فاصله 3 برابري قيمت ليموترش از باغ تا بازار


    فاصله 3 برابري قيمت ليموترش از باغ تا بازار  9  مرداد - 97
همانگونه که مافیای مواد مخدر پاسدارات با چندده برابر قیمت مواد مخدر وارداتی از افغانستان تا تهران وسایر شهرهای کشور وحتی درون زندان ها را به فروش می رساند شرکای شان هم فاصله لیمو ترش  ازباغ تا بازار 3 برابر قیمت می کنند.
درحالي که باوجود فصل برداشت و عرضه ليموترش، قيمت اين محصول در بازار مصرف همچنان بالاست و تفاوت دو تا سه برابري را از باغ تا بازار دارد، عضو هيئت مديره اتحاديه باغداران گفت: ليموترش تا يک ماه ديگر فراوان تر و ارزان تر مي شود.
    به گزارش ايسنا، ليموترش در بازار مصرف کيلويي ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان عرضه مي شود در حاليکه اين قيمت در عمده فروشي کيلويي ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و در باغ کيلويي ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است؛ بدين معنا که قيمت اين محصول از باغ تا ميدان تره بار به عنوان مرکز عمده فروشي دو برابر مي شود و از عمده فروشي تا بازار مصرف نيز افزايش دو برابري قيمت را تجربه مي کند.

    در اين باره مجتبي شادلو - عضو هيئت مديره اتحاديه باغداران- به ايسنا، گفت: در هيچ محصولي، ملاک هزينه تمام شده و معادلات علمي به صورت عملياتي اجرا نمي شود و بايد سود متعارف را براساس قيمت تمام شده توليدکننده و توزيع کننده در نظر گرفت.وي درباره بالا بودن قيمت ليموترش اظهار کرد: برداشت ليموترش در مناطقي که اين محصول را توليد مي کنند از شهريور ماه شروع مي شود اما ليموترشي که امروز در بازار عرضه مي شود محصولي رنگ نيامده و نرسيده است و عمده عرضه اين محصول از اواسط مردادماه به بعد شروع خواهد شد که هم محصولي باکيفيت تر و هم ارزان تر است؛ لذا از شهريور ماه شاهد فراوان تر و ارزان تر شدن ليموترش خواهيم بود.

    شادلو همچنين افزود: ملاک بازار اين است که محصول مستقيم به بازار عرضه مي شود يا واسطه ها هستند که آن را به بازارهاي عمده فروشي منتقل مي کنند، در نتيجه عامل قيمت گذاري، بازارهاي عمده فروشي هستند که براساس مقدار محصول، کيفيت و تقاضا قيمت گذاري مي کنند. با اين حال قيمت ليموترش تقريبا هر روز از روز قبل ارزان تر مي شود.

    عضو هيئت مديره اتحاديه باغداران درباره بيماري جاروئک جادوگر ليموترش که از طريق ليموهاي وارداتي قاچاق به باغ هاي کشور سرايت کرده بود، بيان کرد: محصولات قاچاق بدون نظارت بخش هاي قرنطينه اي يا ساير بخش هاي نظارتي وارد کشور مي شوند و بيماري هاي ناشناخته اي را مي آورند که به باغ هاي ما صدمات زيادي وارد مي کند. از جمله اين بيماري ها، جاروئک جادوگر ليموترش است که به بسياري از باغ هاي ليموترش صدمه زد و حتي بعضي از آنها را از بين برد اما امروز با شناسايي اين بيماري و طريقه رفع آن توانستيم آن را بطور کامل مهار کنيم و در بعضي مناطق، باغ ليموترش جايگزين باغ هاي صدمه ديده شده و به ثمر رسيده است.