گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت  سوم 9 مرداد - 97
خبر ويژه 
اصرار بر سياست هاي ناكارآمد كافي است دولت در برنامه اقتصادي تجديدنظر كند
يک روزنامه حامي دولت تصريح کرد بدون تغيير رويکردهاي اقتصادي، جا به جايي افراد در تيم اقتصادي دولت، نمي تواند نتيجه و عايدي مهمي در پي داشته باشد.
    
روزنامه جهان صنعت در تحليلي خاطر نشان کرد: قرار است از اين پس شاهد تغييرات وسيعي در سياست هاي اقتصادي دولت باشيم، آن هم با خالي شدن صندلي آنهايي که تا به امروز ثمره اي براي اقتصادمان نداشته اند .
    
آن طور که شنيده مي شود تغيير کابينه اقتصادي دولت قطعي شده و از اين پس قرار است سکانداران جديدي سياست هاي اقتصادي دولت را وارد فاز اجرايي کنند . از اين پس قرار است تيم اقتصادي که هدايت گر سياست هاي اقتصادي دولت باشند، براي بازار آشفته اقتصادي مان معجزه کنند، اين در حالي است که سايه دولت بر سياست هاي تيم اقتصادي سنگيني مي کند و قرار نيست خود را از بازار اقتصادي کشور کنار بکشد.
    
با اين حال دولت در شرايطي دست به چنين تصميمي زده که براي شکست هاي گسترده اش در بازار راه حل جديدي به ذهنش نمي رسيد.
    
به بياني امروز که ديگر کار از کار گذشته و دولت تازه يادش افتاده که چه بر سر بازار آمده، مي خواهد براي سکانداران اقتصادي کشور تصميمات جديد بگيرد و مسئوليت سياست هاي نابجاي اخيرش را به گردن ضعف سياستي سياستگذار بازار پولي و اقتصادي بيندازد . اما وقتي بزرگ ترين نهاد پولي کشور تنها ابزاري براي اجراي سياست هاي دولتي است و اقتداري از خود براي اجراي سياست هاي پولي ندارد، چه فرقي مي کند چه کسي بخواهد فرماندهي اين سازمان پولي را برعهده بگيرد؟ از سويي تيم اقتصادي دولت نيز تنها بازيگر صحنه اقتصادي کشوري هستند که فيلمنامه اش را تماما دولت تهيه مي کند . واقعيت اين است تا زماني که دولت دست از دخالت هايش در سياست هاي اين سازمان پولي برندارد، تغيير تيم اقتصادي دولت تفاوتي در سياست هاي اقتصادي کشور ايجاد نمي کند.
    
دولت بر ادامه سياست هاي خود در اقتصاد مصر است و خيال کوتاه آمدن از سياست هايش را ندارد. اما مگر مي شود متوجه افزايش قيمت هايي که در بازار اقتصادي کشور اتفاق افتاده نشد و با خيال راحت آمارهاي تک رقمي از بازار منتشر کرد . گويي دولت قصد ندارد از دستاورد تک رقمي خود در بازار دست بردارد و کمي خود را با واقعيت هاي اقتصادي روبه رو کند . اما امروز بايد اعلام کنيم که نه تنها در تمام آن 4 سالي که بر اقتصاد گذشت و با زور و توسل قيمت ها را در سطح پاييني نگه داشتند، جلوي رشد قيمت ها گرفته نشد، که از همان آغاز به کار دولت دوازدهم نداي زيرپا گذاشتن سياست هاي تورمي از سوي دولت به گوش مي رسيد . پس به راستي دولت امروز براي کدام دستاورد اقتصادي اش سر مي دواند تا حداقل دستاوردي از خود در اقتصاد به جاي بگذارد. اما اين داستان امروز و ديروز نيست . داستان پر ماجراي اقتصادي از زمان روي کار آمدن حسن روحاني شروع شد و به مدد سياست هاي دستوري و کنترل شده دولت توانست دستاوردي تک رقمي از نرخ تورم براي خود بسازد . حتي در آن دوران چهار ساله دولت يازدهم نيز که دولت بر دستاورد تورم تک رقمي اش در بازار تاکيد مي کرد، اين بازاريان و فعالان اقتصادي بودند که ذره ذره در فضاي رکودي حاکم غرق مي شدند و همه آنچه را که صرف فعاليت هاي سودآور کرده بودند را با زيان هاي گسترده تحويل گرفتند . حال باز هم دولت به دفاع از خود برمي خيزد و از سياست هاي نابجايش در اقتصاد دفاع مي کند اما مگر چيزي براي دفاع کردن هم باقي مانده که دولت بخواهد براي آن خود را به آب و آتش بزند.
    
جالب است که ديگر حتي از دستاورد برجامي هم که دولت سنگش را به سينه مي زد خبري نيست و به زودي بايد فشار تحريم ها را نيز به گردن بگيريم .
    
پس به راستي تورم هاي تک رقمي که مراکز دولتي گزارش مي دهند از کجا نشات مي گيرد و با چه حساب و کتابي افزايش قيمت هاي بازار ناديده گرفته مي شود و آمارهايي اعلام مي شود که با واقعيت هاي اقتصادي موجود همخواني ندارد .
    
بايد اين واقعيت را بپذيريم که دولت در طول ماه هاي گذشته آنقدر بر سياست هاي نابخردانه اصرار ورزيد و آنقدر در مواجه شدن با التهابات بازار ارز ضعيف عمل کرد که موج افزايشي قيمت هاي ارز دامن کل بازار اقتصادي را گرفت و تمام آن را درگير تلاطمات ارزي کرد .
نقوي حسيني: بسته پيشنهادي اروپا درباره برجام راهگشا نيست و جنبه عملياتي ندارد
عضو کميسيون امنيت ملي مجلس گفت: بسته پيشنهادي اروپا براي برجام راهگشا نيست و مشمول يک سري احکام کلي است که اين کليات بار ها مطرح شده و جنبه عملياتي ندارد.
    
سيدحسين نقوي حسيني عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درباره بسته پيشنهادي اتحاديه اروپا درباره برجام، اظهار کرد: بسته پيشنهادي اروپا هنوز در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بررسي نشده است. وي با بيان اينکه بنده خود بسته پيشنهادي اروپايي ها را مورد بررسي قرار داده ام، گفت: بسته پيشنهادي اروپا براي برجام راهگشا نيست و مشمول يکسري احکام کلي است که اين کليات بار ها مطرح شده و جنبه عملياتي ندارد.
    
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح کرد: اين بسته پيشنهادي به گونه اي نيست که ما به اين اطمينان برسيم که ضمانت هاي لازم براي جبران خسارت هاي خروج آمريکا از برجام به ما داده مي شود و از اين بسته پيشنهادي برنمي آيد که کشور هاي اروپايي به تعهدات خود به صورت دقيق عمل کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، نقوي حسيني با اشاره به اينکه در اين شرايط ما نبايد متوقف شويم و بايد اقدامات متقابل خود را انجام دهيم، گفت: ما در اين زمينه مصوبه داريم و تکليف دولت هم روشن است که به قوانين اقدام متقابل عمل کند.
معلوم نيست در تيم اقتصادي دولت چه كسي تصميم مي گيرد؟
يک نماينده حامي دولت تصريح کرد مشکل ناکارآمدي دولت، فقط از يک مقام خاص نيست، بلکه ناهماهنگي آن است.
    
محمد دامادي که يک سال قبل از حاميان راي اعتماد به وزراي دولت دوازدهم بود در روزنامه آرمان نوشت:تصور نمي کنم مورد استعفاي آقاي محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت و رئيس سازمان برنامه و بودجه جنبه خوبي داشته باشد. مضاف بر اينکه وقتي آقاي نوبخت اعلام کردند استعفا داده اند و چند ساعت بعد اعلام شد رئيس جمهوري آن را نپذيرفتند، خيلي اتفاق مثبتي روي نداده است. اين نحوه استعفا و به قول معروف رفت و برگشت ها هيچ شوک اقتصادي را ايجاد نمي کند. يک وقتي استعفاي مسئولي شوکي را به جامعه يا به بازار ايجاد مي کند و قيمت ها را تحت تاثير قرار مي دهد، اما شاهد بوديم استعفاي آقاي نوبخت عکس العمل خاصي را در پي نداشت و حتي تغيير رئيس کل بانک مرکزي هم شوک چنداني به بازار وارد نکرد. بنابراين به اعتقاد بنده مشکل عمده در عملکردها و اتفاقات چند ماه اخير، افراد نيستند بلکه مشکل عدم موفقيت تيم اقتصادي دولت بود که همواره چاشني مسائل و کشمکش هاي سياسي هم در مباحث و تصميم گيري هاي اقتصادي مطرح بوده و هست.
    
واقعيت اين است که تيم اقتصادي دولت همگن و يکدست نيست. بايد افرادي در آن حاضر باشند که بتوانند با هم کار کنند. اکنون هم که آقاي روحاني رئيس کل بانک مرکزي را تغيير دادند و آقاي همتي را جايگزين سيف کرده اند، مي دانيم رابطه ايشان با کرباسيان وزير اقتصاد به چه شکل است. تصور نمي کنم رابطه اين دو خيلي نزديک و پرقدرت باشد. قاعده بر اين است که نظريات اقتصادي رئيس کل بانک مرکزي و وزير اقتصاد به هم نزديک باشد و ارتباط تنگاتنگي را با هم داشته باشند. مشکل دولت و شخص آقاي رئيس جمهوري اين است که تيم اقتصادي ايشان همدل، همگن و هماهنگ نيستند. خوب در اين شرايط چطور مي توان از مردم خواست که با هم همدل باشند؟ چگونه مي توانيم احساس همدلي را به جامعه تسري بدهيم وقتي مهم ترين تيم دولت همدل و همصدا و همفکر نيستند؟ آقاي روحاني بايد تکليف تيم اقتصادي خود را مشخص کند. اکنون مشخص نيست در دولت چه افرادي در حوزه اقتصادي دخيل هستند. تنها چيزي که مشخص است طيف بندي ها و جناح بندي افراد در تيم اقتصادي است که مثلا فلاني به فلاني نزديک است يا شخصي در تيم آن ديگري است و اينگونه صحبت ها. اين همان عدم وحدت و همدلي تيم اقتصادي را نشان مي دهد. بنابراين صرف رفتن يا نرفتن نوبخت يا سيف اتفاق خاصي را به انجام نخواهد رساند و تحول ايجاد نخواهد کرد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از تداوم گرد و خاک در شرق و جنوب شرق کشور به ویژه زابل خبر داد و گفت: به دلیل هدایت گرد و خاک از کشورهای حاشیه خلیج فارس، سواحل دریای عمان و هرمزگان غبارآلود خواهد بود.
احد وظیفه در گفت‌وگو یی، اظهار کرد: در سه روز آینده در پاره‌ای از مناطق شرق و جنوب شرق به‌ویژه منطقه زابل در بعضی ساعات وزش باد شدید همراه با گرد و خاک رخ خواهد داد و وقوع پدیده گرد و خاک برای استان‌های واقع در جنوب غرب دور از انتظار نیست.
وی ادامه داد: با توجه به وجود توده گرد و خاک در کشورهای شرق خلیج فارس و کشور عمان و هدایت آن به سوی کشور ما آسمان نواحی شرق خلیج فارس و جزایر آن به‌ویژه هرمزگان و تنگه هرمز و سواحل دریای عمان غبارآلود پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی افزود: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، طی سه روز آینده در بعضی ساعات برای پاره‌ای از مناطق شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی افزایش ابر، بارش پراکنده، رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
به گفته وظیفه، آسمان تهران امروز و فردا (9 و 10 مردادماه) صاف، در بعدازظهر افزایش ابر، همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. بیشترین و کمترین دمای تهران طی این دو روز به ترتیب 40 و 29 درجه سانتیگراد و 40 و 28 درجه سانتیگراد خواهد بود.
ازن در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ناسالم بودن میزان ازن برای گروه‌های حساس و افزایش موقتی غلظت ذرات معلق در تهران خبر داد.
حسین شهبازی در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان دهنده افزایش تدریجی میزان ناپایداری جوی است، اظهار کرد: در برخی ساعات این روز وزش باد موثر به بزرگی 3 تا 5 متر بر ثانیه از سمت نواحی جنوب شرقی - جنوبی انتظار می‌رود.
وی با بیان اینکه براساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، وضعیت کیفی هوای پایتخت ازنظر آلاینده ازن در آستانه شرایط ناسالم به ویژه برای گروه‌های حساس است، تصریح کرد: وزش باد در برخی ساعات افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به دنبال خواهد داشت.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: با تداوم این شرایط جوی طی امروز (9 مرداد) برای برخی ساعات به ویژه در بعد ازظهر وزش باد موثر از سمت نواحی جنوبی -جنوب شرقی پیش‌بینی می‌شود.
شهبازی با اشاره به اینکه بر این اساس انتظار می‌رود وزش باد در برخی ساعات امروز (9مرداد) سبب افزایش موقتی غلظت ذرات معلق شود، گفت: دمای هوا در تهران تا روز آینده افزایش نسبی خواهد یافت.
وی در پایان با بیان اینکه کیفیت هوای پایتخت طی 24 ساعت گذشته منتهی به 8 صبح دیروز با شاخص میانگین 81 در شرایط سالم قرار داشت، اظهار کرد: کیفیت هوای هم‌اکنون تهران نیز با شاخص میانگین 83 همچنان در شرایط سالم است.
خزر همچنان درحال قربانی گرفتن
مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران گفت: با وجود تاکیدات زیاد مبنی بر رعایت نقاط شنا اما همچنان غرق شدگان در دریای خزر درحال افزایش است و محل غرق‌شدگی همه این افراد در خارج از طرح سالمسازی دریا بوده است،
به گزارش ایسنا، علی عباسی با اشاره به این که هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما هموطنان بسیاری برای گردشگری و استراحت در دامنه کوه و ساحل دریا به مازندران سفر می‌کنند که برخی از آن‌ها بازگشتی خوش ندارند، گفت: از اول خرداد تا ششم مرداد ماه سال جاری تعداد 21 نفر (مرد) بر اثر غرق‌شدگی در دریای مازندران جان باختند.
وی افزود: شهرستان‌های بابلسر با 7، نوشهر با 6، محمود آباد و نور هر کدام با 3، رامسر با 2 مورد به ترتیب بیشترین آمار غرق شدگان را داشتند.
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با اشاره به افزایش رو به رشد غرق شدگان خاطرنشان کرد:شنا در خارج از طرح‌های دریا بدون در نظر گرفتن عمق و وسعت آن، عدم آشنایی با فن شنا، عدم آگاهی از تفاوت شنا از دریا و استخر از دلایل بروز حادثه برای گردشگران است.
عباسی تصریح کرد: متاسفانه 43 درصد از غرق شدگان بومی هستند که این رقم در سال گذشته 32 درصد بود.
وی اضافه کرد: بیشترین سن غرق شدگان 21 تا 30 سال با 8 مورد و 31 تا 40 سال با 7 مورد بوده است.
این مسئول یادآورشد: خوشبختانه پیگیری‌ها، هشدار و بیان آمار غریق‌ها از طرف خبرگزاری، رسانه ملی و سایت‌های مجازی استان در بیان واقعیت‌های مربوط به دریا اقدام موثری در کاهش این آمار بوده و امید است رسانه‌ها مسائل طرح دریا را هم چون گذشته جدی‌تر پیگیری کنند.