دولت براي نقدينگي تدبير نمي كند وگرنه التهاب موجود به سرعت فرو مي نشيند


خبر ويژه 
دولت براي نقدينگي تدبير نمي كند وگرنه التهاب موجود به سرعت فرو مي نشيند  9 مرداد  -97
 کم با خراطی کردن بخشی از واقعیت مانور با بخش دیگر درراستای اهداف مشخص مانور تبلیغاتی داده شود . برای اینکه قدرت و اختیار دولت روحانی محدود است  طوریکه خیلی کمتر از قدرت واختیار دولت رقیب  با تفنگ ورسانه پاسداران است که تلاش می کند دولت روحانی را ناکارآمد معرفی کند تا  گسترش تظاهرات  های  ضد گرانی  شرایط برکناری روحانی هموار  گردد برای همین دولت موازی خیلی بیش از تحریم ها نقش در ایجاد بحران های اقتصاد وارزی و دلار وسکه و افزایش تورم و گرانی کالاها و فقر وبیکاری داشته است.
کارشناسان اقتصادي مي گويند در ماجراي افزايش قيمت دلار، سهم عدم تدبير دولت در کنترل نقدينگي افسارگسيخته بسيار بيشتر از تحريم هاست.
    
روزنامه فرهيختگان در گزارشي خاطرنشان کرد: بازار، به ويژه در بخش ارز و سکه التهاب شديدي پيدا کرده، نرخ سکه سرسام آور افزايش يافته و دلار به دست دلالان و واسطه ها در بازار آزاد، به نرخ هاي عجيب وغريبي عرضه مي شود. مردم منتظر اقدامي ازسوي دولت براي جلوگيري از تشديد بحران هستند. دولت اما، بي توجه يا با توجه، بي برنامه يا با برنامه، آگاهانه يا ناآگاهانه، اقدام موثري در کنترل بازار از خود بروز نداده است. رسانه هاي متصل به دولت، با بيان اينکه شرايط کنوني، دستاورد يک جو رواني در بازار است، دولت را به اين واسطه از اتهام بي مسئوليتي تبرئه مي کنند. دولت نيز بر اين نظر صحه گذاشته و معتقد است که بخش عمده اي از التهابات به وجود آمده در بازار ناشي از تنش هاي سياسي خارجي است، درحالي که تيم اقتصادي دولت به خوبي مي دانند که شرايط پيش آمده، ماحصل بي تدبيري و بي برنامگي دولت در هدايت اقتصاد به سمت توليد و ايجاد فضاي کسب وکار است. افزايش نرخ بيکاري وکاهش آمار توليد مصداق بارز اين بي تدبيري و بي سياستي دولتمردان است.
    
آنچه اکنون اقتصاد کشور را آسيب پذير کرده، فوران کردن غول نقدينگي و سرگرداني آن در دست مردم است. وقتي دولت نمي تواند راهکاري براي جلب اعتماد مردم و هدايت نقدينگي به سمت توليد و اشتغالزايي داشته باشد، چه انتظاري مي توان از صاحبان سرمايه داشت تا تصميم درستي براي نقدينگي هاي خود اتخاذ کنند.
    
دکتر علي اکبر مهرابي اقتصاددان مي گويد: اگر 50 درصد کل نقدينگي به سمت توليد هدايت شود، التهابات فروکش مي کند.
    
توليد مي تواند از افزايش قيمت ها، احتکار و خروج سرمايه جلوگيري کند. اين درحالي است که دولت با اتخاذ تصميمات اشتباه و آني بر التهاب و افزايش تنش و جو رواني در بازار مي افزايد. نمونه بارز اين امر اعلام فروش سکه ازسوي بانک مرکزي بود که به جاي کنترل بازار، باعث شد مردم احساس نگراني کنند و براي خريد سکه و کسب سود هجوم بياورند تا جايي که حتي افرادي هفت هزار سکه خريداري کردند.
    
اقتصاد بايد هدايت شود، هيچ کدام از اقتصادهاي آزاد موفق در دنيا بدون هدايت اقتصاد خود به موفقيت دست نيافته اند. وقتي برنامه اي براي هدايت انبوه نقدينگي که در دست مردم کشور است، وجود ندارد، سرمايه ها به سمت خريد سکه، ارز و مسکن و به تازگي بورس مي رود. درحالي که اگر تنها 50 درصد اين نقدينگي به سمت توليد هدايت شود، بحران هاي اقتصادي به خودي خود فروکش مي کند.
    
دکتر علي رشيدي ديگر کارشناس اقتصادي با تاکيد بر ضرورت تغيير نقشه ارزي مي گويد: در دنيا کساني که تصميم گيري اشتباهي مي کنند حداقل شهامت اين را دارند که استعفا دهند و از مردم عذرخواهي کنند اما ما چنين چيزي را نداريم.
    
امروز دلار از 3300 تومان به حدود 8000 تومان رسيده است اما کسي نه عذرخواهي مي کند و نه برکنار مي شود! علت اين التهابات در ابتدا مانور ترامپ در مقابل ايران بود. اين موضوع در ابتدا اصلا اقتصادي نبوده، بلکه سياسي بود.اما اين موضوع الان کاملا اقتصادي و ناشي از برخي رفتارها و اقدامات دولت است. متاسفانه بايد اذعان کنم مديران اقتصادي آنقدر از موضوع دور بودند و بي برنامه عمل کردند که نتوانستند و نخواهند توانست عکس العمل مناسبي را درباره التهابات ارزي نشان دهند. از سوي ديگر ساختار تصميم گيري در بانک مرکزي و وزارت اقتصاد درست نيست و مديران ارشد اين دو نهاد شايستگي و تخصص حرفه اي در واکنش به التهابات ارزي ندارند. بنابراين نمي دانند که در چنين شرايطي بايد چگونه عمل کنند. به طور مثال فلان قائم مقام بانک مرکزي در رابطه با بهبود اوضاع صحبت مي کند و اين درحالي است که مي دانيم بهبود را با اثر مثبت روي اشتغال، توليد و حفظ ارزش پول مي توان تحقق بخشيد. تعدادي از نمايندگان مجلس نامه نوشتند که رئيس جمهور رئيس کل بانک مرکزي را از کار برکنار کند، درحالي که آنها اختيار دارند نه تنها سيف، بلکه خود وزير اقتصاد را که اين بلا را بر سر اقتصاد ايران آورده است عوض کنند. آيا طرح پيش فروش سکه مفيد بود؟ چه کسي چنين سيستمي را ايجاد کرد که امکاني فراهم شود که در طرح پيش فروش سکه، 380 هزار سکه را 50 نفر بخرند؟ اتفاق عجيبي است.