تظاهرات در بغداد و چند شهر عراق با آرامش نسبی برپا شد

 تظاهرات در بغداد و چند شهر عراق با آرامش نسبی برپا شد  30تیر-97
 منظور ازآرامش نسبی  یعنی  آمار کشته 1 نفر و زخمی ها 41 نفر معترض بوده است.
بغداد - ایرنا - تظاهرات نسبتا آرام در اعتراض به ضعف خدمات عمومی، بی برقی و بحران آب در بغداد پایتخت و چندین شهر دیگر عراق عصر جمعه برگزار شد.
به گزارش ایرنا، صدها عراقی در این تجمع ها به بی توجهی به دولت به مشکلات فراوان در حوزه خدمات عمومی بویژه خاموشی های طولانی مدت، بحران آب شرب و کشاورزی و نیز بیکاری اعتراض کردند.
برغم خبرسازی برخی رسانه های نزدیک به جریان بعثی و سعودی و سعی در کشته سازی، عمده این اعتراضات در آرامش نسبی برگزار شده و نیروهای امنیتی با تعامل مناسب سعی در مدیریت میدان و ممانعت از آسیب رسانی احتمالی به اموال عمومی یا مراکز دولتی از سوی برخی افراد شدند.
در برخی موارد نیز یگان ضد شورش پلیس وارد عمل شده و معترضانی که قصد ورود به ساختمان های دولتی از جمله استانداری در برخی استان ها ازجمله ذی قار داشتند متفرق کردند.
گزارش ایرنا همچنین حاکی است که ضعف شدید اینترنت و قطعی های طولانی شبکه های خانگی و موبایلی و نیز فیلترینگ شبکه های مجازی همچنان در عراق که از هفته پیش در عراق آغاز شد امروز نیز ادامه دارد و در ساعات برگزاری اعتراضات به اوج خود می رسد و گاهی اختلال شبکه های تلفن را نیز در بر می گیرد.
تظاهرکنندگان عصر جمعه در شهرهای مختلف عراق خواستار سرنگونی احزاب سیاسی که طی 15 سال گذشته از طریق شراکت و سهمیه بندی سیاسی اداره کشور را بدست داشتند، شدند و آنها را به فساد وناتوانی در اداره کشور متهم کردند.
در بغداد صدها نفر از معترضان از ساعتی پیش در میدان تحریر در مرکز شهر تجمع کردند و شعارهایی علیه فساد و ناتوانی دولت در ارائه خدمات عمومی به مردم سر دادند.
نیروهای امنیتی نیز با بستن راههای منتهی به این منطقه و کنترل رفت وآمدها مانع کشیده شدن این تظاهرات به مناطق اطراف از جمله منطقه امنیتی سبز محل استقرار نهادهای حاکمیتی و نیز سفارتخانه های خارجی شدند.
در یک مورد نیز نیروهای شورش با شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین های آبپاش مانع عبور تعدادی از تظاهرکنندگان از موانع و حرکت از روی پل جمهوری منتهی به منطقه سبز شدند و آنها را متفرق کردند.
معترضان همچنین در شهرها و استان های مختلف از جمله کربلا، نجف، میسان، عماره، بصره، کوت (واسط)، ناصریه (ذی قار) و بابل به خیابان آمدند و در حرکتی آرام و مسالمت آمیز به وضعیت موجود خدمات رسانی دولتی اعتراض کردند.
برخی رسانه ها از زخمی شدن چندین نفر از تظاهرکنندگان در برخی شهرهای عراق از جمله در استان ذی قار و زخمی شدن تعدادی از معترضان و نیروهای امنیتی در بغداد در جریان تظاهرات در میدان تحریر خبر می دهند.
گزارش خبرنگاران ایران از شهرهای مختلف عراق نیز حاکی است تاکنون گزارش موثقی از زخمی یا بازداشت شدن تظاهرکنندگان منتشر نشده است و اعتراضات در اغلب مناطق بشکل نسبتا آرام و در چارچوب مطالبات اجتماعی برگزار شده است.
برغم برگزاری نسبتا آرام اعتراضات عصر جمعه در اغلب شهرهایی که شاهد به خیابان آمدن مردم بود، گزارش ها از دیوانیه حاکی است، اعتراضات در این شهر وارد فاز خشونت شده و عده ای از تظاهرکنندگان سعی در ورود به یک پادگان نظامی داشتند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
گزارش خبرنگار ایرنا از منابع میدانی حاکی است این درگیری ها همچنان ادامه دارد.
اعتراضات مردمی در عراق از دو هفته پیش نخست در استان بصره (جنوب) و در اعتراض به مشکل برق، آب و بیکاری جوانان این استان برغم فعالیت شرکت های خارجی در میادین نفتی این استان و همچنین اعتراضات مردم استان واسط (شرق) به وضعیت برق آغاز شد و بتدریج به دیگر استان های جنوب و مرکز عراق سرایت کرد اما چند روز بعد فروکش کرد و هم اکنون بطور پراکنده در برخی مناطق ادامه دارد.
اغلب احزاب و رهبران سیاسی عراق، مرجعیت عالی و حتی 'حیدرالعبادی' نخست وزیر این کشور از تظاهرات مردمی و اعتراض مسالمت آمیز به ضعف خدمات رسانی بعنوان یک حق شهروندی حمایت و درعین حال نسبت به اقدامات خشونت بار و حمله به مراکز دولتی، حزبی و اموال عمومی که در روزهای نخست اعتراضات بشکل گسترده رخ داد، هشدار دادند.
این اعتراضات درحالی است که با گذشت دو ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت در عراق، هنوز نتایج نهایی آن در گرو بازشماری دستی است، عمر پارلمان پیشین پایان یافته و زمان تشکیل پارلمان جدید، فراکسیون بزرگتر و دولت جدید همچنان در هاله ای از ابهام است.