گزیده ها 9 مرداد - 97


گزیده ها 9 مرداد - 97
بازداشت ۳۵ نفر در رابطه با ۷ پرونده بزرگ فساد اقتصادی
بازداشت ۳۵ نفر در رابطه با ۷ پرونده بزرگ فساد اقتصادی پلیس جدای از هر پرونده بزرگ مفاسد اقتصادی که در دستوکار دارد نظارت و رصد کامل داشته و عزم جدی بر برخورد با دلالان، سوداگران و کسانی که فضای عمومی جامعه را متشنج کنند دارند فرمانده انتظامی پایتخت گفت: با همکاری مقام قضایی تا به امروز ۳۵ نفر در خصوص ۷ پرونده بزرگ سکه، ارز و خودرو بازداشت شده‌اند؛ پنج نفر به زندان معرفی شده و تعداد زیادی دلال نیز به پلیس احضار شده‌اند. به گزارش فارس، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در حاشیه سیزدهمین طرح «رعد» در مقر پلیس پیشگیری پایتخت در جمع خبرنگاران در خصوص عملکرد پلیس در مواجهه با اخلالگران بازار سکه و ارز اعلام کرد: در رابطه با ۷ پرونده بزرگ مفاسد اقتصادی در حوزه های سکه، ارز و خودرو تا امروز ۳۵ نفر بازداشت شده‌اند. فرمانده انتظامی پایتخت تصریح کرد:‌ با دستور مقام محترم قضایی ۵ نفر به زندان معرفی شده‌ و تعداد زیادی از دلالان و سوداگران به پلیس احضار شده‌اند. وی از کاذب بودن فضای موجود در بازار خبر داد و گفت: از اقدامات این دلالان آن بوده که فضای بازار را به صورت کاذب ملتهب کرده‌اند، خرید و فروش سکه و ارز در کار نیست، اما با رفتارهای متقلبانه‌شان هر لحظه قیمت‌های دروغین را اعلام کرده و فضای جامعه را ملتهب می‌کنند که در همین راستا دیروز تعداد زیادی از این دلالان احضار شده و تذکرات به صورت جدی به آنها ابلاغ شد. عالی‌ترین مقام انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلیس جدای از هر پرونده بزرگ مفاسد اقتصادی که در دستوکار دارد نظارت و رصد کامل داشته و عزم جدی بر برخورد با دلالان، سوداگران و کسانی که فضای عمومی جامعه را متشنج کنند دارند، همان عزم جدی که در مسئولین نظام، قوه قضائیه و نیروی انتظامی مشهود است.
سیامک ره‌پیک با وعده همکاری در اصلاح قانون انتخابات راهی ساختمان شورای نگهبان شد
سیامک ره‌پیک با وعده همکاری در اصلاح قانون انتخابات راهی ساختمان شورای نگهبان شد جدال دو منتخب آملی‌لاریجانی بر سر کرسی شورای نگهبان ره‌پیک درباره اصلاح قانون انتخابات به نمایندگان قول همکاری داد و گفت: هم درباره انتخابات نیز باید گفت: فرصت مناسبی وجود دارد که نمایندگان قوانین انتخابات را مورد بازبینی قرار دهند که در این رابطه شورای نگهبان آماده همکاری است. نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز به انتخاب یک عضو حقوقدان شورای نگهبان نشستند و سیامک ره‌پیک توانست اعتماد بهارستانی‌ها را به خود جلب کند. به گزارش خبرآنلاین، با درگذشت محمدرضا علیزاده از اعضای حقوقدان شورای نگهبان، بهارستان نشینان باید جایگزین وی را مشخص می‌کردند که در جلسه علنی امروز این موضوع در دستور کار مجلس قرار گرفت. آقایان سیامک ره‌پیک، احمد بیگی حبیب آبادی و همچنین محمدحسین صادقی مقدم از سوی رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی شدند که البته صادقی‌مقدم پیش از رای گیری انصراف داد. از آنجایی که هرکدام از نامزد‌ها باید چند دقیقه در دفاع از خود به معرفی سوابق و برنامه‌های خود می‌پرداختند سیامک ره‌پیک پشت تریبون قرار گرفت. او که پیش از این یک دوره شش ساله عضو حقوقدان شورای نگهبان بود بار دیگر سوابق تحصیلی و اجرایی خود را برای نمایندگان توضیح داد. او البته درباره تعامل دو نهاد شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی هم صحبت کرد و گفت: آنچه اهمیت دارد مربوط به تعامل مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است برخلاف آنچه در افواه مطرح است این دو نهاد در موضوع تقنین دو نهاد ملازم هم هستند و شورای نگهبان بدون مجلس بی معنا است لذا مجلس نیازمند شورای نگهبان است. او با بیان اینکه رابطه دو نهاد باید هم پیش از تصویب قوانین باشد و هم پس از آن اعلام کرد در راستای ارتقای این تعامل تلاش خواهم کرد تا قوانینی با کمترین هزینه داشته باشیم. ره‌پیک درباره اصلاح قانون انتخابات به نمایندگان قول همکاری داد و گفت: هم درباره انتخابات نیز باید گفت: فرصت مناسبی وجود دارد که نمایندگان قوانین انتخابات را مورد بازبینی قرار دهند که در این رابطه شورای نگهبان آماده همکاری است. احمد بیگی دیگر حقوقدان معرفی شده از سوی رئیس قوه قضائیه بود که پشت تریبون قرار گرفت تا خود را معرفی کند و از رزومه و برنامه هایش بگوید. او که تا پیش از این معرفی مشاور رئیس قوه قضائیه در امور ایثارگران بود از آملی لاریجانی بابت این معرفی تشکر کرد و به توضیح سوابق تحصیلی و قضایی خود پرداخت، اما این همه آن چیزی نبود که بیگی مطرح کرد بلکه وعده‌ای هم به نمایندگان درباره بررسی صلاحیت‌ها داد. او گفت: تلاش می‌کنم اختلافات را به حداقل برسانم از آنجایی که تلاش کردم در بررسی صلاحیت از علقه‌های سیاسی مبرا باشم و در تصمیمات استقلال خود را حفظ کنم تحت تاثیر هیچ قدرتی قرار نگیرم. نهایتا نمایندگان سیامک ره‌پیک را به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند و او از مجموع ۲۴۳ رای توانست ۱۴۵ رای را به خود اختصاص دهد و در این رای‌گیری مشاور رئیس قوه قضائیه تنها توانست اعتماد ۹۳ نماینده را به خود جلب کند. بر این اساس سیامک ره‌پیک با وعده اصلاح قانون انتخابات راهی ساختمان شورای نگهبان شد. 
استیضاح وزیر آموزش و پرورش تقدیم هیات رییسه مجلس شد
استیضاح وزیر آموزش و پرورش تقدیم هیات رییسه مجلس شد پس از یک هفته اگر تعداد امضاکنندگان 10 نفر باشد استیضاح وزیر آموزش و پرورش قابل اعلام وصول و طرح در مجلس است. یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 28 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شده است. علی‌اکبر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 28 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شده و هیات رییسه طبق آیین‌نامه آن را به کمیسیون آموزش و تقحیقات ارجاع می‌کند تا ظرف مدت یک هفته با حضور استیضاح‌کنندگان مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: پس از یک هفته اگر تعداد امضاکنندگان 10 نفر باشد استیضاح وزیر آموزش و پرورش قابل اعلام وصول و طرح در مجلس است. به گفته یوسف‌نژاد، محورهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش به شرح زیر است: 1ـ عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 2ـ عدم اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان 3ـ عدم دقت در کتب درسی 4ـ عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و بی‌توجهی به مشکلات رفاهی آنان 5ـ توجه به معلمین حق‌التدریس و کارشکنی در مسیر قانونی کردن بکارگیری آنها 6ـ عدم وجود ضابطه در انتخاب مدیران و عدول از قانون 7ـ کاهش اعتبارات آموزش و پرورش به دلیل عدم پیگیری و سوء مدیریت در تاثیرگذاری در دولت 8ـ کاهش شدید اعتبارات سازمان نوسازی مدارس 9ـ تضعیف دانشگاه فرهنگیان 10ـ عدم توجه و عدم توان برنامه ارائه شده به مجلس 11ـ جعل تاریخ در کتاب‌های درسی 12ـ ورود زود هنگام و خلاف قانون دانشگاه فرهنگیان به تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم و سوء استفاده از جایگاه 13ـ عدم پذیرش مسئولیت و عذرخواهی بابت اتفاق شوم منطقه غرب تهران 14ـ عدم پایبندی به برنامه ارائه شده در زمان اخذ رای 15ـ فساد اخلاقی در مدارس به علت سوء مدیریت.
اولین واکنش به اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره «بدون پیش‌شرط»
اولین واکنش به اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره «بدون پیش‌شرط» گفت‌وگوی تلفنی روسای‌جمهوری دوکشور در سازمان ملل در سال ۱۳۹۲، بر این باور استوار بود که می‌توان با التزام به ابزار گفت‌وگو در مسیر اعتمادسازی گام برداشت. برجام دستاورد التزام به گفت‌وگو است؛ بایدآن را پذیرفت. مشاور رییس‌جمهوری کشورمان به اظهارات اخیر رییس‌جمهوری آمریکا در خصوص آمادگی برای مذاکره با ایران واکنش نشان داد. حمید ابوطالبی، مشاور رییس‌جمهوری کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ها، و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است. وی ادامه داد: گفت‌وگوی تلفنی روسای‌جمهوری دوکشور در سازمان ملل در سال ۱۳۹۲، بر این باور استوار بود که می‌توان با التزام به ابزار گفت‌وگو در مسیر اعتمادسازی گام برداشت. برجام دستاورد التزام به گفت‌وگو است؛ بایدآن را پذیرفت. مشاور روحانی نوشت: سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل پس از تهدید ملت بزرگ ایران، موضوع ملاقات دو رییس‌جمهور مطرح شد؛ اکنون هم پس از خروج از برجام، ملاقات بدون پیش‌شرط عنوان می شود! کسانی که به گفت‌وگو به عنوان روش حل اختلافات در جوامع متمدن باور دارند، باید به ابزار آن هم ملتزم باشند. پیش از این، رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، این آمادگی را دارد که با ایران «بدون پیش‌شرط» وارد مذاکره شود.