54 نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند.
وی با اشاره به افزایش آمار فوتی‌ها به هشت نفر گفت: پنج نفر در استان‌های آذربایجان غربی،‌شهرستان‌های ارومیه و پیرانشهر، یک نفر در لواسان تهران،‌یک نفر در بیجار کردستان و یک نفر دیگر هم در ماهنشان زنجان بر اثر غریق سیلاب فوت کردند. همچنین برخورد صاعقه نیز جان یک نفر را در میانه آذربایجان شرقی و دو نفر در ماهنشان زنجان گرفت.
سلیمی همچنین گفت: امدادگران مشغول جست و جوی سه مفقودی در میانه آذربایجان شرقی و ماهنشان زنجان هستند.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به تخلیه 340 منزل مسکونی از آب در مدت عملیات اضافه کرد: اقلام مختلفی ازجمله چادر،‌ پتو، موکت،‌ والور، کنسروجات، برنج و... نیز در میان حادثه دیدگان توزیع شد.
هوای تهران ناسالم برای گروه‌های حساس
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به ناسالم بودن هوای پایتخت برای گروه‌های حساس، از وزش باد در تهران خبر داد.
حسین شهبازی، با بیان اینکه پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا حاکی از افزایش میزان ناپایداری جوی طی است، اظهارکرد: در برخی ساعات به ویژه بعد ازظهر وزش باد شدید به بزرگی بالاتر از 8 متر بر ثانیه از سمت نواحی غربی - شمال غربی انتظار می‌رود.
وی ادامه داد: براساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، وزش باد شدید در برخی ساعات سبب افزایش موقتی غلظت ذرات معلق در سطح شهر خواهد شد و شرایط کیفی هوای بیشتر مناطق پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد داشت.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: با تداوم این وضعیت طی امروز (7 خرداد) برای برخی ساعات وزش باد موثر به بزرگی 3 تا 5 متربرثانیه از سمت نواحی جنوبی پیش‌بینی می‌شود.
شهبازی در ادامه تصریح کرد: دمای هوای پایتخت امروز (7 خرداد) کاهش نسبی خواهد یافت.
وی با بیان اینکه انتظار می‌رود امروز وضعیت کیفی هوای بیشتر مناطق شهر تهران در شرایط نامطلوب به ویژه برای گروه‌های حساس قرار داشته باشد، گفت: این شرایط جوی در روز سه‌شنبه (8 خرداد) کمابیش ادامه خواهد داشت و وزش باد شدید و بارش باران در برخی ساعات به ویژه در شبانگاه دور از انتظار نیست.
شهبازی در پایان با اشاره به اینکه کیفیت هوای تهران طی 24 ساعت گذشته منتهی به 8 صبح دیروز با شاخص میانگین 117 در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت، اظهار کرد: میانگین کیفیت هوای هم‌اکنون تهران 109 و همچنان در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.
بارش باران در استان‌های شمالی
پلیس راه کشور از بارش باران در محورهای استانهای مازندران، گیلان. گلستان خبر داد.
پلیس راه کشور اعلام کرد در استان‌های مازندران و گیلان (اکثر محورها) و استان گلستان (محور‌های چاتال، جنگل گلستان و مینودشت) بارش باران ادامه دارد.
همچنین براساس این گزارش ارتفاعات محور کرج-چالوس با مه گرفتگی همراه و کاهش دید شده است.
سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار است.

آمادگي عده اي از شهروندان آمريكايي براي اداي شهادت به نفع ايران در محاكم اين كشور

عده اي از شهروندان آمريکايي براي اداي شهادت به نفع ايران در محاکم آمريکايي با هدف اثبات بي گناهي کشورمان ابراز آمادگي کردند.
    «
قوه مجريه آمريکا دارايي هاي ايران را به شکلي غيرقانوني مسدود مي کند؛ قوه مقننه آن کشور قوانيني را جهت زمينه سازي براي ضبط اين دارايي ها از تصويب مي گذراند؛ و نهايتاً قوه قضائيه آمريکا احکامي بي پايه و بي ارتباط با واقعيات عيني براي مصادره دارايي هاي مذکور صادر مي کند». اين جملات بخشي از نامه «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه خطاب به دبيرکل سازمان ملل در اعتراض به مصادره نزديک به دو ميليارد دلار از دارايي هاي ملت ايران است. نمايي واقعي از آنچه از روندي که دستگاه حاکم بر آمريکا براي غارت منابع بين المللي ملت ايران هزينه مي کند.
    
اين ظلم و اتهامات زده شده به ايران در دادگاه هاي آمريکايي آنچنان بي پايه و اساس است که اکنون عده اي از شهروندان براي شهادت در محاکم کشور خود براي اثبات بي گناهي ايران در پرونده هاي مطروحه پيش قدم شده اند.
    
پرونده هايي که سبب صدور احکامي سنگين عليه ملت ايران شده اند و هر آن خطر مصادره اموال ملت ايران را تهديد مي کند.
    
    
يازدهم سپتامبر
    
به گزارش فارس، ايران به عنوان يکي از کشورهايي که هدف اصلي اتهامات آمريکايي درخصوص حمايت از تروريسم قرار داشت، هدف شکايات برخي بازماندگان نظاميان کشته شده آمريکا قرار گرفت. به خصوص آنکه دولت آمريکا از سال 1986 نام ايران را در ليست کشورهاي به اصطلاح حامي تروريسم قرار داده بود.
    
يکي از گروه هايي که در اين خصوص به شدت فعال است، گروهي موسوم به گروه «هاوليش» است. پايه گذار اين گروه عده اي از خانواده هاي بازماندگان عمليات انفجار در مقر تقنگداران آمريکايي در بيروت هستند. اين گروه نام خود از نام بيوه يکي از جان باختگان حادثه يازدهم سپتامبر در برج شمالي گرفته اند.
    
با وجودي که اين گروه به ظاهر يک تشکل مردم نهاد به نظر مي رسد، اما شواهد فراواني درخصوص برخي از ارتباطات مشکوک اين گروه با لابي هاي رژيم صهيونيستي موجود است که مي تواند مورد توجه قرار بگيرد.
    
گروه هاوليش به دنبال به ثمر رساندن پرونده هايي عليه ايران است. از جمله اين پرونده ها تلاش براي مصادره اموال بنياد علوي در آمريکا است.
    
همچنين گروه هاوليش در پي مصادره بخشي ديگر از اوراق قرضه بانک مرکزي ايران است در کشور لوکزامبورگ است و هم اکنون نيز دادگاهي در حال بررسي ادعاي اين گروه براي مصادره اوراق قرضه باقي مانده است.
    
خنده دارتر از مسئله فوق، محکوميت ايران براي پرداخت غرامت به قربانيان يازدهم سپتامبر است. اتفاقي که با تصويب قانون جاستا يا قانون عدالت عليه حاميان تروريسم در دو مرحله توسط کنگره آمريکا براي بي اثر کردن وتوي باراک اوباما صورت گرفت. جالب اينجا بود که با وجود حضور چندين هواپيماي رباي سعودي اولين حکم عليه ايران در دادگاه آمريکا بر اساس قانون جاستا صادر شده است.
    
بر اساس حکم جرج دانيلز قاضي دادگاه نيويورک، تهران را به پرداخت جريمه 10/7 ميليارد دلاري محکوم شده که با احتساب سود دوره ماقبل صدور حکم که سالانه 9 درصد است به بيش از 21 ميليارد دلار بالغ مي شود.
    
حکم اين دادگاه نيز بر اساس شهادت دو تن از مقامات سازمان سيا خانم «کِلِر اِم. لوپز» (مسئول سابق عمليات هاي سري سيا) و «بروس دي تيفت» از مسئولان مقابله با حملات تروريستي صادر شده است.
    
اين در حالي است که بر اساس اسناد منتشر شده از کميته ويژه تحقيق درخصوص حوادث تروريستي يازدهم سپتامبر اين کشور عربستان بود که شهروندان آن نقش اصلي را درخصوص حوادث تروريستي آن روز ايفا کرده اند. صدور چنين حکمي بر اساس شواهد روشن دستگاه هاي اطلاعاتي آمريکا چيزي جز فساد و بي عدالتي در دستگاه هاي قضايي اين کشور نيست. مسئله اي که بايد براي خيلي از دولتمردان روشن شود.
    
    
ضرورت وقت شناسي
    
واقعيت اين است که واکنش دستگاه حقوقي دولت در قبال چنين مسائلي بسيار کند بوده است. اقدام ايران براي گرفتن وکيل و پاسخ به اتهامات مطرح پس از صدور حکم اوليه فرصت بسياري را براي جلوگيري از روند فوق سوزانده است.
    
حالا که عده اي از شهروندان آمريکايي با سوابق روشن قصد حضور در دادگاه هاي آمريکا و اقامه شهادت عليه چنين حکمي را دارند، بهتر است دولت و به خصوص وزارت امورخارجه با کمک به اين افراد زمينه خنثي سازي اتهامات مطرح شده را فراهم کنند.
    
به طور حتم در صورت صدور حکم برائت ايران با شهادت اين افراد امکان فيصله پيدا کردن بسياري از شکايات حقوقي عليه نظام جمهوري اسلامي با کمترين هزينه ممکن فراهم مي شود.
    «
نادر طالب زاده» کارشناس و فعال سياسي با اشاره به اين موضوع گفت: گروه هاي حقيقت ياب يازده سپتامبر حاضرند در هر دادگاهي به نفع ايران صحبت کنند و شهادت دهند که ايران هيچ دخالتي در يازده سپتامبر نداشته است. آنها حاضرند در يک دادگاه رسمي حضور يافته و حادثه يازده سپتامبر را تشريح کنند. منتهي لازمه اين کار اين است که ابتدا دولت ايران به اين حکم اعتراض کند.
    
به گفته طالب زاده رسم ايران همواره اين بوده که به احکام دادگاه هاي آمريکا اعتراض نکند و در مورد اخير هم همين رويکرد اتخاذ شده است. اکنون براي اعتراض به اين حکم تنها تا روز سه شنبه فرصت وجود دارد.
خبر ويژه 
كل شغل ايجاد شده در تلگرام 33 هزار مورد!
آمارهاي اعلام شده درباره ايجاداشتغال در پيام رسان تلگرام تخيلي است.
    
روزنامه وطن امروز در گزارشي خاطرنشان کرد: بررسي ها نشان مي دهد آمار هاي اعلام شده درباره اشتغالزايي تلگرام مانند آمار اشتباه روحاني درباره اشتغالزايي فضاي مجازي يک آمار رويايي و خلاف واقع است.
    
چند هفته قبل روحاني اعلام کرد ۲ ميليون شغل در فضاي مجازي ايجاد شده، اما وزير ارتباطات سريعا اين آمار را تصحيح کرد و به ۲۰۰ هزار شغل تنزل داد. اما واقعيت چيست؟ تجربه سال هاي اخير فضاي مجازي ايران نشان داده تا مادامي که نمونه خدمت خارجي در کشور وجود داشته باشد، امکان رشد اپليکيشن داخلي وجود ندارد، از نمونه هاي بارز آن هم آپارات و کافه بازار است. پس از محدوديت آي پي هاي تلگرام توسط اپراتور هاي ارائه دهنده اينترنت در ايران، حالا موجي از مخالفت ها برابر اين اقدام شکل گرفته است؛ گروهي محدودسازي تلگرام را به بستن راه ارتباطي و گروهي ديگر اين کار را مبارزه با آزادي مي خوانند، اما اصلي ترين مخالفان محدوديت تلگرام آن را راهي براي کسب درآمد مي دانستند که حالا از آن محروم شده اند. حتي يکي از عواملي که باعث بي رغبتي وزير جوان بر اجراي تمام و کمال فيلترينگ و در کنار آن حمايت از پيام رسان ‍ هاي داخلي شده، همين موضوع است. رسانههاي زنجيره اي و حامي دولت هم همواره تاکيد ويژه اي به اين موضوع داشته و دارند. عناويني مانند «۵۰۰ هزار شغل هوا شد»، «فيلتر تلگرام چند نفر را بيکار کرد؟»، «مرگ هزاران شغل با فيلترينگ» و... پمپاژ هايي بودند که سعي داشتند پس از تلگرام را آخر دنيا تصوير کنند و از همه مردم بخواهند هر طور شده در تلگرام بمانند و به سمت پيام رسان هاي داخلي نروند.
    
بر اين اساس عمده اشتغالزايي که تلگرام طي سال هاي متمادي در ايران ايجاد کرد به ۲ موضوع «راه اندازي و مديريت کانال» و «عرضه محصول براي فروش» ختم مي شود که طبق آخرين گزارش مرکز ملي فضاي مجازي هم اکنون ۱۰ هزار نفر در حوزه راه اندازي کانال و حدود ۲۳ هزار نفر در حوزه فروش مشغول به کار هستند. مشاغلي مانند طراحي ربات، توليد محتوا و ويراستاري هم در اين حوزه وجود دارد که حجم آن بسيار اندک است. نکته مهم اينجاست که تمام مشاغل نام برده در فضاي تلگرام قابليت رشد در پيام رسان هاي داخلي را هم دارند. در کنار اين پيام رسان هاي داخلي مي تواننداشتغال بيشتري را ايجاد کنند. به طور معمول اشتغالزايي در صنعت اپليکشين در ۳ دسته شغل هاي اصلي، شغل هاي غيرمستقيم و شغل هاي سرريز تقسيم بندي مي شود. دسته اول کساني هستند که به طور مستقيم برنامه نويسي و طراحي نرم افزار را انجام مي دهند. دسته دوم شامل مواردي مانند فروش، بازاريابي، مديريت مالي، منابع انساني يا بخش هاي اداري کسب وکار است. دسته سوم کساني هستند که با شرکت هاي توليدکننده نرم افزار همکاري دارند؛ اين مجموعه ها از ارائه دهندگان خدمات سخت افزاري، اينترنت، تجهيزات شبکه گرفته تا مجموعه هايي مانند رستوران ها و هتل ها که با شرکت هاي نرم افزاري همکاري داشته و خدمات خود را بر بستر آنها ارائه مي دهند، تشکيل مي شوند. متخصصان فناوري و اطلاعات و برنامه نويسان، متخصصان امنيت شبکه و همه کساني که در قسمت پشتيباني، بازاريابي، فروش منابع انساني، مالي و خدمات يک گروه توسعه دهنده فعاليت دارند، شاغلان در پروسه يک اپليکيشن ناميده مي شوند. با حضور تلگرام در ايران اشتغال در تمام اين موارد در کشور ما از بين رفت. با بررسي درآمد اپليکيشن هاي بزرگ مانند توئيتر و فيسبوک مي توانيم متوجه کلاه بزرگي که ادعا کنندگان اشتغالزايي تلگرام بر سر مي گذارند شويم. بنا بر اين گزارش، اشتغال ايجاد شده در شبکه اجتماعي فيسبوک ۲۵۱۰۵ نفر (سال ۲۰۱۷)، توئيتر ۳۳۷۲ نفر (سال ۲۰۱۷) و وي چت ۲۰۰۰ نفر (سال ۲۰۱۷) بوده است. اينگونه مشاغل تنها در صورت راه اندازي پيام رسان هاي داخلي ايجاد مي شوند و در صورت استفاده صرف از پيام رسان هاي خارجي به وجود نمي آيند. شايد در نگاه اول، تعداد شغل هاي ايجادشده در اين بخش خيلي عدد بزرگي نباشد، اما زيرساخت اشتغال کشور را در حوزه فضاي مجازي و نيز شغل هايي که بر بستر آن استوار مي شود، ايجاد مي کند. اين شغل ها اغلب دانش بنيان است و پايه توسعه کسب وکار هاي آتي مرتبط با فضاي مجازي را تشکيل مي دهد.
    
به غير از مشکلات امنيتي و مديريت محتوايي که يک پيام رسان خارجي ايجاد مي کند، سختي هايي که براي کسب وکار ها ايجاد مي کند بسيار مهم است. در حال حاضر تلگرام حداقل پتانسيل اشتغالزايي و اقتصادي کشور را فعال کرده و ديگر بستر ها را مسدود کرده است. تلگرام به دليل عدم امکان ارتباط با سيستم بانکي، ناپايداري و ريسک بالاي سرمايه گذاري و عدم امکان پيگيري حقوقي تخلفات مالي انجام شده نمي تواند تمام بخش هاي اقتصادي کشور را فعال کند.