گزیده خبرهای 30 تیر-97


گزیده خبرهای 30 تیر-97

یک مرد ایرانی تبار در پی حمله با چاقو به مسافران یک اتوبوس در شمال آلمان بازداشت شد
یک مرد ایرانی تبار در پی حمله با چاقو به مسافران یک اتوبوس در شمال آلمان بازداشت شده است.بنا بر اعلام مقام‌های آلمان از ده تن مجروح این حادثه، جراحات سه تن جدی گزارش شده است.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در کیف فرد مهاجم یک ماده آتش زا پیدا شده اما مواد انفجاری به دست نیامده است. بنا بر اعلام پلیس حمله فرد مهاجم به مسافران اتوبوس، پس از آن آغاز شد که او کیف کوله پشتی خود را به آتش کشیده بود.بنا بر اعلام پلیس فرد مهاجم که مردی ۳۴ ساله و ایرانی تبار است، مدتهاست که شهروند آلمان است.اگرچه انگیزه فرد مهاجم هنوز مشخص نیست اما پلیس می‌گوید نشانه‌ای از ارتباط این اقدام با مسایل سیاسی و یا پیشینه تروریستی یافت نشده است.بنا بر گزارشها، این اتوبوس که مملو از مسافر بوده به سمت یک ساحل معروف در شمال شهر لوبِک در شمال آلمان در حرکت بوده است.پلیس می گوید همچنان درباره انگیزه‌های این رخداد درحال تحقیق است.
درگیری نظامی ارتش اسرائیل و حماس در نوار غزه چند کشته بر جا گذاشت
اسرائیل می گوید در پی پرتاب موشک از سوی نوار غزه، نقاطی در این منطقه را بمباران کرده است. به‌گفته ارتش اسرائیل دو موشک که از سوی غزه پرتاب شده رهگیری شده است.ارتش اسرائیل در حساب توییتری خود نوشت که «حماس تصمیم به بدتر کردن شرایط امنیتی گرفته است و باید منتظر پیامدهای آن باشد».به گزارش خبرگزاری فرانسه سه تن از نیروهای نظامی حماس در نوار غزه در پی حملات اسرائیل کشته شدند.وزارت بهداشت در نوار غزه از کشته شدن یک معترض فلسطینی دیگر به ضرب گلوله و در نزدیکی مرز با اسرائیل خبر داد.در همین حال سازمان ملل متحد خواستار عقب نشستن طرفین از «لبه جنگ» شد. نیکولای ملادنف هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور صلح خاورمیانه در توییتی نوشت که کسانی که می خواهند فلسطینی ها و اسرائیلی ها را درگیر یک جنگ کنند، موفق نخواهند شد.یک هفته پیش بیشترین میزان تبادل آتش از زمان جنگ سال ۲۰۱۴ در غزه، ثبت شد و نگرانی ها از آغاز یک درگیری نظامی شدید در این منطقه را افزایش داده است.از زمان آغاز اعتراضات فلسطینی ها در نوار غزه از حدود ۴ ماه پیش تا کنون دستکم ۱۴۹ فلسطینی کشته شده اند. بیشتر این افراد در جریان تظاهرات در نزدیکی مرز و برخی دیگر نیز در پی حملات هوایی کشته شدند.
تظاهرات در مناطق جنوبی عراق همچنان ادامه دارد
با ادامه نارضایتی‌ها در عراق، هزاران تن از مردم روز جمعه در اعتراض به خدمات رسانی ضعیف در شهرهای جنوبی این کشور و همچنین بغداد تظاهرات کردند.خبرگزاری فرانسه می گوید در جنوب عراق در شهر دیوانیه یک مرد جوان به ضرب گلوله کشته شده است. به گفته برخی منابع آگاه این مرد در پی اعتراضات در مقابل مقر «سپاه بدر» (تشکل مسلح مورد حمایت ایران) کشته شده است.به گزارش خبرگزاری رویترز در شهر بصره حدود سه هزار تن معترض در مقابل مقر فرمانداری تجمع کردند و شعارهایی در مخالفت با احزاب سیاسی دادند.مقتدی صدر روحانی شیعه که ائتلافش در انتخابات اخیر پارلمانی مقام اول را کسب کرد روز پنجشنبه گفت سیاستمداران باید پیش از تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی، به خواسته های معترضان رسیدگی کنند.آیت الله علی سیستانی نیز با معترضان ابراز همدردی کرده است.اعتراضات در مناطق عمدتا شیعه‌نشین در جنوب عراق حدود دو هفته پیش آغاز شد و گسترش یافت. از آغاز اعتراضات سه نفر کشته و دهها تن از نیروهای امنیتی عراق مجروح شده اند.

وزیر خارجه آمریکا اجرای کامل تحریم‌ها علیه کره شمالی را کلید غیراتمی شدن آن کشور ارزیابی کرد
مایک پمپئو در پی دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که اعضای شورای امنیت این سازمان اتفاق نظر دارند که اجرای کامل تحریم‌ها علیه کره‌شمالی، برای دستیابی به هدف غیراتمی کردن آن کشور ضروری است.به گفته آقای پمپئو اعضای شورای امنیت و به طبع آنها همه اعضای سازمان ملل متعهد شدند که این تحریم‌ها را به صورت کامل اجرا کنند و آمریکا انتظار دارد که این اقدام انجام شود.به گفته وزیر خارجه آمریکا هم اکنون کره شمالی بسیار فراتر از آنچه قطعنامه شورای امنیت اجازه می دهد، فرآورده‌های نفتی را به صورت قاچاقی دریافت می‌کند. رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا از همه کشورها خواست بنا بر تعهدشان، از بروز این اقدامات از سوی کره شمالی جلوگیری کنند.وزیر خارجه ایالات متحده در عین حال تاکید کرد که او و رییس جمهوری آمریکا هر دو همچنان امیدوار به انجام روند غیراتمی شدن کره شمالی هستند و افزود در این زمینه پیشرفتهایی شده است.دونالد ترامپ در پی دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از توافق بر سر آغاز روند غیراتمی شدن کره شمالی خبر داد. دو طرف هنوز درباره جزییات این توافق و چگونگی اجرای این روند اطلاع رسانی نکرده‌اند.
یک مقام مسئول در وزارت بهداشت می‌گوید روند درمان دختران شین‌آباد زمان‌بر است
طیب قدیمی، قائم مقام معاونت درمان وزارت بهداشت، در پاسخ به اعتراضات اخیر دانش‌آموزان شین‌آبادی می‌گوید که فرایند درمانی این دانش‌آموزان زمان‌بر است و مشکل وزارت بهداشت منابع مالی نیست.آقای قدیمی می‌گوید که این دانش‌آموزان معاینه شده‌اند و برای برخی از عمل‌های قابل‌پیش‌بینی بعدی‌شان نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته است.روز جمعه حسین احمدی‌نیاز، وکیل مدافع دختران شین‌آباد، گفته بود که این دختران به دلیل نداشتن اثرانگشت نمی‌توانند کارت ملی دریافت کنند. وی همچنین از وعده وزیر بهداشت مبنی بر اعزام آن‌ها به خارج از ایران برای درمان خبر داده و گفته بود که چند پزشک ایرانی مقیم آمریکا برای درمان این دختران ابراز آمادگی کرده‌اند.در جریان آتش‌سوزی در یک دبستان دخترانه در آذرماه سال ۱۳۹۱ در روستای شین‌آباد در آذربایجان غربی بیش از ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند و دو تن از آن‌ها جان خود را از دست دادند.
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید این کشور حامی مردم ایران در راه آزادی، عدالت و احترام به حقوق انسانیست
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید این کشور در تلاش مردم ایران برای به دست آوردن آزادی، عدالت و احترام به حقوق انسانی، از آن‌ها حمایت می‌کند.آقای پمپئو در صفحه شخصی‌اش در توییتر همچنین به سخنرانی آتی‌اش در کتابخانه رونالد ریگان در لس‌آنجلس اشاره کرده و می‌گوید منتظر است تا در جمع ایرانی-آمریکایی‌ها سخنرانی کند.قرار است آقای پمپئو روز یک‌شنبه، ۳۱ تیرماه، در یک گردهمایی با نام «حمایت از صداهای ایرانی» شرکت کند. در این گردهمایی اد رویس، از اعضای مجلس نمایندگان و تام کاتن عضو مجلس سنای آمریکا نیز حضور خواهند داشت.قرار است آقای پمپئو در سخنرانی‌اش به خواسته‌های اقتصادی مردم ایران، فساد و فشار بر اقلیت‌ها اشاره کند.